Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: När ska tillsats gå in?  (läst 18166 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: När ska tillsats gå in?
« Svar #30 skrivet: 21 februari 2010, 23:35:52 »
9.2 Villkor för start av värmedrift
9.2.2 Tillsatsvärme
• Integralvärdet mindre än vad som är inställt i ”Integral VP + Integral TS” och
• är-temperaturen på framledningen mer än 3°C under bör-temperaturen på framledningen
• reglerpressostaten är sluten (=1).

9.3 Villkor för stopp av värmedrift
9.3.2 Tillsatsvärme
• Integralvärdet större än inställt värde för ”Integral VP” eller
• är temperaturen på framledningen mer än 3°C över bör-temperaturen på framledningen.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: När ska tillsats gå in?
« Svar #31 skrivet: 22 februari 2010, 09:41:54 »
"Framledning är måste vara 3 grader lägre än framledning bör innan tillsats går in." så är det.

Jag tycker det där är en smart lösning, men den kräver nog en rumsgivare för att det ska funka optimalt. Så länge innetemp håller sig så kommer inte elpatron triggas även om börvärdet inte riktigt orkar upp. Men om innetemp sjunker så hoppar ju börvärdet upp ett par grader och elpatron triggas.  Thumbsup
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: När ska tillsats gå in?
« Svar #32 skrivet: 22 februari 2010, 10:24:00 »


Jag tycker det där är en smart lösning, men den kräver nog en rumsgivare för att det ska funka optimalt.


Kan man verkligen kalla en styrning för smart, som kräver utebliven komfort för att fungera?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: När ska tillsats gå in?
« Svar #33 skrivet: 22 februari 2010, 10:39:38 »


Jag tycker det där är en smart lösning, men den kräver nog en rumsgivare för att det ska funka optimalt.


Kan man verkligen kalla en styrning för smart, som kräver utebliven komfort för att fungera?



Hur menar du, har du nått verkligt exempel eller hittar du på?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: När ska tillsats gå in?
« Svar #34 skrivet: 22 februari 2010, 14:10:39 »
Det funkar toppen enligt mitt förmenade och då har jag -1600 för start av elpatronen...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad dartmogge

  • Alzaimer Light
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: När ska tillsats gå in?
« Svar #35 skrivet: 22 februari 2010, 17:02:29 »
Jag har inte haft problem med värmen i huset så den inställningen behövs ju inte heller i mitt fall.

Det är just det som är grejen, har du inga problem med att det blir kyligt inne så kvittar det väl om VP:n inte hämtar hem integralen. Själv kör jag med elpatron avstängd så långt det går, gradminutrarna tickar ner tills den stannar på minvärdet (-1030 i mitt fall) men så länge jag inte fryser så får det gå så.

Det konstiga som jag tycker är att pumpen har orkat med -14-16 tidigare utan att integralen skenat iväg. Jag har haft 12-14 starter den senast månaden när det varit kallt.

Nu helt plötsligt orkar inte vp längre?? Jag ställde frågan tidigare i tråden om Brine in på 1+ ut-2
jag har tidigare haft brine in 2+ och ut -1 som lägst.
kan göra att effekten minskar så pass att integralen skenar iväg? har ej fått något svar på det ännu.

Under ca 1,5 år har jag ju bara haft TS då legionella och Larm högtryck löst ut, så tydligen har jag ej behövt TS tidigare.
Thermia Optimum G2-8 163 m Aktivt (1/10-08) 1 Plansvilla med källare 96+108 m2 byggd 1952 tilläggsisolerat 1988 i Södra Stockholm. Tidigare uppvämning ca 2,3 m/3 olja
År 2007 5822 Kw + olja
År 2008  1/10 - 31/12 5204 Kw + olja Årsmedeltemp 8,5c
År 2009  11454 kw (vp 6903 kw)  Årsmedeltemp 7,9c
År 2010  12815 kw (vp 7865 kw)  Årsmedeltemp 6,0c
År 2011  11675 kw (vp 6673 kw)  Årsmedeltemp 8,25c
År 2012  12076 kw (vp 7282 kw)  Årsmedeltemp 6,9c 
År 2013  12298 kw (Vp 7202 kw)  Årsmedeltemp  6,9c
År 2014  12568 kw (Vp 6627 kw)  Årsmedeltemp  8,43c
År 2015  12107 kw (Vp 6835 kw)  Årsmedeltemp  8c
År 2016  13302 kw (Vp 6997 kw)  Årsmedeltemp  7,34c
År 2017  13732 kw (Vp 6569 kw)  Årsmedeltemp  7,32c
År 2018  13403 kw (Vp 6655 kw) Årsmedeltemp   8,12c
År 2019  13530 kw (Vp 6645 kw) Årsmedeltemp   8c
År 2020  13949 kw (Vp 5967 kw) Årsmedeltemp   8,12c
År 2021  14500 kw (Vp 6867 kw) Årsmedeltemp   7,55 c
År 2022  12421 kw (Vp 6486 kw) Årsmedeltemp   7,55 c (El kris)


Loggar & Styr VP sedan Aug-2010 med ThermIQ  http://thermia.noip.me/
Anv=demo Lös=demo

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: När ska tillsats gå in?
« Svar #36 skrivet: 22 februari 2010, 18:51:22 »
Här kan du se skillnaden på varje fem grad...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: När ska tillsats gå in?
« Svar #37 skrivet: 06 mars 2010, 15:05:35 »
Jag har inte haft problem med värmen i huset så den inställningen behövs ju inte heller i mitt fall.

Det är just det som är grejen, har du inga problem med att det blir kyligt inne så kvittar det väl om VP:n inte hämtar hem integralen. Själv kör jag med elpatron avstängd så långt det går, gradminutrarna tickar ner tills den stannar på minvärdet (-1030 i mitt fall) men så länge jag inte fryser så får det gå så.

Det konstiga som jag tycker är att pumpen har orkat med -14-16 tidigare utan att integralen skenat iväg. Jag har haft 12-14 starter den senast månaden när det varit kallt.

Nu helt plötsligt orkar inte vp längre?? Jag ställde frågan tidigare i tråden om Brine in på 1+ ut-2
jag har tidigare haft brine in 2+ och ut -1 som lägst.
kan göra att effekten minskar så pass att integralen skenar iväg? har ej fått något svar på det ännu.

Under ca 1,5 år har jag ju bara haft TS då legionella och Larm högtryck löst ut, så tydligen har jag ej behövt TS tidigare.

Hej Dartmogge!
Det blev så trist i holken så jag tänkte passa på och kommentera din frågeställning om tillsatsel.
Jag har precis som du funderat på om värmepumpen successivt kan ha försämrats. Om jag hade vetat vad jag vet nu så skulle jag i samband med att pumpen installerades ha gjort en rad avläsningar som jag sedan hade kunnat jämföra med vad den presterar idag. Jag nöjde mig med att notera dygnsförbrukningen av el enbart för värmepumpen under den första månaden den var i drift.

Den här årstiden när utetemperaturen stiger till bara några minus under dagen för att sedan
sjunka till ca. -20 under natten är bra om man vill veta hur värmepumpen klarar av att leverera och när den behöver stötta med tillsatsel.

I bilagan har jag 6 bilder av displayen med loggningstid 15 minuter vilket ger en historik på 24 timmar dvs. jag kan få med nattsänkningen i det här fallet ner till -22ºC. Med +/- pilarna kan jag jämföra en tidpunkt på Integralen med motsvarande tidpunkt för Ute- temperaturen.

Den här värmepumpen är dimensionerad för DUT -30 grader men vad jag kan läsa ut är att den behöver El-tillsats redan vid -20ºC. Den har gått kontinuerligt under 11 timmar och haft El-tillsats under 4 timmar.

Jag skulle gärna vilja att flera som har jämförbara värmepumpar från Thermia ställer om loggningstiden i service menyn och gör motsvarande avläsningar när temperaturen variera över dygnet med ca 20 grader. Det skulle vara ett enkelt sätt att utesluta att det finns ett systematiskt fel i styrprogrammet. Det är lite störande att Integralen i mitt fall ”dippar” när kurvan för ute- temperaturen ”går under jorden”.
sansun
P.S. Nu måste jag skynda mig tillbaka in i holken innan staren kommer flygande. Jag undrar när han tänker svara på varför man inte får se hela kurvan för utetemperaturen. D.S

Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  Övervåning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
år 1: 12500 kwh
år 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom år 2)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: När ska tillsats gå in?
« Svar #38 skrivet: 06 mars 2010, 16:30:48 »
Jag förmodar att det är jag som är staren. Är din pump dimensionerad att klara ditt hus till -30? att du har dut -30 betyder inte att den är dimensionerad för det.Hur stort är ditt hus, vad gör du av med i ström etc så kan jag räkna Thumbsup. Du skall kunna se temp ner till -34 kan du inte det så byt kortet.  Bli inte så sur nu  ;D 

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: När ska tillsats gå in?
« Svar #39 skrivet: 06 mars 2010, 19:24:57 »
Jag förmodar att det är jag som är staren. Är din pump dimensionerad att klara ditt hus till -30? att du har dut -30 betyder inte att den är dimensionerad för det.Hur stort är ditt hus, vad gör du av med i ström etc så kan jag räkna Thumbsup. Du skall kunna se temp ner till -34 kan du inte det så byt kortet.  Bli inte så sur nu  ;D 

Oraklet min vän på Forumet! *vinkar*
Du har dina ljusa stunder t ex nu när du förstod att jag påminde dig om frågan angående historiken för Ute- temperaturen. Tänk om det kunde vara lika enkelt att få dig att förstå själva frågan.

