Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Driftsatte en viessmann 333G i veckan, tystaste värmepumpen ?  (läst 19563 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henke1122

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
Hejsan

Jag monterade in en 333G från viessmann i veckan, otroligt vad tyst den är, den låter som ett kylskåp ! Helt otroligt.
Nästa vecka ska jag montera in deras 343g.
Har installerat ett tiotal viessmann nu och är otroligt imponerad av deras kvalite' deras givare är riktiga PT 1000 givare med överlägsen kvalite så risken för givarstrul borde vara minimal. Deras växelventil är av egen konstruktion tror jag och av vridande typ den verkar också vara av väldigt bra kvalitet.

 
Jag rekommenderar verkligen alla som kikar på en ny värmepump att även kolla på Viessmann.
333g och 343g är kompaktmaskiner 180l vvd på 333 och 220l på 343 som laddas med slinga inte mantel.
300g är utan vvb.

Alla deras modeller har elektronisk exp. ventil och pt1000 givare.

Det enda som är lite dumt är att 333/343 är bakåtkopplade på värme och brine rören så man behöver lite utrymme bakom dem, kv/vv på ovansidan.
Sen så kan man inte knäcka kurvan på 300g och det är ännu märkligare?!.
Villa 250m2 i NV Skåne
Viessmann Vitocal 300G 10,3KW, 2x130m borror, Viessmann 390l VVB laddas med slinga för bra cop.
Viessmann 200liters arbetstank med Wilo stratos 1-8 cirkpump
Vattenburen golvvärme med nya LK ICS styrningen
Frikyla Carrier 42DW Fläktbatteri kopplat till 3 väggventiler Wilo pico cirkpump.
4,4 i Ã…rsverkningsgrad

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Kör dem R410A i dem?

Utloggad henke1122

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
nej 407
Villa 250m2 i NV Skåne
Viessmann Vitocal 300G 10,3KW, 2x130m borror, Viessmann 390l VVB laddas med slinga för bra cop.
Viessmann 200liters arbetstank med Wilo stratos 1-8 cirkpump
Vattenburen golvvärme med nya LK ICS styrningen
Frikyla Carrier 42DW Fläktbatteri kopplat till 3 väggventiler Wilo pico cirkpump.
4,4 i Ã…rsverkningsgrad

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Gillar Viessmans prylar.  Synd att det inte stÃ¥r kompressor fabrikat och köldmedium typ pÃ¥ hemsidan.

Får nog åka på studiebesök hos dem i Stockholm :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Är det inte viessman som haft strul med service eller blandar jag ihop med nån annan Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
...
Jag rekommenderar verkligen alla som kikar på en ny värmepump att även kolla på Viessmann.
...
Kan man köpa den vp du har som privatperson? Vet du var i så fall?
Inga problem med garantireparationer när en privatperson installerat?
En vp som är tyst, har inbyggd energimätare och samma cop som en Nibe xx45 är ju inte helt fel.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad henke1122

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
Man köper dom direkt ifrån Viessmann stockholm.
Har du ett företag kan du köpa en skulle jag tro, men nån rabatt kan du nog inte räkna med, så det blir nog billigare att köpa den från en installatör direkt.
Har du gjort en fackmannamässig installation så ska det nog inte fara några problem med garantin, men den 6åriga försäkringen lär nog inte gälla om du inte är certad vvs'are.

...
Jag rekommenderar verkligen alla som kikar på en ny värmepump att även kolla på Viessmann.
...
Kan man köpa den vp du har som privatperson? Vet du var i så fall?
Inga problem med garantireparationer när en privatperson installerat?
En vp som är tyst, har inbyggd energimätare och samma cop som en Nibe xx45 är ju inte helt fel.
Villa 250m2 i NV Skåne
Viessmann Vitocal 300G 10,3KW, 2x130m borror, Viessmann 390l VVB laddas med slinga för bra cop.
Viessmann 200liters arbetstank med Wilo stratos 1-8 cirkpump
Vattenburen golvvärme med nya LK ICS styrningen
Frikyla Carrier 42DW Fläktbatteri kopplat till 3 väggventiler Wilo pico cirkpump.
4,4 i Ã…rsverkningsgrad

Utloggad henke1122

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
Gillar Viessmans prylar.  Synd att det inte stÃ¥r kompressor fabrikat och köldmedium typ pÃ¥ hemsidan.

Får nog åka på studiebesök hos dem i Stockholm :)


Det är r407 gas och copeland scroll i alla vätska/vätska iallafall.

Deras luft/vatten går inte av för hackor med digital scroll osv. men den är rätt dyr ligger på ca 130-140tkr. installerad

Viessmann har en grym support, service sköter antingen installatör eller firmor som viessmann tecknat avtal med, i skåne är det klimatkyl har jag för mig.
Villa 250m2 i NV Skåne
Viessmann Vitocal 300G 10,3KW, 2x130m borror, Viessmann 390l VVB laddas med slinga för bra cop.
Viessmann 200liters arbetstank med Wilo stratos 1-8 cirkpump
Vattenburen golvvärme med nya LK ICS styrningen
Frikyla Carrier 42DW Fläktbatteri kopplat till 3 väggventiler Wilo pico cirkpump.
4,4 i Ã…rsverkningsgrad

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Man köper dom direkt ifrån Viessmann stockholm.
Har du ett företag kan du köpa en skulle jag tro, men nån rabatt kan du nog inte räkna med, så det blir nog billigare att köpa den från en installatör direkt.
Har du gjort en fackmannamässig installation så ska det nog inte fara några problem med garantin, men den 6åriga försäkringen lär nog inte gälla om du inte är certad vvs'are.

