Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Temperatur tilloppvatten vs returvatten  (läst 1477 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Temperatur tilloppvatten vs returvatten
« skrivet: 18 januari 2019, 08:28:48 »
Jag står och kolla på min ComfortZone EX50, på menyn mätningar och ser att Tilloppsvattnet är lägre än returvattnet, för nån som inte riktigt vet hur pumpen är konstruerat så låter det spontant väldigt konstigt.

Tillopp är 34.8 grader och returen är 41 grader

NÃ¥n ide ?


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Temperatur tilloppvatten vs returvatten
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2019, 08:38:14 »
Mät med en annan termometer på respektive fram/retur-rör för att dubbelkolla. Kan vara så att givarna har förväxlats vid monteringen i fabriken. Har hänt förut.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Temperatur tilloppvatten vs returvatten
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2019, 10:10:31 »
Nu när jag kollar ser jag att tillopp är 39 och retur 32, men jag har en bild på det omvända, vet inte riktitgt hur jag skall tolka det, har dock svårt att tro att pannan kan funka bra om dom där sensorerna är växlade.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Temperatur tilloppvatten vs returvatten
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2019, 10:25:21 »
I installationsutrymmet under tanken är röret som till vänster går uppåt i en böj framledningsrör. Returledningsröret är till vänster och går neråt i en böj enligt manualen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Temperatur tilloppvatten vs returvatten
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2019, 14:02:50 »
Det logiska är att det är rätt kopplat, pumpen borde inte kunna driva åt fel håll tycker man. Har kollat nu några gånger senaste dygnet och det ser rätt ut nu, ungefär 4-5 graders diff mellan ut och in, kanske lite högt ställd pump mao.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!