Jag är inte otacksam för ditt erbjudande att beräkna värmepumpens dimensionering men jag har så lite hår kvar och jag tror inte att jag vill offra det på en så tekniskt detaljerad dialog med dig. Faktum kvarstår att vi inte förstår varandra. Du förstår inte mina frågor och jag förstår inte dina svar.

Detta blev återigen uppenbart i ditt senaste citat: ”Du skall kunna se temp ner till -34 kan du inte det så byt kortet”.

Visa lite god vilja och öppna bilagan i mitt citat till Dartmolle. Titta på historiken över Ute- temperaturen och berätta för mig om du ser en kurva som visar att det var -22 grader under den period där man inte ser någon kurva. Lägg sedan till vad jag skall göra för att se ner till -34 grader. Jag påpekar inte detta för att jag vill vara petig. Det kan vara så att du inte har förstått frågan från första början. Jag vet, att om jag stegar mig fram längs tidsaxeln så kan jag läsa av det digitala värdet men det finns ingen kurva eftersom skalan är som dom den är.

Nu skall jag gå på ett Irish-party hos grannen och diskutera hur jag kan uttrycka mig tydligare. Han undervisar i språk. Risken är väl att vi börjar sluddra och då blir det inte lättare att förstå.  :P
sansun

P.S Jag skrev inte att det kanske är HP Larms fel att man inte kan se kurvan vid temperaturer lägre än -17 ºC. Ändå känner jag på mig att jag kommer att få kritik för det också. D.S   studs
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  Övervåning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
år 1: 12500 kwh
år 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom år 2)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: När ska tillsats gå in?
« Svar #40 skrivet: 06 mars 2010, 19:32:02 »
Vad jag vet ska templogg funktionen funka likadant hela tiden ner till -34 grader. Gör den inte det så har du en defekt dator och eftersom du har garanti kvar borde du få byta den.  Fortsätt fråga , vem vet jag kanske kan svar på nått nån gång. Men du får inte ha för höga förväntningar, jag är ju bara en sketen röris ;D

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: När ska tillsats gå in?
« Svar #41 skrivet: 06 mars 2010, 22:35:59 »
Vad jag vet ska templogg funktionen funka likadant hela tiden ner till -34 grader. Gör den inte det så har du en defekt dator och eftersom du har garanti kvar borde du få byta den.  Fortsätt fråga , vem vet jag kanske kan svar på nått nån gång. Men du får inte ha för höga förväntningar, jag är ju bara en sketen röris ;D

Tack och god natt Oraklet!
sansun
P.S Om du är sketen röris så ska du väl så här års ligga på en badstrand i Florida. D.S  8)
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  Övervåning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
år 1: 12500 kwh
år 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom år 2)

Utloggad Ume_Mac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: När ska tillsats gå in?
« Svar #42 skrivet: 05 januari 2011, 21:32:21 »
Nu har ts 1 gått in och integralen börjar vända hemmåt. Jag såg inte exakt när den startade, men troligen på-1234. för det var där den började räkna hem. vid -1200 gick TS ur igen, men den räknar hem iaf. Jag sänkte rum till 19 nu när solen strålar in och jag har hög fl just nu. borde ta hem integralen snabbare då? tror jag?

Fl 46 (44)
Rl 41 (55)
vv 66
integral -1200
brine in 1 ut -2

Frågan kvarstår dock varför orkar inte vp -14 som vart senaste dygnet när den utan problem klarat -24 som jag haft som kallast??

Pröva att ändra diff på optimum.  Jag hade samma problem hemma hos mig, jag behövde tillsats men det startade inte för att jag bara låg en grad under börvärdet. Jag ströp in lite och pumpen klarade sig några grader till och sen startade tillsats som jag ville.  

Vad ska jag ställa diffen på?

Jag ska ta upp det med nya ögon med ÅF i morgon.


Garanterat skillnaden mellan HGW och inte..  min VP skiljer ca 3-4  ºC på framledningen när HGW är aktiv. klarar -14 till -17 medHGW i drift. Klarar ca -22 utan HGW
Misstänker att thermia gjort någon tanke vurpa i programmeringen..
Hus i umeå, 1,5 plan med källare och kulvert till 40kvm fristående garage..
Totalt ca 400 kvm uppvärmd golvyta.

Thermia Diplomat Optimum G2 DUO 12kw med 300 l vv..
2 borror 165 + 150 (ca 290-300 aktivt) (Brine 0/-3)
Anläggningen går precis jämt upp vid -17,5

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!