Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur länge överlever min CTC EcoEl/EcoAir107?  (läst 1063 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Martin_A

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur länge överlever min CTC EcoEl/EcoAir107?
« skrivet: 05 juni 2023, 10:23:44 »
Hej!

Med tanke på nuvarande energipriser och (vad jag har hört) leveranstider för värmepumpar så har jag börjar fundera lite på hur länge man kan förvänta sig att nuvarande värmepump överlever...

Lite bakgrund
1,5 villa med källare (85 + 85 + 40 kvm). Källaren är endast underhållsvärmd.
Har en EcoAir 107 och EcoEl (v3 tror jag) installerad 2009-08.
Total drifttid: 119.381 h
Kompressor drifttid 35.336 h => c:a 2500h/år => c:a 7h /dag i snitt.
Bor i södra Sverige. Under vintern klarar VP att värma huset ner till c:a -5 graders utetemp (med då i princip kontinuerlig drift), därefter behövs tillskott av elpatron.
Nuvarande energiförbrukning (för värme) är hanterbar med c:a 7.000 kWh om året, åtminstone senaste milda vintern med i princip endast VP och elpatron enstaka dagar.

Nu till min fråga:
Hur länge kan man upskatta (gissa) att värmepumpen håller? Jag har bytt fläktmotorn för några år sen, så nu väntar jag på att kompressorn ska lägga av...
Jag har fått en bild av att det har varit extremt lång leveranstid på VP:ar senaste året (extrem efterfrågan pga elpriser + komponentbrist antar jag). Har ingen bild över hur läget är just nu dock.

Jag vill undvika att stå med trasig VP mitt i vintern och tvingas köra elpatron i flera månader pga lång leveranstid + överpriser från leverantörer.
Har sett att det säljs likadana VP:ar för 5000:- och uppåt på Blocket. Är det värt att köpa en (med lägre drifttid) för att ha i "reserv" och kunna göra ett kontrollerat byte?

Jag inser att en ny VP såklart skulle kunna sänka energiförbrukningen ytterligare, men det är också en stor investering. Gissar att man kan tänka sig inne- + utedel för ca:a 150.000:- och uppåt?

TL;DR:
Hur många drifttimmar håller (kompressorn) i en CTC EcoAir?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9663
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur länge överlever min CTC EcoEl/EcoAir107?
« Svar #1 skrivet: 05 juni 2023, 10:46:36 »
Hej! Om kompressorn bara går 2500 tim/år är det ganska lite. Normalt är kanske ca 3200-3500 tim/år. Vid 70-80.000 timmar totalt brukar man bli mer orolig för att kompressorn ska haverera vilken dag som helst. Men som bl.a. Energimyndigheten skriver kan kompressorn rasa efter 10-15 år så det går inte att veta säkert. Det är fortfarande ofta långa leveranstider på många modeller men läget förbättras lite grann vartefter tiden går. