Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: awasen
« skrivet: 12 juli 2020, 19:39:00 »

Finns påfyllningsventiler ( bilventil ) till vattensystem som passar blir till att bussa ner från 15 till 10 mm. en sådan och finns hos rörgrossisterna, vet inte om dom finns på varuhusen

Ah, tack, hittade här: https://www.rinkabyror.se/varumarke/ezze/artikel/metall-bussning-25x06r/?do=addtocart
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 12 juli 2020, 14:02:11 »

Finns påfyllningsventiler ( bilventil ) till vattensystem som passar blir till att bussa ner från 15 till 10 mm. en sådan och finns hos rörgrossisterna, vet inte om dom finns på varuhusen
Skrivet av: awasen
« skrivet: 12 juli 2020, 13:28:13 »

Jag tycker att du verkar ha fått till en riktigt bra "påfyllningsarkitektur" i och med att du kan rundpumpa den lilla slingan separat. Jag kan se lite olika sätt att gå tillväga i olika steg för att både fylla initialt, rundpumpa och trycksätta. Kan du beskriva de steg du själv har tänkt dig?

Min tanke är att jag fixar backventilen först så jag får igång VP igen. För det tänkte jag sätta en tejpbit på nivåkärlet (som nu är ca. 60% fullt) och sen byta påfyllningskopplet mot T-kopplingarna och backventilen samt lägga på avstängningsventilerna.
Jag lär väl tappa en eller ett par liter brine skulle jag tro då och sen tänkte jag använda tryckluft genom nivåkärlet för att få upp grundtrycket och ev. fylla på lite i nivåkärlet.

När jag sen kopplat ihop hela slingan använder jag påfyllnadskopplet för att fylla/cirkulera frikylakretsen och kan då förhoppningsvis trycka upp den till typ 0,7-0,8 bar tänkte jag. Lyckas inte det tänkte jag trycka upp den med vattentryck och gardenaslang bara...

När jag haft tryck i frikylaslingan ett par dagar för att kolla att det är tätt är det ju bara att plugga påfyllnadskopplet och öppna mot huvudslingan...

Tänkte försöka hitta en "bilventil" som skulle går att få mot G15 så jag kan använda vanliga bildäck påfyllning för att "trycka"... Några tips på var man kan hitta något sådant eller blir det slang och slangklämmor mellan bara?
Skrivet av: Pen
« skrivet: 12 juli 2020, 08:26:54 »

Jag tycker att du verkar ha fått till en riktigt bra "påfyllningsarkitektur" i och med att du kan rundpumpa den lilla slingan separat. Jag kan se lite olika sätt att gå tillväga i olika steg för att både fylla initialt, rundpumpa och trycksätta. Kan du beskriva de steg du själv har tänkt dig?
Skrivet av: awasen
« skrivet: 11 juli 2020, 17:50:04 »

Jag har inte kommit så mycket längre då jag väntat på en restnoterad 28mm flexslang men har konstaterat, efter att ha dragit av en massa isolering, att jag har en avluftningsventil ovanpå varmvattenberedaren samt ett nivåkärl som har en pluggad G15 "ballofix" ovanpå. Även denna var isolertejpad och jag har inte dragit bort det tidigare så jag hade ingen aning om det...

Jag måste ersätta påfyllnadkopplet med backventil (R32) och T-kopplingar (R25) och tänkte lägga tillbaka kopplet parallellt enligt skiss för att kunna använda det för att fylla både frikylan och huvudkretsen skiljt för sig. Påfyllnadskopplet kommer sen att stå i "påfyllnadsläge" konstant med blindpluggar på.
Skulle backventilen någon gång i framtid bråka kan jag använda påfyllnadskopplet som "by-pass" också.

Så, nya funderingar nu då... Jag fyller via påfyllnadkopplet men använder nivåkärlet för att lägga grundtryck med luftkompressor. Vettigt?

Var lägger jag manometern bäst?
Enklast på nivåkärlet förstås men bör den vara i vätskeflödet...?
Skrivet av: Pen
« skrivet: 30 juni 2020, 11:29:38 »

Jag förstod inte riktigt om huvudkretsen måste trycksättas på nytt efter att jag öppnat upp den och lagt in backventilen?

