Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp dimensionering av cirkulationspump  (läst 7937 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Hjälp dimensionering av cirkulationspump
« Svar #15 skrivet: 20 juni 2019, 10:27:02 »
Vad det heter är ju bara frågan om nomenklatur och kanske du lägger något i begreppen medan andra kanske lägger andra värderingar i det.

Sedan undrar man vilken returtemp som gjort dig glad? En hög retur som visar att tempen inte avgivits till hålet eller vad?

Sedan föreslog du väl tidigare att en l/l blir billigare än 4 fläktkonvektorer, men borde du inte ha räknat på 4 l/l då?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad kirneH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp dimensionering av cirkulationspump
« Svar #16 skrivet: 20 juni 2019, 22:52:30 »
Men det heter frikyla dvs när man väl har tagit investeringen så ska det vara nästan gratis.....
jag körde en gång i tiden ner överskottet ifrån solvärmen i hålet via växlare och trots att det gick ibland 60C ner från taket så kom 20 C ut med relativt små pumpar.

Om man blir sittande med en hög inne temp efter att ha lagt ner tid o pengar samt har i värsta fall  effekten 2x150 till 2x 200w pumpar + 4 konvektorer pÃ¥ sa =500W att betala el för blir man inte sÃ¥ glad.

Det är då frun säger -I told you so.
Det här med dimensionering av pumpen handlar ju väldigt mycket om att minimera elförbrukningen för frikylan. Efter att ha räknat lite utifrÃ¥n dokumentet jag länkade till tidigare sÃ¥  lutar det Ã¥t en Wilo Yonos Pico med maxeffekt 20W! Ska kontrollräkna en gÃ¥ng till men det verkar som att jag klarar mig med det pÃ¥ konvektorsidan om jag dimensionerar rören hyggligt rätt.





Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp dimensionering av cirkulationspump
« Svar #17 skrivet: 20 juni 2019, 23:14:11 »
Hur många dagar per år räknar du med att köra frikylan och gissar att du enbart kör den dagtid för att slippa oljud på natten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp dimensionering av cirkulationspump
« Svar #18 skrivet: 22 juni 2019, 09:56:03 »
Det här med dimensionering av pumpen handlar ju väldigt mycket om att minimera elförbrukningen för frikylan. Efter att ha räknat lite utifrÃ¥n dokumentet jag länkade till tidigare sÃ¥  lutar det Ã¥t en Wilo Yonos Pico med maxeffekt 20W! Ska kontrollräkna en gÃ¥ng till men det verkar som att jag klarar mig med det pÃ¥ konvektorsidan om jag dimensionerar rören hyggligt rätt.

Köp en Stratos pico 1-6 istället. Samma pris på eBay men den har flödesmätare så du kan justera in rätt flöde och då får du ju ut den effekten du behöver förbruka.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Hjälp dimensionering av cirkulationspump
« Svar #19 skrivet: 22 juni 2019, 15:56:28 »
Efter att ha räknat lite utifrÃ¥n dokumentet jag länkade till tidigare sÃ¥  lutar det Ã¥t en Wilo Yonos Pico med maxeffekt 20W! Ska kontrollräkna en gÃ¥ng till men det verkar som att jag klarar mig med det pÃ¥ konvektorsidan om jag dimensionerar rören hyggligt rätt.
Skulle aldrog ha lagt ner sÃ¥ mycket pengar pÃ¥ rör och konvektorer och snÃ¥lat sÃ¥ med pumpen.  Verkar vansinnigt underdimensionerat för arbetet du planerat.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp dimensionering av cirkulationspump
« Svar #20 skrivet: 22 juni 2019, 21:43:26 »
En sån cp har jag till vent återvinningen cirkulerar brine genom 180 meters borra samt själva agget med drygt 14 liter min och då drar den 10 watt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Hjälp dimensionering av cirkulationspump
« Svar #21 skrivet: 22 juni 2019, 22:42:59 »
En sån cp har jag till vent återvinningen cirkulerar brine genom 180 meters borra samt själva agget med drygt 14 liter min och då drar den 10 watt.
Och vad är ditt budskap?  Att du tror det kommer fungera utmärkt för den att cirkulera 4ggr sÃ¥ mycket vatten i 4 konvektorer med ett tryckfall pÃ¥ 15-30 kPa?

Om lilla konvektor behöver 500 l/h och stora 1000 l/h sÃ¥ kommer pumpen fÃ¥ pumpa 3000 l/h.  Tittar man dÃ¥ pÃ¥ en Yonos 1-6 sÃ¥ klarar den inte mer än 1.5 meter tryck med det flödet och drar 30W.

Det är dumt att underdimensionera pumpen så kraftigt, speciellt som det finns fina pumpar som inte drar speciellt mycket mer för samma arbete, men klarar större flöde och tryck också.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp dimensionering av cirkulationspump
« Svar #22 skrivet: 22 juni 2019, 22:58:56 »
Inget budskap alls mer än att jag har en sån cp. Till frikyla bör inte strömförbrukningen på cp vara avgörande för det blir väl normalt inte så många dagar per år den är i drift.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Hjälp dimensionering av cirkulationspump
« Svar #23 skrivet: 22 juni 2019, 23:11:47 »
Du cirkulerar brine i en konvektor som motsvarar en av de smÃ¥ konvektorerna som diskuteras här, om din utrustning är lij t.ex flm 30.  TS skall ha 5ggr mer.  Dina 180m borra är i sammanhanget förvÃ¥nande nog inget att tala om dÃ¥ det för den dimensionen är ett väldigt lÃ¥gt flöde och därmed lÃ¥gt tryckfall.

