Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Bullikano
« skrivet: 31 januari 2019, 14:21:25 »

Jag tror inte att pumpen läckt kylmedel. Den går normalt vid -10 celcius, men ger mindre värme och avfrostar oftare då det är kallare -15 - -20  celcius. De typiska symptomen för kylmedelsbrist med frostbälte på utedelen eller onormalt hög temperatur på gasröret saknas.
Hursomhelst så har jag nu beställt en Mitsubishi MSZ-LN35VGHZ och Toshiba får spendera pensionsdagarna i verkstan dit jag tänker flytta den.
Jodå känner mig väldigt säker på att din pump har tappat gas och min gissning är att de ligger på ca 3-4 hg gas som pumpen har läckt. De där fenomenen som du nämner med frostbälten på utedelen mm märker man normalt inte på Toshiba förrän man har tappat ca hälften av gasen i pumpen eller mera, dvs minst 5 hg eller mera.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 31 januari 2019, 08:30:27 »

Problemet att ersätta Toshiba är att få plats med den nya innerdelen om det är tex ovanför en dörr den idag är placerad då Toshiban har så pass mycket mindre innerdel!

Antar dock att du har koll på det då du är på forumet ibland  :)
Skrivet av: sebbe
« skrivet: 31 januari 2019, 07:46:00 »

Jag tror inte att pumpen läckt kylmedel. Den går normalt vid -10 celcius, men ger mindre värme och avfrostar oftare då det är kallare -15 - -20  celcius. De typiska symptomen för kylmedelsbrist med frostbälte på utedelen eller onormalt hög temperatur på gasröret saknas.
Hursomhelst så har jag nu beställt en Mitsubishi MSZ-LN35VGHZ och Toshiba får spendera pensionsdagarna i verkstan dit jag tänker flytta den.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 30 januari 2019, 18:39:02 »

Ha ha , äntligen var vi överens om något  :)
Skrivet av: Bullikano
« skrivet: 30 januari 2019, 18:04:52 »

Ja som tidigare sagts så är Toshibas pumpar förfyllda för att klara upp till 15 meters röranslutning, men som du kanske själv förstår så är de mkt sällan man ser en ansluning på upp till 15 meter, själv har ja aldrig sett någon ivf, folk vill ju helst sätta utedelen direkt utanför innerdelen vilket inte är alls bra. Den vanligaste anslutningslängden brukar väl ligga mellan 3-5 meter och själv har ja aldrig sett någon över 6 meter.
Så om vi utgår ifrån en normal röranslutning på ca 4-5 meter så påverkas inte Toshibas pumpare spec mkt alls om de tappar ca 1-2 hg gas, däremot om de tappar 3-4 hg gas eller t.om mer så påverkas pumparna markant när de gäller både värmeeffekt och elförbrukning.
Sen har du rätt i att vid en röranslutning på 15 meters längd och pumpen skulle tappa 1-2 hg gas så påverkas den negativt förstås vad de gäller både värmeeffekt och elförbrukning.
Samma sak med andra pumpar av andra fabrikat som t.ex är förfyllda upp till max 7-7,5 meters rörlängd, de är ju ännu känsligare för gasläckage, 1-2 hg tappad gas i dom gör att de blir märkbart mindre effektivare både när de gäller värmeeffekt och elförbrukning medans det knappast berör Toshibas pumpar.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 30 januari 2019, 17:23:07 »

jo jag läser att du garanterar saker och att du erfarenhetsmässigt vet att det är så si och så mycket brist.

Men som jag skrev så märker man det olika på hur långa rör det är på den specifika maskinen, har den i dagsläget 15m rör så kan det nog märkas rätt tydligt om det saknas 100-200g .

Erfarenhetsmässigt skriver du men på viket sätt ?

Skrivet av: Bullikano
« skrivet: 30 januari 2019, 16:37:54 »

Ja precis som ja skrev i föregående inlägg om du hade läst det och förstått vad de står där. Ja de är rätt att Toshibas pumpar är förfyllda med mellan 3-15 meters röranslutning utan ytterligare behov av påfyllning av gas. Återigen då, vid en gasbrist på ca 1-2 hg märker man inte spec mkt alls vare sig på värmeeffekt eller elförbrukning på pumparna. Däremot vid en gasbrist på 3-4 hg eller t.om mer så märker man väldigt tydligt både på pumpens värmeeffekt och elförbrukning.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 30 januari 2019, 15:39:32 »

Den Toshiba modellen är väl fördylld för mellan 3-15m rördragning .
Så beroende på längden på rören så är det snudd på omöjligt att vet hur mycket brist det är om det nu är brist vill säga.

