Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: S735 Kompressorn begränsas av strömbegränsning  (läst 1155 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NybyggtS735

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Min S735 gick för fullt här om dagen när det var som -20, då begränsades pumpen av BP8, men det var inget konstigt med det. Det är inställt efter OVK och flödet stämmer med det flödet som pumpen får till sig. Det har även dragit en hel del extra el-tillsats senaste dagarna, ca. 1-2.5 kW under den här tiden och mer eller mindre konstant, då GM varit långt över -1000. Efter att ha tagit bort förskjutningen som var -2 på kurva 5 så verkar pumpen gå mycket bättre och el-tillsats var enbart på 1 Kw i morse och under dagen helt varit från kopplat, då det blivit varmare inomhus efter ändringen från -2 till 0 på förskjutningen. GM har också minskat till ca. -600. Vädret idag har dock bara varit -11 grader, kontra -20 när det varit som värst.

Det verkar ju varit lyckat att justera upp värmen, men det är på gränsen till för varmt i huset med 22-23 grader.. :) Hellre för varmt än för kallt.


MEN! Under dagen såg jag att kompressorn begränsades av en ny grej, det var pga. strömbegränsning. Det enda som var på under den här tiden var ugnen som stod och värmdes upp inför matlagning. Detta betyder alltså att båda dessa ganska energislukande föremål är kopplade på samma fas? Känns det rimligt och bör jag isåfall säkra upp till 20A igen?

Under byggets gÃ¥ng hade vi 20A som huvudsäkring och trodde att vi kunde säkra ned till 16A nu efter att huset var klart. Tack vare effektvakterna skötte ju S735 detta pÃ¥ sitt sätt, genom att gÃ¥ ned i hz. Jag har även själv gÃ¥tt in och ändrat  frÃ¥n 20A till 16A i menyn pÃ¥ pumpen i och med bytet av huvudsäkring.

Hur hade utfallet blivit om vi hade haft på ugnen tidigare i veckan när el-tillsats och kompressorn jobbat för fullt?
Jag Förmodar att S735 hade löst den situationen pÃ¥ samma sätt, men med riktigt uselt resultat när det gäller att värma upp vattnet. 

Går det på något enkelt sätt att ta reda på vad som är kopplat på dom tre olika faserna? Jag tänker på om det finns ytterligare grejer som är kopplade på samma fas som ugnen och pumpen.


Edit* Jag upptäckte i efterhand att jag publicerat detta inlägg i helt fel avdelning. Moderator får gärna flytta till rätt avdelning. :)
« Senast ändrad: 06 januari 2024, 22:55:07 av NybyggtS735 »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: S735 Kompressorn begränsas av strömbegränsning
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2024, 22:50:13 »
Min S735 gick för fullt här om dagen när det var som -20, då begränsades pumpen av BP8, men det var inget konstigt med det. Det är inställt efter OVK och flödet stämmer med det flödet som pumpen får till sig. Det har även dragit en hel del extra el-tillsats senaste dagarna, ca. 1-2.5 kW under den här tiden och mer eller mindre konstant, då GM varit långt över -1000. Efter att ha tagit bort förskjutningen som var -2 på kurva 5 så verkar pumpen gå mycket bättre och el-tillsats var enbart på 1 Kw i morse och under dagen helt varit från kopplat, då det blivit varmare inomhus efter ändringen från -2 till 0 på förskjutningen. GM har också minskat till ca. -600. Vädret idag har dock bara varit -11 grader, kontra -20 när det varit som värst.

Det verkar ju varit lyckat att justera upp värmen, men det är på gränsen till för varmt i huset med 22-23 grader.. :) Hellre för varmt än för kallt.


MEN! Under dagen såg jag att kompressorn begränsades av en ny grej, det var pga. strömbegränsning. Det enda som var på under den här tiden var ugnen som stod och värmdes upp inför matlagning. Detta betyder alltså att båda dessa ganska energislukande föremål är kopplade på samma fas? Känns det rimligt och bör jag isåfall säkra upp till 20A igen?

Under byggets gÃ¥ng hade vi 20A som huvudsäkring och trodde att vi kunde säkra ned till 16A nu efter att huset var klart. Tack vare effektvakterna skötte ju S735 detta pÃ¥ sitt sätt, genom att gÃ¥ ned i hz. Jag har även själv gÃ¥tt in och ändrat  frÃ¥n 20A till 16A i menyn pÃ¥ pumpen i och med bytet av huvudsäkring.

