Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vad har ni för temp pÃ¥ inkommande brine  (läst 26260 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: vad har ni för temp på inkommande brine
« Svar #30 skrivet: 10 december 2011, 18:37:12 »
Kan du förklara?! Jag fattar inte vad du säger. Hålet blir väl kallare ju fler timmar per dygn som VP går. Något som inträffar när det blir kallare ute. Eller?
När pumpen måste göra varmare vatten så sjunker verkningsgraden och därmed effektuttaget ur hålet.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: vad har ni för temp på inkommande brine
« Svar #31 skrivet: 10 december 2011, 18:51:36 »
När pumpen måste göra varmare vatten så sjunker verkningsgraden och därmed effektuttaget ur hålet.

Men det förutsätter att pumpen i utgångsläget går kontinuerligt och att den lägre utomhustemperaturen gör att blir mer tillsatsel. Går inte pumpen 24 timmar per dygn kan det inte stämma.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: vad har ni för temp på inkommande brine
« Svar #32 skrivet: 10 december 2011, 23:20:38 »
Kan du förklara?! Jag fattar inte vad du säger. Hålet blir väl kallare ju fler timmar per dygn som VP går. Något som inträffar när det blir kallare ute. Eller?

Ju högre framledningstemp, ju sämre COP -> ju mindre energi tas ur kollektorn. Fast visst, många driftstimmar kommer ju att innebära ökat energiuttag.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: vad har ni för temp på inkommande brine
« Svar #33 skrivet: 11 december 2011, 12:04:02 »
Men det förutsätter att pumpen i utgångsläget går kontinuerligt och att den lägre utomhustemperaturen gör att blir mer tillsatsel. Går inte pumpen 24 timmar per dygn kan det inte stämma.
Beror nog pÃ¥...  Det är inte bara den totala nedkylningen av själva hÃ¥let som pÃ¥verkar b rine-temperaturen som vi mäter här, utan även den momentana nedkylningen av brinen.  Vid högre Vb sÃ¥ minskar den momentana nedkylningen och har man ett borrhÃ¥l som inte ändrar temperatur sÃ¥ mycket i sig, sÃ¥ kommer en minskad momentan nedkylning av brinen innebära högre brine-temperatur.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: vad har ni för temp på inkommande brine
« Svar #34 skrivet: 11 december 2011, 12:27:10 »
När pumpen går över från radiatordrift till att göra varmvatten minskar pumpens effekt. Då minskar också nedkylningen av köldbäraren vid passagen genom förångaren vilket medför att deltaT för köldbäraren minskar. Normalt gör pumpen, åtminstone min, varmvatten så kort tid att man inte hinner se någon ökning av ingående köldbärartemperatur. Men det är klart att har man en väldigt stor varmvattenberedare så skulle det vara möjligt att se en ökning också på ingående köldbärartemperatur så småningom. Men det förutsätter att pumpen drifttid per dygn hålls konstant. Om varmvattenberedningen inte är normal utan ökar drifttiden per dygn måste det bli så att köldbärartemperaturerna efter varmvattenberedningen blir lägre än de annars skulle ha varit.

Om den högre VB-temperaturen orsakas av lägre utomhustemperatur och det medför ökad gÃ¥ngtid per dygn för pumpen mÃ¥ste köldbärartemperaturerna sjunka. Värmeuttaget frÃ¥n berget ökar ju. Utomhustemperaturen brukar sjunka sÃ¥ lÃ¥ngsamt att det ökade värmeuttaget pga ökad drifttid hinner dominera över effektminskningen pga högre VB-temperatur. Det är bara vid plötsliga förändringar i VB-temperatur som det, enligt min mening, kan synas en ökning i ingÃ¥ende köldbärartemperatur.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: vad har ni för temp på inkommande brine
« Svar #35 skrivet: 11 december 2011, 13:36:24 »
Om den högre VB-temperaturen orsakas av lägre utomhustemperatur och det medför ökad gångtid per dygn för pumpen måste köldbärartemperaturerna sjunka. Värmeuttaget från berget ökar ju.
Nej, det MÃ…STE den inte.  Det beror pÃ¥ hur hÃ¥let är beskaffat och dess dimensionering, cirkulationen i Kb och slinglängd osv.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: vad har ni för temp på inkommande brine
« Svar #36 skrivet: 11 december 2011, 18:09:02 »
Men om man inte mixtrar med inställningarna på pumpen utan förutsätter att den av en ändring i utetemperaturen orsakade ändringen av värmebärartemperatur är det enda som ändras kan jag inte inse hur köldbärartemperaturen kommer att öka när drifttiden per dygn ökar. Skulle gärna emotse en lite utförligare förklaring.

