Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Motsägelsefullt?  (läst 27050 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Motsägelsefullt?
« skrivet: 19 januari 2012, 20:47:07 »
Just nu rasar debatten mot CTC och deras senaste maskin. Ingen som besökt forumet och läst den tråden som visats över 15000ggr kommer att köpa en maskin av CTC.
Detta fÃ¥r fortgÃ¥ utan nÃ¥gon som helst inverkan frÃ¥n modratorer, men om man säger att ett visst fabrikat är bra. -DÃ¥ tar det hus i h-e.  ::)

Jag säger inte att det är fel det som sägs i CTC trÃ¥den. jag har ingen som helst aning eftersom jag knappt sett en sÃ¥dan i verkligheten.  Men att sÃ¥ga den sÃ¥ ???

Andra har sågat tex Nocria, men dessa är ej längre välkommna :o

Ser också att det verkar vara fritt fram att annonsera om lite "kvälls jobb" i form av vacuumsugning, det känns väl så där va.

Vad tycker ni?  Har jag fel nu igen?  Jag brukar ju ha det ;D *vinkar*

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2012, 21:07:07 »
Det är väl ingen som har skrivit att Ctc är dålig däremot hur dåligt deras nya modell fungerar för det verkar den ju göra hittils för jag är övertygat att dom kommer att fixa till den. Därför att du har fått smäll på fingrarna angående Thermia tror jag beror på att du inte kan visa vad som är bättre med dom än andra märken. Håller med om att det känns lite så där att annonsera efter kvällsjobb men antar att nån tar tag i det *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2012, 21:14:08 »
Jag har sagt tusen ggr vad jag anser vara bättre. expvent. dim av VVX ;)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2012, 21:16:05 »
Men cop är lika i alla fall för dom har inte presenterat några toppsiffror hittils men det kommer nog snart en ny modell.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2012, 21:18:13 »
Ingen aning om modeller.  COP mmm   strunt i det.   :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2012, 21:24:37 »
Det är cop som räknas det borde du veta :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2012, 21:34:57 »
Jo ;)  Ni tycker ju det.  Hur mkt kan det skilja mellan en ZH30K4E med SWEP VVX och en ZH30K4E med AlfaLaval VVX vid 0/35  ::)

Det är sen det skiljer.  Och nu har de som kritiseras mest CTC bäst exp vent tillsammans med Viessmann Thumbsup

Det tänkte du inte pÃ¥ grabben.  Exp vent,  den som är viktig, den som tidigare var en svaghet hos CTC och som är det hos NIBE ^-^ :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2012, 21:42:02 »
Nu är det överkurs för mig men jag vet att det inte är bra att köra med 10 grader för varmt vatten hela tiden *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2012, 22:18:59 »
Det är cop som räknas det borde du veta :)
tyvärr verkar du ha rätt, det verkar vara lättare att sälja en värmepump med COP 4,5 som håller i 8 år än en värmepump med COP 4,2 som håller i 20 år.
Det ska prutas pÃ¥ expansionsventiler, växlarna ska vara sÃ¥ smÃ¥ det bara gÃ¥r och växelventilerna ska kinesiska skitventiler för en femtilapp, alla givare ska vara sÃ¥ billiga sÃ¥ dom pajjar direkt vid minsta fuktpÃ¥slag, och alla pumpar ska vara tillverkade i plast. tveksam kvalitet men billigt och hög COP en stund.... närÃ¥, jag är inte bitter  :)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2012, 22:21:03 »
...men du får sälja oftare :D


Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2012, 22:22:16 »
Det är ju knappast en smutskastning som pågår mot CTC. Det är snarare en välgrundad/pågående analys av hur deras nya VP fungerar backad med div loggfiler mm. Om inte detta forum får användas till precis sådana diskussioner så finns ju inget existensberättigande för forumet enligt mig.
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #11 skrivet: 19 januari 2012, 22:23:05 »
...men du får sälja oftare :D
inte jag, jag säljer inte sÃ¥dana anläggningar..   *vinkar*
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #12 skrivet: 19 januari 2012, 22:26:45 »
Det är ju knappast en smutskastning som pågår mot CTC. Det är snarare en välgrundad/pågående analys av hur deras nya VP fungerar backad med div loggfiler mm. Om inte detta forum får användas till precis sådana diskussioner så finns ju inget existensberättigande för forumet enligt mig.


är den välgrundad????

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #13 skrivet: 19 januari 2012, 22:39:31 »
FÃ¥r man inte som man vill i den officiella klistrade trÃ¥den sÃ¥ startar man en ny egen  ::)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #14 skrivet: 20 januari 2012, 01:09:11 »
PRoblemet är inte forumanvändarna. Det är värmepumpstillverkarna som lägger ner för lite tid på testning, utvärdering och kundkommunikation. Att det därtill saknas representanter på sveriges största forum för värmepumpar är för mig totalt omöjligt att förstå.

Hur enkelt vore det inte för CTC att logga in och förklara vad som händer med pumpen och varför.

Därutöver tycker jag det vore ett stort problem i fall en välkänd IVT eller thermiaåterförsäljare gick in och sågade en konkurrent vid knäskålarna utan extremt goda och väldokumenterade belägg.

Men jag tycker inte det är fel i fall privatpersoner som försöker hjälpa varandra att förstå vad som händer kommer fram till diverse slutledningar. För ytterst handlar det då om privatpersoner som själva försöker ta reda på det som deras pumptillverkare inte har talat om för dom.

Det finns bara en part som agerar fel och det är värmepumpstillverkarna. Inte CTC utan hela drösen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!