Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isolering av utedel  (läst 39109 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Isolering av utedel
« Svar #15 skrivet: 26 december 2010, 22:56:45 »
Finns väl ingen anledning för dom att isolera mer...de säljer ändå..
25% låter ju väldigt högt...men även några % är ju värdefullt... för helheten..

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Isolering av utedel
« Svar #16 skrivet: 27 december 2010, 00:01:17 »
isolera på ni, och lycka till. mycket intresserad av att se ett seriöst test före/efter. ang säljer ändå så är ju alla tillverkare mycket intresserade av att kunna uppge så högt COP som möjligt så kunde dom genom att bara isolera lite få upp cop med upp till 25% så är jag till 100% säker på att dom skulle göra det. Min egen åsikt är att cop i många fall är helt ointressant pga att det mäts vid för höga temperaturer vore bättre att alla som sålde pumpar för sk nordiska förhållanden mätte cop vid typ -10C och att avfrostningarna räknades in vilket jag förstått att dom inte gör, kanske för att cop mäts vid temperaturer då maskinerna inte behöver avfrostas.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Isolering av utedel
« Svar #17 skrivet: 27 december 2010, 00:16:10 »
Isolering fungerer, men det med "gamla trosor" var et skjemt.

Jeg har gjort målinger på pumpens tilførte og avgitte effekt før og etter isoleringen. Ved full belastning avgir den 33% mer varme inne enn før isolering. (Ved -13 grader ute). Ved f.eks +7 grader vil ikke isoleringen har spesielt mye for seg vil jeg tro.
Ved -13 ute var det faktisk så mye tap i varme på utedel at når jeg forsøkte å måle hvor mye lavere temperatur luften var som kom ut av utedel, så målte jeg høyere temperatur ut av fordamper en uteluften :o på luftstrømmer som kom ut nærmest kompressorsiden. Slik er det ikke lengre.
De kinesere som produserer pumpen har ikke isolert den fordi de ikke kommer til å selge flere pumper av den grunn.
Det går jo å kjøpe en kontainer med slike varmepumper i Kina for ca $150 /stk. Da bruker ikke produsenten en $ unødendig.

En annen sak er varmetapet som er fra rørstrekket mellom ute og innedel. På min Coolix (Og trolig andre "selvmonteringspumper") er det en slangepakke forseglet i en hvit tykk plaststrømpe. Når jeg legger temperaturføler mot plasten i -14 grader ute får jeg -3. Den holder altså mer enn 10 grader høyere temperatur enn omgivelsene. Jeg har 4 meter med slikt rør ute i kulden.

Siden jeg fikk så god forbedring med isolering av kompressorommet, så tok jeg kniven fatt og åpnet deles av plastuben for å se hva som var der inne. Vell, nesten ikke stort bedre enn i kompressorrommet. En 18mm slange/rør armert med stålnett er isolert med ca 3mm skumplast (Den samme som synes bak på innedel). Videre strømkabel og så to 4mm kobberrør lagt inne i en 12mm gjennomsiktig PVC? slange, uten isolering.
Når jeg måler temp inne i plaststrømpen ved husveggen er temperatur 44 grader. Samme måling ved utedel, 16 grader. Temperaturen på mediet som flyter tilbake til utedel faller da nesten 30 grader. Det kan umulig være gunstig?

Derfor, i morgen går turen til Clas Ohlson for å kjøpe rørisolasjon. Den skal på begge rørføringene.


 
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Isolering av utedel
« Svar #18 skrivet: 27 december 2010, 00:42:20 »
Hej

Jag har isolerat allting inuti min ena värmepump. Kompressor, hetgasrör, rubbet. dessutom har jag tilläggssiolerat rören till/från inne- resp utedel. Det var väl en 3 år sedan jag gjorde det. Hitachi RAK25.

Vid AC-drift är det en fördel att rören inte är isolerade i utedelen. Vissa fabrikat har haft rätt bra kompressorisolering, t ex Sharp/IVT/Aermec.

Visst har det betydelse, men jag tror att jag fick nånstans 0,1 i COP vid -15 när jag räknade på det.....38% låter högt..? men eftersom jag kört helisolerat i 3 år så jag väl bara glad om 38% stämmer. Jag använde glasull. Glasull+väderbeständig tejp utanpå rören mellan inne-utedel.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Isolering av utedel
« Svar #19 skrivet: 27 december 2010, 00:58:35 »
Ja dom siffrorna kan jag tro på Gano ......... tycker dock att det verkar vara mycket önsketänkande här på forumet för tillfället, jag syftar på "tillförande av värme till utedel med hjälp av 600w kupefläkt" men det är ju iallafall kul att människor fortsätter att exprimentera, annars hade vi aldrig blivit det vi är....på gott och på ont.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Isolering av utedel
« Svar #20 skrivet: 27 december 2010, 11:00:27 »
Hej

Jag har isolerat allting inuti min ena värmepump. Kompressor, hetgasrör, rubbet. dessutom har jag tilläggssiolerat rören till/från inne- resp utedel. Det var väl en 3 år sedan jag gjorde det. Hitachi RAK25.

