Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥n Ivt 495 twin till flvp och llvp?  (läst 318 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sweban

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Från Ivt 495 twin till flvp och llvp?
« skrivet: 30 januari 2024, 21:42:51 »
Hej!

Sitter och funderar på vad jag ska göra den dagen då värmepumpen (ivt 495 twin med kort borrhål) drar sin sista suck. Har läst runt lite och det normala tycks vara att ersätta denna med
- modern flvp (typ nibe f730/s730)
- ny bvp plus frånluftsmodul (antingen genom att borra nytt hål, eller om man kan komplettera på ngt vis)
- en lvvp.

För egen del så ser jag inte att kostnaden för bvp skulle gå ihop på ett rimligt vis, och för lvvp är rädd för såväl oljud som det visuella. Kvarstår är modern flvp, eller?

Jag har inte sett ngn som diskuterat lösningen med en "omodern" flvp (typ nibe f370) och en llvp - finns det ngt som gör att det faller bort helt? Inköp och installationskostnaden skulle jag tro blir ca 50kkr billigare, plus att jag får såväl viss redundans som kyla på övervåningen/sovrummen sommartid med hjälp av llvp.

Huset är ca 175 kvadratmeter byggt 2005, två våningar, beläget i dalarna och drar enligt energideklarationen 67 kWh/m2. Årsförbrukningen 2023 var ca 15 000 kWh, dock med elbil inkluderat, men med två växande barn så det kommer nog snart landa där ändå exkluderat elbilen. En kamin med separat uteluft på nedervåningen som myseldas (eller stödeldas när det blir allt för kallt utomhus).

Klarar vi vårt värmebehov med lösningen ovan eller kommer det bli dyrt med mkt elpatronskörning?

Mvh Sweban
« Senast ändrad: 30 januari 2024, 21:47:38 av Sweban »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Från Ivt 495 twin till flvp och llvp?
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2024, 21:54:24 »
Ska ni bara ha en luftvärmepump så ska den sitta på bottenvåningen för värmens skull men välj i så fall helst två stycken, en på vardera våning. Då fungerar både värme och kyla bäst och F370 kan göra varmvatten och värma rum som inte nås av luftvärmepumparna. El-patronen kan behövas när det blir riktigt kallt någonstans mellan -10 till -15 grader och kallare beroende på hur många rum som inte nås av luftvärmepumparna.
« Senast ändrad: 30 januari 2024, 21:57:54 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Sweban

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Från Ivt 495 twin till flvp och llvp?
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2024, 22:21:27 »
Tolkar jag dig rätt som att f370 inte skulle klara av att värma 80m2 med golvvärmen utan att köra väldigt mkt elpatron? Tänker mig att hela övervåningen kan värmas med llvp, men det kanske också är ett önsketänk? Går det att uppskatta/överslagsberäkna hur många kWh ovan lösning skulle landa på per år?

En llvp på nedervåningen känns tyvärr inte angenämt, varken installationsmässigt, komfortmässigt eller rent visuellt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Från Ivt 495 twin till flvp och llvp?
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2024, 09:58:06 »
80 m2 kräver ca 3500 W vid -20 °C i ditt hus och kompressorn i F370 ger ca 2000 W vilket också ska räcka till varmvattnet. Det blir en del el-patron då. Den årliga energiförbrukningen blir ungefär lika stor med NIBE F730/S735 eller Comfortzone som luftvattenvärmepump och som F370+LLVP om planlösningen är öppen och passar luftvärmepump. Bör inte bli mer än en väldigt liten skillnad mot förbrukningen med IVT 495 Twin.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!