Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490 Ger upp. Reparera eller byta ut? Till vad?  (läst 8087 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jan_Wet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT 490 Ger upp. Reparera eller byta ut? Till vad?
« skrivet: 28 september 2018, 14:56:30 »
Vår IVT490 som krånglat med lågt pressostattryck fick i dag domen att den kanske borde bytas ut. Tydligen har gasen läckt ut men det går inte att finna var det läcker så rekommenderat är att byta en hel drös delar eller allra helst byta ut hela pumpen.
Pumpen är från 01 och vi bytte en hel del kretskort de första åren och kompressor byttes 2010.
Är det lönt att reparera en 17 år gammal pump? Skall få en offert nästa vecka från reparatör på minst 15 kkr.
Om vi skall byta, vad byter vi till? Vad är bäst idag?
Ni som kan, hjälp oss gärna då vi inte är så insatta i vad vi skall ha.
Bor i ett tvåplanshus på totalt 150 kvadrat. golvvärme i några rum, braskamin och förbrukar ca 15-17 000Kwh/år inkl. hushållsel.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 490 Ger upp. Reparera eller byta ut? Till vad?
« Svar #1 skrivet: 28 september 2018, 15:51:13 »
Konstigt att det inte går att hitta var det läcker med t.ex. en elektronisk "sniffer" för det köldmediet Sc:,h Att reparera den om den i övrigt fungerar bra är absolut ett alternativ även om den är lite gammal, men man bör då veta att det inte är fel på kondensorslingan i tanken. Finns ju annars IVT 302 som motsvarar 490 men har aningen mindre kompressor fast lite bättre COP. Även NIBE F370. Eftersom er förbrukning ligger på 15-17 MWh/år skulle man säkert kunna komma ner till runt 12-13 MWh/år med den nya generationen FLVP såsom Comfortzone EX50, IVT 860 eller NIBE F730. Dessa är dock dyrare och kräver översyn och ev åtgärder på avluftskanalen och kanske även rummet där värmepumpen står uppställd.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: IVT 490 Ger upp. Reparera eller byta ut? Till vad?
« Svar #2 skrivet: 29 september 2018, 09:52:49 »
Det går att verifiera om gasen inte läckt ut genom att kolla GT6 temperaturen, har gasen läkt ut visar GT6 rumstemperatur. Gå sedan in i service menyn och försök starta kompressorn manuellt, nu skall kompressorn gå en begränsad tid, men kan klart blockeras av något felet LP.
Efter en stund (om nu kompressorn startade) kan du återgå och kolla vad som hände med GT6 temperaturen. Steg den markant så finns det gas kvar.
Det är inte ovanligt att fel i elektroniken kan skapa felaktiga signaler.
« Senast ändrad: 29 september 2018, 10:14:01 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad varmdo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kyl och värmepumstekniker
SV: IVT 490 Ger upp. Reparera eller byta ut? Till vad?
« Svar #3 skrivet: 01 oktober 2018, 07:38:30 »
Läckaget ligger troligt i tanken,gasen kondenserar i en slinga i tanken på 490

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: IVT 490 Ger upp. Reparera eller byta ut? Till vad?
« Svar #4 skrivet: 01 oktober 2018, 08:57:48 »
Har du provat att starta kompressorn från service menyn?
Har en granne som fick samma svar att gasen hade läckt ut och det var bara att bytta pannan, men en annan VP tekniker kollade och då var det påfyllnings nippeln för gas påfyllningen som läckt, de hade misslyckats vid tillverkningen med igensvetsning. Detta skedd för 5 år sedan och pumpen går fortfarande efter reparationen vakuumsugning och gaspåfyllning.
« Senast ändrad: 01 oktober 2018, 11:17:29 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Jan_Wet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 490 Ger upp. Reparera eller byta ut? Till vad?
« Svar #5 skrivet: 02 oktober 2018, 08:34:50 »
Gasen har läckt ut, det är konstaterat. Men det är svårt att säga var det läcker trots sniffer. Kompressorn ser missfärgad ut, har gått varmt och röret till kompressorn ser rostigt ut. Kompressorn startar direkt om jag kvitterar larmet om pressostat trycket.
Fick offertförslag att stoppa in en Nibe F370 istället men tycker montagekostnaden känns dyr, nästan 15000. Tar det verkligen så lång tid att byta en pump mot en annan?
Offert på reparation hamnade på 22000 och då byts det mesta förutom tanken.
Nibe eller IVT? Har läst massor pÃ¥ nätet men det verkar vara som att välja mellan pest och kolera.   

