Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Täcker inte garantin för luftvärmepump arbetet att felsöka och laga?  (läst 27934 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kent K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Jag skrev det här precis i ett annat hus-forum, men så hittade jag en länk hit och tänkte att här borde det finnas folk som vet vad jag ska ta mig till! EDIT: Du hittar tråden i det andra forumet här: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1161374192/0#0 Kan vara intressant att se vad folk har skrivit i det andra forumet. :) Slut EDIT

Jag köpte en luftvärmepump i Uppland för ett och ett halvt år sedan, och nu fungerar den inte. Och de vägrar att komma och felsöka den utan att få betalt, trots att det är materialgaranti kvar.
 
Det är självklart att de ska få debitera för felsökningen och arbetet OM det visar sig att det är något som garantin inte täcker, men de kräver att få betalt OAVSETT om det är ett fel som täcks av garantin eller inte. Det är ju helt sjukt!
 
De föreslog (på fullaste allvar) att jag skulle montera ner både inomhusdel och utomhusdel och lämna in det till de över disk, då kunde de felsöka och laga värmepumpen på garantin. Att det är fast monterad utrustning med rörledningar fyllda med gas verkar inte bekymra de det minsta. Om de ska komma ut 2 mil utanför Uppsala så ska de ha betalt för arbetet och för resan.
 
Jag kontaktade KonsumentrÃ¥dgivningen och fick till svar 
 
"Det ligger i säljarens uppdrag att besiktiga luftvärmepumpen på plats hos dig, något annat vore orimligt. Om det kan konstateras att det är fel på varan och att felet är ett ursprungligt fel ska inte företaget ta ut någon kostnad från dig."
 
Jag gick till chefen på företaget och gav honom brevet från Konsumentrådgivningen och frågade rakt på sak om han tänkte göra så som konsuumentrådgivningen säger, och fick till svar:
 
"Nej, det tänker jag inte göra. Vill du att vi ska felsöka din värmepump så får du betala för arbetet. Visar det sig att tex ett elektronikkort är defekt så byter vi ut själva kortet mot garantin, men felsökningen och arbetet att byta ut kortet får du betala för".
 
De vägrar göra som konsumentrÃ¥dgivningen säger, ARN tar inte emot fall som handlar om luftvärmepumpar och Svenska Värmepump Föreningen ska ha flera tusen i avgift för att ens titta pÃ¥ ett fall. Kul. Det kan bli dyrare än att betala svinen för arbetet som i alla fall enligt mig SKA täckas av garantin. 
 
För om det nu ÄR något som ÄR trasigt som materialgarantin täcker det så är det helt knäppt att jag ska betala för "arbetet att byta ut den trasiga delen". Det är en ganska värdelös garanti i så fall. Snacka om att lura kunderna med "garantier" som inte fungerar i verkligheten.
 
Är det verkligen såhär en garanti ska fungera? Har Ni andra varit med om liknande saker?
 
Eller är det bara jag som har hittat ett rötägg till företag?
Vad tycker Ni jag ska göra?
« Senast ändrad: 23 oktober 2006, 20:39:32 av Kent K »

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Köptedu maskinen av firman och lät dom instalera den? eller har du köpt maskinen själv och dom instalerade den? eller köpte du av dom och instalerade själv?
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Kent K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Hah, nästan komiskt! :) Jag skrev det på två olika forum samtidigt och får svar ungefär lika snabbt, och svaret är i båda fallen i princip exakt lika!

Den är monterad av en av deras installatörer i överrenskommelse med företaget, dock ej på kvittot... Men jag har kvitto och materialgaranti på inköpet, och då (vid inköpstillfället) fick jag minsann reda på att det inte skulle påverka garantin.
 
Men det spelar ju egentligen ingen roll, om det nu är ett fel på själva apparaten. Är det fel pga monteringen så förstår jag såklart att garantin inte täcker, men om det är ett fel på själva burken, ett fel som materialgarantin täcker, då ska ju inte jag betala för arbetet.
 
Det kan liknas med att man köper en tvättmaskin pÃ¥ Onoff som jag tar hem och anlitar en rörmokare och en elektriker till montering/inkoppling. Om tvättmaskinen gÃ¥r sönder sÃ¥ skickar de hem en servicegubbe som kikar pÃ¥ maskinen. Om det visar sig att den är trasig/defekt/kass och det inte beror pÃ¥ installation eller felaktigt handhavande sÃ¥ ska ju inte jag betala för den servicegubbens arbete ATT byta ut en vattenpump eller vad som nu har gÃ¥tt sönder. Det ska ju inte vara min rörmokare som ska utföra arbetet ATT byta ut vattenpumpen, och Onoff stÃ¥r endast för en ny vattenpump. 
 