AlltsÃ¥ inte alls jämförbart.  Har själv en simpel pump som cirkulerar i borran men en magna för att cirkulera i konvektorn. Onödigt stor ja, men nu kan jag helt enkelt välja vilket flöde jag skall köra med.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp dimensionering av cirkulationspump
« Svar #24 skrivet: 22 juni 2019, 23:40:04 »
Jag tror att jag har ganska mycket kapacitet kvar kör som jag skrev på ett läge där cp drar 10 watt och pumpar drygt 14 liter minuten och det är max på min flödesmätare så hur mycket flödet ökar om jag maxar cp har jag ingen aning om men det lär inte öka 5 gånger i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kirneH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp dimensionering av cirkulationspump
« Svar #25 skrivet: 24 juni 2019, 21:52:50 »
Och vad är ditt budskap?  Att du tror det kommer fungera utmärkt för den att cirkulera 4ggr sÃ¥ mycket vatten i 4 konvektorer med ett tryckfall pÃ¥ 15-30 kPa?

Om lilla konvektor behöver 500 l/h och stora 1000 l/h sÃ¥ kommer pumpen fÃ¥ pumpa 3000 l/h.  Tittar man dÃ¥ pÃ¥ en Yonos 1-6 sÃ¥ klarar den inte mer än 1.5 meter tryck med det flödet och drar 30W.

Det är dumt att underdimensionera pumpen så kraftigt, speciellt som det finns fina pumpar som inte drar speciellt mycket mer för samma arbete, men klarar större flöde och tryck också.
Som jag ser det har jag ingen användning av 3000 l/h eftersom borran inte kan leverera i närheten av den sammanlagda kyleffekt som konvektorerna är dimensionerade till. Som jag redan sagt har jag heller inte tänkt att samtliga konvektorer skall gå på max samtidigt utan jag kommer att köra en eller två i taget.

Sedan är det väl så, att då konvektorerna kopplas parallellt så kommer ju tryckfallet över just konvektorerna som pumpen ser minska ju fler konvektorer som är öppna? Om man då dimensionerar rören så att tryckfallet i matarstammen inte blir väldigt stort så kommer det inte behövas någon monsterpump att vispa runt köldmediet även om alla konvektorer är öppna. Eller har jag helt fel?

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Hjälp dimensionering av cirkulationspump
« Svar #26 skrivet: 24 juni 2019, 22:13:57 »
 Allt kommer säkert att fungera utmärkt - om du ditchar värmeväxlaren- annars ingen kyla.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Hjälp dimensionering av cirkulationspump
« Svar #27 skrivet: 24 juni 2019, 23:23:37 »
Vet inte riktigt vad det är för magi du tänker utföra för att fÃ¥ tryckfallet över konvektorerna att minska.  De har ju ett specifikt flöde och tryckfall och det minskar ju inte för att du parallellkopplar dem.  Det enda som gör att tryckfallet minskar är om du stryper flöde.

Vad gäller Hastings kommentar om vvx sÃ¥ är det nonsens.  Det fungerar utmärkt, bara man dimensionerar tillräckligt. 
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad kirneH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp dimensionering av cirkulationspump
« Svar #28 skrivet: 25 juni 2019, 00:09:35 »
Vet inte riktigt vad det är för magi du tänker utföra för att fÃ¥ tryckfallet över konvektorerna att minska.  De har ju ett specifikt flöde och tryckfall och det minskar ju inte för att du parallellkopplar dem.  Det enda som gör att tryckfallet minskar är om du stryper flöde.

Jag kanske uttryckte mig otydligt. Säg att du har två identiska konvektorer kopplade parrallellt med säg 20 kPa tryckfall vid max dimensionerat flöde. Om du kör en konvektor på dimensionerat flöde så ger konvektorn 20kPa tryckfall. Om du med samma flöde även slår på den andra konvektorn så kommer tryckfallet konvektorerna bidrar med att halveras (eller mer?), pga att flödet genom respektive konvektor halveras? Brassar man nu på med dubbla flödet, för att kunna mata båda konvektorerna fullt så kommer tryckfallet över konvektorerna att vara detsamma som för fallet med bara en konvektor i loopen. Återstår är tryckfallet över matarledningen. Om man nu dimensionerar matarledningen så att den ger ett i sammanhanget lågt tryckfall, så kommer ju pumpen visseligen behöva pumpa dubbla flödet, men bara övervinna lite mer tryckfall, eller?

Vad gäller Hastings kommentar om vvx sÃ¥ är det nonsens.  Det fungerar utmärkt, bara man dimensionerar tillräckligt.

Utloggad kirneH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp dimensionering av cirkulationspump
« Svar #29 skrivet: 25 juni 2019, 00:14:28 »
Till frikyla bör inte strömförbrukningen på cp vara avgörande för det blir väl normalt inte så många dagar per år den är i drift.
Det är ju kanske en mer relevant frågeställning, att driftskostnaden är försumbar! Samtidigt vill jag ju inte slänga pengar i sjön på att investera i en löjligt överdimensionerad pump vars potential jag kanske kommer utnyttja 1-15% av (men måste ta 100% av investeringen på dag 0).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!