Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Få ner antal starter - IVT Greenline he E14  (läst 1158 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
Få ner antal starter - IVT Greenline he E14
« skrivet: 06 september 2022, 00:58:48 »
Hej!

Har sedan husbyte i februari 2019 levt med IVT Greenline he E14.
Då jag tidigare varit van vid och via detta forum blev en fena på att hantera och optimera min tidigare NIBE, blir jag inte all klok på denna IVT.
Jag har i snitt 37 starter/dygn och förstår inte hur mycket jag än googlar hur jag kan modda eller optimera detta. På min NIBE justerade jag gradminuter men vad jag förstår finns inte det begreppet på en IVT. För ett par år sedan byttes kompressorn på garanti (via en försäkring.) och IVT service som utförde bytet gick igenom iställningar och rekommenderade mig att köpa en ackumelatortank av honom för att få ner antal start/stopp. Har endast utomhusgivare.

1. Har ni några tips/råd? Finns det något jag kan göra?
2. Har kakelungnar i huset som vi eldar i. Då jag inte har någon inomhusgivare kopplat till VB, hjälper det rent energiförbrukningsmässigt att förskjuta kurvan och därav en lägre framledningstemp? Eller hur får jag VP och kakelungar att lira så att energiförbrukningen blir lägre när vi eldar?

Stort tack på förhand!
« Senast ändrad: 08 september 2022, 18:24:51 av Basse82 »

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör så "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Få ner antal starter - IVT Greenline he C7
« Svar #1 skrivet: 06 september 2022, 07:52:54 »
Efter att IVT installerat min VP 2002 upptäckte jag efter några år att jag också hade 30-35 start och stopp per dygn vid runt noll grader ute. Troligen beroende på att jag har för lite vatten i mitt system.

Efter att ha ställt in kopplingsdifferensen mellan värmepumpens till- och frånslag (1.17 i menyn) på 10 grader (isf 5 i standard) och dito för varmvattnet (2.4) har jag sedan många år tillbaks 16-19 starter per dygn utan att ha några märkbara nackdelar.

Nackdelarna jag kan tänka mig att man kan få är knäppningar i rören eftersom temperaturen ökar och minskar rätt mycket så dom "rör sig" mer än med standardinställningen. Det har dock jag helt sluppit.
Man kan också tycka att varmvattnets temperatur sjunker "mycket" innan nytt varmvatten produceras. Några nackdelar med det har jag dock inte märkt. 
« Senast ändrad: 06 september 2022, 08:26:27 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
SV: Få ner antal starter - IVT Greenline he C7
« Svar #2 skrivet: 08 september 2022, 18:07:16 »
Efter att IVT installerat min VP 2002 upptäckte jag efter några år att jag också hade 30-35 start och stopp per dygn vid runt noll grader ute. Troligen beroende på att jag har för lite vatten i mitt system.

Efter att ha ställt in kopplingsdifferensen mellan värmepumpens till- och frånslag (1.17 i menyn) på 10 grader (isf 5 i standard) och dito för varmvattnet (2.4) har jag sedan många år tillbaks 16-19 starter per dygn utan att ha några märkbara nackdelar.

Nackdelarna jag kan tänka mig att man kan få är knäppningar i rören eftersom temperaturen ökar och minskar rätt mycket så dom "rör sig" mer än med standardinställningen. Det har dock jag helt sluppit.
Man kan också tycka att varmvattnets temperatur sjunker "mycket" innan nytt varmvatten produceras. Några nackdelar med det har jag dock inte märkt.

Per, försökte göra som du beskrev men i menyn du hänvisar till (kopplingsdiff värmekurva vp1) står det ej angivet i grader utan i ”K”. Alltså: Största 16,0K minsta 4,0K och tidsfaktor 20.

Du beskrev att du ändrade i skalan grader?