På vilket sätt erfarenhetsmässigt lyckas du lista ut att det saknas 300-400gram på denna pump?
Skrivet av: Bullikano
« skrivet: 30 januari 2019, 13:52:47 »

Ja jag kan i princip garantera att de finns inget fel på Sebbes kompressor utan han har gasbrist i pumpen. När de gäller Toshiba ivf så vet ja erfarenhetsmässigt att om pumpen tappar mellan ca 1-2 hg gas så märker man nästan ingenting, tappar man däremot ca 3-4 hg gas så börjar de märkas lite mer märkbart på värmeeffekt och elförbrukning på pumpen. Skulle nog säga med ledning av vad han skrev så har hans pump tappat minst någonstans mellan ca 3-4 hg gas.
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 29 januari 2019, 21:52:34 »

Har man dragit muttrarna med rätt moment från början så skall man självklart inte dra dessa en gång till oavsett när, iom att man erhållit rätt material töjning.
av samma anledning är det olämpligt att återanvända samma kona en gång till.
de läckor som jag har funnit relaterat till koningen har alltid orsakats av avsaknad av egenkontroll.
åtgärdas med ny kona och rätt moment, alla gånger.
De pumpar som har tagits ner av en eller annan anledning efter +10år har inte haft någon gasbrist och ingen har efterdraget eller fyllt på systemet sedan installation.
Statistiken visar att vissa tekniker har högre felfrekvens på detta moment än andra och skulle behöva kompletterande utbildning.
Det har gått så långt att jag frågar kunden vem som monterat pumpen redan i telefon för då vet jag var felet troligen är.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 29 januari 2019, 01:05:16 »

Ok, trodde det handlade om läckage då du skrev att det nästan alltid läcker lite.
Men det är nog för komplicerat för mig.



Skrivet av: Bullikano
« skrivet: 29 januari 2019, 00:44:28 »

De va inte kona och dra rör de gällde, ej heller att göra rätt från början för de får vi utgå ifrån att att så sker. Utan de va frågan om att efterdra rörkopplingarna lite extra efter ca 1-2 års drift för att ytterligare säkerställa att de håller helt tätt under många år framöver, men ja förstår att de blev lite komplicerat för dej. 
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 29 januari 2019, 00:19:26 »

Gör man rätt från första början behöver man inte boka in besök efter 1-2 år för att efterdra.

Men jag kanske får skicka ner min montör på kurs hos dig så du kan lära honom, trodde efter 40 år i branschen att han kunde kona och dra rör !
Skrivet av: Bullikano
« skrivet: 29 januari 2019, 00:12:04 »

Javisst kan man kolla med sniffer innan man drar åt kopplingarna lite extra för att få konstaterat att de finns något litet läckage, för de finns de nästan alltid, och dra till kopplingarna lite extra ska man alltid göra oavsett. Efterdra rörkopplingarna lite extra ska man f.ö alltid göra på luftvärmepumpar senast ca 1-2 år efter installation för att kunna bibehålla tätheten på pumparna under många år framöver, men man får dra till lite lagom och med vett och förstånd, men de här kanske du inte kände till.   
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 28 januari 2019, 15:39:24 »

Det är väl enklare att kolla med en sniffer om kopplingarna är täta eller inte till att börja med  då man kan riskera att konan spricker eller gängor skär om man drar för hårt.


Skrivet av: Bullikano
« skrivet: 28 januari 2019, 15:02:34 »

Jag bröt strömmen och låste säkerhetsbrytaren. Sen lossade jag höljet och skruvade bort alla synliga skruvar. Fläkthjulet satt fast i motorn med en stoppskruv, man behöver sticka en lång insexnyckel mellan vingarna på fläkthjulet. Nån svart plastmojäng på höger sida behövde också lossas. Hela lamellpaketet dras ut en bit. Då fläkthjulet lossas kommer man åt lagerhylsan i plast på vänster sida, den sitter i en gummihållare. 
Sen sprayade jag diskmedel på lamellerna, sen vatten, sen diskmedel igen och till sist vatten. Efter det tryckluft och då flög skiten åt alla håll :)

Status:
26,2MWh på mätaren. Pumpen går men den tar inte längre lika mycket ström som då den var ny, och effekten har sjunkit avsevärt då det är -20 ute. Jag misstänker att kompressorn inte längre är lika tät som då den var ny. Den är knappt 12 år gammal nu.
Det blir antagligen en ny till våren och den gamla kan få flytta till stallet.
Ja de är nog ingen fara med kompressorn utan pumpen har bara tappat lite gas med åren, väldigt vanligt att ca 10-15 år gamla pumpar förlorar en del gas genom mindre läckage och dämed minskar en en del i värmeeffekt. De är bara att dra åt rörkopplingarna och kontrollera att den är tät, tömma pumpen på all gammal gas och fylla på med ny gas i rätt vikt och vaccumsuga pumpen ordentligt så har du en pump likvärdig med ny igen.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 28 januari 2019, 14:54:00 »

Det man måste vara lite försiktig med när det gäller rengöring av fläkttrumman är att det kan sitta balansvikter på själva ”vingarna” som inte får flyga iväg vid rengöring  tummenupp
Skrivet av: sebbe
« skrivet: 28 januari 2019, 14:47:01 »