Hur hade utfallet blivit om vi hade haft på ugnen tidigare i veckan när el-tillsats och kompressorn jobbat för fullt?
Jag Förmodar att S735 hade löst den situationen pÃ¥ samma sätt, men med riktigt uselt resultat när det gäller att värma upp vattnet. 

Går det på något enkelt sätt att ta reda på vad som är kopplat på dom tre olika faserna? Jag tänker på om det finns ytterligare grejer som är kopplade på samma fas som ugnen och pumpen.

Om det är strömkännare installerade så kan du på displayen/appen se vilken hushållsapparat/m.m som ligger på vilken fas genom att aktivera den, och kolla var den ökar.

Eller så kan du gå till elskåpet och räkna per rad:
1..2..3..1..2..3..1..2..3..1..2..3
och kolla vad som står skrivet på respektive fas 1, 2 och 3 :)


16A räcker långt om du inte har spabad, elbil, bastu, eller pool :)
S735 bromsar i första hand elpatronen, sen kompressorn om det inte räcker med elpatronbroms.

Utloggad NybyggtS735

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 Kompressorn begränsas av strömbegränsning
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2024, 23:07:23 »
Om det är strömkännare installerade så kan du på displayen/appen se vilken hushållsapparat/m.m som ligger på vilken fas genom att aktivera den, och kolla var den ökar.

Eller så kan du gå till elskåpet och räkna per rad:
1..2..3..1..2..3..1..2..3..1..2..3
och kolla vad som står skrivet på respektive fas 1, 2 och 3 :)


16A räcker långt om du inte har spabad, elbil, bastu, eller pool :)
S735 bromsar i första hand elpatronen, sen kompressorn om det inte räcker med elpatronbroms.
Intressant att det verkar finnas någon logik bakom det hela med fördelningen på faserna.
Det verkar som att min elektriker inte riktigt valt att koppla på det viset som du säger.
Jag gjorde som du tipsade om, gick och tittade på vakterna i menyn och testade att slå av och på ungen och det talar mycket för att sakerna är kopplade på samma fas.
Första bilden är när ungen är avstängd och den andra är när ugnen är på. När jag stängde av ugnen så återgick det till samma värde det var innan.

Mitt hus är nytt, så jag vet inte riktigt hur jag skall göra nu. Känns lite knepigt att inte riktigt veta vad som mer eventuellt kan vara kopplat på samma fas som S735.
Det är bara jag och min sambo, finns ingen bastu, elbil eller liknande. Vi är väldigt enkla människor och trodde att vi lätt skulle klara oss på 16A som huvudsäkring. :)
« Senast ändrad: 06 januari 2024, 23:09:29 av NybyggtS735 »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: S735 Kompressorn begränsas av strömbegränsning
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2024, 23:11:52 »
Intressant att det verkar finnas någon logik bakom det hela med fördelningen på faserna.
Det verkar som att min elektriker inte riktigt valt att koppla på det viset som du säger.
Jag gjorde som du tipsade om, gick och tittade på vakterna i menyn och testade att slå av och på ungen och det talar mycket för att sakerna är kopplade på samma fas.
Första bilden är när ungen är avstängd och den andra är när ugnen är på. När jag stängde av ugnen så återgick det till samma värde det var innan.

Mitt hus är nytt, så jag vet inte riktigt hur jag skall göra nu. Känns lite knepigt att inte riktigt veta vad som mer eventuellt kan vara kopplat på samma fas som S735.
Det är bara jag och min sambo, finns ingen bastu, elbil eller liknande. Vi är väldigt enkla människor och trodde att vi lätt skulle klara oss på 16A som huvudsäkring. :)

Tvätt, tork, disk är pÃ¥ olika faser, det är bra.  tummenupp
Spis och häll, är såklart separerade.
Vilken fas är kompressorn på? Är fas 2 för Nibe F750 iaf.

