Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmevatten försvinner...?  (läst 1766 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
Värmevatten försvinner...?
« skrivet: 04 december 2018, 14:35:01 »
Hej!
Jag har en IVT 633. Enligt manualen ska man titta till och fylla på värmevatten vid behov (1-2 ggr/år).
Manometern ska enligt manualen ligga mellan 0,5 - 1,5 bar.
På min värmepump måste jag titta till manometern varje månad ungefär.
Den kan minska från 1,5 till 1,0 bar på 2-3 veckor och om jag inte fyller på kommer den till slut hamna på 0.
Detta hände tex förra hösten då jag inte visste att man skulle ha koll på detta.
Min fråga till er här är: Vart tar vattnet vägen? Det finns inga synliga läckor nånstans.
Varken runt värmepannan eller någon annanstans i huset.
Nån som har några förslag eller synpunkter på vad jag kan/bör göra?
Som sagt, inga synliga läckor och det rör sig inte om några stora mängder. Men lite underligt ändå trots allt...
Pannan fungerar för övrigt som den ska.
mvh
/Robert

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Värmevatten försvinner...?
« Svar #1 skrivet: 04 december 2018, 15:25:06 »
Hej! Kan vara säkerhetsventilen till värmekretsen som läcker lite lite grann. Kan vara svår att få tät, särskilt den äldre sorten som löser ut vid 1,5 bar. Lite smuts som sätter sig på fel ställe. Kan även vara expansionskärlet som krånglar, kolla om det kommer luft eller vatten ut från bildäcksventilen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
SV: Värmevatten försvinner...?
« Svar #2 skrivet: 04 december 2018, 15:35:38 »
Hej!
Det är två olika ventiler du pratar om här va? Lite osäker på vart dom sitter...
Har du möjlighet att berätta var dessa ventiler sitter för en okunnig som mig?
Vet inte skillnad pÃ¥ säkerhetsventil och bildäcksventil  dontknow

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Värmevatten försvinner...?
« Svar #3 skrivet: 04 december 2018, 15:39:45 »
Var säkerhetsventilen för värmekretsen sitter måste stå i manualen. Den har normalt en röd hatt. Sedan finns det en säkerhetsventil för varmvattnet men den brukar vara på 9 bar och ha svart hatt. Luftventilen på expansionskärlet ser som på ett bildäck. Kan eventuellt sitta under en plastlucka.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
SV: Värmevatten försvinner...?
« Svar #4 skrivet: 05 december 2018, 08:40:12 »
Tack för svaret. Ska försöka lokalisera alla ventilerna ikväll.
En tanke bara.... Borde inte läckage från nån av dessa ventiler synas genom att det blir blött på golvet?
Hur mycket vatten kan det röra sig om när man höjer trycket från 1 till 1,5bar? 1-2 dl? 1 liter? mer?
Men som sagt, jag ska titta närmare ikväll  tummenupp

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värmevatten försvinner...?
« Svar #5 skrivet: 05 december 2018, 09:54:43 »
Om expansionskärlet är trasigt så behövs det bara att några dl läcker ut genom säkerhetsventilen för att trycket ska försvinna. Vattnet som läcker ut därifrån brukar hamna i en spillkopp inne i värmepumpen, så det kan vara svårt att upptäcka så små mängder.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
SV: Värmevatten försvinner...?
« Svar #6 skrivet: 05 december 2018, 10:05:51 »
Aha, där har vi en trolig förklaring då. tack :)
Ska kolla ikväll.

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
SV: Värmevatten försvinner...?
« Svar #7 skrivet: 06 december 2018, 10:09:08 »
Update:
Inga säkerhetsventiler läcker. Ett tryck på ventilen på expansionskärlet så pyser det luft vilket det ska göra vad jag förstår.
Däremot la jag igår märkte till lite vatten på golvet och lyckades lokalisera det till en "låda" som sitter längst bak.
Vad jag kan se så är 4 rör anslutna till denna låda: värmevatten in och ut samt fjärrvärme in och ut (antar att det är denna låda som sköter tillskottet av fjärrvärmen..?)
I vilket fall som helst så droppar det från ett av de anslutna rören för värmevattnet.
Är det detta som orsakar tryckfallet i systemet? Är det en besvärlig operation att åtgärda? (om det inte räcker att bara dra åt lite vilket jag ska prova ikväll)
Se bifogade bilder.
/Robban

« Senast ändrad: 06 december 2018, 14:41:02 av drob »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Värmevatten försvinner...?
« Svar #8 skrivet: 06 december 2018, 10:20:59 »
Ja prova att dra åt kopplingen som läcker. Kan mycket väl vara orsaken. Har själv behövt dra åt en koppling i fjärrvärmeväxlare vid ett par tillfällen. Man får bara vara försiktig så man inte bränner sig på något av de varmaste rören.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmevatten försvinner...?
« Svar #9 skrivet: 09 december 2018, 15:46:50 »

Hur mycket vatten kan det röra sig om när man höjer trycket från 1 till 1,5bar? 1-2 dl? 1 liter? mer?
Men som sagt, jag ska titta närmare ikväll  tummenupp

Var tvungen och fylla pÃ¥ mitt system i gÃ¥r.  Elementet i köket var helt kall, men det var värme i
elementen både före och efter kökselementet i slingan. Det var mycket luft där.
Även det lilla element i fd pannrummet  behövde luftas, var bara varmt pÃ¥ ena sida.

Fyllde efter luftningen från ca 0,3 bar till 1,2 bar, det gick i 5,5 liter vatten enligt
vattenmätaren. ! Tyckte det var osannolikt mycket, är ju drygt en halv hink!

Tappade därefter 3 gånger en ½ liter i ett litermått och avläste vattenmätaren efter
varje gång, det stämde, den visade så små mängder exakt.
Det är bara att inse, att det fylldes 5,5 L mellan 0,3 och 1,2 bar!
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/Ã¥r + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, dÃ¥ ca 6000 kWh/Ã¥r.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/Ã¥r + HH-el.

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
SV: Värmevatten försvinner...?
« Svar #10 skrivet: 10 december 2018, 08:50:00 »
Jag försökte dra åt den läckande anslutningen på bilden men lyckades inte rubba den....
Vet inte riktigt hur mkt man vågar ta i? Var lite orolig att dra sönder den alternativt slinta och göra sönder nåt annat.
Placerade en liten skål under och kan konstatera att det droppar ut en dryg deciliter per dygn så det är nog ingen tvekan
om att det är detta som är problemet.
Frågan är, vad gör jag nu? Hur kan det ens läcka där om det är så hårt åtdraget att jag inte kan rubba den?
Sitter det någon slags packning där som börjat läcka eller hur funkar såna kopplingar? Eller gängtejp?
Måste jag ta dit en en yrkesman som tömmer hela system för att åtgärda detta?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Värmevatten försvinner...?
« Svar #11 skrivet: 13 december 2018, 19:23:28 »
ring en röris, kan ju vara skadad klämring eller något, be dom kolla, och ev byta ut kopplingen. inte bra att pytsa i syrerikt vatten med jämna mellanrum i systemet

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!