Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Injustering av golvvärme. Vad vill man uppnÃ¥?  (läst 9779 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Injustering av golvvärme. Vad vill man uppnå?
« skrivet: 09 januari 2017, 12:57:34 »
Hej,

En grej slog mig här om dagen när jag kikade på min golvvärmeshunt.

När man läser på t.ex. LKs anvisningar om injustering av golvvärmeslingor, så står det ju det vanliga att man ska ska ha den längsta slingan fullt öppen sen strypa den näst längsta ett antal varv etc etc etc. Finns scheman för det om hur mycket man ska strypa.
Liknande variant brukar rekommenderas här på forumet. Fast man mäter med IR pickan för ett Delta. Men injusteringen är detsamma. Längsta full öppen etc etc.

Det man vill uppnå med det är väl att man ska få ett flöde genom alla slingor, så att vattnet inte tar den "lättaste" vägen så att någon slinga får för lite flöde? Antar att jag har hajjat korrekt där? Men vad är den gemensamma nämnaren mellan slingorna? Att alla slingor ska ha samma flöde? Samma delta? Vad vill man uppnå?
Flöde och effekt känner vi ju alla till. Skiter man i vilket flöde man får med injusteringen?

Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Injustering av golvvärme. Vad vill man uppnå?
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2017, 14:03:14 »
När man har värmepump och golvvärme är det ett lagom delta för pumpen och bra inomhuslkimat man vill uppnå. Värme pumpar brukar testas vid 35 - 30 grader system så det är nog lämpligt att man får lagom varmt i huset med en framledning på 35 grader och en retur på 30 grader.
Har man en slinga som kortsluter och skickar till baka för varmt vatten blir det inte så bra för värmepumpen. Har man för mycket strypning får man däremot problem med inomhusklimatet att det märks var slingan är varmast och var den är kallast.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Injustering av golvvärme. Vad vill man uppnå?
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2017, 14:06:04 »
I min värld så justerar man så att man får den värme man vill ha där man vill den.
Churchill hann före med det tekniska....
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering av golvvärme. Vad vill man uppnå?
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2017, 14:40:24 »
Tack. Jo allt det där förstÃ¥r jag. Nu tänker jag djupare än sÃ¥.  :)

Vet inte hur jag ställa frågan för att vara tydligare.
Egentligen vill jag veta vad vi justerar i mot eller med kanske jag ska skriva. Som jag skrev i första. Är det hastigheten på vattnet vi vill ska vara detsamma, eller volymflödet? Varför pratar man så sällan om vilket flöde man ska ha med golvvärme? Jag vill ha mer matematik :)
T.ex. jag har flödesmätare på slingorna på min shunt. Jag kan ju justera in den längsta slingan på 0,5 l/m och den kortaste på 2 l/m om jag vill eller tvärtom. Då faller ju iden att den längsta ska vara fullt öppen och näst längsta ska vara strypt så och så mycket.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Injustering av golvvärme. Vad vill man uppnå?
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2017, 15:12:53 »
Om du har olika längd pÃ¥ slingorna men lika mÃ¥nga meter slinga per m2 golvyta sÃ¥ menar jag att för en jämn värmeavgivning sÃ¥ ska flödet vara i proportion till slinglängen.  Sc:,h
AlltsÃ¥ sätt högsta flödet pÃ¥ längsta slingan och minska de övriga i proportion till slinglängden.  .,;-

Alternativt maxa flödet på längsta slingan, mät deltaT (efter en rätt lång tid) och trimma in de övriga slingorna till samma deltaT

Det går säkert bra att ange en matematisk formel för det hela, men jag tror att jag skulle trassla in mig i slingorna! men du kan ju utveckla denna formel själv:
 
Effekt=konstantxflödexdeltaT

Själv undvek jag den problamatiken genom att lägga 3 lika lÃ¥nga slingor pÃ¥ var sin tredjedel av golvytan och sätta samma flöde pÃ¥ alla tre.  8)
« Senast ändrad: 09 januari 2017, 15:15:27 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering av golvvärme. Vad vill man uppnå?
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2017, 16:21:10 »
Jag har en lista på elva slingor i olika längder , kanske det kan vara till hjälp
Vem har räknat på golvet , dom brukar lämna en injusteringsmall i liter räknat .
Det normala delta T brukar vara 3- 4 grader per slinga , men det brukar ta rätt
lÃ¥ng tid innan delta T  ändrar sig

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering av golvvärme. Vad vill man uppnå?
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2017, 08:13:22 »
Jag har en lista på elva slingor i olika längder , kanske det kan vara till hjälp
Vem har räknat på golvet , dom brukar lämna en injusteringsmall i liter räknat .
Det normala delta T brukar vara 3- 4 grader per slinga , men det brukar ta rätt
lÃ¥ng tid innan delta T  ändrar sig

