Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Knarrande/puttrande cirkulationspump  (läst 433 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Epist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Knarrande/puttrande cirkulationspump
« skrivet: 06 januari 2024, 09:11:23 »
Nya bekymmer med vår mer än 10 år gamla IVT 490.

Jag noterade idag, efter att ha varit bortrest en vecka, att pumpen låter annorlunda än tidigare. Det är ett puttrande eller svart knarrande/knackande ljud från den. Jag lokaliserade ljudet till cirkulationspumpen som sitter under värmepumpen. Jag noterar ingen skillnad i värme på elementen i huset, så den verkar ändå göra sitt jobb än så länge.

Kan nämna att jag ganska nyligen fyllt en skvätt vatten i systemet, då trycket över åren smugit sig ner mot 0.4 bar. Jag fyllde till 0.9 och den har hållit trycket. Noterade inte något ljud dagarna efter jag fyllt på, utan först nu ca 3 veckor efter.

Bild och ljud bifogas, all hjälp och idéer mottages tacksamt!  tummenupp

https://soundcloud.com/kiselochkvarts/knarrande-cirkulationspump


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Knarrande/puttrande cirkulationspump
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2024, 09:17:51 »
Den pumpen (Wilo med silvrigt hus just) verkar går sönder lättare än andra, brukar läcka efter ett tag från axeln och ut. Byt före den pajar helt i och med oljudet.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Epist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Knarrande/puttrande cirkulationspump
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2024, 17:13:48 »
Den pumpen (Wilo med silvrigt hus just) verkar går sönder lättare än andra, brukar läcka efter ett tag från axeln och ut. Byt före den pajar helt i och med oljudet.

Ajdå det låter dyrt. Ser att själva pumpen kostar ca 2500 kr. Kan man byta den själv? Ser inte några avstängningsventiler på min värmepump, så jag gissar att jag isåfall behöver tömma den på vatten.

Jag testade att sänka hastigheten till läge 2, dÃ¥ försvann ljudet. Men man kan ju tänka sig att det bara är en temporär fix och att man rätt var det är stÃ¥r utan värme en lÃ¥nghelg i januari  ::)

Hur låter det om man har kavitation i en pump?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Knarrande/puttrande cirkulationspump
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2024, 13:05:11 »
Så länge du har bra värmespridning så behöver du inte misstänka att ljudet är från kavitation. (Inga täta slangar på sugsidan).

Slarvinstallation eller offertvinnande beroende på hur man ser det. Hade det suttit en kran bara så hade det gått smidigt att byta den pumpen. Idag blir det dyrare/jobbigare.

Sättshunten på 0. Stäng alla radiatorer, sänk trycket till 0 bar. Sen gör ett snabbt byte med söl. Det är inte bra för systemet att få in nytt syrerikt vatten i onödan.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Knarrande/puttrande cirkulationspump
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2024, 14:55:53 »
Samma hände faktiskt oss får ett litet tag sedan, känner igen ljuden. Vår gick på II. När jag höjde till III blev det tyst. I läge I lät det ännu värre. Rörmokare kom och bytte, det blev lite blött för honom men resultatet jättebra, modernare och effektivare pump med adaptiv reglering, bättre fördelning av värmen i hela huset efteråt. Ångrar inte att jag bytte men inget jag skulle vilja göra själv eftersom den satt dumt till i vår pump, lite svårt komma åt. Men om du når den enkelt, visst, då kanske
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Epist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Knarrande/puttrande cirkulationspump
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2024, 09:06:44 »
Tack för era svar! Detta forum är en kanonresurs. Det är väl kanske bara att bita i det sura äpplet, även om pumpen faktiskt varit tyst på läge två ett par dagar nu.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Knarrande/puttrande cirkulationspump
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2024, 16:11:05 »
Ett byte av den, rent generellt, är inte fel. Den typen du har, och som jag hade, får inte nyförsäljas inom EU längre. Dom uppfyller inte kraven. Dom nyare typerna har flera fördelar, dom drar mindre energi och dom är adaptiva och har flera olika "profiler". Våran som byttes drog närmare 80 W, den nya ligger mellan 30-40 och jag kan köra den ännu lägre om jag vill men det läge den kör i känns bra. Vi fick en Wilo-Yonos PICO, den går helt ljudlöst

https://wilo.com/se/sv/Pumpar-och-pumpsystem/sv/produkter-och-expertis/wilo-yonos-pico
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!