Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felmeddelande 14-2  (läst 11114 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lemli

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Felmeddelande 14-2
« skrivet: 18 november 2013, 21:19:41 »
Hej!
Vi får via sms felmeddelande 14-2 från vår IVT pump, någon som har en aning om vad det innebär?
När vi skickar status sms så rapporterar den i stort sätt samma status hela tiden tillbaka.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Felmeddelande 14-2
« Svar #1 skrivet: 11 december 2013, 22:17:30 »
Felmeddelandet beror på underspänning. Om pumpen är monterad där elnätet är svagt så är det troligtvis det som är problemet, annars måste elinstallationen undersökas.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Felmeddelande 14-2
« Svar #2 skrivet: 11 december 2013, 22:46:56 »
Felmeddelandet beror på underspänning. Om pumpen är monterad där elnätet är svagt så är det troligtvis det som är problemet, annars måste elinstallationen undersökas.

Kan stämma då IVT är lite känsliga på spänningen.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Felmeddelande 14-2
« Svar #3 skrivet: 12 december 2013, 06:03:14 »
Jag hoppas att IVT inte är känsligare än någon annan tillverkare eftersom styrelektroniken ryker om kompressorn inte stannar vid underspänning, Jästen.
Åtgärd vid larm (förutom att kontrollera installationen) är omstart.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

‹(•¿•)›

  • Gäst
‹(•¿•)›
SV: Felmeddelande 14-2
« Svar #4 skrivet: 12 december 2013, 19:00:29 »
Jag hoppas att IVT inte är känsligare än någon annan tillverkare eftersom styrelektroniken ryker om kompressorn inte stannar vid underspänning, Jästen.
Åtgärd vid larm (förutom att kontrollera installationen) är omstart.

Vad är IVT:s gräns för underspänning?

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Felmeddelande 14-2
« Svar #5 skrivet: 12 december 2013, 20:30:04 »
Spänningen skall ligga mellan 220-240 Volt men när larmet slår till vet jag inte. Underspänning enligt SS är 207 Volt men skador på utrustning kan uppstå innan dess, därav larmet.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Felmeddelande 14-2
« Svar #6 skrivet: 13 december 2013, 10:49:41 »
Om skador kan uppstå trots att spänningen ligger inom godkänt intervall enligt EN 50160 så kan väl knappast utrustningen vara CE-märkt?
Varför säljer man såna prylar i Sverige?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Felmeddelande 14-2
« Svar #7 skrivet: 13 december 2013, 18:18:54 »
Standarden är väl mest till för att skydda nätägaren, vad vet jag?
Det finns flera avhandlingar om detta bla http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:515945/FULLTEXT03 som är intressanta för den vetgirige.
Tittar man på andra leverantörer av värmepumpar så specificerar de samma spänningsnivå (220-240V), och om man inte vill köpa ryska maskiner så får man nog tolerera att tillverkarna förutsätter en god el-kvalitet.

Det är ju rätt mycket snack om hög effektivitet och jag förstår inte hur man skall kunna uppnå det om man samtidigt skall gardera sig för att spänningsmatningen inte håller en godtagbar nivå?
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Felmeddelande 14-2
« Svar #8 skrivet: 13 december 2013, 22:56:28 »
Oavsett vem standarden är till för så måste man följa den för att kunna CE-märka en nätansluten pryl.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Felmeddelande 14-2
« Svar #9 skrivet: 13 december 2013, 23:17:22 »
CE-märkningen har ingenting att göra med under-/överspänning, det handlar mest om säkerhet och störningar.
Har du någon ide om vilka toleranser elanslutna apparater bör tåla när alla frågar efter prestanda?
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Felmeddelande 14-2
« Svar #10 skrivet: 15 december 2013, 08:11:49 »
Har du någon ide om vilka toleranser elanslutna apparater bör tåla när alla frågar efter prestanda?

