Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Påfyllning efter avstängning av vatten...  (läst 7336 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Chris

  • Gäst
Chris
Påfyllning efter avstängning av vatten...
« skrivet: 12 december 2004, 17:49:33 »
Jag har en gammal elpanna (en EGOR El-Complé) (jag vet att detta är ett VP forum, men jag hittar inget elpanneforum :(), som jag har ett problem med efter att jag stängt av huvud kranen till huset....

Jag använde lite av varmvattnet medan huvud kranen var avstängd och nu när jag sätter på vattnet igen fylls pannan på.

Men trycket ökar upp till 1,5 bar och säkerhetsventilen slår in.  Om jag håller huvudkranen öppen öser det vatten ur säkerhetsventilen med samma fart som det fylls på från kallvatten.

Nu har jag vattnet avstängt...och vågar inte sätta på igen!  HJÄLP!

Ivil

  • Gäst
Ivil
Re:Påfyllning efter avstängning av vatten...
« Svar #1 skrivet: 12 december 2004, 17:54:57 »
Rant spontant låter det som om beredaren har kastat in handuken..
Du har inte lyckats öppna påfyllningsventilen av misstag?

Chris

  • Gäst
Chris
Re:Påfyllning efter avstängning av vatten...
« Svar #2 skrivet: 12 december 2004, 18:16:30 »
Nej, bara stängd av huvud kranen, använde varmvatten och satt på kranen igen.  ???

ivil

  • Gäst
ivil
Re:Påfyllning efter avstängning av vatten...
« Svar #3 skrivet: 12 december 2004, 18:22:12 »
Låter inte bra alls. Stäng av ventilen(inkommande kallvatten) som går till beredaren. Borde sitta brevid säkerhetsventilen till beredaren.
Då kan det funka,men ni får inte öppna varmvatten kranarna för då kommer radiatorvattnet att komma den vägen.

Utloggad hvac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS-ing/deltid Stud. Arbetar ej med konsumenter!
    • Värrmepumpskompendium, ladda hem, läs och döm själv om den är nyttig
Re:Påfyllning efter avstängning av vatten...
« Svar #4 skrivet: 12 december 2004, 18:44:54 »
Det borde sitta en avstängningsventil där du fyller på värmesystemet. Det är vanligt att man kopplar kallvatten som påfyllning till värmesystemet, men då bör det sitta en backventil och avstängningsventil. Backventilen för att vattnet från värmesystem inte kommer in i kallvattensystemet (mikroorganismer), samt för att kunna stänga av kallvattnet när man har fyllt på värmesystemet.

Att säkerhetsventilen har löst är väldigt bra, det är så att kallvattensystemet kan arbeta med ett tryck på 4-6 bar och tappvatten installationerna är dimensionerade att klara upp till 10 bar. Värmesystemet är oftast dimensionerat att klara högst 6 bar och vissa beredare kan skadas vid lägre tryck, det går tyvärr inte att se det okulärt. Gamla radiatorer buktar ut som en fotboll om trycker har blivit högre en 6 bar, dagen radiatorer klarar oftast 10 bar. Sen är frågan om övriga delar i värmesystemet klarar mer en 6 bar, så var inte oroligt att säkerhetsventilen har löst ut.

Ditt arbetstryck kanske är 1,3 bar för värmesystemet, därför är säkerhetsventilen inställd på 1,5 bar.

Utloggad hvac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS-ing/deltid Stud. Arbetar ej med konsumenter!
    • Värrmepumpskompendium, ladda hem, läs och döm själv om den är nyttig
Re:Påfyllning efter avstängning av vatten...
« Svar #5 skrivet: 12 december 2004, 18:55:29 »
Jag vart lite fundersam över en sak, skulle beredarens mantel gå sönder så att värmesystemet och tappvattensystemet kommer i kontakt med varandra så har tappvattensystemet högre tryck.  ???

Är det så att man inte har fyllt på systemet och påfyllningsventilen mellan tappvatten/värmesystemet är stängd. Är det skick att manteln har gett sig och då tränger tappvattnet i värmesystemet, trycket ökar i värmesystemet, säkerhetsventilen löser ut för att skydda värmesystemets olika delar. Då ska man ringa en rörmokare som fel söker och i värsta fall får man köpa en ny beredare…

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Påfyllning efter avstängning av vatten...
« Svar #6 skrivet: 12 december 2004, 19:11:17 »
Är du säker att påfyllningen till radiatorerna är stängd!!!

Då är det nog tyvärr beredaren som pajat, går den sönder då höjs ju trycket i radiatorsystemet. Det strömmar ju in vatten från varmvattendelen.
Somm sagts här bra att säkerhetsventilen löser ut så du inte överbelastar värmesystemet!!

Inge kul alls, hoppas det fixar sig!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Chris

  • Gäst
Chris
Re:Påfyllning efter avstängning av vatten...
« Svar #7 skrivet: 12 december 2004, 19:46:11 »
Tack för all hjälp.

Det är någon annan som har sagt att det kan vara säkerhetsventilen som är paj.

Jag hoppas att det inte är hela beredaren - elementen funkar.  Just nu i alla fall  ;D

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Påfyllning efter avstängning av vatten...
« Svar #8 skrivet: 12 december 2004, 20:00:22 »
Har du öppnat kallvattnet också nu??
Har du tur var det nåt tillfälligt spel...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Re:Påfyllning efter avstängning av vatten...
« Svar #9 skrivet: 12 december 2004, 20:23:06 »
Jag använde lite av varmvattnet medan huvud kranen var avstängd och nu när jag sätter på vattnet igen fylls pannan på.

Jag förstår inte alls det här.  Hur kan man använda varmvattnet när man har stängt av huvudkranen?  Då är ju inte varmvattnet trycksatt och du borde inte kunna tappa ut speciellt mycket ur VV-kranarna, i princip bara det som ramlar ner bakvägen.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad hvac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS-ing/deltid Stud. Arbetar ej med konsumenter!
    • Värrmepumpskompendium, ladda hem, läs och döm själv om den är nyttig
Re:Påfyllning efter avstängning av vatten...
« Svar #10 skrivet: 12 december 2004, 20:47:47 »
Håller med ovanstående! ???

Om huvudkranen till huset är stängt så har man fortfarande ett tryck i systemet, säg 6 bar. Genom att öppna varmvattenkranen eller för all del varm/kallvattnet så sjunker trycket då trycket då t.ex. kommunala stadsvattnet är avskuren (om den är trasig så trycksätts systemet!).
 
Om man öppnar båda varm- & kallvattnet så ska det inte komma vatten efter ”??” säg 10-60 sekunder, är man längst ned så tömmer man systemet och då ska det absolut inte komma vatten efter en tid.

Kommer det varmvatten efter att du har tömt systemet eller färgen är brunaktig så kan det vara täcken på läckage mellan värmesystemet och tappvattensystemet, sen skulle jag kolla vad det är för tryck på värmesidan har sjunkit, har trycket varit 1,3 bar och plötsligt sjunker mot 0 bar så är det verkligen något fel!

Det kan ju vara att avstängningsventilen för påfyllningen är trasig, huvudkranen inte är tät, varmvattenberedaren har gjort sitt och är det fel på säkerhetsventilen så ring rörmokaren då det är en viktig detalj. Tveksamt om försäkringsbolaget betalar ut ersättning om det kommer på att du har bytt ut säkerhetsventilen, speciellt om det har blivit fel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!