Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Utjämnade priser mellan elområdena?  (läst 10894 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #300 skrivet: 27 april 2024, 18:07:03 »
Jag har just nu tittat lite på överföringarna mellan 2 och 3 och det är inga större skillnader under i alla fall 3 års tid. Max överföringseffekt ligger på lite väl 7 000MW,
Så det beror troligen på nått annat än kapaciteten mellan nord och syd.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1167
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #301 skrivet: 27 april 2024, 18:39:26 »
Intressant! Kan det vara så att elen så att säga smyger in sig bakvägen via tex Norge? Dvs för att överföringen inom låt oss säga elområde 2-3 som hade mig veterligen behov av utbyggnad. Istället tar en genväg via Norge dontknow
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Hres

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #302 skrivet: 27 april 2024, 22:50:58 »
tummenupp Men ändå känns det bakvänt! Bara det här med att plötsligt iår så fungerade plötsligt transaktionerna/överföringarna mellan elområderna nästan problemfritt från att ha varit helt omöjligt o lösa inom överskådlig tid IOM att elnätet/huvudledningarna inte mäktade med….
Tror de flesta minns rubrikerna hösten/vintern 22/23 när det höll på o ta hus i helvete hos folk som bodde på fel sida om elområderna a:gl

Inget nämnvärt har hänt med transmissionsnätet i år gentemot förra året. Det som däremot har hänt är att priserna på el på kontinenten har kommit ned till följd av lägre gaspriser. SE4 drabbas därmed inte lika hårt av höga priser från kontinenten.

Att SE4 får lägre pris än SE1/2/3 imorgon är för att överföringen norrut från SE4 är mindre än från kontinenten till SE4, därmed kan det låga kontinentala priset inte komma norr om SE3/4-gränsen.

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 448
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #303 skrivet: 06 maj 2024, 14:35:25 »
Senaste dagarna har elpriset varit ungefär hälften i se
1 i jämförelse med i se4.. dock relativt höga priser sett till säsongen, nästan två kronor som dyrast i se4 imorgon.. tankar kring det?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!