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 490 Ger upp. Reparera eller byta ut? Till vad?
« Svar #6 skrivet: 05 oktober 2018, 08:49:03 »
Gasen har läckt ut, det är konstaterat. Men det är svårt att säga var det läcker trots sniffer. Kompressorn ser missfärgad ut, har gått varmt och röret till kompressorn ser rostigt ut. Kompressorn startar direkt om jag kvitterar larmet om pressostat trycket.
Fick offertförslag att stoppa in en Nibe F370 istället men tycker montagekostnaden känns dyr, nästan 15000. Tar det verkligen så lång tid att byta en pump mot en annan?
Offert på reparation hamnade på 22000 och då byts det mesta förutom tanken.
Nibe eller IVT? Har läst massor på nätet men det verkar vara som att välja mellan pest och kolera.
För att avgöra om gas läckte ut och där skadan är, bör den göras av ett företag som vet vad gor.

Det borde inte ta mer än 2 timmar.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: IVT 490 Ger upp. Reparera eller byta ut? Till vad?
« Svar #7 skrivet: 31 oktober 2018, 08:19:22 »
En 17 år gammal pump, skulle jag inte göra något åt, min gamla ce50 rasade för någon dag sedan, den var 14 år.
Just nu tittar jag på en Comfortzone EX65:a, har varit väldigt nöjd med min gamla, men iom att jag har gasläckage nu, så känns det inte som att det är någon vits att satsa pengar på en 14 år gammal pump.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: IVT 490 Ger upp. Reparera eller byta ut? Till vad?
« Svar #8 skrivet: 31 oktober 2018, 17:39:12 »
Lite OT om pajade pumpar: Min kompis bergvärmepump har pajat för några veckor sedan, den blev 15 år, så inte höll den så värst mycket längre än en FLVP av "god kvalitet" tex Comfortzone ;)

Sedan snackas det så mycket om priser och att bergvärme inte är så mycket dyrare vilket jag i alla fall anser är en skröna. Han har fått offerter på cirkus 105 kkr för en 7kW pump. Och han har redan borrhåll. Konstaterar att bergvärme är mycket dyrare än FLVP om man startar på scratch. Sedan tillkommer ventilation, ev med FTX. Ytterligare dyrare
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: IVT 490 Ger upp. Reparera eller byta ut? Till vad?
« Svar #9 skrivet: 31 oktober 2018, 18:24:02 »
Tycker det är dyrt, iom att han redan har ett hål med slang i.
Den pumpen jag tittar på kostar lite drygt 70000kr hos Polarpumpen.
Har dock inte bestämt hur jag skall göra ännu....
Men har varit väldigt nöjd med min Ce50 under årens lopp, så det lutar åt en comfortzone igen.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad NBD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 490 Ger upp. Reparera eller byta ut? Till vad?
« Svar #10 skrivet: 29 november 2018, 19:48:49 »
Sitter i samma sits med en trasig IVT 490 och måste byta till något annat. Har snöat in på en Bosch Compress 3000 EW vad tror ni om denna? Har även funderat en del på en Nibe F370 men det känns som om den börjar få ett par år på nacken nu medans Bosch Compress 3000 EW är en helt ny modell med bra garantier på 6 år och rostfri tank.

Synpunkter?

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: IVT 490 Ger upp. Reparera eller byta ut? Till vad?
« Svar #11 skrivet: 29 november 2018, 20:08:29 »
Det blev en ex65L
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!