Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+  (läst 42101 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+
« Svar #60 skrivet: 12 januari 2006, 10:59:19 »
Eltillskottet går in vid behov (VP lyckas inte få upp framräknad temp inom inställt värde på tiden). Blir det varmare inne en önskat ligger man på onödigt hög "kurva".
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+
« Svar #61 skrivet: 17 januari 2006, 22:26:22 »
LEXUS
Citera
"Hittar du rätt kurva vid svinkyla".  Är svinkyla -25°??


Skriver svinkyla för det beror på vart man bor... tex skåne gissar -10, Jämtland -20 -25. träffar man där då funkar det också vid -10 jag lovar. Men vid varmt väder kan det ev bli diffar. Men se nedan ang knäckning.

Hittar man rätt kurva vid kallt  ute, har man mycket vunnet.

Med tur är det enda åtgärden, jag har flera Thermia där det var enda åtgärden.

Att börja med finjustering leder inte till något gott.  Ivt har ju en bra möjlighet att knäcka kurvan om den inte stämmer.

Att ändra finjusteringen mycket ställer garanterat till problem, tex höjer du den rejält kommer pumpen att leverera ut värme även när utetempen är mycket hög. Det är oekonomiskt!

Thermias kurva är suveränt logisk.
Jag kör kurva 30, det ger 30 grader på framledningen vid +-0 ute!! 
Vid -20 behöver jag ca 40 grader. Vid -30 nånstans kring 45 grader. Jag fryser inte!

Kollade på Thermias kurva, den är inte linjär kanske därför den stämmer så bra!


Men OM ni knäcker notera temp före och efter vid varje temp ni knäcker alt hur många grader ni knäcker vid varje temp.
Annars kan det bli lite klurigt.
Jag har finjusterat lite 1,6 grad har jag för mig. :-[ så jag lever inte som jag lär  ;)
Det ska iofs inte ändra rumstempen mera än en halv grad!  För att balansera kurvan på IVT har jag höjt ganska rejält vid varm temp ute... Minns inte nu men ända från +10 ute.
IVT´s styr funkar inte så bra om börvärdet ligger tex på 25 grader (jag har givaren på framledningen!). då blir starten kraftigt fördröjd, det tar en evighet innan tempen sjunker till 22,5!! så den startar.

Men det hjälps även upp av en rumsgivare! Blir det en diff då reglerar den genom att "finjustera kurvan".
På Thermia kallar dom det Rum bör!  På NIBE öka/minska värme. ( det stämmer inte alls tycker jag)
Det borde benämnas parallellförflyttning av värmekurvan.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad piece

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+
« Svar #62 skrivet: 17 januari 2006, 22:53:09 »
Har nu hittat rättt kurva vid "svinkyla" tror jag :)
Kurva 3,8 ger en bra värme inne vid -20gr.
Dock verkar jag få lov att knäcka upp kurvan irfån -5 till +15 om man ska
minnas inställningarna som var i höstas. Kurva 5,6 och +2.5gr på finjusteringen.

Verkar detta rimligt?
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+
« Svar #63 skrivet: 18 januari 2006, 03:09:18 »
Bertil

Skriver svinkyla för det beror på vart man bor... tex skåne gissar -10, Jämtland -20 -25. träffar man där då funkar det också vid -10 jag lovar.

Men vid varmt väder kan det ev bli diffar. Men se nedan ang knäckning.

Hittar man rätt kurva vid kallt  ute, har man mycket vunnet.

Med tur är det enda åtgärden, jag har flera Thermia där det var enda åtgärden.
Alla har inte tur

Att börja med finjustering leder inte till något gott.  Ivt har ju en bra möjlighet att knäcka kurvan om den inte stämmer.
Vad är skillnaden?
Om jag nu har rätt lutning på kurvan, men den är fem grader för hög så ska jag enligt dig inte parallellförskuta kurvan med hjälp av finsjustering. Jag skall däremot knäcka kurvan vid varje fem graders mellanrum d.v.s. resultatet blir en kurva som är identisk med en finsjusterad kurva.


Att ändra finjusteringen mycket ställer garanterat till problem, tex höjer du den rejält kommer pumpen att leverera ut värme även när utetempen är mycket hög. Det är oekonomiskt!
Oekonomiskt???

