Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus  (läst 100276 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

NNAA

  • Gäst
NNAA
SV: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus
« Svar #270 skrivet: 04 augusti 2014, 21:21:04 »
Frågan blev nog felsyftad.
Vad är fördelen med passivhus när någon som uppenbarligen vill ha en värmepump inte installerar en som är för stor bara pga att huset då inte kan kallas passivt?

Ingen fördel!
Förslag: strunta i vad huset kallas - kolla mer på hur mycket energi det drar på ett år.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus
« Svar #271 skrivet: 04 augusti 2014, 22:08:40 »
"Passivhus" är fortfarande ett korkat begrepp, eftersom motsatsen blir ett Aktivhus, eller kanske rentav ett Aktivitetshus. Lågenergi köper jag som begrepp, men det är ju per definition ett väldigt relativt begrepp. Lågt i förhållande till vad?
Men det är ju inget nytt. Jag läste för många år sen en artikel om ett hus i nordvästra USA som var byggt som ett mellanting mellan termos och växthus, dvs det välisolerade huset stod inuti ett yttre hus vars söderfasad var som ett växthus, helt i glas. Dom klarade sig helt utan tillförd el för uppvärmning vintertid. Det räckte med människor, matlagning osv, fast dom erkände ju att dom hade en liten vedkamin i det inre huset om det blev riktigt kallt.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus
« Svar #272 skrivet: 04 augusti 2014, 22:14:17 »
Man kan ju undra hur det är att bo i ett växthus sommartid  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus
« Svar #273 skrivet: 04 augusti 2014, 23:25:56 »
Lagom varmt och skönt, om det är bra ventilerat.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus
« Svar #274 skrivet: 04 augusti 2014, 23:53:17 »
Man kan ju undra hur det är att bo i ett växthus sommartid  Sc:,h
Var på sonens bröllopp igår, Palmhuset i trägårn i GBg.
Temp betydligt över komfort, ska du bo sådär så gäller Adam/Eva kläder.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus
« Svar #275 skrivet: 05 augusti 2014, 00:10:38 »
Det beror nog på hur man bygger. Om man kan magasinera värme när det är kallt ute så borde man kunna magasinera kyla när det är varmt ute.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus
« Svar #276 skrivet: 05 augusti 2014, 09:38:51 »
Men hushåls el och dyligt genererar en del värme ingenting genererar kyla.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus
« Svar #277 skrivet: 05 augusti 2014, 10:50:35 »
Nej, men i normala fall är knappast värme ett problem på våra breddgrader, eller i nordvästra USA. Huset var dessutom byggt bokstavligt som en termos, så det inre huset stod med en rejäl luftspalt mellan bak- och sidoväggar samt golv och tak, i förhållande till det yttre huset. Det gjorde (hävdade författarna) att huset kyldes av marken på sommaren, plus att man kunde ha luftcirkulation nattetid som kylde utrymmet mellan yttre och inre hus. Och när solen värmde "växthusdelen" öppnade man bara stora fönster högst upp så varmluften gick rakt ut igen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Gardneri

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus
« Svar #278 skrivet: 05 augusti 2014, 11:12:25 »
Myter:
http://www.granback.se/om-passivhus/myter/
http://www.branschaktuellt.se/tema/passivhus/1635-manga-myter-om-passivhus

Länken nedan visar på problemet mellan den internationella standarden och FEBY samt aktörer som vill nyttja det positiva med ordet ”passivhus”.
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/%E2%80%9Ddet-fuskas-med-begreppet-passivhus%E2%80%9D-19739

Detta visar på fördelen med att gå på definitionen ”Passivhus” och kräva att just detta ska levereras. Som det ser ut just nu på marknaden är det en fördel om köparen är kunnig och aktiv eller väljer en seriös leverantör (var hittar men dem?), finns företag som är anslutna till t ex. IG Passivhus Sverige.
5,5 kWp, solpanel

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus
« Svar #279 skrivet: 05 augusti 2014, 11:58:19 »
I länken om granbäck står det att dom har en värme pump med återvinning på 90% men det står ingen stans vad jag hittar vad dom har för typ av värme modell.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus
« Svar #280 skrivet: 06 augusti 2014, 01:17:24 »
Här kommer ytterligare ett långt svar som är författat sent på kvällen

Var det inte du som sade att huset och atmosfären var i termodynamisk jämnvikt?
Så tolkade jag det då du sa
Vad syftar jag på? Utetemperaturen, vindstemperaturen och takets temperatur. Taket är skilt fån byggnaden.