Vid AC-drift är det en fördel att rören inte är isolerade i utedelen. Vissa fabrikat har haft rätt bra kompressorisolering, t ex Sharp/IVT/Aermec.

Visst har det betydelse, men jag tror att jag fick nånstans 0,1 i COP vid -15 när jag räknade på det.....38% låter högt..? men eftersom jag kört helisolerat i 3 år så jag väl bara glad om 38% stämmer. Jag använde glasull. Glasull+väderbeständig tejp utanpå rören mellan inne-utedel.

MVH/Gano

=> 33% (Ikke 38%).

Forståelig at det kan være vanskelig å ta til seg en forbedring på 33%. Men jeg kan ikke annet enn å tro på de verdier jeg har samlet rundt pumpens avgitte effekt før og etter isolering. Før isolering ble COP på -13 grader 1.55. Etter isolering avga pumpen hele 1kW mer inne på maks effekt, som da gir COP 2,06. Det er en langt mer normal COP på den utetemperatur, kanskje noe under.
Innen isoleringen tok hver avising 6 minutter, som er maksimaltiden for avising i følge pumpens servicemanuel. Etter isolering tar syklus mellom 4:45 og 5:30, alt etter hvor kaldt det er ute (Og isfri er den).





- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad ahma

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Jag kör ryskt!
SV: Isolering av utedel
« Svar #21 skrivet: 29 december 2010, 10:35:59 »
Det finns säkert vinster att göra på att isolera - och anledningen till varför det inte är gjort från fabrik är ju som någon skrev "de säljer ju pumpar ändå" och "för en AC är det en fördel att ha oisolerade rör i utedelen".

Våra små Coolixar är ju i grund och botten bara billiga megamasstillverkade kyl-AC som råkar fungera ganska bra som LL-värmepumpar. Ren d-a tur, skulle jag vilja påstå.

Vete sjutton om man inte skulle ta en titt bakom plÃ¥tarna och kanske knö in lite Rockwool... 
120 m2 2-plans välisolerad funkisvilla med öppen planlösning i Skåne. 2009: 3,5 kw Coolix på bottenvåningen (60 m2). 2011: Zibro SC1332 i trappan till plan två (50 m2). En lös 400w elradiator till gästrummet (10 m2), vid behov. 2014: Plockat ner Coolixen pga fläktgnissel. Monterat Zibro SCJA25.

Huvudsäkring 16A

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Isolering av utedel
« Svar #22 skrivet: 29 december 2010, 12:07:56 »
Det finns säkert vinster att göra på att isolera - och anledningen till varför det inte är gjort från fabrik är ju som någon skrev "de säljer ju pumpar ändå" och "för en AC är det en fördel att ha oisolerade rör i utedelen".

Våra små Coolixar är ju i grund och botten bara billiga megamasstillverkade kyl-AC som råkar fungera ganska bra som LL-värmepumpar. Ren d-a tur, skulle jag vilja påstå.

Vete sjutton om man inte skulle ta en titt bakom plÃ¥tarna och kanske knö in lite Rockwool... 


Var jeg deg fant jeg frem Rockwool, og flyttet varmen som avgis ute over til å avgis inne. Koster lite, men kaster masse av seg.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av utedel
« Svar #23 skrivet: 29 december 2010, 12:35:54 »
Toshiban har dubbel isolering i utedelen, ett inre och ett yttre lager så att säga.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av utedel
« Svar #24 skrivet: 30 december 2010, 18:44:31 »
Tucsonor:
Ligger kopparrören mot varandra i slangen hela vägen?
På andra pumpar men konade anslutningar använder man rör isolerade var för sig dels för att undvika kondens och jag kan även tänka mig att det kalla röret kyler det varma.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Isolering av utedel
« Svar #25 skrivet: 31 december 2010, 10:37:09 »
Tucsonor:
Ligger kopparrören mot varandra i slangen hela vägen?
På andra pumpar men konade anslutningar använder man rör isolerade var för sig dels för att undvika kondens och jag kan även tänka mig att det kalla röret kyler det varma.