Thermias kurva är suveränt logisk.
Jag kör kurva 30, det ger 30 grader på framledningen vid +-0 ute!!
Vid -20 behöver jag ca 40 grader. Vid -30 nånstans kring 45 grader. Jag fryser inte!
Har med hjälp av REGO600DEMO.EXE hittat din IVT-kurva. Har du deltaT på 6,5° så passar kurva 2,1. vid –20°.

Returtemp kurva 2,1
26,9° vid ±0°  = fram 33,4°
33,5° vid –20° = fram 40°.
36,8° vid –30° = fram 43,3°

Returtemp kurva 3,2 och finjustering –6,8 ger
23,5° vid ±0°  = fram 30°
33,7° vid –20° = fram 40,2°.
38,8° vid –30° = fram 45,3°

Nog tycker jag det ser ut som ditt hus behöver en finjustering, trots dina löften i början av inlägget.


Men OM ni knäcker notera temp före och efter vid varje temp ni knäcker alt hur många grader ni knäcker vid varje temp.
Annars kan det bli lite klurigt.
Håller med… det blir klurigt.

Jag har finjusterat lite 1,6 grad har jag för mig. Embarrassed så jag lever inte som jag lär  Wink
Jag läste nyligen att
” Med tur är det enda åtgärden, jag har flera Thermia där det var enda åtgärden”.
Nu hänger jag inte med. Hur många har du?

IVT´s styr funkar inte så bra om börvärdet ligger tex på 25 grader (jag har givaren på framledningen!). då blir starten kraftigt fördröjd, det tar en evighet innan tempen sjunker till 22,5!! så den startar.
Är det IVT:s fel att dina rör är för varma?

Men det hjälps även upp av en rumsgivare! Blir det en diff då reglerar den genom att "finjustera kurvan".
På Thermia kallar dom det Rum bör!  På NIBE öka/minska värme. ( det stämmer inte alls tycker jag)
Det borde benämnas parallellförflyttning av värmekurvan.
Kärt barn har många namn.

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+
« Svar #64 skrivet: 18 januari 2006, 08:11:07 »
Jag justerade kurvlutning och finjustering (parallellförflyttning) tills jag fick en bra kurva. Detta tog ca 1 år. Därefter knäckte jag kurvan lite vid +5, 0 och -5 grader för att få en puckel.

Nu har jag satt in en innegivare men det fungerar inte diretk bättre för det men jag kan använda semesterfunktionen och det ska väl spara in lite nu när jag ska iväg på 15 dagars semester i mars.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+
« Svar #65 skrivet: 18 januari 2006, 08:24:08 »
Kurvor, lutningar, finjusteringar osv.

Alla blir saliga på sin tro. Vet inte men däremot tror jag att det varierar i landet hur mycket bekymmer man har med sina kurvor. Kan tänka mig att det gamla kallt i helvete klimatet som fanns norrut tidigare gjorde det ganska enkelt att hitta rätt kurva. Däremot har det "aldrig" gått att hitta en kurva som passat 08-området utan att finjustera den.

När knäckningen dök upp för ett antal år sedan var problemet löst. Logiskt kan det väl inte vara enklare än att ställa in den temp man vill ha i klartext, har du väl hittat en temp som passar vid en viss utetemp så behöver du inte ändra den något mer och den finns dessutom kvar. Om man nu känner sig osäker kan man roa sig med att göra ett eget diagram, rita upp och pricka in de olika punkterna och vilken temp man har där.

För att se vad man ställt till med vid knäckning eller återställa och ta bort knäckningar är det bara att ställa in kurva 0 och finjustering 0 i det läget skall uttempen vara 20 grader vid alla utetemperaturer.

Så mitt råd är börja med en hyffsad "trolig" kurva och knäck på. För att få en så ekonomiskt och komfortabell anlägning som möjligt skall jag ju ha den temp inne som jag vill ha.

Rumsgivare som en del förespråkar fungerar dessutom bättre ju bättre "kurva" jag har.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+
« Svar #66 skrivet: 18 januari 2006, 13:48:45 »
Lexus
Citera
Att börja med finjustering leder inte till något gott.  Ivt har ju en bra möjlighet att knäcka kurvan om den inte stämmer.
Vad är skillnaden?
Om jag nu har rätt lutning på kurvan, men den är fem grader för hög så ska jag enligt dig inte parallellförskuta kurvan med hjälp av finsjustering. Jag skall däremot knäcka kurvan vid varje fem graders mellanrum d.v.s. resultatet blir en kurva som är identisk med en finsjusterad kurva.