Men låt oss gå vidare i din post eftersom du tycker vi nu studerar annat

Detta är försäljningsmaterial inget annat:

OK
Du tyckte att jag inte kunde bevisa att det blev varmare på vinden om det låg snö på taket (att man isolerade yttertaket) och jag hänvisde till Monier då det fanns mätresultat i deras mateial.
Sen säger du att Monier bara är reklam
Ja det är reklam/försäljningsmateriel men det visar ju att en kallvind blir varmare om man isolerar yttertaket
Vill du ha mer?
http://www.sp.se/sv/units/energy/eti/Documents/Kalla%20vindar.pdf
SP har undersökt "kalla vindar" för att i första hand hitta sätt mot fuktutfällning och allt i denna skrift är läsvärt men en liten snabbresume får man om man tittar i tabell 3 på sidan 3
Byggfallen B,C och E är alla med cellplast isolering på utsidan av taket och enligt listan höjer man tempen minst 1°C i September samt att man sänker RF med 5%

Och vad vad det vi sa tidigare, jo att snö har nästan lika bra isoleringsförmåga som vanlig isolering (både cellplast och mineralull har Lambda på ca 0,034-0,037) och snö var inte mycket sämre.

Ett annat sätt att isolera på utsidan tak
http://www.maco-takisolering.com/start.htm

Skall du ignorera vad SP kommit fram till också?
Att isolera utanför "systemgränsen" gör ju tydligen skillnad enligt vad de fått fram.

Även Skanska tillsammans med SP har kollat hur det är med isolering på taket
Följande text har kopierats från en Svensk Byggtjänst och handlar igentligen om olika takkonstruktioner och och dess fukttålighet
Citera
Att ventilera vinden med utomhusluft vintertid innebär ingen
uttorkning av luften i vindsutrymmet. Vid ett antal forskningsprojekt på
SP har man studerat detta och även där har man kommit fram till att det
blir ett gynnsammare klimat om man tilläggsisolerar underlagstakets
ovansida.
Isoleringen innebär att vindsutrymmet blir något varmare och
torrare.

Jag framhävde lite av texten så det inte missas

Så för andra (eller tredje eller är det fjärde) gången SNÖ isolerar men bara så länge den inte börjat smälta

Vad säger du om detta:
http://www.lfs-web.se/sprayisolering.htm

Jag har ingentig att säga om det då länken till annonsen om att man isolerar rakt på yttertak i fråga var en upplysning till dig på denna fråga
Däremot förstår jag inte varför inget företag som håller på med tilläggsisolering inte rekommenderar att isolera på råsponten (insidan yttertak) där det är sadeltak, för kölsbryggan av takstolarna måste vara ett litet problem. Den typen av isolering har jag aldrig sett.
För om du var uppmärksam så rekomenderade jag inte att isolera på detta sätt i min post jag bara upplyste om att man kunde göra så.

Sen har du citerat vad som stod i deras annons men du har ju klippt ihop texten så det skall passa dig
Men nu skall vi se vad det igentligen stod i annonsen på blocket (har lagt olika färger på styckerna så det är lättare att förstå)
Citera

Det är perfekt vid vindskonverteringar, man sprayar då emellan befintliga takstolar istället för att riva hela taket, därefter monteras glespanel och gips.


Materialet har en "inbyggd" ångspärr samt lufttäthet.
Closed cell (d.v.s suger ej åt sig vatten)
Tätar alla springor.


Gör om din vind till ett varmt utrymme
Tak - appliceras rakt upp i råsponten, detsamma gäller krypgrunder, mot
undersida golv. Eller låt oss spraya marken och få en varm grund, den bästa lösningen.