Ja, rørene lÃ¥ side ved side, og de vekslet energi nesten som en motstrøms rørveksler. NÃ¥ har jeg skilt rørene. I gÃ¥r ble temperatur ute 0, første dag pÃ¥ lenge og pumpen arbeidet pÃ¥ laveste dellast. Tidligere viste pumpen en betydlig fall i COP pÃ¥ lav tilført effekt. Dette er langt bedre nÃ¥ med isolerte rør, ca 10% bedring. Ã…rsak er nok at med sÃ¥ dÃ¥rlig isolering ble temperaturen i rørene kanskje til at til og med det startet Ã¥ kondensere i hetgassrøret før kondensator? Uansett, pumpen opererer helt forskjellig fra tidligere, den gÃ¥r mye jevnere ogsÃ¥. Før isolering svinget den mer ("Nervøs" regulering), den brukte litt tid Ã¥ kjøre seg inn pÃ¥ nivÃ¥et den skulle jobbe pÃ¥. 
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad BÃ¥tsman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av utedel
« Svar #26 skrivet: 02 januari 2011, 17:53:04 »
Patb , Tusconor

``Isolerade rör var försig´´

Har just köpt en coolix(3810w) och tycker det är intressant det ni skriver. Hur isolerar man bäst de 2  kopparören . Kan det gÃ¥ med silikonslang (tÃ¥l värme bra) som slitsas upp längs med centrumlinjen.? Alternativt köpa biilig vindrutespolarslang pÃ¥ bensinmack.
Vilken diameter har kopparrören?
SkärgÃ¥rdshus byggt 1907 100kvm/plan 2vÃ¥n som värms med oljelement,köksspis (celus),  keddy insats i vardagsrum (ännu ej monterad). Kall övervÃ¥n. f.n.
Tänker köpa luft/luft pump till undervån.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Isolering av utedel
« Svar #27 skrivet: 02 januari 2011, 18:15:30 »
Patb , Tusconor

``Isolerade rör var försig´´

Har just köpt en coolix(3810w) och tycker det är intressant det ni skriver. Hur isolerar man bäst de 2  kopparören . Kan det gÃ¥ med silikonslang (tÃ¥l värme bra) som slitsas upp längs med centrumlinjen.? Alternativt köpa biilig vindrutespolarslang pÃ¥ bensinmack.
Vilken diameter har kopparrören?

Hei.

Kjøpte slike på Biltema: http://www.biltema.no/no/Bygg/Blander/Tilbehor/Rorisolasjon/
22mm til hetgasrøret, og 12mm til de to kobberørene for retur som på min ligger i en Ø12 mm plastslange.

Hvordan ser den lille Cooli ut inne i kompressorrommet? Noe isolasjon å "spore"?
« Senast ändrad: 02 januari 2011, 22:14:47 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad BÃ¥tsman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av utedel
« Svar #28 skrivet: 02 januari 2011, 21:00:11 »
Tusconor

Hej,
Jag kan titta på hur ytterdelen ser ut om drygt en vecka, har pumpen i sommarstugan (svårt att resa till ön p.g.a. isläget).

mvh
SkärgÃ¥rdshus byggt 1907 100kvm/plan 2vÃ¥n som värms med oljelement,köksspis (celus),  keddy insats i vardagsrum (ännu ej monterad). Kall övervÃ¥n. f.n.
Tänker köpa luft/luft pump till undervån.

Utloggad BÃ¥tsman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av utedel
« Svar #29 skrivet: 05 januari 2011, 18:27:39 »
TUSCONOR

``En 18mm slange/rør armert med stålnett er isolert med ca 3mm skumplast (Den samme som synes bak på innedel)´´

Är inte med på vad 18mm slangen har för funktion. Är det inte så att köldmediet går inuti kopparrören? Kan det inte räcka med att isolera kopparrören. Eller menar du att kopparrören från början finns inuti 18mm slangen?

Ska värma upp sammanlagt 100 kvm (dåligt isolerat hus) med 3,2 m höjd till innertak. Kommer att komplettera med en pump till och om coolixen fungerar bra så köper jag ännu en. Alternativt kan man köpa en kraftigare panasonic eller mitsubishi . Fördelen med coolix är att installationen blir enkel. Om jag köper märkespump är det svårt att hitta montör som vill resa ut i skärgården och utföra monteringen.
Isoleringen av utedelen verkar vara ett mindre problem.
mvh
SkärgÃ¥rdshus byggt 1907 100kvm/plan 2vÃ¥n som värms med oljelement,köksspis (celus),  keddy insats i vardagsrum (ännu ej monterad). Kall övervÃ¥n. f.n.
Tänker köpa luft/luft pump till undervån.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!