Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 402 Vent - VV nÃ¥r aldrig upp till börvärde  (läst 732 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TheAussie

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Vent 402
402 Vent - VV når aldrig upp till börvärde
« skrivet: 30 september 2023, 10:08:28 »
Hejsan på er,

Ny i detta forum, och har letat men inte hittat något svar i andra trådar.

Har precis fått en ny 402 Vent installerad och den fungerar då den producerar VV till kranar och duschar.

MEN, automations-nerden i mig säger att något inte stämmer vad det gäller satta börvärden och hur VPn jobbar mot dessa. Detta gäller bara VV än så länge då jag inte har kunnat testat värmen ännu.

Börvärde för extra VV satt till 65 grader - När jag aktiverar detta kopplas kompressor och tillskott på och den värmer VV till låga 55-ish grader för att då stänga av?? Varför inte till 65 grader som börvärdet är satt till? Har samma låga temperatur uppmätt i vattnet i kranen närmast VPn.

Normal läge för VV har ett börvärde för stopp satt till 60 grader - Inte en enda gång den veckan jag har haft 402an gående har VV kommit upp i 60 grader. Varför inte? Samma sak här med uppmätt temperatur på vattnet närmast VPn.

Varför?
  • Antingen är det nÃ¥got som är fel och den värmer inte till satt börvärde?
  • Eller, är det sÃ¥ att det VV ärvärde som visas i displayen och appen, samt vattentemperaturen som mätts upp inte är det ärvärde som VPn "jobbar mot" för att nÃ¥ börvärdet? AlltsÃ¥ ett annat ärvärde som inte är synligt
  • Finns det nÃ¥gon annan förklarbar anledning till varför VPn slutar värma VV innan börvärdet är uppnÃ¥tt?

Jag är väl medveten om att den producerar VV och detta egentligen inte är ett stort problem...MEN, eftersom det sitter ett styrsystem i den måste det finnas någon logik i vad den gör och hur den fungerar.

En annan fråga också - Vilken funktion från Servicemenyn har den s.k. "Startfördröjning VV Normal: 35 timmar"? Kan väl omöjligt vara att fördröja starten av uppvärmning av VV i 35 timmar??? Har inte hittat några bra svar på detta.

Tack i förhand  tummenupp
Jens
« Senast ändrad: 30 september 2023, 10:12:07 av jensnasholm »

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 402 Vent - VV når aldrig upp till börvärde
« Svar #1 skrivet: 30 september 2023, 10:58:30 »
För IVT Vent 402 är stopptemperaturen för varmvatten den temperatur som mäts med temperaturgivare TC1 vilket är temperaturen på vattnet som kommer från elpatron/kompressor.
Denna temperatur är högre än temperaturen på varmvattnet i tanken.

Detta står inte i Installationsmanual eller användarmanual utan man måste kontakta IVT för att få reda på detta.

Som du märkt är manualerna nästan värdelösa då det gäller att förklara vad olika inställningar är.

Utloggad TheAussie

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Vent 402
SV: 402 Vent - VV når aldrig upp till börvärde
« Svar #2 skrivet: 30 september 2023, 11:53:39 »
Jamen grymt @ghupost  a:gl  Det förklarar den biten.

Angånde den s.k. "Startfördröjning VV" jagar jag vidare! Börjar dock misstänka att det står fel i displayen, istället för "tim" ska det stå "min". Googlar man lite på detta används verkar denna inställning användas för att inte stressa igång kompressorn på en gång om den av någon anledning skulle stanna under drift.

Tack,
Jens
« Senast ändrad: 30 september 2023, 11:59:34 av jensnasholm »

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 402 Vent - VV når aldrig upp till börvärde
« Svar #3 skrivet: 30 september 2023, 12:17:38 »
Fördröjningen ska nog vara i timmar.
Det finns annan timer som hindrar kompressorn att starta direkt efter att den stannat.

Varför man vill ha en lång fördröjning innan man byter läge för varmvattendrift vet jag däremot inte.

Utloggad berhe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 402 Vent - VV når aldrig upp till börvärde
« Svar #4 skrivet: 09 december 2023, 16:47:23 »
Jamen grymt @ghupost  a:gl  Det förklarar den biten.

Angånde den s.k. "Startfördröjning VV" jagar jag vidare! Börjar dock misstänka att det står fel i displayen, istället för "tim" ska det stå "min". Googlar man lite på detta används verkar denna inställning användas för att inte stressa igång kompressorn på en gång om den av någon anledning skulle stanna under drift.

Tack,
Jens

Om de hade haft välgjorda manualer behövde vi inte gissa. Jag anser att IVT har en av de sämsta dokumentationerna när det kommer till manualer. De är utformade för deras servicetekniker, och ibland förstår inte ens de. Bilderna i manualerna är lågkvalitativa skisser där man måste gissa var olika delar finns. Det saknas tydliga bilder i tre dimensioner som visar var ventiler och andra komponenter är placerade.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!