Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: betydande inställningar  (läst 11297 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan113

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
betydande inställningar
« skrivet: 29 november 2011, 12:37:02 »
Hej

Har en CTC EcoEL luft/vatten värmepump.

Pannan drar mycket ström och jag hör den starta med jämna mellanrum fast trots det blir de inte så mycket varmare. I hallen finns de någon form av sensor, är det kankse den som reglerar hur ofta pannan ska starta/värma för just hallen är kallare än andra övriga utrymme då vi monterat ner elementen i hallen pga av lite renovering där runt och kommer inte sätta den tillbax på ett tag.

Är  helt ny inom detta och ber om ursäkt ifall jag ställer mÃ¥nga onödiga/dumma frÃ¥gor men har inte sÃ¥ myckket tid att bli kunnig inom detta just nu. 
Så mina frågor är, vilka inställningar är viktiga i pannan att ändra/ställa för att få någon jämn temperatur i huset runt 22-23(vardagsrummet) och sovrummen runt 20.

Har även golvvärme i badrummet, hur reglerar man värmen där? finns ju ingen element eller något där?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: betydande inställningar
« Svar #1 skrivet: 29 november 2011, 13:22:30 »
Om sensorn är kopplad till värmepumpen så är det pumpens rumsgivare.
Värmen i huset regleras av rumsgivare samt kurvans lutning/justering.
Ett tips är att ladda ner manualen för värmepumpen och läsa på lite hur du ska ställa in värmen i huset.

http://www.ctcvarme.se/web/Inst-_och_Skoteselanvisning.aspx?MA_START_FOLDER=d8d0ca70-e5f1-45dd-b25c-3b6da2019383

Troligen har du golvvärme i badrummet, det bör sitta nån form av reglering någonstans i rummet, leta runt lite.
« Senast ändrad: 29 november 2011, 13:25:23 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: betydande inställningar
« Svar #2 skrivet: 29 november 2011, 14:45:46 »
Om det är CTC EcoEl panna + EcoAir vämepump sm du har, kan du börja med att läsa här hur det fungerar i stora drag.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=22794.0

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: betydande inställningar
« Svar #3 skrivet: 29 november 2011, 22:14:16 »
Om det är rumsgivaren som är i hallen och du inte vill ha värme där men i övriga utrymmen kan du temporärt koppla bort den via ecoelens meny: Rumsgivare nej. För att få kurvorna rätt inställt lönar det sig att ha alla radiatorer helt öppna.

Golvvärmet i badrummet har antagligen en ratt för att att justera golvvärmet och eventuellt också en on/off knapp. Vårt sitter på utsidan av badrummet före man kommer in dit på väggen.

Ärligt talat så är det nog värt att sätta in sig och läsa lite hur allt funkar så har man bättre koll på det själv.
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad Johan113

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: betydande inställningar
« Svar #4 skrivet: 29 november 2011, 22:27:40 »
Carl N

Hej, Ju förra ägaren snackade något om justering och lutning, justering hos honom var alltid 50 och lutning 8 , och mer visste han inget om det.

Vad i såna fall kan jag göra så den inte styrs av den sensorn då det kommer vara mest kallt i hallen som sensorn sitter på?

Skulle någon snäll själ kunna hjälpa mig med att sätta inställningar, skriva ner vad jag ska ändra till vad, för e ju verkligen i behöv av det. Har läst "erps" inlägg som han rekomenderade men tyvärr fattade jag inte alls så mycket just nu, det kankse kommer så småningom.

Det jag vill fÃ¥ ut är max värme med minium ström(som alla börde vara ute efter). Villan har 3 sovrum. Sovrummen ska vara pÃ¥ 18-19, Vardagsrummet 22-23. Det är en villa pÃ¥ 100kvd med källare. TvÃ¥ personer. Varm vatten behövs bara till att diska , dÃ¥ ingen kommer duschar hemma.  Bor i södra sverige sÃ¥ klimat är inte jättehÃ¥rt.



EDIT: Såg nyss i pannan att "rumsgivare nej" på inställningar.

« Senast ändrad: 29 november 2011, 22:47:22 av Johan113 »

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: betydande inställningar
« Svar #5 skrivet: 30 november 2011, 08:06:00 »
Carl N

Hej, Ju förra ägaren snackade något om justering och lutning, justering hos honom var alltid 50 och lutning 8 , och mer visste han inget om det.

Jag gissar att lutningen ska vara 50 och justering 8, fast det är en hög siffra på justeringen.
Men dessa värden är individuella för varje hus, det finns inget "facit".
Man måste pröva sig fram till vad som funkar bäst.
Se till att ha radiatortermostaterna fullt öppna och reglera in rätt kurva och lutning, för en loggbok på vilken innetemp du får med vilka inställningar och utetemp.
Vänta alltid ca 1 dygn mellan varje justering så att läget hinner bli stabilt.

Sen kan du ha termostaterna i sovrummen ställda på 18-19 ºC.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Johan113

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: betydande inställningar
« Svar #6 skrivet: 22 december 2011, 14:28:28 »
Hej

Nu har ja kämpat och läst och försökt ställa in det så gott det går.
iaf har ja ställt in att de går ca 25kw per 24 timmar..Och de snålar jag med element genom att dagtid sänka den och kvällen höja för då e man hemma.. Tv är ganska mycket på men inga andra aparater finns i hemmet eller som används så att de ska använda elen. Micron är ibland på kanske max 5min om dagar så ja gissar att av de 25kilowatt som går åt e ju minst 20av de till värmen.

Är de mycket? de känns som det, då jag snålar för de e inte varmt. I vardagsrum har de aldrig blivit mer än 20grader varmt och sovrummen är ca 17-18grader kvällar men på dagtid kan de ligga ner vid 15. Den en av 3 sovrummet värms inte ens.