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör så "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Få ner antal starter - IVT Greenline he E14
« Svar #3 skrivet: 10 september 2022, 12:51:52 »
Det verkar vara mycket som skiljer i inställningarna av din värmepump från min gamla.
När jag kollar i användarhandledningen till din pump är det mycket som jag inte förstår så min hjälp blir tyvärr inte så användbar för dig.
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad EvertL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Få ner antal starter - IVT Greenline he E14
« Svar #4 skrivet: 10 september 2022, 13:45:02 »
K står för Kelvin grader, du kan översätta det till C = Celsius grader rakt av. Jag brukar ibland irritera mig på att man skriver K istället för C. Jag har hört och läst, men har nu glömt "skillnaden". Men jag tror att K är ett lite mer "vetenskapligt" sätt att uttrycka grader t.ex. i olika formler.
Hus 100m² bo-yta, beläget i sydöstra Värmland.
+21C° i våningsplan, + värme på i ett oisolerat rum i källaren (blir inte så varmt)
Installerat Nov 2006, IVT Greenline HT+ C6, borra 180m, 24m till berg, vattnet steg upp till ett par meter under markytan efter avslutad borrning, aktivt borde väl bli ca 167m?
Tidigare förbrukning ca 2 m³ olja + hushållsel.
Nuvarande förbrukning inklusive hushållsel:
1:a året: 8888 kWh
2:a året: 8874 kWh
3:e året: 9761 kWh
4:e året: 9889 kWh (pumpen gick s.g.s. nonstop mitten Dec-Feb)
Kb temp efter ett par dygns nonstop-körning +2,8 in och -0,7 ut.
Mycket nöjd med att jag överdrev borrdjupet rejält. (Kommer gissningsvis inte att anses så hemskt överdrivet om ett antal år)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Få ner antal starter - IVT Greenline he E14
« Svar #5 skrivet: 10 september 2022, 14:05:10 »
K står för Kelvin, några grader finns inte i den skalan. Däremot heter det grader Celsius som då ska skrivas så eller med ett gradtecken före C. Det blir därför enklare att skriva Kelvin.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad EvertL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Få ner antal starter - IVT Greenline he E14
« Svar #6 skrivet: 10 september 2022, 22:51:47 »
K står för Kelvin, några grader finns inte i den skalan. Däremot heter det grader Celsius som då ska skrivas så eller med ett gradtecken före C. Det blir därför enklare att skriva Kelvin.
Visst är det så. Tyckte själv att det egentligen kändes fel att skriva Kelvin grader. Dessutom tror jag att en stor anledning till att skriva K i formler är att C skulle kunna förväxlas med Coulomb, som är en enhet för elektrisk laddningsmängd.
« Senast ändrad: 10 september 2022, 22:53:40 av EvertL »
Hus 100m² bo-yta, beläget i sydöstra Värmland.
+21C° i våningsplan, + värme på i ett oisolerat rum i källaren (blir inte så varmt)
Installerat Nov 2006, IVT Greenline HT+ C6, borra 180m, 24m till berg, vattnet steg upp till ett par meter under markytan efter avslutad borrning, aktivt borde väl bli ca 167m?
Tidigare förbrukning ca 2 m³ olja + hushållsel.
Nuvarande förbrukning inklusive hushållsel:
1:a året: 8888 kWh
2:a året: 8874 kWh
3:e året: 9761 kWh
4:e året: 9889 kWh (pumpen gick s.g.s. nonstop mitten Dec-Feb)
Kb temp efter ett par dygns nonstop-körning +2,8 in och -0,7 ut.
Mycket nöjd med att jag överdrev borrdjupet rejält. (Kommer gissningsvis inte att anses så hemskt överdrivet om ett antal år)

Utloggad emtepe

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholms län
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Få ner antal starter - IVT Greenline he E14
« Svar #7 skrivet: 25 september 2022, 17:56:34 »
Hej Basse,

Jag hade problem med många starter på min IVT 490 för ett antal år sedan. Det var nog främst vid utetemperaturer kring nollan om jag minns rätt, som Per Lu. Jag tyckte jag testade en massa och hade till och med en servicetekniker här som inte lyckades förbättra något. Ett tag efteråt fick jag dock för mig att kolla expansionskärlet och testade att pumpa i lite luft. (Det är ofta en vanlig bilventil.) Det blev genast mycket bättre.

Sedan dess kontrollerar jag expansionskärlet då och då och har numera bara ett fåtal starter per dag. Egentligen ska man väl göra systemet trycklöst när man justerar luftmängden i expansionskärlet, men det kanske någon annan kan förklara bättre. Om inte gummibälgen i expansionskärlet torkat ihop eller klistrats fast i något ändläge så tror jag det går bra att justera luften lite ändå. Håll bara koll på manometern och släpp ut eller fyll på vatten vid behov.

Jag tror förresten inte att det ska knäppa så mycket i rören om expansionskärlet gör sitt jobb.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 701
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!