Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pressostat lÃ¥g IVT 490 - kan det vara nÃ¥got läckage?  (läst 1675 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressostat låg IVT 490 - kan det vara något läckage?
« Svar #15 skrivet: 07 december 2023, 08:59:26 »
Eftersom fläkten sög bra några inlägg upp och nu inte suger alls efter att den startats om med handkraft så är min slutsats att vid sista omstarten har den startats åt fel håll.

Det verkar som att motorkondensatorn är dålig eller startlindningen på motorn.

Dessa är viktigast vid start eftersom man utan dessa inte får något startmoment.
De bidrar också under drift till högre moment och därmed högre varvtal.
Detta kan vara grundproblemet för dina larm/isbildning att luftflödet är för litet.

Om problemet med tryckstegring kvarstår efter du stängt vattnet till varmvattenberedaren kan det vara så simpelt att det inte finns luft i expansionskärlet.
Testa genom att öppna bilventilen på expansionskärlet genom att trycka på mittpinnen och se om det kommer luft eller vatten.

Rodnt

  • Gäst
Rodnt
SV: Pressostat låg IVT 490 - kan det vara något läckage?
« Svar #16 skrivet: 07 december 2023, 17:22:48 »
Jag funderade på vilket håll fläkten skulle gå åt! Men när jag hjälpte den lite och den började varva upp så antog jag att det måste varit rätt håll…. ?

Kan jag beställa och byta kondensator själv? Lindning antar jag att man inte byter - utan byter hela motorn. Samma fråga där, går det att beställa och göra själv?

Trycket pendlar både upp och ner. Jag blir inte klok på det. Ena dagen upp, sen ner under natten. Eller tvärtom. Stora skiftningar är det iallafall (från nära 0 upp till 2.5 bar). Ställer alltid tillbaka till 1. Kan testa ventilen på expansionskärlet när jag kommer hem imorgonkväll. Bortrest just nu (frun sköter avlarmning och tryckåterställning) :)

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressostat låg IVT 490 - kan det vara något läckage?
« Svar #17 skrivet: 07 december 2023, 18:31:14 »
Stäng av strömmen och hjälp igång motorn åt andra hållet.

Förmodligen är det startkondensatorn som blivit dålig med tiden.
Men för att vara säker på att det inte är startlindningen på motorn bör du ohmmäta motorn.

Fläktkortet sitter uppe till höger under övre plåten. På fläktkortet sitter en startkondensator på 4uF/400V.
Se:https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-490/35-flaktkort-utan-tryckvakt.html

I samma webshop kan du se vad en ny fläkt kostar

« Senast ändrad: 07 december 2023, 18:32:59 av ghupost »

Rodnt

  • Gäst
Rodnt
SV: Pressostat låg IVT 490 - kan det vara något läckage?
« Svar #18 skrivet: 08 december 2023, 19:39:30 »
Hemma igen.
Jag testade att trycka in piggen på bilventilen och det händer ingenting alls. Kärlet är kallt (svalt, inte iskallt).

Ska testa snurra fläkten åt andra hållet imorgon fm. Jag vet att jag snurrade igång den medsols senast.

En annan sak - när jag ska sänka trycket måste jag använda säkerhetsventilen för varmvatten. Den för kallvatten sänker inte trycket ö h t. Är nästan säker på att jag sänkt trycket med den tidigare.

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressostat låg IVT 490 - kan det vara något läckage?
« Svar #19 skrivet: 08 december 2023, 22:42:52 »
Jag testade att trycka in piggen på bilventilen och det händer ingenting alls. Kärlet är kallt

Då har luften försvunnit ur expansionskärlet.
Att den inte kommer något vatten är positivt för då är gummibälgen förmodligen hel.
Kanske läcker bilventilen.

När luften helt har försvunnit från expansionskärlet blir systemet "stumt" d v s trycket kommer att variera mycket när vattentemperaturen ändras.

Hur du ska göra för att fylla luft i expansionskärlet finns beskrivet i andra trådar i forumet

Rodnt

  • Gäst
Rodnt
SV: Pressostat låg IVT 490 - kan det vara något läckage?
« Svar #20 skrivet: 09 december 2023, 09:19:40 »
Japp, har läst alla trådar om expansionskärlet tror jag 8) Fylla det till 0.5 bar ska jag kunna lösa. Att byta expansionskärl låter jobbigt, hoppas jag slipper det.

Min känsla är att jag har två i princip oberoende fel? Förmodligen har det ena lett till det andra, men ändå. Dvs expansionskärlet är tomt vilket är förklaringen till att trycket fluktuerar. Lösning = Återfyll kärlet med luft och om det inte funkar, byt kärl.

Det andra felet är att fläkten inte går som den ska vilket leder till lågt flöde och is på förångaren. Lösning = Byt fläktkort (förhoppningsvis)

Någon däremot eller håller ni med?

