Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥gtryck löst - utan lösning (ännu)  (läst 4540 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad epkulse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lågtryck löst - utan lösning (ännu)
« skrivet: 10 november 2015, 09:57:25 »
Hej,

första gången på detta forumet. Jag har en Thermia Duo 8 från 2003. Har sedan i somras haft strul med "Lågtryck löst". Har haft installatören här och bytt cirkulationspump på köldbärarsidan 2 ggr. Efter byte så har pumpen gått ca 2 veckor, sedan kommer larmet på nytt. Verkar vara nåt fel på spriten, den är "mjölkig" dvs vit. Även lite geggig, vilket säkert kan vara en bakomliggande orsak. Men vad kan det bero på, och vad skall man göra? Att tömma hålet och skölja rent är en omfattande åtgärd, och om orsaken ligger någon annan stans så är det ju ogjort jobb. Kan det vara någon komponent i systemet som läcker in i köldbäraren och skapar detta problemet? I nuläget är installatören lika osäker som jag...
Tacksam för tips.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Lågtryck löst - utan lösning (ännu)
« Svar #1 skrivet: 10 november 2015, 12:40:45 »
Är det säkert att det är spritlösning i köldbärare?

Vad är det för temperaturdifferens in/ut på köldbäraren när pumpen går?

En möjlighet till att köldbäraren blir mjölkliknande är att det har blivit läckage av köldmedium över till köldbäraren och att det är olja som gör att spriten blir mjölkig. Vad menas med geggig? Är det intorkad köldbärare som lämnar en geggig rest?

Verkar lite fantasilöst av installatören att byta köldbärarpump tvÃ¥ gÃ¥nger. En gÃ¥ng hade räckt, sen lite mer omfattande felsökning. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lågtryck löst - utan lösning (ännu)
« Svar #2 skrivet: 10 november 2015, 13:55:28 »
Nåt lurt är det köldbäraren om den är vit och geggig. Förmodligen får du larmet på grund av att den vätskan är svårpumpad.
Jag håller med Roland om att man borde ha gjort en grundligare felsökning än att byta pump en gång till.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad epkulse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågtryck löst - utan lösning (ännu)
« Svar #3 skrivet: 10 november 2015, 14:39:59 »
Den gamla pumpen var utsliten. Och den första utbytespumpen fungerade inte OK, reklamerades. Vet egentligen inte mer om dessa.
Det är bioetanol i kretsen, men den har blivit "mjölkig" och rentav geggig i expansionskärlet. Dock inget i filtret, kollades senast igår. Håller med att det sannolikt skapar problemet, samma anser installatören - men vad gör man åt det? Om det uppstår pga oljeläckage eller liknande så måste detta hittas först antar - annars upprepas det väl?

Utloggad epkulse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågtryck löst - utan lösning (ännu)
« Svar #4 skrivet: 12 november 2015, 10:29:19 »
Om detta är orsaken: "En möjlighet till att köldbäraren blir mjölkliknande är att det har blivit läckage av köldmedium över till köldbäraren och att det är olja som gör att spriten blir mjölkig."
Innebär det att det är fel på kompressorn?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Lågtryck löst - utan lösning (ännu)
« Svar #5 skrivet: 12 november 2015, 10:47:00 »
Enda stället det kan läcka över olja från köldmediekretsen till köldbäraren är i förångaren.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad epkulse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågtryck löst - utan lösning (ännu)
« Svar #6 skrivet: 12 november 2015, 10:48:21 »
OK, jag är total "noob". Är den enkel att byta/laga?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lågtryck löst - utan lösning (ännu)
« Svar #7 skrivet: 12 november 2015, 11:11:48 »
Nej.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad epkulse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågtryck löst - utan lösning (ännu)
« Svar #8 skrivet: 12 november 2015, 11:15:11 »
Tack för tydligt/otydligt svar....
Nåja, det jag undrade var väl om det innebär att tex kompressorn är påverkad, eller om det rentav är den som är problemet? Om det är en rimlig kostnad att laga, och vore intressant att få nån slags uppfattning om hur avancerad/dyr en sådan reparation skulle bli?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lågtryck löst - utan lösning (ännu)
« Svar #9 skrivet: 12 november 2015, 11:50:25 »
Tack för komplimangen  ^-^

Jag skall försöka vara lite tydligare...
För det första: Om det har läckt ut kylmedia så att brinet har blivit så pass påverkat så borde det i princip inte vara nåt kvar och kompressorn borde stoppas tämligen omgående. Iallafall inte ge någon värme att tala om. Funkar kompressorn som den skall mellan larmen?

För det andra: För att byta förångare behöver man göra ett ganska stort ingrepp i VP'n och följt av vakummsugning, täthetsprov och nyfyllning. Dessutom bör man kanske mäta upp kompressorn om man misstänker att den har gått med lite/ingen olja. Det är en ganska kostsam operation, så jag skulle ta dit nån som vet nåt och göra en riktig felsökning först. Man kanske kan skicka prov på brinet till nåt labb som kan tala om vad det eventuellt är förorenat med?

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad epkulse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågtryck löst - utan lösning (ännu)
« Svar #10 skrivet: 12 november 2015, 11:57:25 »
You´re welcome... ;)

Bra och tydligt svar.

Kompressorn har gått oklanderligt emellan larmen och givit värme. Som mest up till ett par veckor efter senaste bytet av cirkpump.

Repisen tog med ett prov på brinet, som han skulle försöka få någon att analysera.

Är en reparation i en magnitud att det är bättre att byta till ny VP helt istället - givet att problemet med brinet blir utrett och beror på förångare och ev dålig kompressor? Den är, trots allt, 12 år. Har mao dålig koll på kostnad för rep vs inköp av ny...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lågtryck löst - utan lösning (ännu)
« Svar #11 skrivet: 12 november 2015, 12:37:20 »
Som sagt var; ett sånt kylmedialäckage borde göra att kompressorn inte längre funkar som den skall, så jag tror att det är nåt annat som är fel. Oklart exakt vad...
Det är ju nåt hundratal liter brine att jämföra med ett par kg kylmedia, så det borde inte räcka med ett litet läckage för att det skall bli en märkbar förorening, men det kanske blir nån kemisk reaktion även med små mängder?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Lågtryck löst - utan lösning (ännu)
« Svar #12 skrivet: 12 november 2015, 13:11:43 »
Håller med om det, det är konstigt att pumpen fungerar som den ska mellan larmen om det är köldmedieläckage. Det är också konstigt att en köldbärare som har fungerat sedan 2003 plötsligt blir mjölkig och geggig. Det ska bli intressant att få veta lösningen till problemet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Lågtryck löst - utan lösning (ännu)
« Svar #13 skrivet: 12 november 2015, 14:16:49 »
Det är inte så att de fyllde på felaktig brine efter KB-pumpbytet?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad epkulse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågtryck löst - utan lösning (ännu)
« Svar #14 skrivet: 12 november 2015, 14:24:34 »
Kan vara så, men om jag inte missminner mig så var det redan då gegga i brinen. Har haft "skiktning" i expansionskärlet en längre tid. Men, jag har haft en hel del strul med denna VP, minst ett fel per år. Bla har vi bytt ut interna slangar för köldbäraren för nåt år sedan (armerade slangen var helt söndertrasad). Och längre tillbaks bytte vi kopplingarna till cirkulationspumpen, som då var spräckta. Vid varje tillfälle har köldbäraren kompletterats. Vet inte hur långt efter denna typ av problem skulle uppstå, men om man fyllt på fel vätska för nåt år sedan kanske inte otroligt om felet uppstår nu?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!