Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Installation/att leva med trÃ¥d, av Meca Term HPB 500, Arctic EVI 20KW  (läst 25856 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jaccobacco

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Dals-Ed
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Meca Term
Får nog bli en IVT nästa gång. Men jag gillar verkligen hur man tillverkar varmvatten i denna anläggning. Finns det någon annat fabrikat som levererar varmvatten på samma sätt?
Med en plattvärmeväxlare med vatten från pannan som även förser elementen med värme. Alltså utan varmvattenberedare. Känns verkligen som en bra lösning.
Kan inte hitta något annat fabrikat som gör så, utan alla har en separat tank till varmvatten.
Meca Term HPB 500, Arctic Evi 20kw.
Öppen eldstad. Luft/luft pump.
Dals-Ed.
2 våningplans sutteränghus, byggt 1960. 250 m2

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
CTC's EcoZenith i350 använder också TVA-principen för tappvattnet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Till ved anläggningar används också TVA i vissa fall och lär ge bra med vv och riktigt kall retur.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jaccobacco

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Dals-Ed
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Meca Term
Hej allesammans.
Då har det byts kompressor på min värmepump, efter ca 5 år.
Extremt dåligt att det inte håller längre.
Men nu till frågan: innan bytet i dessa 5 år, så har jag klarat mig ner till -15 utan elpatron.
Men nu med den nya kompressorn så behöver det hjälp med elpatron redan vid -7, visserligen bara 1,5 som vanligast.
Men nu när det är -13 så behöver den nästan ge tillskott på 4,5 hela tiden.
Det konstiga är att jag såg när teknikern fyllde gas efter tillverkarens instruktioner, och pannan larmar inte.
Kan det verkligen vara så stor skillnad mellan kompressorerna?
Eller är det något annat fel?
Har inte ändrat några inställningar, och inte höjt kurvan.
Så förstår inte riktigt... dontknow
Meca Term HPB 500, Arctic Evi 20kw.
Öppen eldstad. Luft/luft pump.
Dals-Ed.
2 våningplans sutteränghus, byggt 1960. 250 m2

Utloggad jaccobacco

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Dals-Ed
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Meca Term
Jaha kära värmepumpsentusiaster. Gissa tre gånger, nu krånglar pumpen på riktigt. Efter återkommande felkod på Pressostatlarm så får vi inte iordning på pumpen. Verkar vara helt omöjligt denna gång. Det har bytts cirkulationspumpar och tryckgivare utan resultat och tillverkaren börjar få slut på idéer vad som kan vara fel. Och har börjat en dialog om ett komplette byte av anläggning. Så håller vi tummarna att det går igenom diverse bolag så kanske denna tråd får byta namn till: Att leva med en Panasonic istället :) Och hur trevliga de ändå är på Mecaterm (nu Euronom) så hjälper det inte när deras grejer inte gör annat än krånglar år ut och år in. Det kommer inte bli någon mer pump från dom. Men då Peter från YPR har varit en klippa i alla dessa år så kommer nästa pump att komma från han, och då blir det troligen en Panasonic Aquarea T-CAP. 16kw
Det tror jag kan bli bra.

Meca Term HPB 500, Arctic Evi 20kw.
Öppen eldstad. Luft/luft pump.
Dals-Ed.
2 våningplans sutteränghus, byggt 1960. 250 m2

Utloggad jaccobacco

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Dals-Ed
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Meca Term
Var länge sedan sista inlägget här från mig, men här kommer lite uppdateringar.
Min Mecaterm fick åka till skroten och det blev nyinstallation av en Panasonic i början av November -19
Då föll det på en Panasonic WH-UX16HE8 utedel med en WH-SXC16H9H8 innedel och en 500L tank från Nibe

Meca Term HPB 500, Arctic Evi 20kw.
Öppen eldstad. Luft/luft pump.
Dals-Ed.
2 våningplans sutteränghus, byggt 1960. 250 m2

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Känns som den blev laddad med fel gasmängd när kompressorn byttes. Och en liten läcka gissar jag som gjorde att den inte gick få igång tillslut. Det var nog ingen kyltekniker med den djupare universala förståelsen, kunde analysera pumpens drift och efterjustera efter sin liveanalys.
Trist slut tycker jag.

Hur som! Hur fungerar en Panasonic i sin helhet? Vad är det för styrning? Hur blev förbrukningen förra vintern?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!