Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mycket buller är lagligt?  (läst 4419 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur mycket buller är lagligt?
« skrivet: 11 augusti 2007, 20:46:42 »
Ursäkta ev stavfel men har inte fått sova på väldigt länge nu.

EON har något problem i vårt område. Var utan el i 11 timmar igår och sen ställde de dit ett stort dieselkraftverk utanför mitt hus.
Innomhus låter det ungefär som om någon går runt med en klipppo i min hall. Omöjligt att sova.

Nu 24 timmar efter de drog igång det hela var jag och frågade lite diskret en lirare som var där och tankade kraftverket om han viste hur länge det skulle stå här. "Ja tills efter helgen iaf. Arbetet återupptas på måndag".

Jag kan ju tillägga att jag är väldigt okänslig vad det gäller (o)ljud vanligtvis. Skulle inte ha nÃ¥got emot att en LVP gick för fullt 20 cm ifrÃ¥n mig om jag tittade pÃ¥ tv eller försökte sova men detta är outhärdligt. (och tyvvär är de  man betalar nätavg till sÃ¥ man kan inte straffa dem genom att slopa dem helt)

Är det så mycket annat man kan göra än att bara acceptera detta?
« Senast ändrad: 11 augusti 2007, 20:48:32 av MangeH »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Hur mycket buller är lagligt?
« Svar #1 skrivet: 11 augusti 2007, 22:06:48 »
Det är lite olika bullergränser för varje kommun, så Du får höra med ansvarig i såna frågor där Du bor... Antar att i en sån här "nödsituation" så får man acceptera en viss olägenhet, men den bör förstås vara inom rimliga gränser.

mvh humlan.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket buller är lagligt?
« Svar #2 skrivet: 11 augusti 2007, 22:31:56 »
Det är lite olika bullergränser för varje kommun, så Du får höra med ansvarig i såna frågor där Du bor... Antar att i en sån här "nödsituation" så får man acceptera en viss olägenhet, men den bör förstås vara inom rimliga gränser.

mvh humlan.


Nödsituation? Förr i tiden klarade man sig helt utan el. Det som stör mig mest är att jag fått bekräftat att de avslutar arbetet på fredagen för att återuppta det efter helgen och undertiden låter elendet stå och tugga. De arbetar inte med att lösa problemet.
Jag antar tex att man inte ska behöva acceptera att grannar kör gräsklipppare eller motorsåg ute hela natten. Detta låter som om nån kör det inne hos mig. *suck*

Hittade nÃ¥got där det stÃ¥r att: BullernivÃ¥ UTOMHUS vid närliggande bostäder inte fÃ¥r överstiga 55db mellan 7-18,  45 db 22-07 och övrig tid 50 db.

Detta ligger långt över det.....

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Hur mycket buller är lagligt?
« Svar #3 skrivet: 13 augusti 2007, 12:02:59 »
I Sth medges bara generator vid omkopplingsarbeten som sker dagtid vardagar.
I ditt fall bör det inte ses som ett nödfall utan som en reservlösning ( förmodligen pga semestrar), och din db-skala stämmer så hör med ditt lokala miljökontor om dom erhållit tillstånd för detta, jag ser inte detta som en katastrof-situation. Lite pest eller kolera över detta problem. När Fortum skulle koppla om en elnätsstation hemma hos oss kom det en stor långtradare med runt en 500 kW generator inbyggd och drog ut jättekablar och startade upp, problemet då var ett stort svart avgasmoln som for rakt mot våra hus, jag var hemma så jag hann precis stänga alla dörrar/fönster, grannen hade lämnat balkongdörren öppen (högsommar) så Fortum fick sanera 3 rum i efterhand då dom blev helt nedsotade (förmodligen körde dom på bunker-diesel).
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket buller är lagligt?
« Svar #4 skrivet: 13 augusti 2007, 13:16:05 »
I Sth medges bara generator vid omkopplingsarbeten som sker dagtid vardagar.
I ditt fall bör det inte ses som ett nödfall utan som en reservlösning ( förmodligen pga semestrar), och din db-skala stämmer så hör med ditt lokala miljökontor om dom erhållit tillstånd för detta, jag ser inte detta som en katastrof-situation. Lite pest eller kolera över detta problem. När Fortum skulle koppla om en elnätsstation hemma hos oss kom det en stor långtradare med runt en 500 kW generator inbyggd och drog ut jättekablar och startade upp, problemet då var ett stort svart avgasmoln som for rakt mot våra hus, jag var hemma så jag hann precis stänga alla dörrar/fönster, grannen hade lämnat balkongdörren öppen (högsommar) så Fortum fick sanera 3 rum i efterhand då dom blev helt nedsotade (förmodligen körde dom på bunker-diesel).

Eg är det inte ljudnivån som gör mig mest irriterad. Det som gör mig irriterad är att de bara drar igång oljudet på fredagkvällen och sen innom 5 min är allt folk som jobbade med det borta. De kunde väl åtminstonde informerat de som har husen närmast generatorn.
Försökte man ringa e-on så får man via deras kundservice bara reda på att "vi har inte några problem inrapporterade i ditt område."
omöjligt att få info om detta ska stå och låta länge till.


Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Hur mycket buller är lagligt?
« Svar #5 skrivet: 13 augusti 2007, 13:36:31 »
Mange, det slog mig just, när det inte är ett katastrof-tillfälle utan rent underhåll ska dom visst använda "tysta" generatorer, d.v.s stora inkapslade modeller typ Catepillar som ligger runt 45 dBa ( stor rektangulär låda som är s.k superdämpad) har sett sådana i stan vid div omkopplingsarbeten. På din beskrivning verkar det vara en släpkärra med enkelt plåtchassie, som inte får användas på kvällstid inom detaljplaneområde då dom väsnas för mycket.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket buller är lagligt?
« Svar #6 skrivet: 13 augusti 2007, 13:50:04 »
Mange, det slog mig just, när det inte är ett katastrof-tillfälle utan rent underhåll ska dom visst använda "tysta" generatorer, d.v.s stora inkapslade modeller typ Catepillar som ligger runt 45 dBa ( stor rektangulär låda som är s.k superdämpad) har sett sådana i stan vid div omkopplingsarbeten. På din beskrivning verkar det vara en släpkärra med enkelt plåtchassie, som inte får användas på kvällstid inom detaljplaneområde då dom väsnas för mycket.


Jag har sett två modeller stående i området. En stor vit som är som ett stort lastbilssläp och en Stor orange låda som de lyfte av en långtradare. Ser ut att vara från 70-80 talet. Nog är den oranga isolerad på något sett iaf. för när de kommer och tankar den kl 6 en lördagmorgon håller man på att flyga i taket (den blir mer högljud när de öppnar luckorna). Men några 45 db är vi inte i närheten av. En motorgräsklippare ska ligga på ca 90db. detta är mycket mer än så.....

Edit:

Läste föresten på lite:

En dämpad radio = 40db
Lågmält samtal = 50db
Normalt samtal = 60db
Personbil = 70db
« Senast ändrad: 13 augusti 2007, 13:56:57 av MangeH »

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket buller är lagligt?
« Svar #7 skrivet: 13 augusti 2007, 14:02:12 »
Lite off topic:

Efter att de drog igång dessa dieselgeneratorer så springer min klockradio iväg 20 min för fort på ett dygn.
(frugans går dock rätt)

Kan väl knappast vara ett sammanträffande....

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket buller är lagligt?
« Svar #8 skrivet: 13 augusti 2007, 14:40:52 »
Så då har man pratat med komunen. Max 45 db efter 22, 50 db annars.
Ingen ansökan om dispens. När jag pratade med miljökontorete så bad tjejen att få återkomma.
Nu har hon bara ringt till Eon och de säger att vi tar bort de där senast i morgon. Inget intresse att göra något mer med detta *suckar*

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Hur mycket buller är lagligt?
« Svar #9 skrivet: 13 augusti 2007, 14:46:50 »
Så då har man pratat med komunen. Max 45 db efter 22, 50 db annars.
Ingen ansökan om dispens. När jag pratade med miljökontorete så bad tjejen att få återkomma.
Nu har hon bara ringt till Eon och de säger att vi tar bort de där senast i morgon. Inget intresse att göra något mer med detta *suckar*


Du skulle ha vänt dig till din lokal tidning, media har en förmÃ¥ga att fÃ¥ saker att hända. Ã… i det här fallet, sÃ¥ kanske dom t.o.m kunnat fÃ¥ rätt saker att hända  :) ;)

mvh humlan.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Hur mycket buller är lagligt?
« Svar #10 skrivet: 13 augusti 2007, 16:15:11 »
Strulvarning-2:
Du skrev att din klockradio skenat iväg med 20 min, finns alltså risk att nätfrekvensen på 50 hz inte funkade på generatorn utan gav något helt annat, så om du har känsliga elgrejor typ motorer/kompressorer kan det vara läge och dubbelkolla att dessa är ok, sen kan du ju göra som Humlan förelsog, ring din lokala blaska, skiten ska ju stå där till imorgon, och har Eon även bränt någon kompressor eller annat för dig är det klart nyhetsvärde även för andra som hade samma generator inkopplad. Lycka till.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket buller är lagligt?
« Svar #11 skrivet: 13 augusti 2007, 16:27:12 »
Strulvarning-2:
Du skrev att din klockradio skenat iväg med 20 min, finns alltså risk att nätfrekvensen på 50 hz inte funkade på generatorn utan gav något helt annat, så om du har känsliga elgrejor typ motorer/kompressorer kan det vara läge och dubbelkolla att dessa är ok, sen kan du ju göra som Humlan förelsog, ring din lokala blaska, skiten ska ju stå där till imorgon, och har Eon även bränt någon kompressor eller annat för dig är det klart nyhetsvärde även för andra som hade samma generator inkopplad. Lycka till.
Hur vet man om dessa tagit skada?

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur mycket buller är lagligt?
« Svar #12 skrivet: 13 augusti 2007, 18:23:06 »
vet ej om jag fick ihop räkningen men det borde ge 50,7 Hz istället för 50Hz
en motor på 1440 rpm går 1460 rpm borde inte innbära några problem tycker jag

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket buller är lagligt?
« Svar #13 skrivet: 13 augusti 2007, 18:50:51 »
vet ej om jag fick ihop räkningen men det borde ge 50,7 Hz istället för 50Hz
en motor på 1440 rpm går 1460 rpm borde inte innbära några problem tycker jag

Jag är ingen elsnubbe sÃ¥ jag vet inte hur man räknar pÃ¥ det. 20 min var nog lite taget ur luften.  Kan varit upp emot 30 min med.
men då behöver man inte oroa sig så mycket för sin E9'a eller hembrännaren eller?

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Hur mycket buller är lagligt?
« Svar #14 skrivet: 24 augusti 2007, 01:29:56 »
..då behöver man inte oroa sig så mycket för sin E9'a eller hembrännaren eller?
Möjligtvis en PE9 skulle kunna gå lite fortare. "Vanliga E9" har likriktare och sedan "switchar" ut ny frekvens till kompressorn. Det enda som påverkas av lite högre frekvens är power factor correction och då bara en pyyytteaning.
Däremot kan den ha ännu större problem med spänningens nivåreglering och renhet. En diselmotor kan inte skifta farten så fort för att kompensera för stötvisa förbrukare.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!