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressostat låg IVT 490 - kan det vara något läckage?
« Svar #21 skrivet: 09 december 2023, 10:05:19 »
Håller med dig om expansionskärlet.

När det gäller fläkten skulle jag absolut ohmmäta motorn innan jag beställer nytt fläktkort.
Startlindningen kan det vara avbrott i och då måste hela fläkten bytas.

Har du provat att "handstarta" fläkten åt andra hållet så att du får bättre ventilation i huset?

Rodnt

  • Gäst
Rodnt
SV: Pressostat låg IVT 490 - kan det vara något läckage?
« Svar #22 skrivet: 09 december 2023, 11:07:59 »
Åker och köper en billig pump på Clas Ohlson med manometer nu.

Testade också att dra igång fläkten motsols. Nu snurrar den ännu sämre så jag fattar varför du frågade. Medsols var rätt. Expansionsventilen och därmed säkert hela förångaren var för övrigt isad igen.

Jag har en multimeter, men hittar inte var jag ska mäta resistans? Och vilket värde ska det vara? Kan välja känslighet mellan 200-2000k Ohm.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4723
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressostat låg IVT 490 - kan det vara något läckage?
« Svar #23 skrivet: 09 december 2023, 11:18:56 »
Kärlet kan sitta lite tjurigt till för byte. Kanske måste skruvas bort en massa delar för att få ut det. Ett nytt kärl kan kopplas på var som helst på värmerören, helst på returen. Finns ingen anledning att bråka under VP, det är trångt. Går det att lossa en hel sidoplåt så är det enkelt att byta.

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressostat låg IVT 490 - kan det vara något läckage?
« Svar #24 skrivet: 09 december 2023, 14:50:23 »
Hitta kabeln som går från fläktmotorn till fläktkortet.
Dra ur kontakten ur fläktkortet.
Det borde finnas 3 ledare i kontakten.
Ohmmät mellan alla ledar (3 olika kombinationer).
Förmodligen bör resistansen vara under 200 ohm i alla 3 kombinationerna.

Rodnt

  • Gäst
Rodnt
SV: Pressostat låg IVT 490 - kan det vara något läckage?
« Svar #25 skrivet: 10 december 2023, 10:48:25 »
Nu har jag trycksatt expansionskärlet med cykelpump (blev lite grovt, omöjligt att pricka exakt 0.5 bar men men). Kärlet verkar hålla trycket (testat att trycka in piggen efter natten och det pyser). Vattentrycket är kanske något stabilare, men absolut inte helt stabilt. Har fått fylla på två gånger senaste dygnet. Inte behövt sänka.

Innan jag ev beställer nytt kärl vill jag få ordning på fläkten och se vad det ger. Jag har försökt mäta de tre ledarna i kabeln från fläktmotorn men får bara utslag mellan två av dem. Ca 650-680 med multimetern inställt på 200. Inget utslag alls när den tredje ledaren är inblandad… Vad betyder det?

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressostat låg IVT 490 - kan det vara något läckage?
« Svar #26 skrivet: 10 december 2023, 11:53:11 »
Prova först med ett mycket högre mätområde på ohmmetern. Verkar det fortfarande vara avbrott är motorn förmodligen trasig. Titta på fläkten hur stor effekten är. Original tror jag att det är 165 W.

https://500120.com/produkter/reservdelar/bosch/ehp-2-0-ew/flakt-komplett/

https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-490/flakt-flaktmotor-165-w-med-molex-ivt-490-495-590-633-695.html

Hur kan du få 650 ohm med 200 ohmsområdet, menar du 65 ohm?


Rodnt

  • Gäst
Rodnt
SV: Pressostat låg IVT 490 - kan det vara något läckage?
« Svar #27 skrivet: 10 december 2023, 12:37:52 »
På etiketten på fläkten står det:
230V 50Hz 0,17kW 0,75A 4μf/450V

Med mätaren på 200 Ohm får jag ca 650. På 2000 får jag 064. Detta mellan blå och svart oavsett hur jag sätter svart och röd. Mot blå kabel får jag inget mätresultat.

Multimetern är kopplad röd på V/Ohm/mA och svart på Com.

Risk för repetition: Varje gång jag brutit strömmen och mätt eller kollat något måste jag snurra igång fläkten med handkraft efter att jag slagit på strömmen igen. Motorn tar snabbt över och varvar upp. Fläkten snurrar mjukt och fint, men suget är minimalt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9647
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Pressostat låg IVT 490 - kan det vara något läckage?
« Svar #28 skrivet: 10 december 2023, 12:51:07 »
Fel på motorkondensatorn till fläkten eller fel i fläktmotorns hjälplinding.
« Senast ändrad: 10 december 2023, 13:45:25 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressostat låg IVT 490 - kan det vara något läckage?
« Svar #29 skrivet: 10 december 2023, 13:29:09 »
Med dina mätningar verkar det vara avbrott i fläktmotorns startlindning.
Byt fläkt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!