Håller med dig, först hyfsad kurva SEN finjustering, inte tvärtom då blir det bara tok! man kan inte finjustera en felaktig kurva så den blir rätt eller hur!!!

Ang ex från Regon, jag avsåg Thermian, den kurvan är inte linjär, kanske den beskriver verkligheten bättre inte vet ja.

3 pumpar har jag i drift.
Citera
IVT´s styr funkar inte så bra om börvärdet ligger tex på 25 grader (jag har givaren på framledningen!). då blir starten kraftigt fördröjd, det tar en evighet innan tempen sjunker till 22,5!! så den startar.
Är det IVT:s fel att dina rör är för varma?

Det är inte mina rör som är för varma, man ser däremot problemet att styra en VP med en start och en stopptemp. Idén är ju att med 5 graders diff på start o stopp, skall VP pumpen jobba runt börvärdet som är mitt i. Men i mitt ex ligger tempen lååånga perioder under börvärdet utan att sjunka till starttemp. Det leder tillslut till undertemp inne.  Se tex lubbis inlägg, det fixar sig med knäckning..
Citera
Att börja med finjustering leder inte till något gott.  Ivt har ju en bra möjlighet att knäcka kurvan om den inte stämmer.
Vad är skillnaden?
Om jag nu har rätt lutning på kurvan, men den är fem grader för hög så ska jag enligt dig inte parallellförskuta kurvan med hjälp av finsjustering. Jag skall däremot knäcka kurvan vid varje fem graders mellanrum d.v.s. resultatet blir en kurva som är identisk med en finsjusterad kurva.

Du beskriver själv skillnaden, finjusterar man då parallellförflyttas HELA kurvan, knäcker man på IVT då kan man göra det på var 5é grad.

Ett tips   har man en rumsgivare får man utmärkta tips även då om kurvan är rätt vid olika utetemperaturer, kolla är och börvärdet. Men det ska inte va när tex sol o vind påverkar rumstempen.

Citera
För att se vad man ställt till med vid knäckning eller återställa och ta bort knäckningar är det bara att ställa in kurva 0 och finjustering 0 i det läget skall uttempen vara 20 grader vid alla utetemperaturer
.
Tänkte inte på det bra metod, man kan reseta allt oxå men då går ju så mycket annat också tillbaka till fabrilksinställningen.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad andreashj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+
« Svar #67 skrivet: 18 januari 2006, 16:24:49 »
Jag justerade kurvlutning och finjustering (parallellförflyttning) tills jag fick en bra kurva. Detta tog ca 1 år. Därefter knäckte jag kurvan lite vid +5, 0 och -5 grader för att få en puckel.

Nu har jag satt in en innegivare men det fungerar inte diretk bättre för det men jag kan använda semesterfunktionen och det ska väl spara in lite nu när jag ska iväg på 15 dagars semester i mars.

lubbis, se mitt inlägg om IVT:s semsterfunktion - jag är inte så happy med den funktionen. Om den ska fungera optimalt borde hänsyn tas till utetempen. Som det är nu blir det kraftiga svängningar av innetemp vid väderomslag.
Se till att öka tillskottstimern eller stäng av tillskottet (om du vågar...).
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,5820.0.html
/A
IVT HT+ C9, bypass, 170 m aktivt, Stockholm.
130 kvm med radiatorer och 40 kvm golvvärme (suterrängplan). Hus i lättbetong från 50-talet.

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+
« Svar #68 skrivet: 18 januari 2006, 17:28:50 »
Jag ska vara borta 16 dagar så jag tror att jag testar. Att det kommer att gå åt ett par timmar eltilskott får man räkna med då temperaturen ska lyftas 5 grader på kort tid.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+
« Svar #69 skrivet: 18 januari 2006, 21:13:40 »
Bertil
”Håller med dig, först hyfsad kurva SEN finjustering, inte tvärtom då blir det bara tok! man kan inte finjustera en felaktig kurva så den blir rätt eller hur!!!”



Absolut….helt rätt. Nämnde det i ett tidigare inlägg. ”Är lutningen på kurvan rätt, men fem grader för hög....måste man sänka kurvan med "finjustering".

Jag reagerade på ditt påstående att ” Finjusering kan man glömma det kallas rumbör på tex Thermia dom avråder från användning..” i ett tidigare inlägg. Du forsätter med ” Att börja med finjustering leder inte till något gott” och ”Att ändra finjusteringen mycket ställer garanterat till problem” i ett senare inlägg.

