Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Billigast pÃ¥ nätet? köp av ny bergvärmepump.  (läst 1108 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jon021

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Billigast på nätet? köp av ny bergvärmepump.
« skrivet: 29 december 2023, 16:14:18 »
Hej
Håller på och tittar på att köpa ny bergvärmepump och har framförallt tittat på s1256-8kw men också standard F1226-8.
Har än så länge bara haft kontakt med min lokala vvs som vill ha 146.000 inkl installation med rot draget för s1256-8.
Genom google har jag dock hittat samma maskin för 101.000 + installation med rot för 18.900kr dvs 120.000 totalt.

Detta på varmbostad.se
NÃ¥gon som har används sig av detta företag? och har referens, Ã¥sikt? 

Mvh Jonas
« Senast ändrad: 27 januari 2024, 03:32:19 av Rickard »

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Billigast på nätet? köp av ny bergvärmepump.
« Svar #1 skrivet: 31 december 2023, 00:18:24 »
Du ska byta ut en befintlig värmepump mot en ny? Det borde två gubbar kunna göra på en dag om det inte är en massa extra jobb runt om det. 16 timmar jobb och 5000 kr för lite rör och kopplingar, den obligatoriska avgiften för bilen på 500 kr? 100k för vp och 20k för det andra låter väl inte orimligt? För 146 behöver de byta kamrem på bilen, rensa avloppet på julafton, byta diskmaskin och vp för att få det rimligt kan jag tycka.

Men ingår det en massa annat jobb och justeringar av nya vp med två återbesök för uppföljning blir det ju ett annat läge. Många rörisar verkar dock bara fylla systemet och lufta innan de drar, resten får kunden göra själv.

// Magnus
« Senast ändrad: 27 januari 2024, 03:32:47 av Rickard »
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Dashio

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Billigast på nätet? köp av ny bergvärmepump.
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2024, 00:18:34 »
Hej
Håller på och tittar på att köpa ny bergvärmepump och har framförallt tittat på s1256-8kw men också standard F1226-8.
Har än så länge bara haft kontakt med min lokala vvs som vill ha 146.000 inkl installation med rot draget för s1256-8.
Genom google har jag dock hittat samma maskin för 101.000 + installation med rot för 18.900kr dvs 120.000 totalt.

Detta på varmbostad.se
NÃ¥gon som har används sig av detta företag? och har referens, Ã¥sikt? 

Mvh Jonas

Tja Jonas!
Jag hittade dessa också och undrar ifall du körde på de eller ej?
Jag ska dock försöka få tag på en S1256-13 och ser att jag kan få det för 135k med magnetit+trådlös innegivare.

Dock verkar övriga på marknaden ligga någonstans där 140
« Senast ändrad: 27 januari 2024, 03:33:02 av Rickard »

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Billigast på nätet? köp av ny bergvärmepump.
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2024, 00:27:22 »
De som är billigast brukar också vara sämst, om det uppstår problem.
I värsta fall orsakar de problem.
Inte sällan för att de har oerfarna installatörer som slutar så snart de fått lite erfarenhet och kan få jobb på annan plats.
« Senast ändrad: 27 januari 2024, 03:33:16 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dashio

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Billigast på nätet? köp av ny bergvärmepump.
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2024, 00:36:10 »
De som är billigast brukar också vara sämst, om det uppstår problem.
I värsta fall orsakar de problem.
Inte sällan för att de har oerfarna installatörer som slutar så snart de fått lite erfarenhet och kan få jobb på annan plats.
Vet inte om jag tänker galet men det som kan bli fel är väl ändå installationen och i övrigt borde det ändå gå på Nibes garanti?
Den differensen kanske ändå är värt det om det är 10k eller tänker jag fel? :)
« Senast ändrad: 27 januari 2024, 03:33:31 av Rickard »

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Billigast på nätet? köp av ny bergvärmepump.
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2024, 03:19:42 »
Kanske skulle du fundera på att byta själv, jag kan sälja värmepumpen billigt åt dig.
En dålig installatör kan orsaka mer problem än en själv, om man läser på rejält innan.
1256-8 ger bara 6.5 kW uteffekt, så kolla upp det.
« Senast ändrad: 27 januari 2024, 03:41:34 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Billigast på nätet? köp av ny bergvärmepump.
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2024, 11:57:07 »
Kanske skulle du fundera på att byta själv, jag kan sälja värmepumpen billigt åt dig.
En dålig installatör kan orsaka mer problem än en själv, om man läser på rejält innan.
Det här upplägget är jag är intresserad av.
Upplägget passar nog inte alla men om man är en smula händig, har skruvat en del rör och läser på allt innan så torde man inte vara sämre än median nyanställde rörisen och långt bättre än en del av de mindre lyckade "proffsutföranden" vi sett.
Därutöver verkar marknaden för närvarande vara sån att det är svårt att få tag i röris. Jag försökte med en handfull men de tryckte bort mig när jag ringde så de verkar inte vilja prata med okända nummer som ringer upp. De kan inte ha brist på kunder då...
Det gör att den jag väl får tag i kanske inte tillhör de man vill få hjälp av...
Dessutom kan jag konstatera, efter att ha lusläst installationsmanualer och installatörers referensmanualer att de inte alltid är perfekta och otydligheter blandas med inkonsekvenser.
En läsanvisning är emellanåt inte fel.
Dessutom så är det en massa inställningar och val för timprisoptimering och liknande som kanske inte behandlas så detaljerat i förhållande till det stora val av inställningar som kan göras. Det är emellanåt inte så tydligt vilka menyer som avser ordinarie drift och vilka som avser reservdrift.

