Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är kontinuerlig kompressordrift ett problem? Thermia Eko 75(villa classic)  (läst 462 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fellan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Thermia EKO 75 från -08 som fick en ny kompressor i mars.

Styr med ngenic tune sedan 1 månad. I samband med installation av ngenic tune ändrade jag till enbart värmepumpsdrift, för att minska risken att den tar till elpatron på natten när elprisstyrningen vill jobba upp en buffert i huset.

Hursom, "kallt" i natt(-7 grader räknas som kallt i södra delen av Sverige).

Nu går kompressorn kontinuerligt och lyckas inte beta av integralen (-1060).

Om jag är intresserad av att se hur långt kompressorn orkar hålla huset tillräckligt varmt finns det några direkta problem med att kompressorn går kontinuerligt?

Framledningen pendlar mellan 55-54grader och returen 46-47grader. Brine in 2+, brine ut -2.

Det finns relaterade problem här med underdimensionerade radiatorer och behov av alltför hög framledningstemperatur i förhållande till ute-temp.

Men så länge kompressorn jobbar så är övrig problem underordnade(större radiatorer och nya rördragningar blir det tidigast till sommaren om inget havererar)


Mvh
Fredrik

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Det är inget problem att kompressorn går kontinuerligt. Kompressorn i min pump har gått veckor i sträck en del vintrar. Den har gått över 80000 timmar och verkar må utmärkt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
Helt ok, min Thermia 75 är dockad mot vedpanna och trots lite eldning så är den igång i princip hela tiden.

Man kan sätta rumbör på 19 istället för 20, det gör mycket både på integralen och driften.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!