Lutningen är på 50 och justering är på 4.

Tack för alla era föregående svar!
mvh
« Senast ändrad: 22 december 2011, 14:31:30 av Johan113 »

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: betydande inställningar
« Svar #7 skrivet: 22 december 2011, 21:59:37 »
Hej!

Har du en total förbrukning pÃ¥ 25 kWh per dygn just nu eller är det elpatronen i EcoEl som drar detta? (Observera skillnaden mellan 25 kWh och 25 kW, det förra är en energimängd medan det senare är en effektangivelse, det är fullt ursäktligt att inte känna till skillnaden eftersom 99.9% av mediafolket och 99.7% av vÃ¥ra politiker inte heller gör det!  ;))

Om jag leker med tanken att det är total förbrukning sÃ¥ är det bara att gratulera, 775 kWh per mÃ¥nad i december och jag hade tackat högre makter.  :)

Om det är elpatronen som gör av med 25 kWh per dygn är det något fel. Vad hade du för förbrukning enligt din elleverantör i november?

Min rent personliga åsikt om att dagsänka: det är inte lönt. VP måste jaga ikapp så fort temp ska höjas igen och då laddar den högre temp (=sämre verkningsgrad) när det redan börjat bli kallt ute så vinsten kan inte bli särskilt stor. Fördelen med att nattsänka är istället att VP kan jobba mindre hårt när det normalt är kallare ute.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Johan113

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: betydande inställningar
« Svar #8 skrivet: 23 december 2011, 16:09:47 »
Hej

Det ja menade är den totala mängden. Det kanske inte lÃ¥ter mycket just nu, men tänk dej när man börjar Laga mat, duscha, diska och allt annat som  ingÃ¥r. Har ju kvar gamla lägeneten där vi ducchar och lagat mat osv..
Sen visst 25kw hade varit okey ifall  man hade fÃ¥tt till en temperatur pÃ¥ 22grader i vardagsrummet och resten av huset 18, plus de kw som man själv använder som till spiss och allt det.

Vad skulle hända ifall jag sänkte lutningen till 0 och satte rumsgivaren på?
December har ju vatt ganska varm, bara 2-3 dagar med minusgrader så de kanske är anledningen me.
Annars läser ja av mätaren på EL klockan varje kävll vid 8 och då ca 25kw..

mvh

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: betydande inställningar
« Svar #9 skrivet: 23 december 2011, 16:26:51 »
Jag har haft en dygnsförbrukning på 35-40 kWh för enbart värme och varmvatten de första 3 veckorna i december, så 25 kWh låter inte avskräckande, även utan varmvattenförbrukning ser det helt normalt ut. Under vintermånaderna får du räkna med att det går mellan 1000 - 2000 kWh för värme och varmvatten beroende på hur vintern blir.

När ni flyttar in, sätter du lutningen på 50 och justeringen på 0 och sedan efter något dygn, höj kurvan lite om det inte blir varmt nog respektive sänk kurvan lite om det blir för varmt.

Under sommarhalvåret kommer det att stoppa vid några hundra kWh per månad.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Attimannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: betydande inställningar
« Svar #10 skrivet: 28 december 2011, 11:32:17 »
Hej,
För mig låter det som en helt fantastisk förbrukning.
Den senaste månaden har jag gjort av med 2083 kWh vid en medeltemp ute på 5+.
Då håller vi 21,5 grader inne, men visst vi lagar mat varje dag och duschar också (2personer).
Elspets på 44 kWh beror till en del på att jag glömt stänga av den efter duschning, jag får koppla in patronen i övre pannan vid duschning och koppla ur den efter, annars spetsar den i onödan (4-5kWh/dygn) p.g.a. vvhöjning.

Atti
CTC Ecoel & Ecoair 107 installerad dec-08
125 kvm 1,5 plans 30-talshus i Trelleborg

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: betydande inställningar
« Svar #11 skrivet: 28 december 2011, 13:06:28 »
Nu är jag inte med, elpatronen har inget med vv-höjningen att göra. Om det är någon gång elpatronen inte går in, så är det väl vid pumpens 55-graderskörningar.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: betydande inställningar
« Svar #12 skrivet: 28 december 2011, 20:52:00 »
Om man tillåter elpatroner och har ställt in extra vv tempen på exempelvis 60 grader så kommer ju elpatronerna väl att gå in. Sänker man extra vv tempen så kör ju pumpen till 55 grader och elpatroner jobbar inte.
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: betydande inställningar
« Svar #13 skrivet: 28 december 2011, 21:40:42 »
Extra vv har inget med vv-höjning att göra. Han skriver ju "annars spetsar den i onödan (4-5kWh/dygn) p.g.a. vvhöjning", vvhöjning är pumpens körning till 55º var fjärde start och detta påverkar inte elpatronen. Att köra extra vv är något helt annat än vvhöjnin.

erp

CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Attimannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: betydande inställningar
« Svar #14 skrivet: 29 december 2011, 22:37:04 »
Det var ett antagande, vad är det annars som får elpatronerna att dra igång? Pannan kommer aldrig i närheten 55grader, jag är glad om den kommer upp till 48 utan spets.
Har jag patronerna inkopplade ligger tempen i övre pannan efter en 55graderskörning på 53-54 grader, utan, ligger den som sagt på som bäst 48 men vanligen 44-45.
Tydligen är våra pannor konstruerade olika.
« Senast ändrad: 30 december 2011, 14:51:08 av Attimannen »
CTC Ecoel & Ecoair 107 installerad dec-08
125 kvm 1,5 plans 30-talshus i Trelleborg

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!