Jag klarade mig fint på 16A, och då har jag garage med LLVP, tills elbilen kom, då blev det kämpigt.
Sen skaffade jag 15.54 kWp solceller, då blev 25A ett krav.
Men 3 Ã¥r senare provade jag med 20A, dÃ¥ solcellerna sällan gav mer än 13.8 kWp med sommaregenförbrukning inräknat.  tOOmten
« Senast ändrad: 06 januari 2024, 23:17:04 av kWhalp »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: S735 Kompressorn begränsas av strömbegränsning
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2024, 23:17:28 »
Fota säkringsskåpet med dvärgbrytarna.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: S735 Kompressorn begränsas av strömbegränsning
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2024, 23:27:55 »
Vilket läge på ugnen körde du?

Om du vrider pÃ¥ lite olika ugns-program, kommer du (nog) se olika faser belastas, olika mycket. Om du har en "bra" ugn dvs ;)  Vet att IKEA har nÃ¥n skum ugn, som har allt pÃ¥ en fas.

Utloggad NybyggtS735

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 Kompressorn begränsas av strömbegränsning
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2024, 23:30:49 »
Fota säkringsskåpet med dvärgbrytarna.
SÃ¥ ser det ut.

Jag har en Cylindaugn, hade förväntat mig att en sådan inte skall vara helt skrot.. :
https://www.cylinda.se/produkt/kok/ugnar/9001160
https://www.elon.se/cylinda-ibu5210v#additional

Jag testade att ändra på alla lägena och det är enbart på en fas som det ändras på värden. Så detta är alltså en skum ugn som har allt på en fas?
« Senast ändrad: 06 januari 2024, 23:35:23 av NybyggtS735 »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: S735 Kompressorn begränsas av strömbegränsning
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2024, 23:41:39 »
SÃ¥ ser det ut.

Jag har en Cylindaugn, hade förväntat mig att en sådan inte skall vara helt skrot.. :
https://www.cylinda.se/produkt/kok/ugnar/9001160
https://www.elon.se/cylinda-ibu5210v#additional

Jag testade att ändra på alla lägena och det är enbart på en fas som det ändras på värden. Så detta är alltså en skum ugn som har allt på en fas?

Häll 2 faser (normalt)
Ugn 1 fas (tyvärr!) :) Men ingen fara, dom kommer snabbt upp i temperatur och blir "snåla" därefter.
Mikro 1 fas (normalt)


Bifogar ungefärliga ström-tid-diagram för huvudsäkringarna.
Har ni inte smält nÃ¥n huvudsäkring ännu, sÃ¥ är det lugnt, dÃ¥ köldsmockor är erkända huvudsäkringssmältare.  tummenupp

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: S735 Kompressorn begränsas av strömbegränsning
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2024, 23:44:27 »
Kompressorn i S735 går på L1, dvs fas 1.

(se bild)

Utloggad NybyggtS735

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 Kompressorn begränsas av strömbegränsning
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2024, 23:45:24 »
Tvätt, tork, disk är pÃ¥ olika faser, det är bra.  tummenupp
Spis och häll, är såklart separerade.
Vilken fas är kompressorn på? Är fas 2 för Nibe F750 iaf.

Jag klarade mig fint på 16A, och då har jag garage med LLVP, tills elbilen kom, då blev det kämpigt.
Sen skaffade jag 15.54 kWp solceller, då blev 25A ett krav.
Men 3 Ã¥r senare provade jag med 20A, dÃ¥ solcellerna sällan gav mer än 13.8 kWp med sommaregenförbrukning inräknat.  tOOmten
Vilken fas kompressorn är kopplad på?
Det förmodar jag är fas 1, det är i alla fall så på på pappret i el-centralens förteckning och i menyn på pumpen är det alltid något som drar ström på den när allting annat är avslaget.:)

Jag misstänker ändå att ugnen även den är kopplad på fas 1. Lite konstigt, eftersom den enligt förteckningen ska ligga på fas 3?

Utloggad NybyggtS735

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 Kompressorn begränsas av strömbegränsning
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2024, 23:49:41 »
Kompressorn i S735 går på L1, dvs fas 1.

(se bild)
Kanon, då fick vi det bekräftat.
Det jag verkade lura mig lite på var att S735 skulle själv övervaka med effektvakterna och fördela elförbrukningen på dom olika faserna.