EN 50160 reglerar hur spänningen på elnätet får variera. För att få sälja en nätansluten pryl inom EU måste den klara av avvikelserna i den standarden. Annars kan man väl inte säga att den är gjord för det europeiska elnätet?

Men, sen finns det så klart olika sätt att leva upp till kraven. Ett är väl att stänga av känsliga prylar när matningsspänningen varierar mer än vad tillverkaren tycker är bra, men mindre än vad standarden stipulerar. det ser jag dock som en nödlösning...

Vad gäller prestanda så mäter man den vid diverse givna förutsättningar. Man kan så klart inte mäta vid 240V och garantera samma prestanda vid 207V.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Felmeddelande 14-2
« Svar #11 skrivet: 15 december 2013, 08:35:11 »
När vi CE-testade Logger 2020 fanns det inga tester som rörde spänningsmatningens storlek.
Nu rörde testerna iofs inte 230V, men jag kan tänka mig att det inte görs några sådana tester på den typen av utrustning heller.
Huruvida det finns med som ett grundkrav att varan skall fungera oavsett spänningsnivå kan jag dock inte svara på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Felmeddelande 14-2
« Svar #12 skrivet: 15 december 2013, 08:47:20 »
När det gäller loggern, eller andra prylar som drivs av en nätadapter, så är det väl egentligen bara nätadaptern som skall uppfylla kraven. Ger den rätt spänning ut även om nätspänningen varierar 10% så är ju loggern nöjd.

Det jag reagerar på är det här:
" Underspänning enligt SS är 207 Volt men skador på utrustning kan uppstå innan dess, därav larmet."
Om prylen kan ta skada av att spänningen varierar inom tillåtna gränser så borde man väl inte sälja prylen på den Europeiska marknaden? Kraven är tydliga och enhetliga och det är inga problem att bygga prylar som klarar godkända spänningsvariationer, så det låter mest som att tillverkaren inte vill...
 
Ungefär som att sälja en fullstor bil som inte gÃ¥r att köra fortare än 80km/h för att den kan ta skada dÃ¥ (bilanalogier är aldrig fel  tummenupp)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Felmeddelande 14-2
« Svar #13 skrivet: 15 december 2013, 09:58:34 »
Strömriktare och frekvensomformare är känsligare för spänningsvariationer än tex en hårtork. En underspänning orsakar en betydligt högre ström och den ökade temperaturen kan bränna sönder motorn eller drivelektroniken. Man kan naturligtvis bygga större nätdelar för att klara större variationer, men jag har svårt att se en marknad för det eller ens plats i enheten.
Nu är det ju inte säkert att felet i det här fallet beror på underspänning, men start på kyl eller frys borde få glödlampor att blinka i så fall. Om effektivvärdet är under 207 Volt så ligger det på nätägaren att förstärka nätet.

I just den här modellen av Nordic Inverter sÃ¥ är det Mitsubishi som gjort drivelektroniken till kompressorn, sÃ¥ jag fÃ¥r väl hänskjuta vidare frÃ¥gor till nÃ¥gon som kan deras produkter  ^-^
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Felmeddelande 14-2
« Svar #14 skrivet: 15 december 2013, 20:48:39 »
I just den här modellen av Nordic Inverter sÃ¥ är det Mitsubishi som gjort drivelektroniken till kompressorn, sÃ¥ jag fÃ¥r väl hänskjuta vidare frÃ¥gor till nÃ¥gon som kan deras produkter  ^-^

Efter att du hänskjutit klart kan du väl återkomma med besked vid vilken spänning IVT Nordic inte kan fungera. Kan ju vara intressant att veta för de potentiella kunder som råkar ha nät som inte är helt optimala enligt ert sätt att se på det. Förmodar att det inte framgår av era datablad.

Om problemet sen beror på Mitsubishi Electric (och då enbart) kan man ju undra varför ni har valt dem som underleverantör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!