Jag har nu köpt en, se div andra trådar, och konstaterar att den billighets leverantör jag köpte från inte säljer tillbehör som effektvakt inomhusgivare mm så då måste jag vända mig till nån annan. Det är inte självklart att jag slipper betala överpris för tillbehören. Jag har tex inte funnit nån som har tillbehören online med angivande av pris.

Jag ska dock köpa några fler bergvärmepumpar till andra hus så jag är intresserad av att det finns möjlighet att köpa några bergvämepumpar till med viss guidning på distans och med möjlighet att köpa till alla tillbehören utan att bli skinnad.

Även säljaren ska göra sig en hacka men det vore nice om säljaren gör ett påslag på X kr per maskin och garanterar att det inte finns kickbacks och liknande som må vara en smula illojala. Byggbranschen är dessvärre övergödd med den typen av avarter (och rörsidan verkar inte vara förskonad').

Det är bra om de går att tappa ur till 100%. Behov att tömma systemet på vatten kan både komma plötsligt och bli mer frekvent än tidigare.
Det är bra om det går att få till timprisoptimering och effektoptimering och kanske även optimering mot egen sol och ev annan värmekälla.
Det är bra om de går att köra mot elverk. Elverksanpassad mjukstart och gärna enfasmöjlighet är nice. Den jag har verkar ha det men handlingarna nämner inte hur känslig invertern är mot annat är god elnätskvalite på elen.
Det vore trevligt att slippa köra på kl 8 priset. Det löses delvis utanför VP men programmeringen för att hantera detta behöver interagera med VP.
Det vore trevligt att kunna köra legionella när priset är lågt och kanske rentutav ha nåt form av minne för hur länge sen det var man körde legionella och snegla på 10dagarsprognosen för blir det god vind om några dagar lär priset sjunka. Vore kul om legionellakörningen kunde vara en smula framåtsyftande.

Delar av ovanstående kräver nog en smula intresse och fallenhet och baserat på frågor i en del trådar kanske det inte är lämpligt för alla utan att man lägger manken till i sån utsträckning att det kanske är bäst att vänta på en installatör.

Ett dieselelverk som är stor nog för att köra värmepumpen och ger så god kvalie på elen att värmepumen inte blir kränkt vore även det nice. Jag föreställer mig att om man kan köra värmepumpen så kan man även köra alla annan känslig elektronik.
En dimensionerande målbild är att köra elverket 2 tim och på den tiden köra en disk och tvätt och låta värmepumpen göra det bästa av den el som blir över under de 2 timmarna.
 

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Billigast på nätet? köp av ny bergvärmepump.
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2024, 12:15:04 »
Det med effektvakt, finns numera i alla nyare VP inkopplingspunkter för det. Det som behövs är strömtrafon som monteras på inkommande i EL-centralen. Har några liggande i C-förrådet, hur många behöver du, är 3 st till varje VP

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Billigast på nätet? köp av ny bergvärmepump.
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2024, 15:11:11 »
Tror att både rumsgivare nivåkärl och strömtrafos följer med Nibes pumpar vi leverans.
Bifogar bild på det som bipackas vid leverans.
EN hel del styrningar kan du göra med Logger 1010, bland annat blockera när elpriset är som högst, eller välja hur många av de billigaste timmarna du tillåter värmepumpen att gå.
Finns ingångar på värmepumpen för att spärra både kompressor eller elpatron via potentialfri yttre kontakt.
https://www.energibutiken.se/sv/datalogger/398-logger-1010.html
www.logger1010.se
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Billigast på nätet? köp av ny bergvärmepump.
« Svar #9 skrivet: 27 januari 2024, 21:42:17 »
Du ska byta ut en befintlig värmepump mot en ny? Det borde två gubbar kunna göra på en dag om det inte är en massa extra jobb runt om det. 16 timmar jobb och 5000 kr för lite rör och kopplingar, den obligatoriska avgiften för bilen på 500 kr? 100k för vp och 20k för det andra låter väl inte orimligt? För 146 behöver de byta kamrem på bilen, rensa avloppet på julafton, byta diskmaskin och vp för att få det rimligt kan jag tycka.

Men ingår det en massa annat jobb och justeringar av nya vp med två återbesök för uppföljning blir det ju ett annat läge. Många rörisar verkar dock bara fylla systemet och lufta innan de drar, resten får kunden göra själv.

// Magnus



Jag vet inte om det gÃ¥r att köpa samma fabrikat och dÃ¥ helt undvika nya kopplingar för 5.000 kr. 
Om man köper på nätet, en Bosch tex för 60-70k skulle man bara vilja montera 4 flexslangar, om detta är ok också mot borrhålet, är det?
Sedan också ny innegivare och el.

Mesta jobbet känns vara in och ut transporten.

Svårast är nog att få det snyggt, med isolering tex

Injustering får man väl göra vilket som.

Borde väl bli en 40-50k i besparing, kan man sen köpa en hyfsad fullfjädrad mountainbike eller en beg plastraket😊


« Senast ändrad: 27 januari 2024, 21:50:30 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!