Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Motorskydd uppstart  (läst 411 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Joksii

  • Gäst
Joksii
Motorskydd uppstart
« skrivet: 25 januari 2024, 15:00:11 »
Hej!

Har kikat runt  i flera trÃ¥dar, jag haren Bosch Ehp 2.0 vilket verkar likna Ivt pumpar?
Den ger ovan felmeddelande varje gång den vill starta kompressorn. Lampan för kompressorn lyser.
Tycker även mig inte höra fläkten längre heller, och det verkar som att vi inte längre har en ventilation i huset.

Har provat starta om pumpen, stänga av strömmen,  fabriksÃ¥terställa men ingen skillnad. Har varit tvungen att aktivera enbart elpatrondrift, dÃ¥ värms vattnet iaf.
Har dessutom provat köra kompressorn manuellt i installlatörsläge men det verkar inte hända något då heller .

Hjälp!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Motorskydd uppstart
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2024, 16:12:01 »
Kolla interna automatsäkringen, den sitter ovanpå ellådan bakom panelen?
Sen såg jag en tråd som påstår att GT6 givaren är den som påverkar detta, kolla vad den visar? (fast detta förklarar inte fläkten)
« Senast ändrad: 25 januari 2024, 16:15:58 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Joksii

  • Gäst
Joksii
SV: Motorskydd uppstart
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2024, 16:23:32 »
Hmm. Jag hittar inte någon intern säkring...?

Gt6 visar typ rumstemperatur.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Motorskydd uppstart
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2024, 16:27:01 »
Automatsäkringen syns i bla det här dokumentet: https://cdn.jseducation.se/files/pages/atgard-mot-utlost-automatsakring-3.pdf
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Joksii

  • Gäst
Joksii
SV: Motorskydd uppstart
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2024, 17:11:44 »
Ah, mitt fel. Provade trycka på den men det verkar inte hända nåt.

Joksii

  • Gäst
Joksii
SV: Motorskydd uppstart
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2024, 18:09:01 »
Jag har plockat ner luckan framför kompressorn, jag hör ett klick och en fläkt som visst börjar snurra när jag handkör kompressorn från kontrollpanelen, men kompressorn verkar tyst.

Ska inte fläkten köra hela tiden? Vill minnas att den gör de så att ventilation i huset fungerar.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Motorskydd uppstart
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2024, 18:52:12 »
Jo fläkten borde gå så fort strömmen är påslagen på värmepumpen. Kanske fläktkondensatorn som tappat kapacitansen om det inte är fel på kullagren i fläkten. Om det bara klickar om kompressorn strax efter man tvångsstartat den är det troligen det inbyggda motorskyddet "klixon" som slår ifrån och kompressorn har havererat. Går ju att prova att byta startkondensator och startrelä också som en chansning.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Joksii

  • Gäst
Joksii
SV: Motorskydd uppstart
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2024, 19:28:24 »
De verkar bara ha varit en liten dold säkring för 40kr! Ingen av alla de olika lösningar som jag läst om här på forumet, inte så känt eller vanligt fel kanske!? Flera verkar byta kratftkortet men kanske var det bara detta felet då...riktigt skönt iaf

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Motorskydd uppstart
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2024, 17:53:29 »
De verkar bara ha varit en liten dold säkring för 40kr! Ingen av alla de olika lösningar som jag läst om här på forumet, inte så känt eller vanligt fel kanske!? Flera verkar byta kratftkortet men kanske var det bara detta felet då...riktigt skönt iaf

Typ en glassäkring?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!