Jag bröt strömmen och låste säkerhetsbrytaren. Sen lossade jag höljet och skruvade bort alla synliga skruvar. Fläkthjulet satt fast i motorn med en stoppskruv, man behöver sticka en lång insexnyckel mellan vingarna på fläkthjulet. Nån svart plastmojäng på höger sida behövde också lossas. Hela lamellpaketet dras ut en bit. Då fläkthjulet lossas kommer man åt lagerhylsan i plast på vänster sida, den sitter i en gummihållare. 
Sen sprayade jag diskmedel på lamellerna, sen vatten, sen diskmedel igen och till sist vatten. Efter det tryckluft och då flög skiten åt alla håll :)

Status:
26,2MWh på mätaren. Pumpen går men den tar inte längre lika mycket ström som då den var ny, och effekten har sjunkit avsevärt då det är -20 ute. Jag misstänker att kompressorn inte längre är lika tät som då den var ny. Den är knappt 12 år gammal nu.
Det blir antagligen en ny till våren och den gamla kan få flytta till stallet.
Skrivet av: Raj
« skrivet: 25 april 2018, 20:04:30 »

Jag har en gammal Toshiba RAS13 och det bara fortsätter fungera. Fläkt lager byttes medan garantin var kvar och sedan dess inga problem. Sebbe kan du vara snäll och berätta i lite mer detalj hur du rensade fläkt, och förångare i innerdel och hur du la fett i glidlager på vänstra sidan. Jag behöver göra detta.
Skrivet av: Carl J.F
« skrivet: 07 april 2018, 08:29:13 »

Härligt att höra Sebbe! :-)
Skrivet av: sebbe
« skrivet: 03 april 2018, 12:49:05 »

Toshiba går fortfarande som tåget efter nästan 11 år.
24,8 MWh på mätaren.
SKF-lagren som jag satte in för ett antal år sen verkar hålla.
Totala elförbrukningen för huset har stabiliserat sej kring 12000kWh/år.
Skrivet av: sebbe
« skrivet: 21 juli 2016, 17:35:45 »

Hej alla.
Vill bara säga att både sebbe och Toshiba RAS10-ND lever och mår bra.
Still going strong. 21MWh på elmätaren. Toshibas 9:e år.
Idag plockade jag sönder innerdelen för tvätt. Plastdelarna och fläkthjulet diskade jag i duschskåpet med diskmedel och borste. Värmeväxlaren fick diskmedel från sprutkanna, sen rent vatten och till sist tryckluft. Damm och smuts flög ut bokstavligen. Fläktens glidlager på vänster sida av innerdelen fick nytt vaselin. (Elen var förstås avstängd under operationen).
Nu ser innerdelen ny ut igen och fläktar friskt.
Skrivet av: sebbe
« skrivet: 26 december 2014, 09:53:38 »

Hej alla.
Vill bara säga att både sebbe och Toshiba RAS10-ND lever och mår bra.
Lagerbytet i innerdelens fläkt för ett par år sen har fungerat fint.
Pumpen är nu 7,5 år gammal och har slukat 18,5MWh.
Husets totala elförbrukning är nere på ca 12.000kWh per år.
God fortsättning på Julen  tOOmten
Skrivet av: pricken
« skrivet: 06 december 2010, 12:06:29 »

Retas bara lite, syftade på detta:
Citera
Elförbrukning enligt mätare 8550kWh, före mätarinstallation ~1500kWh
Skrivet av: sebbe
« skrivet: 06 december 2010, 12:04:01 »

Lysande att du är nöjd, hur man nu kan vara det med en ökning av förbrukningen med 7050kWh

 ;)
Före pumpen gick det över 20000kWh till värme och hushåll. Då satt vi och småfrös om vintrarna. Nu går jag barfota och med t-skjorta.

Jag räknar som så att om pumpen har slukat 10000kWh i el så har den gett 20000kWh gratis (medel-cop på 3). Med 10cent/kWh så har den betalt sej nu.
Skrivet av: pricken
« skrivet: 06 december 2010, 11:16:37 »

Lysande att du är nöjd, hur man nu kan vara det med en ökning av förbrukningen med 7050kWh

 ;)
Skrivet av: sebbe
« skrivet: 06 december 2010, 08:59:25 »

Nu har den betalat för sej.
Toshiba RAS-10SKVP-ND & RAS10-SAVP-ND.
Pris installerad hösten 2007 2000€.
Innerdelen utbytt 2008 på garanti pga. oljud från fläkten.
I övrigt endast normalt underhåll, dvs. rengöring.
Pumpen går lika fint nu som den dag den installerades.
Elförbrukning enligt mätare 8550kWh, före mätarinstallation ~1500kWh.

Från och med nu är det ren vinst  Thumbsup

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!