Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT vent 402 justering av allt  (läst 6824 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Moster Fritjof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 justering av allt
« Svar #15 skrivet: 21 januari 2023, 01:44:06 »
En ivt 402 plus en LLVP kanske är det mest ekonomiska alternativet ändå, räkna på ditt hus som dom säger på ivt när man ber om råd.. installationsfirman räknade och gav diagram. Installation gjordes och gubbarna har ingen aning eller intresse av inställningar, här är på, sen där är av, (samma knapp på touch display). Dra dina slutsatser när du ser skyltar längs motorvägen i Mälardalen..

Utan hänsyn till tidigare Nibe 310 förbrukning, offert estimerat med vv beredare.. så konstigt när man ser tillbaka på det..

släng in kamin på 4,4kwh 120kvm uppvärmning för mysfaktor, eller så stor du har råd med, som sedan blev basbehov..vi sitter alla med olika lösningar och förutsättningar, 2 eller 3-glas, isolering eller timmerstockar, men räkna själv, kontakta alla du kan, energikorkar på kommunen haha, kör på säger dom som jobbar med att googla, läs på själv om den lösning du är intresserad av. Det finns alltid en möjlig besvikelse som hägrar. Men det är ditt beslut, och man står.för.det. viktigt! Lär dina barn!

PederH

  • Gäst
PederH
SV: IVT vent 402 justering av allt
« Svar #16 skrivet: 08 mars 2023, 01:07:16 »
Bild

Tillhör 100 kWh-ligan, och är efter 1 mån drift rejält besviken. Installatören verkar inte kunna ett skit och som grädde på det hela så orsakade en vattenskador under installationen som de vägrar ta ansvar för….

Att kollat på dina inställningar, ska testa något liknande tänkte jag. Dessa görs väl i det s.k. Installatörsläget? Om så, hur kommer man in där?

Utloggad Moster Fritjof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 justering av allt
« Svar #17 skrivet: 21 mars 2023, 22:46:54 »
Du kommer in i menyn service & installatörsnivå med koden dagens datum, 03-21, +1 på samtliga siffror= 1432
Skriv upp vad du har för värden i dagsläget så blir det enklare att hålla ordning på ändringar. Och ändra inte saker utan att kolla upp vad dom kan ha för effekt.

Bra att labba med:
Värmekurva
Fördröjning värme
Kopplingsdiff. Värme
Växla vv-vk

Om möjligheten finns komplettera med en kraftig luft-luftvärmepump som kan hålla grundvärmen 1 grad högre än frånluftsvärmepumpen så kommer den senare inte behöva värma så mycket. Det funkar för mig och ger per månad
200kwh luft-luftvärmepump
300-500kwh frånluftsvärmepump
under december - mars.
Nästa år kör jag nog mer luftluftvärmepump så kanske frånluftsvärmepump sänks i förbrukning än mer, utöver alla justeringar som gjorts under vintern för att trimma in frånluftsvärmepumpen.

Utloggad Livi1672

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 justering av allt
« Svar #18 skrivet: 18 oktober 2023, 17:17:15 »
Hej, och tack för ovan tips. Justerade värmekurvan i vintras vilket gav stor skillnad i energi-förbrukning. Är ganska snarlik ovan kurva. Har nu gjort lite mer inställningar men tycker fortsatt att den drar lite mycket och ganska ofta på elpatron. Hur ser era förbruknlngskurvor ut i appen?

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 justering av allt
« Svar #19 skrivet: 18 oktober 2023, 19:08:09 »
Det gäller att få kompressorn att gå nästan ständigt under den kalla årstiden.
I din kurva över elförbrukningen ser det ut som att kompressorn går för lite.

Vad har du ställt "Fördröjning värme" och "Hyst. till komp.stopp" till under menyn Tillskott i servicemenyn?
« Senast ändrad: 18 oktober 2023, 19:09:51 av ghupost »

Utloggad Livi1672

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 justering av allt
« Svar #20 skrivet: 18 oktober 2023, 19:18:08 »
Det gäller att få kompressorn att gå nästan ständigt under den kalla årstiden.
I din kurva över elförbrukningen ser det ut som att kompressorn går för lite.

