Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1250 : Officiell trÃ¥d!  (läst 104070 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1250 : Officiell tråd!
« Svar #45 skrivet: 04 december 2011, 18:28:19 »
Hej! Jag undrar varför det är så litet aktivitet i denna tråd. Är det så att väldigt få har köpt denna pump, eller är det så att den fungerar så bra att det inte finns något att fråga om?
Har ni som har köpt den haft problem med styrsystemet på samma sätt som man haft med den inverterstyrda luft/vattenvärmepumpen Nibe Split?
Finns det något annat gott eller ont att säga om pumpen.
Priset verkar ju nu vara på väg ner och ligger på c:a 68.000:- idag, bara ungefär 17.000:- mer än en 10kW 1145:a.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1250 : Officiell tråd!
« Svar #46 skrivet: 04 december 2011, 18:39:13 »
Tycker 1250 känns som en utgående modell gamla typen av beredare samt styrning och display börjar nog bli dags för Nibe att komma med en ny inverter som är rimligt prissatt 17000 kr är en del slantar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Nibe 1250 : Officiell tråd!
« Svar #47 skrivet: 04 december 2011, 18:46:43 »
Japp  det finns ju ingen mening med inverter om inte distributionsssystemet kan ta hand om effekten.  Lägg 17K pÃ¥ att bygga en riktig anläggning istället Thumbsup

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1250 : Officiell tråd!
« Svar #48 skrivet: 04 december 2011, 22:30:16 »
Borde man inte slippa volymtank eftersom pumpen kan gå ner ganska långt i effekt innan den stannar och man borde kunna spara sådär en tusenlapp per år på att man kan klara sig utan tillskottsel, eller???

Vad är det för gammal typ av beredare som du, smurfen, syftar på? 1150 har väl ingen varmvattenberedare överhuvudtaget liksom 1145:an inte heller har någon beredare. Jag har dock för mig att styrsystemet är av en litet äldre typ utan färgdisplay och förenklade menyer som 1145:an har.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Nibe 1250 : Officiell tråd!
« Svar #49 skrivet: 04 december 2011, 22:46:49 »
Nej du slipper inte elspets om inte ditt system kan ta hand om all effekt.  DÃ¥ blir invertermaskinen nöjd men ditt hus blir kallt.  Flödesbalans Thumbsup

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1250 : Officiell tråd!
« Svar #50 skrivet: 05 december 2011, 07:37:17 »
Man slipper inte elspets hur man än gör om inte husets värmesystem kan ta hand om den effekt som krävs (vid värmepumpens max vbf) för att hålla huset varmt, oavsett hur man gör.
Visst kan man påverka någon enstaka procent genom att optimera flöden, men inget nämnvärt.
En arbetstank kan i detta fall möjligtvis påverka någon enstaka procent, och lär knappast tjäna in sig - i vart fall inte om man jämför med en mindre investering i utökade värmeavgivande ytor.
En kunnig installatör/säljare säljer inte en inverter till en kund som saknar de värmeavgivande ytor som krävs för att värmepumpen skall kunna avge den effekt som behövs vid DUT.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1250 : Officiell tråd!
« Svar #51 skrivet: 05 december 2011, 14:10:13 »
Men om man som jag har ett värmesystem som klarar en utomhustemperatur på minus 16 grader vid 45 graders framledning och min 10 kW pump inte orkar mer än till just 45 graders framledning kalla dagar så skulle en 15 kW inverterpump förmodligen kunna få upp en framledningstemp på 50 grader och därmed klara alla normala vintertemperaturer i stockholmstrakten utan att man behöver ha någon elspets. Vi bör nog gardera oss för att elen under årets kallaste timmar i framtiden kommer att ha ett helt annat pris än idag, kanske 10 eller 100 gånger så högt som priset på sommaren, därför det är förbrukningen dessa timmar som dimensionerar hela nätet.

Om ni inte gillar just Nibes inverterpump, finns det någon annan tillverkare som har en bra inverter?
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1250 : Officiell tråd!
« Svar #52 skrivet: 05 december 2011, 19:37:43 »
Borde man inte slippa volymtank eftersom pumpen kan gå ner ganska långt i effekt innan den stannar och man borde kunna spara sådär en tusenlapp per år på att man kan klara sig utan tillskottsel, eller???