Observera att stycket med röd text "vindskonvertering" avhandlar just vindskonvertering till bostadsutrymme och att stycket med blå text "gör om din vind till varmvind" är just vad det står att göra om vinden till ett
 varmare utrymme (ej bostadsutrymme) varför skulle man annars ta upp samma sak två gånger så nära inpå varandra och menar annonsören enligt dig att man kan bygga om även krypgrunden till bostadsutrymme då detta tas upp i den blåmarkerade texten?
Svaret är naturligt vis nej.

En lokal där det från början är platt tak, ett sadeltak sattes på det platta taket...
..... Lite bort tagen text för att få ner citatets längd....
Det var kanske den firma du jobbade på som gjorde detta, vad vet jag. Finns mycket som tyder på det
Vad är det du insinuerar? FiR
För det första så vet du inte firmans namn där jag jobbade
För det andra så vet du inte var i landet firman är verksam
För det tredje så vet du inte vilken typ av byggnad det handlar om
För det fjärde så vet du inte vilken typ av stomme byggnaden har

Och NEJ det var inte den firma jag jobbade på.
Och NEJ byggnaden i fråga hade INTE något påbyggt sadeltak som du tror utan var ett låglutande tak.

Det är rent ut sagt oförskämt att komma med ett sådant påstående
Där är samma som att jag skulle anklaga dig för att ha drivit Företaget Autark AB som påstod att det kunde bygga Passivhus men var ett stort misslyckande, Oförskämt eller hur?
 men det kanske var du som låg bakom den firman finns mycket som tyder på det om jag använder samma slutledningsförmåga som du (fast jag till 99% vet att så inte är fallet).


Jag beskriver att det varit varmare på min vind med snö på taket var på du skriver följande
Du beskriver ett förhållande hos dig själv men inte hur mycket snö det är på taket eller dess beskaffenhet eller vilken temperatur det var ute och hur länge förhållandet varade.
Jag ställer då frågan
Citera
Hur kallt hade du det kl 22:40 den 2 December 2009 och hur mycket snö var det hos dig?
Varpå du svarar
Vet jag ort kan jag ta reda på det.

Jag frågade då du tyckte att jag skulle minnas datum,tid,temperatur,snödjup och typ av snö vid min observation men själv kan du inte ens tala om temperatur och snödjup vid ett angivet datum och tid hemma hos dig själv.
Varför ställer du högre krav på mina observationer än vad du ställer på dina egna?


Graddagarna
Varför framställer SMHI detta som mycket bättre? För att de säljer tjänsten förstås.

SMHI säljer även graddagarna så för deras del spelar de kanske inte så stor roll då det bara skiljer 500:- mellan produkterna per år.
Sen att du laddar hem HDD(HeatDegreeDays) från NASA gratis och bygger ihop i ett eget dataprogram med annan indata fungerar jättebra för dig men alla företag har kanske inte den möjligheten (eller kunskapen eller ekonomiska resurserna att skaffa sig den kunskapen) och betalar då hellre ett par tusen för det eftersom det blir billigare för dem.

Och för att gå tillbaka till din ursprungsfråga om en markvärmepump på 2-3kW
JA jag vet flera markvärmepumpar som är runt 3kW (en del ihopbyggd med ventilationsaggregat).
Jag har faktiskt hittat en 2kW markvärmepump (230V och drar ca 440W vid B0/W35) också men efter din sista post som jag nu svarat på så har jag ingen lust att dela med mig av någon information om dessa pumpar.

Rent ut sagt så kan du fan ta mig leta reda på en värmepump i den storleksordningen själv för något svar tror jag inte du får.
Jag tycker du kan stoppa in ett el element i vetilations aggregatet,tydligen är det godkänt i passivhus att köra direkt el på det sättet hur konstigt det än låter.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

NNAA

  • Gäst
NNAA
SV: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus
« Svar #281 skrivet: 06 augusti 2014, 09:26:33 »
Den energianvändning som avses i byggreglerna är den uppmätta energianvändningen. Huset påverkas ju förutom av snö på taket även exempelvis av vind samt solinstrålning genom fönster. Hur mycket eller lite snö det varit på taket och i vilken omfattning detta påverkar inomhustemperaturen och energianvändningen, behöver man normalt inte veta eftersom det vanligtvis har så liten inverkan på totalen. När man läser av sin energimätare efter ett år har man ju ändå fått med denna inverkan också.
Det är detta avlästa värde som ska vara godkänt. Även om det inte snöat på hela året.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus
« Svar #282 skrivet: 06 augusti 2014, 10:44:25 »
Och "uppmätt energianvändning" är det man läser av på elmätaren?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

NNAA

  • Gäst
NNAA
SV: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus
« Svar #283 skrivet: 06 augusti 2014, 11:52:38 »
Och "uppmätt energianvändning" är det man läser av på elmätaren?