Nu minns jag inte exakt hur du tänkte göra med kopplen men jag antar att det blir svårt att lägga in backventilen utan att få in lite luft i huvudslingan? Jag tänker att du efter detta bör rundpumpa och som avslutning trycka upp systemet på nytt.
Skrivet av: pakerfeldt
« skrivet: 30 juni 2020, 09:42:11 »

Tack för alla tips!
Jag var redan inne på att trycksätta med hjälp av vattentryck i vanliga kranen...

Fundering, kan jag trycksätta frikylan med t.ex 1,5 bar och låta den stå en dag för att testa täthet?
Är det tätt borde jag ju fortfarande ha 1,5 bar dagen efter och kan då öppna mot huvudkretsen... Minus ev. flex i ALU rören, men de är på 3,5mm och borde väl inte flexa så mycket?

Jag förstod inte riktigt om huvudkretsen måste trycksättas på nytt efter att jag öppnat upp den och lagt in backventilen?
Jag fick betonat för mig vikten av att trycktesta systemet innan driftsättning och då med maxtryck under minst två timmar. 1.5 bar låter isåfall lite.

edit/ Förlåt, 1.5 bar är nog inte alls för lite. Men är väl bara köra efter specat maxtryck på svagaste komponenten.
Skrivet av: awasen
« skrivet: 30 juni 2020, 07:41:02 »

Tack för alla tips!
Jag var redan inne på att trycksätta med hjälp av vattentryck i vanliga kranen...

Fundering, kan jag trycksätta frikylan med t.ex 1,5 bar och låta den stå en dag för att testa täthet?
Är det tätt borde jag ju fortfarande ha 1,5 bar dagen efter och kan då öppna mot huvudkretsen... Minus ev. flex i ALU rören, men de är på 3,5mm och borde väl inte flexa så mycket?

Jag förstod inte riktigt om huvudkretsen måste trycksättas på nytt efter att jag öppnat upp den och lagt in backventilen?
Skrivet av: Pen
« skrivet: 29 juni 2020, 09:53:56 »

Jag har expansionskärl i stället för nivåkärl. Första gången jag fyllde upp frikylans slinga använde jag ändå principen för nivåkärl och tryckluft men tillverkade i princip ett eget temporärt sådant. Se bild två i detta inlägg:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=58428.msg616273#msg616273
Jag vet inte om jag hade gjort så idag.

När jag senare har gjort smärre ändringar i systemet utan att tömma slingan har jag använt fuskmetoden (som jag lärt mig av ett proffs). Tryck upp så hårt det går med rundpumpen mot stängd utloppsventil och stäng sedan inloppsventilen. Komplettera genom att trycka in vanligt vattenledningsvatten sista skvätten. Man kan bokföra hur många deciliter man tryckt in för att hålla koll.

Det har uttryckts farhågor att skvätten ospritat vatten kan åka runt i systemet och riskera att frysa till en ispropp. Men om man kör både VP cirkpump och frikylans cirkpump samtidigt ett par timmar så kommer olika "sektioner" av brinen att "mötas" och blandas.
Skrivet av: Pen
« skrivet: 29 juni 2020, 09:31:31 »

Kompletterar lite:

Jag rekommenderar att du trycksätter med 0.1 bar per lyftmeter plus 0.2 bar. Jag har ungefär 4m lyfthöjd precis som du och siktar på 0.6 bar.

Min Biltema 250W dränkpump är utmärkt för rundpumpning men klarar inte trycksättningen - inte ens om jag samtidigt kör VP cirkulationspump. Du har ju fått en del tips om trycksättning redan - jag har provat några andra.

Jag kör alltid rundpumpning genom hela kretsen - inklusive huvudkretsen. Kör två timmar. Täcker över kärlet för att slippa bli berusad.
Skrivet av: awasen
« skrivet: 28 juni 2020, 13:18:08 »

En borrmaskinspump och en rejäl nätdriven borrmaskin har jag haft för att fylla och lufta mina system med. Cirkulerar vätskan i en 20 liters dunk och ser till att suga på botten. Pumpen orkar trycksätta till 2-3 bar och det behövs till solfångaren.

// Magnus

Ah, men det har jag ju redan i gömmorna!

Jag har räknat att det går ca. 19-20 liter att fylla så tänkte använda en gjutbalja på 50 liter...
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 28 juni 2020, 13:08:06 »

En borrmaskinspump och en rejäl nätdriven borrmaskin har jag haft för att fylla och lufta mina system med. Cirkulerar vätskan i en 20 liters dunk och ser till att suga på botten. Pumpen orkar trycksätta till 2-3 bar och det behövs till solfångaren.

