Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan man enkelt kolla om pumpen läcker ut köldmedel ?  (läst 2778 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
Tjena!
Jag tycker att pumpen börjar ge dÃ¥ligt med värme.För ngra veckor sedan sÃ¥ hade jag -17grader ute.Och dÃ¥ värmde pumpen gott,jag hade 22grader (2grader mindre än i vanliga fall) i köket där pumpen vätter emot.Sedan efter det har tempen ute varierat alltifrÃ¥n +5 och -15 ute.Förra veckan var det  -10  och redan dÃ¥ märkte  jag att t innerdelsfläkten gick pÃ¥ högvarv, och idag är det -5 och jag fÃ¥r inte upp värmen mer än till  22 inne,fast jag har ökat  pÃ¥ fjärrdosan till 25,och fläkten gÃ¥r pÃ¥ högvarv.Är detta ett tecken pÃ¥ att köldmedlet läcker ut eller har ni ngt förslag vad som kan vara fel?Jag kommer att ringa säljaren .Men det vore roligt med en kommentar ,vad ni tror.         Sc:,h
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kan man enkelt kolla om pumpen läcker ut köldmedel ?
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2006, 08:59:24 »
Att fläkten går på högvarv tyder på att värmepumpen ger en hel del värme.
Fläkten brukar varva ner när den av någon andledning inte orkar få upp värmen.
Det är inte så lätt att upptäcka läckage, men några saker man kan göra är att inspektera de kopplingar man kommer åt för att se om det finns tecken på läckage. Det går att mäta insugs- och utblåstemperatur och skatta värmeeffekten som värmepumpen ger.
Har man effektmätare går det att beräkna ungefärligt COP. När värmepumpen har avfrostat kan man kolla att förångaren blivit isfri på baksidan. Har den ont om gas brukar avfrostningen fungera sämre.

Hur länge det varit kallt påverkar också eftersom hus ofta är ganska tröga. Några timmar vid -17 kan därför gå bra, medan det kan bli tungt med lång tid vid -10. Hög relativ luftfuktighet ute gör också att det fungerar sämre, särskilt vid temperaturer nära eller under noll.
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Kan man enkelt kolla om pumpen läcker ut köldmedel ?
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2006, 11:40:59 »

Är väl inne på samma spår som Mulpac vad gäller trögheten i att värma upp ett hus. Hemma går det jättebra att värma ner till -15 vid tillfälliga köldknäppar på något dygn, men imorse hade den jättejobbigt att hålla upp värmen vid -4 grader, vilket den borde klara tycker man. Det har varit kallt en period vilket kylt ner ytterväggarna, dessutom fick den avfrosta 1-2 gånger per timme p g a hög relativ luftfuktighet.

Bästa driftfallet för min del är svag torr nordanvind och -6 grader. Då avfrostar den i princip aldrig och ger varmt och skönt inne.

MVH/Gano

PS: Ska tilläggas att jag har en liten pump på 3,5kW.

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Kan man enkelt kolla om pumpen läcker ut köldmedel ?
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2006, 19:27:27 »
Du har nog slagit huvudet pÃ¥ spiken där Gano.IgÃ¥r var det fruktansvärt konstigt dimmigt i luften trots att det  var minusgrader,det sveper in dimma ifrÃ¥n vänern som ligger öppen nästan hela vintern där jag bor.Är det inte fuktigt sÃ¥ är det svinkallt.Ställde ner fläkten pÃ¥ 23 grader igÃ¥r och nu är det mummavarmt inne och fläkten hörs knappt.Falskt alarm alltsÃ¥  :D     / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!