Ingen som har räknat på slingorna. Förutom jag. Men mest på själva shuntningen. Slingorna justerade jag in på "känn" och med IR picka. Det fungerar jättebra.
Min fråga är egentligen inte ställd för att jag har ett problem, det har jag inte. Utan jag vill förstå, på djupet. Vad va det jag gjorde för att få det att fungera så bra.
Ska koppla på 4 slingor till snart på samma shunt/fördelare. Det kommer att rubba injusteringen jag har nu.
Jag har väl en romantisk "dröm" om att jag hitta rätt direkt med en enkel mattematik utan att behöva justera ihjäl mig :)
Jag lyckades på radiatorsidan att räkna mig fram nästan helt rätt.
Det som stör mig nu är att man säger slentriant, 50W/m2 för golvvärme.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Injustering av golvvärme. Vad vill man uppnå?
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2017, 08:28:10 »
Rekommendationen att skrura längsta slingan fullt öppen är nog för att man vill ha så lågt difftryck som möjligt i systemet, ju lägre difftryck desto billigare drift på cirkpumpen = sparar energi.
OM dimensioneringen är korrekt utförd skall samma deltaT som detta ger på den längsta slingan ge rätt temperatur även i övriga rum, om du justerar in dessa slingor till samma deltaT.
Sen kan det finnas rum med större effektbehov p.g.a. stora fönsterytor, så i vissa rum kan man säkert behöva lite högre flöde, och i andra lite lägre.
Det är här finjusteringen kommer in.
Kör du termostatlöst kan du över tid finjustera flödena och kurvlutningen så att du har bra temp i alla rum oavsett årstid, utetemp och vilket rum du vistas i.

Värmepumparna vill som regel ha ca 5°C deltaT, så under det är det inga många som rekommenderar på systemet i sin helhet.

Min brorson bygger nytt och om jag inte minns fel så är hans golvvärme dimensionerad med 6.4 graders deltaT på slingan med högsta deltaT och runt 4 grader på den med lägst.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering av golvvärme. Vad vill man uppnå?
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2017, 15:00:00 »
Ingen som har räknat på slingorna. Förutom jag. Men mest på själva shuntningen. Slingorna justerade jag in på "känn" och med IR picka. Det fungerar jättebra.
Min fråga är egentligen inte ställd för att jag har ett problem, det har jag inte. Utan jag vill förstå, på djupet. Vad va det jag gjorde för att få det att fungera så bra.
Ska koppla på 4 slingor till snart på samma shunt/fördelare. Det kommer att rubba injusteringen jag har nu.
Jag har väl en romantisk "dröm" om att jag hitta rätt direkt med en enkel mattematik utan att behöva justera ihjäl mig :)
Jag lyckades på radiatorsidan att räkna mig fram nästan helt rätt.
Det som stör mig nu är att man säger slentriant, 50W/m2 för golvvärme.
Du gav dig fn pÃ¥ att fÃ¥ in ett bra delta T  , det är det som är viktigast , lägra flöde kan ge högre Delta samt omvänt ,vattenhastigheten varierar Grattis
Det där med 50W är nog för att dom som räknar ska ha marginal ,det varierar från hus till hus
« Senast ändrad: 10 januari 2017, 15:05:51 av 25fOCUS »

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Injustering av golvvärme. Vad vill man uppnå?
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2017, 10:38:46 »

Att diffen på golvvärme ska vara så låg som 4 gr beror på att man inte vill ha ojämn värme på golvet, drar diffen iväg kan golvet upplevas som "randigt" då det uppstår kallare ränder beroende på hur slingorna ligger.
Ofta försöker man lägga tilloppet, som ju är lite varmare, mot en yttervägg för att få luften att cirkulera upp mot en kall vägg/fönster för att på så sätt mota kallras.
 Osäker pÃ¥ hur stor skillnad det gör i praktiken  Sc:,h

Det där med 50w/m2 är ju max vad man kan få ut från golvvärme utan att yttemperaturen blir för hög.
 Det är alltsÃ¥ en maxbegränsning för vad värmesystemet klarar, resten fÃ¥r man ta hand om med tex radiatorer eller bättre isolering
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Injustering av golvvärme. Vad vill man uppnå?
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2017, 10:36:20 »
50 w / m2 är ju vad laminat och trä golv tål som max. Har men klinker och vill ha högre framledning än 35 grader kan man få ut mer än 50 w/m2 men golvet kommer upplevas som varmt. Dessutom ger det dålig driftsekonomi i värmepumpen att köra så högt.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!