Garantin ska ju täcka lagning och reservdelar av nÃ¥got som är trasigt, om det "nÃ¥got"  täcks av garantin. Det känns som en blÃ¥sning att jag ska betala för arbetet "att byta ut vattenpumpen" (om vi stannar kvar vid tvättmaskinsjämförelsen).
« Senast ändrad: 23 oktober 2006, 13:17:46 av Rickard »

Utloggad nisseman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Tyvärr hänger inte värmepumpsbranschen med riktigt när det gäller garantiarbeten. I regel är det generalagenten för pumpen som står för materialgarantin och en del av dem ersätter återförsäljarna endast med delar och inte för arbetskostnad.
I vitvarubranschen fungerar det mycket smidigare eftersom varje märke har en rikstäckande auktoriserad service.
Har tillverkaren utlovat garantin skulle jag låta installatören komma och undersöka, laga, ta betalt och sedan skicka räkningen till generalagenten med hänvisning till deras garanti.
Skadar kanske inte heller att ta direktkontakt med generalagenten (om det finns någon)

Utloggad Kent K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Hmmm, men det är ju inte bara i vitvarubranschen som en garanti täcker för arbetskostnaden. Köper jag en stereo, en video, en dator eller en fotboll som faller i bitar så får man ju den lagad/utbytt på garantin, utan att behöva betala för arbetet att laga det trasiga. (Förutsatt att den går sönder inom garantitiden och att det trasiga inte beror på felaktigt handhavande eller liknande).

I alla fall är det första gången jag hör talas om en garanti där kunden ska stå för arbetskostnaden.
Kan eller får det ens kallas garanti?

Det är en Mitsubitshi värmepump, jag kanske ska ge de en länk till det här forumet och se om de vill komma med ett inlägg om huruvida deras luftvärmepumpar ska lagas under garantitiden pÃ¥ bekostnad av kunden?  :(
« Senast ändrad: 20 oktober 2006, 23:24:14 av Kent K »

Utloggad nisseman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Mitsubishi Heavy Industries eller Mitsubischi electric?

Utloggad Kent K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Mitsubischi electric

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Smällar man får ta vid svartmontage. Du får nog ta det med killen som gjorde montaget. Men tyvär så har du nog kört huvudet i väggen.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Kent K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Smällar man får ta vid svartmontage.

Men att det ska bli "en smäll" oavsett om felet beror på monteringen eller inte är ju helt sjukt.

Att företaget lovade mig att det inte skulle påverka garantin är ju svårt att bevisa i efterhand, men inte kunde jag ens föreställa mig att jag skulle bli utan garanti när jag köper en ny värmepump MED KVITTO. Jag har ju köpt luftvärmepumpen helt lagligt, med en garanti (som inte verkar täcka för arbetet att laga värmepumpen).

Hade jag köpt värmepumpen svart sÃ¥ är det ju en helt annan sak, men värmepumpen är ju köpt helt lagligt med kvitton, moms och allt.  fiR:

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Du har ju garantipå maskinen du får delarna gratis ring arn och fråga vad som gäller vid svartmontage!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
En seriös leverantör av värmepumpar ställer självklart upp och lagar en trasig pump inklusive arbetskostnad förutsatt att den är monterad på ett korrekt sätt.

Däremot den som monterat pumpen måste hållas skadelös, tänk dig själv att du är montör och ngn ber dig montera upp en nordic air du köpt av någon annan, det vore absurt att montören drog på sig några kostnader så länge det inte är felmontering som orsakat felet, självklart är det leverantören av pumpen som får se till att ngn fixar felet.

Detta pekar väl egentligen bara på en sak, det är bra att låta den som säljer pumpen montera den så man slipper snack vid fel.

Nu förutsätter jag att pumpen sålts till dig som privatperson, företag har mycket sämre skydd vilket vissa bolag som enbart säljer till företag säkert gillar...


Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Nu kanske ni förstår oviljan att montera pumpar som man inte har sålt man vill ha ut så mycket som möjligt för att kunna täcka eventuella garantireparationer.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Kent K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Du har ju garantipå maskinen du får delarna gratis ring arn och fråga vad som gäller vid svartmontage!

Läs tråden. ARN tar ju inte ens emot fall som handlar om luftvärmepumpar, det ska skickas in till Svenska Värmepump föreningen, som vill ta några tusen för att ta emot en anmälan. Lite moment 22 där "Betala för arbetet, eller betala för att anmäla att vi inte tar vårat ansvar. Oavsett så måste du betala". Kul läge.

Och hur den har monterats ska ju inte spela någon roll om det inte är monteringen som har lett till skadan. Om det är ett fel på själva maskineriet, på värmepumpen, på apparaten, på materialet i grejen som inte fungerar. Då ska väl en garanti täcka att man lagar det trasiga, annars tycker i alla fall inte jag att det ska kunna kallas för en garanti.

Är jag den enda som tycker så? Tycker alla att det är helt OK att de vill ta betalt för att laga något som täcks av en materialgaranti som fortfarande gäller?

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Det riktiga vore att de fixade felet, om felet beror på montaget så får du stå för kostnaden och kräva av din montör, om felet beror på fel i själva värmepumpen så borde de ta kostnaden själva.

I ditt fall skulle jag be dem fixa felet och om ni sedan inte kom överens och reparationskostnaden översteg 1500:- anmäla dem till SVEP.
« Senast ändrad: 21 oktober 2006, 00:14:34 av Mike »

Utloggad Kent K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Det riktiga vore att de fixade felet, om felet beror på montaget så får du stå för kostnaden och kräva av din montör, om felet beror på fel i själva värmepumpen så borde de ta kostnaden själva.

Precis, det är ju det enda jag begär.

Beror felet på monteringen så får de självklart ta betalt, det har jag sagt hela tiden.
Men de vill ta betalt oavsett vad som orsakat felet, oavsett om det beror på monteringen eller inte. Och då känns det inte som att jag har fått någon garanti på mitt inköp direkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!