...
Jag rekommenderar verkligen alla som kikar på en ny värmepump att även kolla på Viessmann.
...
Kan man köpa den vp du har som privatperson? Vet du var i så fall?
Inga problem med garantireparationer när en privatperson installerat?
En vp som är tyst, har inbyggd energimätare och samma cop som en Nibe xx45 är ju inte helt fel.

Lite uselt om inte 6 åriga försäkring gäller för att man installerat själv gäller hos nibe och ctc.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Har du gjort en fackmannamässig installation så ska det nog inte fara några problem med garantin, men den 6åriga försäkringen lär nog inte gälla om du inte är certad vvs'are.


Vad är en certad VVS'are för nÃ¥got  Sc:,h
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Driftsatte en viessmann 333G i veckan, tystaste värmepumpen ?
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2011, 23:08:47 »
...
Jag rekommenderar verkligen alla som kikar på en ny värmepump att även kolla på Viessmann.
...
Kan man köpa den vp du har som privatperson? Vet du var i så fall?
Inga problem med garantireparationer när en privatperson installerat?
En vp som är tyst, har inbyggd energimätare och samma cop som en Nibe xx45 är ju inte helt fel.

Om jag jämför de specade ljudnivåerna hos Viessmann 333G och Nibe F1245 så är ju Niben tystare, kvar är då energimätaren, och den fixar man ju enkelt externt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Errka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hultsfred
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline E7 - 200/70 - 29 radiatorer 1-rörs
    • Errkas RadioHeaven!
SV: Driftsatte en viessmann 333G i veckan, tystaste värmepumpen ?
« Svar #11 skrivet: 07 januari 2011, 23:41:28 »
Jag & mina arbetskamrater (Thermiafolk) var till Spånga i höstas och fick en genomgång av Viessmanns sortiment.
Trevlig personal & avancerade värmepumpar! Väldigt välbyggda och genomtänkta (bortsett Inkopplingen på baksida...).
Avancerad styr med stora möjligheter. Prismässigt samma pris som vi betalade för Thermia...
Själv har jag nyss bytt företag och hamnat på kylfirma igen (med IVT som VP-leverantör).
Fick jag bestämma så skulle vi hellre satsa på Viessmann. Lite mer spännande...

Utloggad Errka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hultsfred
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline E7 - 200/70 - 29 radiatorer 1-rörs
    • Errkas RadioHeaven!
SV: Driftsatte en viessmann 333G i veckan, tystaste värmepumpen ?
« Svar #12 skrivet: 08 januari 2011, 00:04:17 »
Gillar Viessmans prylar.  Synd att det inte stÃ¥r kompressor fabrikat och köldmedium typ pÃ¥ hemsidan.

Får nog åka på studiebesök hos dem i Stockholm :)


Det är r407 gas och copeland scroll i alla vätska/vätska iallafall.

Deras luft/vatten går inte av för hackor med digital scroll osv. men den är rätt dyr ligger på ca 130-140tkr. installerad

Viessmann har en grym support, service sköter antingen installatör eller firmor som viessmann tecknat avtal med, i skåne är det klimatkyl har jag för mig.

Där har du väl ändå fel...? Enligt info vi fick i Spånga och dom tyska PDF:er jag nyss laddade ner kör både 333 & 343:an R410A som köldmedium...

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
Gillar Viessmans prylar.  Synd att det inte stÃ¥r kompressor fabrikat och köldmedium typ pÃ¥ hemsidan.

Får nog åka på studiebesök hos dem i Stockholm :)


Det är r407 gas och copeland scroll i alla vätska/vätska iallafall.

Deras luft/vatten går inte av för hackor med digital scroll osv. men den är rätt dyr ligger på ca 130-140tkr. installerad

Viessmann har en grym support, service sköter antingen installatör eller firmor som viessmann tecknat avtal med, i skåne är det klimatkyl har jag för mig.

Där har du väl ändå fel...? Enligt info vi fick i Spånga och dom tyska PDF:er jag nyss laddade ner kör både 333 & 343:an R410A som köldmedium...
Om man går in på deras svenska sida så hittar man ett "datenblaett"... Sc:,h (tror jag undviker detta fabrikat tills de lärt sig andra språk än tyska).
Om man haft turen att slippa lära sig tyska så kan man i alla fall söka på 410 och lista ut att du är rätt informerad.
http://www.viessmann.se/etc/medialib/internet-global/pdf_documents/pdf-datenblaetter-2009.Par.61056.File.File.tmp/DB-5441397_05-2010.pdf
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
...
Jag rekommenderar verkligen alla som kikar på en ny värmepump att även kolla på Viessmann.
...
Kan man köpa den vp du har som privatperson? Vet du var i så fall?
Inga problem med garantireparationer när en privatperson installerat?
En vp som är tyst, har inbyggd energimätare och samma cop som en Nibe xx45 är ju inte helt fel.

Om jag jämför de specade ljudnivåerna hos Viessmann 333G och Nibe F1245 så är ju Niben tystare, kvar är då energimätaren, och den fixar man ju enkelt externt.
Du har givetvis rätt, ville bara ge sken av att jag tycker det finns fabrikat som verkar lika bra som Nibe. ;)
Viessmann har dock fördelen att man slipper installera en elmätare samt ha en miniräknare till hands för att räkna ut COP.
När Viessmann finns att köpa för gemene man i diverse webb-shoppar så är den intressant men tills dess är det Nibe, CTC och Bosch som regerar för min del.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!