Jag ställer mig frågande till dessa påstående från en femstjärnig VP-forum Dignitär.

Jag glömde att fullfölja  ”Oekonomiskt??” i förra inlägget. Jag håller fullständigt med ditt påstående. Alla ”felaktiga kurvor” oavsett om det är genom kurvlutning, knäckning eller finsjustering, får samma resultat d.v.s. komforten och/eller ekonomin blir lidande.

Förstod också att du ville framhålla Nibes och Thermia gradminuter istället för Regons start på temperatur. Men att knäcka kurvan hjälper inte, då du får ett nytt börvärde där tempen kan ligga under en längre tid.

I villamiljö med innegivare är ju inte det något problem, då innegivaren ändrar börvärdet på grund av en lägre/högre rumstemp som troligen uppstår när returtempen ligger en längre tid på sidan om börvärdet..

Kan förstå ditt problem med 25:an, då den knappast styrs med innegivare.




Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+
« Svar #70 skrivet: 18 januari 2006, 21:29:30 »
För mig tog det ca ett år att justera in kurva och fininställning.

När man ändrar den ena parametern så ändrar man också den andra så det måste gå några cykler med omslag mellan varmt/kallt för att få in alla parametrarna.

Ett annat alternativ är att ladda ner Excelarket som jag lade ut en länk till för att se hur temperaturen ändras vid justering av kurva repektive fininställning och på så sätt ändra båda parametrarna samtidigt.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad piece

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+
« Svar #71 skrivet: 18 januari 2006, 22:04:34 »
Kan någon förklara hur man skruvar på en rego för att nå fram till
alt1 resp alt2 i bifogad bild?
Låter det sig göras utan att knäcka kurvan?
 Sc:,h

"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+
« Svar #72 skrivet: 18 januari 2006, 22:24:50 »
Eftersom kurvorna är linjära så går det bra att ställa in. Se i manualen eller titta i Excelarket på min hemsida på fliken Returtemp.

Nollpunkt för alla kurvor är dock +20 grader utetemperatur.



Kan någon förklara hur man skruvar på en rego för att nå fram till
alt1 resp alt2 i bifogad bild?
Låter det sig göras utan att knäcka kurvan?
 Sc:,h


Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad piece

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+
« Svar #73 skrivet: 18 januari 2006, 22:34:15 »
Om jag vill ha en flack kurva enl alt 1, vilken kurva väljer jag då?
Om jag vill ha en brant kurva enl alt 2, vilken kurva väljer jag då?

Nu börjar jag se finessen med finjusteringen :)

Jag tror att en väldigt flack kurva skulle passa mitt hus bra, men min gissning är att
då hamnar finjusteringen väldigt högt.

Edit:
Polleten har äntligen ramlat ner  studs
Tack för excel arket, nu skall här trimmas pump :)
« Senast ändrad: 18 januari 2006, 22:47:46 av piece »
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+
« Svar #74 skrivet: 18 januari 2006, 23:39:22 »
Citera
Kan förstå ditt problem med 25:an, då den knappast styrs med innegivare.
Jo för tusan man ska ha innegivare!!!   Snacka om att inst tvivlade, men det funkar den sitter i en skolbespisning, så där varierar tempen rejält tex när det äts. Men en byggnad är mycket värme"trög" så det stör inte lägenheterna speciellt.
Utan den vore jag pantad kåken är otroligt känslig för vind och väderomslag, tidigare dippade det 2-3 grader. Så kan man inte ha det!! Nu max 1 grad, tom vid full storm är det ok!

Citera
Förstod också att du ville framhålla Nibes och Thermia gradminuter istället för Regons start på temperatur. Men att knäcka kurvan hjälper inte, då du får ett nytt börvärde där tempen kan ligga under en längre tid.

Jo men när värmen inte räcker till tex vid +5 +10 ute, då den nästan aldrig når ned till startemp har jag knäckt en del.  Det funkar nog rätt bra nu, iofs med rumsgivarens hjälp!! Jag har även måst höja till 6 grader på start o stopptempen, anledningen se nedan. Det försämrar möjligheten att nå starttemp lite mera.

Det där med styren är klurigt vi har så mycket vatten att det var helt omöjligt att få det att funka, det är ombyggt så vi styr på framledningen. Vi fick pendling så VP släcktes efter varje driftcykel (så fort elpannan gick in) på elpannan detta oavsett utetemp!





Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!