Fast jag är ju ganska okunnig och vet inte vad som menas med: "när strömkännarna är inkopplade övervakar S735 fasströmarna och fördelar automatiskt elstegen till minst belastad fas".

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: S735 Kompressorn begränsas av strömbegränsning
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2024, 23:50:20 »
Såhär:

Kompressor ligger på fas1.

Utloggad NybyggtS735

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 Kompressorn begränsas av strömbegränsning
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2024, 23:55:19 »
Häll 2 faser (normalt)
Ugn 1 fas (tyvärr!) :) Men ingen fara, dom kommer snabbt upp i temperatur och blir "snåla" därefter.
Mikro 1 fas (normalt)


Bifogar ungefärliga ström-tid-diagram för huvudsäkringarna.
Har ni inte smält nÃ¥n huvudsäkring ännu, sÃ¥ är det lugnt, dÃ¥ köldsmockor är erkända huvudsäkringssmältare.  tummenupp
Ah! Nu blev det genast mer logiskt, särskilt efter ditt förtydligande över själva elcentralen och fördelningen där. Känns ju ganska självklart att man ska tolka det på det viset, nu när man fått reda på det.. :)
Då är det kanske ingen större idé att ringa till elektrikern för att få det ommöblerat, när det gäller ugn och kompressorn på samma fas? :)

Tack för hjälpen.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: S735 Kompressorn begränsas av strömbegränsning
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2024, 00:17:23 »
Ah! Nu blev det genast mer logiskt, särskilt efter ditt förtydligande över själva elcentralen och fördelningen där. Känns ju ganska självklart att man ska tolka det på det viset, nu när man fått reda på det.. :)
Då är det kanske ingen större idé att ringa till elektrikern för att få det ommöblerat, när det gäller ugn och kompressorn på samma fas? :)

Tack för hjälpen.


Om strömvakten bromsar kompressorn ofta, edit: går tydligen bara på F730/F750så kan du skruva upp huvudsäkringsvärdet på S735 till 18 eller 19 Ampere, men då ökar sannolikheten för att huvudsäkringen går, då det är svinkallt ute och elpatronen går, men då kan man ta till ett annat trick, spärra elpatronen på typ 2 - 4kW, tills man märker att fas 1 är minst belastad. (se tabell tidigare i tråden).

Dvs begränsa till 1, 2, 3, 4, 5; eller 6 kW beroende på hur dyrt och varmt man vill ha det inne.
« Senast ändrad: 07 januari 2024, 10:13:53 av kWhalp »

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 Kompressorn begränsas av strömbegränsning
« Svar #14 skrivet: 07 januari 2024, 09:57:33 »

Om strömvakten bromsar kompressorn ofta, så kan du skruva upp huvudsäkringsvärdet på S735 till 18 eller 19 Ampere, men då ökar sannolikheten för att huvudsäkringen går, då det är svinkallt ute och elpatronen går, men då kan man ta till ett annat trick, spärra elpatronen på typ 2 - 4kW, tills man märker att fas 1 är minst belastad. (se tabell tidigare i tråden).

Lite kommentarer: Så här står det i bruksanvisningen:
Effektvakt med strömkännare
När många elförbrukande produkter är inkopplade i fastigheten samtidigt som eltillsatsen är i drift finns det risk att fastighetens huvudsäkringar löser ut. S735 är utrustad med
effektvakt som med hjälp av strömkännare styr elstegen till
eltillsatsen genom att omfördela kraften mellan de olika faserna
, alternativt koppla från eltillsatsen vid överbelastning på någon fas. Kvarstår överbelastningen trots att eltillsatsen
kopplats ur, varvas kompressorn ned.
Funktionen är alltså mycket smart, drar du igång ugnen, och eltillskottet ligger på samma fas kommer värmepumpen att flytta eltillskottet till annan fas!

Detta förutsätter förstås att någon vid igångkörning har aktiverat fasföljdskontroll.
Sedan så går det inte att skruva upp inställda Ampere några snäpp, den följer stegvis de förekommande säkringsstorlekarna.

Sedan är det nog så att man bör ju rimligtvis skaffa en huvudsärkring som kan hålla varmt i kåken.
Elen blr ju inte dyrare per kWh, endast fasta kostnader.
« Senast ändrad: 07 januari 2024, 09:59:48 av Valiant »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!