Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite oväntade användningsomrÃ¥den för en IR-termometer  (läst 3871 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Jag köpte för en tid sedan en IR-termometer som jag tänkte använda till att strypa in radiatorflöden bättre än den intrimning jag gjorde för ett par år sedan med en kontakttermometer. Nu får väl det vänta tills höstkylan kommer men jag har kommit på lite oväntade användningsområden för IR-termometern.

När man steker i olja är det svårt att veta om temperaturen i stekpannan är den rätta. En snabb mätning med IR-termometern löser det problemet. Det är förvånansvärt ojämn temperaturfördelning över pannans yta. Temperaturen kan typiskt variera från 160 till 200 grader. Det går också att mäta mot en vattenyta men i alla fall ur matlagningssynpunkt har man ingen större nytta av det.

Det är också mycket enkelt att konstatera att temperaturen på det vita vinet är rätt, en mätning mot etiketten ger snabbt svar.

Förmodligen finns det betydligt fler oväntade användningsområden. Är det någon som har några exempel?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ta tempen pÃ¥ ungarna när de är sjuka kanske?  *roflmao*
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland

Förmodligen finns det betydligt fler oväntade användningsområden. Är det någon som har några exempel?


Kom precis på att man kunde använda den vid grillningen så här års.
Det är ju väldigt lätt att grilla köttet alldeles för fort/varmt.

Dra igång grillen rejält, på med locket en stund, mät in tempen, grilla vid rätt temp.

Det kan ju funka tror jag.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
Kan också användas till att kolla om katalysatorn på bilen fungerar. Mät temperaturen alldeles före katalysatorn och alldeles efter katalysatorn. Om katten fungerar så bör man ha en temperaturskillnad på ca 60 grader. Man bör alltså ha högre temperatur efter katten än före.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
Kan också användas till att kolla om katalysatorn på bilen fungerar. Mät temperaturen alldeles före katalysatorn och alldeles efter katalysatorn. Om katten fungerar så bör man ha en temperaturskillnad på ca 60 grader. Man bör alltså ha högre temperatur efter katten än före.

PÃ¥ tal om motorer..
Använder ofta min på tävlingsmotorer för att ta grenrörstempen vid var utblås...avslöjar ofelbart fel blandning samt "missande" stift.

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
Använder min ir-termo till min bränsledrivna 3,5cc RC-buggy för att kolla driftstempen så inte motorn havererar.

Lite trist med dessa små elaka tvåtaktare, måste ställa om bränslemixen vid varje dags körning samt vid kraftiga väderomslag!!!

YYYYYYYL @ 34000rpm !!! 25% nitrometan!  *vinkar*
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
Använder IR-termometer mycket på jobbet när vi mäter förvärmnings/mellansträngs temperaturer när vi svetsar
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Ett annat område är att mäta av däcktempen för att se att däcket utnyttjas maximalt. ;) Kan lösas in på nöjeskontot. *roflmao*
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!