Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: tryckkärl "ingÃ¥ende" bergvärme  (läst 23575 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Finns inte mer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #15 skrivet: 02 april 2012, 19:06:10 »
beror väl helt enkelt på vem som installerar det. Men fryser borrhålet och trycket på slangarna blir högre än 1,5bar eller vad säkerhetsventilen är på så har någon snålat med borrningen..
 tummenupp

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #16 skrivet: 02 april 2012, 20:54:06 »
Det finns andra grejer som kan hända.
Någon på detta forum har fått in gas i brine (gissningsvis skiffergas).
Om det blir en läcka i förångaren så kan köldmedia tryckas ut i brineslangen.
Jag skulle inte riskera att köra utan säkerhetsventil på brine.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Finns inte mer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #17 skrivet: 03 april 2012, 17:56:04 »
ok a men det är ju fruktansvärt långsökt. är nog en på 500 000 växlare som drabbas av det. om det ens är en så liten skala.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #18 skrivet: 03 april 2012, 21:32:45 »
Det ska va säk och kärl ..Expansion sker i alla temperatur områden ,
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Finns inte mer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #19 skrivet: 04 april 2012, 21:34:57 »
kan coca cola hitta den lagen som säger detta? om det finns en? klart man sätter kärl. men en säkerhetsventil sättar man ej ;)

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #20 skrivet: 04 april 2012, 22:01:34 »
du måste skämta med mig,,
berätta då vad som händer den dagen expansionskärlet sätt ur funktion .
har du sätt någon gång när trycket stiger på en manometer när ett system är stumt? det kan du inte ha gjort ..
det kallas för SÄKERHETS VENTIL av en anledning..
Den tryckstegring som sker är gryyym
Kärl och säkerhetsventil ska det va, det ingår i säkerhetsutrustningen som skall monteras , Det ska du till och med ha lärt dig i yrkes skolan om du nu är vvsare ?
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #21 skrivet: 04 april 2012, 22:09:19 »
Mitt BV-system installerades  feb 2012. PÃ¥ grund av hur brinerören är indragna i huset (genom gamla friskluftsintaget till pannrummet) är det cirka 10cm till källartaket. DÃ¥ finns ingen plats uppÃ¥t för den vanliga plastburken.  Jag "fick" trycksatt system, expansionskärl i plÃ¥t o säkerhetsventil. Om det finns regler om det vet jag inte...
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #22 skrivet: 05 april 2012, 09:43:14 »
kan coca cola hitta den lagen som säger detta? om det finns en? klart man sätter kärl. men en säkerhetsventil sättar man ej ;)

Båda mina installationer, gjorda av olika installatörer, har säkerhetsventil. Har nog aldrig sett en installation utan.

Min ena installation har tryckkärl, den andra plastkärl. Även plastkärlet är något trycksatt, eftersom det inte sitter på högsta punkten.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #23 skrivet: 05 april 2012, 10:17:24 »
Eftersom denna tråd finns i IVT-tavlan roade jag mig med att kolla Boschs installationsanvisningar, och där ser man att säkventil medföljer, och skall monteras, så jag antar att samma gäller för IVT, eftersom ju Bosch är IVT med andra dekaler.

Slänger ni säkventilen när ni monterar en IVT, eller?  Sc:,h
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #24 skrivet: 05 april 2012, 10:34:03 »
kan coca cola hitta den lagen som säger detta? om det finns en? klart man sätter kärl. men en säkerhetsventil sättar man ej ;)

BOVERKETS FÖRFATTNINGSSAMLING BFS 2011:6 BBR 18

"8:52 Värmeinstallationer m.m.
Pannanläggningar och andra installationer för värmning av vatten samt övriga
tryckbärande anordningar ska förses med säkerhetsanordningar som begränsar
risken för personskador vid för högt tryck eller för hög temperatur i anläggningen."
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Finns inte mer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #25 skrivet: 06 april 2012, 19:21:12 »
du måste skämta med mig,,
berätta då vad som händer den dagen expansionskärlet sätt ur funktion .
har du sätt någon gång när trycket stiger på en manometer när ett system är stumt? det kan du inte ha gjort ..
det kallas för SÄKERHETS VENTIL av en anledning..
Den tryckstegring som sker är gryyym
Kärl och säkerhetsventil ska det va, det ingår i säkerhetsutrustningen som skall monteras , Det ska du till och med ha lärt dig i yrkes skolan om du nu är vvsare ?
cocacola

Aja alla kan väl ha fel. Men jag skall ta kontakt med svep och se vad dom säger bara för att få klarhet i frågan. ett borrhål pendlar mellan 5 till - 5 och det borde inte vara så jättestor tryckskillnad, som i ett vvs system där det kan vara ca25 grader och ca 50.

...... Jag är kyltekniker med full kylbehörighet och el behörighet ;)

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #26 skrivet: 06 april 2012, 20:12:52 »
som Kyltekniker   borde du verkligen ha koll pÃ¥ vad som händer i ett system när det blir stumt..


Fel kan alla ha ,,, jag med , inget undantag . Men säkerhetsventil i ett vvs system ,Dom grejerna måste man ha koll på innan man börjar skruva in grejer,
cocacola

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #27 skrivet: 06 april 2012, 21:25:49 »
Säkerhetsventiler sitter monterade av en anledning, det är ingen lek


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #28 skrivet: 07 april 2012, 09:06:40 »
ett borrhål pendlar mellan 5 till - 5 och det borde inte vara så jättestor tryckskillnad, som i ett vvs system där det kan vara ca25 grader och ca 50.

Enligt det resonemanget så behöver man väl ingen säkerhetsventil i ett vanligt vvs-system heller? Pendlingarna mellan 25 och 50 grader tas ju upp av expansionskärlet...

Om du kan garantera att temperaturen aldrig kommer att hamna utanför det intervallet så funkar det säkert. Men så länge det finns nån teoretisk risk att tempen blir högre eller nåt annat går fel så måste du vidta nödvändiga säkerhetsåtgärder. Sen är det ju som C-C säger - Om systemet är stumt så behövs det inte många graders tempskillnad för att trycket skall bli farligt högt.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #29 skrivet: 07 april 2012, 09:11:32 »
Känns ju riktigt dumt att chansa utan säkerhetsventil speciellt när dom följer med i vp leveransen så är det väl lika bra att klämma dit den Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!