Man ska mäta energin för uppvärmning (radiatorer, golvvärme, aerotemper o dyl), tappvarmvatten, komfortgolvvärme, fläktar och pumpar, elbatterier i FTX, (ev allmän belysning), kyla. Om allt detta är kopplat till samma elmätare så är svaret "Ja". (För värmepumpar ska man mäta elen till VP-motor, elpatroner, fläktar och pumpar. DVS elförbrukning.)

Om man eldar med ved så ska energiinnehållet i veden räknas med också. (Den kan dock inte avläsas på elmätaren).

Hushållselen räknas inte med. Den behöver man inte mäta i detta sammanhang.
Normalårskorrigering är tillåtet. (Graddagar eller energiindex är vanligast att använda för detta. (Ingen har ännu korrigerat för snömängd på taket, även om det teoretiskt skulle vara OK men mycket svårt)).

Utloggad Gardneri

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus
« Svar #284 skrivet: 06 augusti 2014, 13:33:41 »
lmf:

Vi kan göra ett räkne exempel baserat från din länk (SP), där de säger en ökning med 1gC i september månad. Nu har väl inte uppvärmningssäsongen riktig startat i större delen av Sverige i september.
Men jag är generös att säger 3gC i 4 500 h, med dessa ingångsvärden:
Takyta: 125 m2
K-isolering: 0,035 W/mK
Isolering: 300 mm
dT: 3K
h1: 5 W/m2K
h2: 5 W/m2K
Vad kommer vi då fram till? Skillnaden i effekt är 0,33 W/m2 eller 41,25 W på hela ytan (125 m2). Multiplicerar du detta med 4 500 h kommer du fram till 185,6 kWh/år. Detta är alltså skillnaden i 3gC under 4 500 h, mycket teoretisk för du kommer i verkligheten inte ha 3gC under 4 500 h. Utan mindre än så.

Hur mycket drar din TV? Nu är det bara att inse att den påverkan som du försöker påvisa är marginell och du kan inte avgöra om det är snö på taket eller någon som lämnat dator på eller stått i ytterdörren för länge. Mer matlagning eller om du har tonårsbarn, duschandet.

Detta var orsaken till att jag frågade efter vilket snödjup du hade vid din observation, för att med ett enkelt räkne exempel visa på orimligheten. Jag har hävdat att snö på taket inte har så stor påverkan, jag har påstått att du inte kan påvisa detta. Länken till SP bekräftar vad jag hela tiden har sagt.

Citera
Jag har faktiskt hittat en 2kW markvärmepump (230V och drar ca 440W vid B0/W35) också men efter din sista post som jag nu svarat på så har jag ingen lust att dela med mig av någon information om dessa pumpar.

Jag har faktisk fått ett förslag här och hittat två som finns i Sverige och en som inte än så länge finns i Sverige, vilket jag skrivit tidigare.

Citera
Sen att du laddar hem HDD(HeatDegreeDays) från NASA gratis och bygger ihop i ett eget dataprogram med annan indata fungerar jättebra för dig men alla företag har kanske inte den möjligheten (eller kunskapen eller ekonomiska resurserna att skaffa sig den kunskapen) och betalar då hellre ett par tusen för det eftersom det blir billigare för dem.

Fel, finns program färdiga och kostnad 0 kr. Fixa ett bra S & R system istället (åtminstone på större fastigheter), så slipper du SMHI. Då kan du gå över Energisignatur och få ändå bättre precision (inget för småhus/villa, möjligen för nördar).
5,5 kWp, solpanel

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!