Går pumpen i utgångsläget dygnet runt är det en annan sak, då kommer värmeuttaget från berget att minska när det blir kallare ute eftersom pumpen ger lägre effekt vid högre värmebärartemperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: vad har ni för temp på inkommande brine
« Svar #37 skrivet: 11 december 2011, 20:30:42 »
Men om man inte mixtrar med inställningarna på pumpen utan förutsätter att den av en ändring i utetemperaturen orsakade ändringen av värmebärartemperatur är det enda som ändras kan jag inte inse hur köldbärartemperaturen kommer att öka när drifttiden per dygn ökar. Skulle gärna emotse en lite utförligare förklaring.
Det har inget att göra med mixtrande med inställningar.  Men det hela beror precis som jag skrev tidigare pÃ¥ hur förhÃ¥llandena i hÃ¥let, värmeöverföring och cirkulation är. 

Vi tänker oss två extremfall:

Det första är ett idealiskt borrhÃ¥l med en massa grundvattengenomströmning.  Hur du än belastar det sÃ¥ minskar inte temperaturen i hÃ¥let i princip.  Eftersom hÃ¥let är sÃ¥ bra, sÃ¥ har man inte borrat sÃ¥ djupt.  AlltsÃ¥ kommer hÃ¥let i temperaturen vara densamma oavsett lÃ¥ngvarigt effektuttag och temperaturen i brinen pÃ¥verkas enbart av värmeöverföringen frÃ¥n hÃ¥let till brine och VPns nedkylning av brine.  DÃ¥ kommer en högre Vb ut ge att avkylningen av brine blir lägre.

Det andra extremfallet är ett uruselt borrhÃ¥l där temperaturen varierar kraftigt beroende pÃ¥ lÃ¥ngvarigt effektuttag.  Där kommer temperaturen i hÃ¥let vara mycket lägre vid längre drifttider och och detta kommer dÃ¥ pÃ¥verka temperaturen av brine negativt pÃ¥ det sätt du beskriver.

Sedan finns det ett oändligt antal varianter mellan dessa två extremfall, där utfallet kommer att bli åt det ena eller andra hållet beroende på vilket av extremfallen man ligger närmast.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: vad har ni för temp på inkommande brine
« Svar #38 skrivet: 12 december 2011, 09:57:40 »
Det är klart att tänker man sig att man inte har något värmeöverföringsmotstånd överhuvudtaget mellan köldbärare och ostört berg blir det så. Jag utgick i mitt resonemang från Karaffs 140 meter djupa borrhål med KBin/KBut -2/-5.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: vad har ni för temp på inkommande brine
« Svar #39 skrivet: 12 december 2011, 14:38:32 »
+4 är på inkommande är mitt lägsta värde som har avlästs hittills (dvs december). Gick i drift i juli/aug 2011.

Mitt utgående är alltid 6k lägre. Således är -2 lägst utgående hittills....

Under december, när dessa minimivärden har avlästs, har maskinen som längst gått 7h totalt under ett dygn. Framledningstemperaturen har i snitt vart 35 grader och vv i snitt 50 grader.

Indikerad effektförbrukning ca 25kwh/dygn
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cop3.5

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-1
SV: vad har ni för temp på inkommande brine
« Svar #40 skrivet: 12 december 2011, 15:42:45 »
Jag håller med ridax, högre vbf (kondenseringstemperatur) , högre brinetemperaturer...

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: vad har ni för temp på inkommande brine
« Svar #41 skrivet: 16 december 2011, 17:38:16 »
Vissa har med slutledning från det jag skrev i posten gjort korrekta slutsatser och ser att det är fullt möjligt att tempen höjs i borrhålet vid högre framledning :)

Hade nog kunnat tjäna någon eller ett par kW till med en något större pump som kunde dra ut mer energi vid högre framledning..
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vad har ni för temp på inkommande brine
« Svar #42 skrivet: 17 december 2011, 11:36:14 »
Ligger också på +4 in som lägst än så länge, ger +1 ut. borrade i juni 2011.
Fick borrprotokollet i veckan  , 1m lera 229m grÃ¥berg stabilt grundvatten 5m ner.
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: vad har ni för temp på inkommande brine
« Svar #43 skrivet: 19 december 2011, 15:03:40 »
jag minskade GM för start från -60 (plus tank) till -30 (plus tank) och tycker mig se att lägsta temp för brine in ökade från +4 till +5.

fortfarande är delta på kalla sidan prick 6 grader med brinepumpen på högsta hastighet med det verkar som effekten som hämtas i kombination med 250 borrhål och brinepumpens kapacitet gör att jag inte får lägre delta än 6

Kanske mÃ¥ste filtret rensas men det är inget jag vet nÃ¥got om(hur var eller varför). jag har alltid haft detta delta frÃ¥n dag 1 och hÃ¥let är frÃ¥n ca juni 2011. 

EDIT:
Jag är alltså inne på att min 16kw maskin kräver ett högre flöde på kalla sidan än jockeBs maskin och därför blir det en skillnad i deltat på kalla sidan även om borrdjupet är snarlikt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: vad har ni för temp på inkommande brine
« Svar #44 skrivet: 19 december 2011, 17:59:37 »
16 kW, 250 meter borrhål och deltaT på 6 grader blir ett flöde som ger ett tryckfall på 0,9 bar. Det kan vara så att pumpen inte klarar mer.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!