Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ctc gsi 8. Kompressorn jobbar lÃ¥gt och gÃ¥r pÃ¥ el  (läst 475 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad ErikMedk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tjena nu är det dags för lite strul igen (tror jag)
Bytte till denna pump för 3? Ã…r sen funkat kanon bra och bara använt ca 60kwh tillsats el pÃ¥ 3 Ã¥r med varierande temperaturer men nu i natt var det ca -20 det händer 2-3 gÃ¥nger per Ã¥r sÃ¥ hr hänt förr.  SÃ¥ var jag nyfiken hur mycket tillsats den hade behövt och sÃ¥g att det hade gÃ¥tt ca 20kwh alltsÃ¥ legat med tillsats hela natten

Hålet är inte för kallt ännu ligger på kb ut -1 och kb in +2 men den stora funderingen jag har är att när den ligger på 2kw tillsats så jobbar bara kompressorn på 20rpm borde den inte ligga nära Max? Alltså 60rpm? Har letat igenom menyn om de går att styra och även instruktionsboken utan framgång

NÃ¥gra tankar ?

Mvh Erik

Utloggad japp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pite
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Ctc gsi 8. Kompressorn jobbar lågt och går på el
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2024, 15:33:44 »
Utan att veta något om GSI 8, en sak du kan kontrollera är att den är stumfylld med vatten.
Finns det luft i övre delen av värmepumpen kan det lura styrsystemet på CTC,s pumpar. Tydligen blev vissa av dessa utrustade med automat avluftare och sitter det en sådan på den VP du har borde det inte vara de som strular i alla fall. :)
CTC EcoHeat 406 med 180 meters borrhål, Installerad hösten 2015, Värmer 130+40m3.
Värme och varmvatten 2016 - 2023 <4000kWh/år.

Utloggad Tompa_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc gsi 8. Kompressorn jobbar lågt och går på el
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2024, 15:40:19 »
Låter som vi har samma bekymmer. Jag skapade den här tråden https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=82135.0

(jag har automatavluftare)

Utloggad ErikMedk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc gsi 8. Kompressorn jobbar lågt och går på el
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2024, 16:06:44 »
Jag pillade runt lite i menyerna och provade att höja maxtemp för vp ut från 60 till 62 och fick samma resultat som i tråden du länkade att gradminuterna hoppade ner till 0 och kompressorn började jobba på Max varv och har gått hela dagen utan att elen har hoppat i.

Antar att det ska vara på detta viset då för att (skydda) kompressorn och inte överskrida sitt Max värde

Vatten finns i systemet
Vilket tryck har ni andra i systemet ?
Jag har en enplans villa och enl boken ska jag ligga på 0,8 i vs om jag fattat rätt?

Utloggad ErikMedk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc gsi 8. Kompressorn jobbar lågt och går på el
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2024, 16:09:46 »
Jag sänkte även vs pumpen från 90% till 80 och fick lite större diff mellan vp in & ut så jag har 5grader skillnad istället för 2
Vad jag har förstått bör man ligga runt 5 grader diff?
Rätta mig gärna om jag har fel :)

Utloggad japp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pite
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Ctc gsi 8. Kompressorn jobbar lågt och går på el
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2024, 16:35:49 »
Jag pillade runt lite i menyerna och provade att höja maxtemp för vp ut från 60 till 62 och fick samma resultat som i tråden du länkade att gradminuterna hoppade ner till 0 och kompressorn började jobba på Max varv och har gått hela dagen utan att elen har hoppat i.

Antar att det ska vara på detta viset då för att (skydda) kompressorn och inte överskrida sitt Max värde

Vatten finns i systemet
Vilket tryck har ni andra i systemet ?
Jag har en enplans villa och enl boken ska jag ligga på 0,8 i vs om jag fattat rätt?
Du har problem med ditt distributionssystem, (vid -36'C ligger jag på 45'C ut till elementen).
Sen om det är ekonomisk försvarbart att åtgärda överlåter jag med varm hand åt någon annan. :)
« Senast ändrad: 06 januari 2024, 16:50:53 av japp »
CTC EcoHeat 406 med 180 meters borrhål, Installerad hösten 2015, Värmer 130+40m3.
Värme och varmvatten 2016 - 2023 <4000kWh/år.

Utloggad Tozem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Idag CTC, tidigare Nibe och IVT.
SV: Ctc gsi 8. Kompressorn jobbar lågt och går på el
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2024, 21:39:56 »
Hej,

Jag vet inte hur mycket som skiljer mellan CTC GSI och CTC Ecoheat, men mitt tips är att dubbelkolla hetgastemperaturen när pumpen jobbar mycket under vinterhalvåret. Jag upplevde att min CTC Ecoheat levererade dåligt och hade mycket elspets redan efter några års drift och CTC/Enertech sa att hetgasen var hög, efter att ha sett loggarna.

Men de rekommenderade ingen åtgärd och resultatet är att jag nu sitter med en kompressor som bara är skrot efter 11 års drift...

/Tozem
Drömmer om värmepumpar som är konstrueradr för ägaren och inte för installatören så som det är idag...

140 kvm i två plan + 30 kvm uppvärmt förråd/garage. Byggt 65. Idag en CTC Ecoheat 408 till enrörssystemet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!