Vad har du ställt "Fördröjning värme" och "Hyst. till komp.stopp" till under menyn Tillskott i servicemenyn?

Fördröjning värme (under tillskott) står på 300Kmin och Hyst på 0,5K.

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 justering av allt
« Svar #21 skrivet: 18 oktober 2023, 19:29:35 »
Det är ungefär samma inställningar som jag har.
Jag kanske luras av kurvan över elförbrukning som du har i appen.
När det är ca 5 grader ute borde kompressorn gå nästan jämt. Gör den det?
Du kan titta under statistik och se hur många timmar kompressorn gått totalt sedan installation.

Kompressorn bör gå minst 4000 timmar/år om frånluftsvärmepumpen är enda värmekällan

Om du läser av denna statistik varje dag så ser du hur många timmar kompressorn går varje dag.

Utloggad Livi1672

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 justering av allt
« Svar #22 skrivet: 18 oktober 2023, 19:37:20 »
Yes, får göra det. Fick den installerad november 2020 dvs snart 3år och kompressorn har gått ca 13200 tim dvs ca 4500 tim per år.

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 justering av allt
« Svar #23 skrivet: 18 oktober 2023, 19:51:30 »
Då har den lika många driftstimmar/år som min vent402.
Allt kanske fungerar normalt för dig.

Jag har total elförbrukning på ca 8500 kWh/år, 120 kvm , i Göteborgstrakten. 1990-tals parhus.

Vilka är dina data?

Utloggad Livi1672

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 justering av allt
« Svar #24 skrivet: 18 oktober 2023, 20:22:40 »
Har prognos på ca 14500 kWh nu, två plans villa 160kvm plus 10kvm halvt uppvärmt förråd i Stockholm.

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 justering av allt
« Svar #25 skrivet: 18 oktober 2023, 20:25:59 »
Då är det nog så enkelt att Vent402 är lite klen för storleken på huset.
Du har nog en del att vinna på att komplettera med en luft-luft värmepump

Utloggad Livi1672

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 justering av allt
« Svar #26 skrivet: 18 oktober 2023, 21:21:53 »
Är det bättre att öka fläkthastigheten? Ligger på 57% just nu. Nackdelen är att jag drar in mer kalluft.

Carl402

  • Gäst
Carl402
SV: IVT vent 402 justering av allt
« Svar #27 skrivet: 26 november 2023, 15:13:57 »
Hej!

Jag har nyligen fått min IVT 402 installerad och är besviken över energiförbrukningen, runt 50kwh per dygn när det är strax över noll (129 m2). Den går nästan bara på elpatron trots att det är plusgrader ute. Ska med hjälp av den här tråden plus några andra försöka få den att använda kompressorn mer.

Men en fråga jag inte har hittat svar på är: Tilluftsaggregat Ja/Nej. Jag har ett TA450, men pumpen är inställd på nej. När jag provar att ändra hör jag hur något tystnar i pumpen, så jag vågar inte ändra på eget bevåg utan att veta vad som faktiskt händer. Nån som har mer insikt i vad som händer och vad som är korrekt inställning?

/Carl

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT vent 402 justering av allt
« Svar #28 skrivet: 26 november 2023, 15:33:43 »
Hej! Kompressorn är ganska liten i dessa modeller. Den ger bara 1,6 kW värme men sett över hela Ã¥ret kanske den ändÃ¥ sparar uppskattningsvis runt 7000 kWh i ditt hus. Man brukar säga att dessa modeller klarar värmen i huset ner till ca 5 - 6 grader ute om man snÃ¥lar med varmvattnet. Man komplettera huset med även en luftluftvärmepump som fÃ¥r värma en del av huset om man jagar kWh. DÃ¥ kan man spara  ett par tusen kWh ytterligare.

Om man har tilluftsaggregat TA450 borde det ställas in så även i inställningarna. Tyvärr hittar jag ingen information om exakt det i installationsmanualen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 justering av allt
« Svar #29 skrivet: 26 november 2023, 19:49:30 »
I nedanstående länk finns en tråd om att koppla Vent402 till ett tilluftsaggregat.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=76049.0

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!