// Magnus
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 juni 2020, 10:17:53 »

Jag har en ventil under nivåkärlet (Vet att det är tveksamt att montera en ventil där rent "bestämmelsemässigt", men ändå...)
Jag fyller brine i kärlet genom att skruva bort säkerhetsventilen på toppen av kärlet.
För att höja trycket kör jag in tryckluft från min garagekompressorn bakvägen genom säkerhetsventilen.
(Den öppnar om man vrider på svarta ratten, stängs igen när man släpper ratten)
Skrivet av: Hastings
« skrivet: 27 juni 2020, 09:54:52 »

Pump Förslag 1
Köp en olje pump  denna är billig att experimentera med:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/garage-och-verkstad/dieselpumpar/fatpump-006075/
se bara till Att "olja" den efter användning. Etanol och särskilt glykol kan vara korrosivt och dessa pumpar har inget behov av skydd om de används som avsett.  pris 500-1200 kr  de med justerbar arm klarar åtminstone 3 bar

pump förslag 2  Låna av röris :
se bifogad bild

Avluftare. SE PDF .  Jag tror du gör det svårare än det är- Har du avstängningsventiler nära där du tänker koppla in frikylan borde inte luftproblemet bli så stort. De metoder du beskriver fungerar som avluftning  vid inkoppling men kanske inte trycksättning, endera pumpen enligt ovan eller tryckluft. 

Autoavluftare brukar lägga av. Vill man  ha bort problemet permanent kan man bygga isolerade burkar med en volym på några liter  som ser ut som schemat i pdfen- På topp en  ballofix + nålventil . Jag har haft behov av dessa i solvärmeanläggningen( där de är på 4 liter ...) men inte i frikylan. Men om du ändå är i byggtagen så :

När jag byggde  om rören  till borrhålet så tänkte jag så här :  Eftersom VPns  cirkpump  är kraftig och den som går mest året om är det dumt att lägga på en massa resistenser, som minskar flödet eller ökar elräkningen.
 Jag överdimensionerade  därför avstängningar och klaffventil. Påfyllnadskoppel kan ju sitta lite varstans tex i frikylan som har läge flöden och bara går nån månad om året. Jag la 22 mm rör till vind +övervåning och gjorde avstick till alla tänkbara placeringar för fläktkonvektorer bla ett litet kylrum som jag tänkte bygga nu när jag blir pensionär.... ( skulle dock ha valt 28 mm  i stammarna om jag gjort det idag och 22 till brukarna) på topp ett slutet expansionskärl på 10 l som underlättar vid avluftning som jag gjort vid konvektorerna eller låtit luften hamna i Vpns expansionskärl.
Lycka till!

Skrivet av: awasen
« skrivet: 27 juni 2020, 09:41:17 »

Ju mer jag försöker läsa och förstå desto osäkrare blir jag på hur jag ska fylla på frikyla-kretsen och få avluftat...?

Jag har inte meckat ihop rören ännu men min plan är att ersätta befintligt påfyllningskoppel (Sid 24: file:///C:/Users/ander/Downloads/Installatorhandledning_Greenline_HT_Plus.pdf) med backventilen och T-kopplingar och sen efter avstängningsventiler lägga på påfyllningskopplet "tvärs över" igen så jag kan använda det för att fylla frikylan.
Ett par extra avstängningar efter påfyllningskopplet gör att jag även kan nyttja det i framtiden för att fylla på huvudkretsen (borrhålet).

Fråga ett då, det kommer ju onekligen att komma in luft och huvudkretsen kommer att tappa en del brine när jag lägger på backventilen. Vätskemängden lär ju vara försumbar men det står att kretsen ska trycksättas med 1-1,5 bar innan man kan starta VP'n igen, är det så och hur får jag i så fall upp trycket? Genom nivåkärlet kanske?

För på fyllning av frikylan då... Jag hade först tänkt att köpa en billig dränkpump, lägga på Gardena slangar mot påfyllningskopplet och köra det via en 50l murarbalja med blandad 29% etanol för att fylla kretsen och sen bara öppna ventilerna mot huvudkretsen...

Så, fråga två, kan en liten dränkpump klara det?
Jag har ca. 5 m i lyfthöjd.

Trycksättningen med 1-1,5 bar, gäller det även frikyla-kretsen då?
Jag borde väl kunna uppnå det i så fall genom att stänga returen lite och låta dränkpumpen gå mot (lite) stängd retur för att få upp trycket i kretsen...?


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!