Vad är det för gammal typ av beredare som du, smurfen, syftar på? 1150 har väl ingen varmvattenberedare överhuvudtaget liksom 1145:an inte heller har någon beredare. Jag har dock för mig att styrsystemet är av en litet äldre typ utan färgdisplay och förenklade menyer som 1145:an har.
Halkade in på beredare eftersom vi är i 1250 tråden men helt rätt 1150 har ingen beredare och ingen färgdisplay dags för Nibe att komma med en ny inverter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1250 : Officiell tråd!
« Svar #53 skrivet: 07 december 2011, 08:32:59 »
Det verkar alltså som om 1150 inte har så många köpare och supportrar. Jag får hoppas att det kommer fram någon bra ersättare, gärna med inverter tills min nu 11 år gamla 1110:a ger upp, men den kanske snurrar många år till. Ännu har den inte visat några ålderstecken och i värsta fall får jag väl köpa någon start/stopp-pump som ersättare den dag den ger upp.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad permbe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1250 : Officiell tråd!
« Svar #54 skrivet: 02 mars 2012, 14:15:45 »
Hej

Har en 1150 som jag är mycket nöjd med hittills. Tog dock en månad innan den fungerade riktigt då klantskallarna som installerade först fyllde processorkortet med vatten och sedan försökte starta den. Nytt kort jovissst men då hade Nibe semester och lagret var stängt och ingen hade nyckel!!??. Lite stora har väl dom blivit på Nibe.
Gått nu i två år snart utan problem. Använder inte ngn el tillsats vid värme produktion (bara vid vvattenproduktion om den ska upp till 60 gr) och det har inte trots kylan förra vintern behövts heller. Kan ha 22 gr inomhus med 20 kallt på utsidan. Huset är från tidigt 1800 tal och tillbyggt och isolerat i omgångar under hela 1900-talet och under 2000-talet. Dock fortfarande med bra ventilation (drag );. Huset står på stenmurar som är dryga metern tjocka. Dyr men bra är mitt betyg hittills om värmepumpen. Ja vill man ha en färgskärm så är ju inte detta vad man ska köpa men vad ska du med det till har du ställt in pannan och kör med rumstermostat vad är då kvar att skruva på?
Har 850 meter slang på åkern framför huset. Ca 40 kvm värme golv och 8 radiatorer av varierande storlek de flesta från Lenhovda. Storlek på huset ca 150-165 kvm men beror lite på hur man räknar då en del av ytan inte går att använda som bostadsyta men ska ju värmas ändå.
Önskemål kunde haft en utjämningstank för att slippa det mesta av knäppningar i systemet.

Pär

Utloggad Gäst1001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1250 : Officiell tråd!
« Svar #55 skrivet: 03 mars 2012, 17:15:21 »
Nibe har öppet på supporten hela sommaren och man kan även beställa delar av dem.
Tycker det låter som om någon installatör skyller ifrån sig....

Utloggad permbe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1250 : Officiell tråd!
« Svar #56 skrivet: 05 mars 2012, 08:39:50 »
Hej

Och nej Nibes lager var semesterstängt där denna del var lagrad. Det var tre! olika rörfirmor som försökte få ut det nya kortet från Nibe.


Pär

Utloggad permbe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1250 : Officiell tråd!
« Svar #57 skrivet: 05 mars 2012, 08:44:05 »
Glömde att jag själv hade kontakt med Nibes service också och fick samma besked.

Pär

Utloggad Glenn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1250 : Officiell tråd!
« Svar #58 skrivet: 19 oktober 2012, 11:35:10 »
Hej alla

Finns det tillräckligt med varmvatten i 1250 för två hushåll? Har fått en offert på en 1250 till bra pris med installation. Med tanke på att den kan varva upp och ner så borde ju varmvatten inte vara problem. Inga badkar bara duschar.
Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1250 : Officiell tråd!
« Svar #59 skrivet: 28 februari 2014, 09:30:10 »
Hej,
kan man logga en Nibe 1250 med dator utan tillbehör? Hur? Tack!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!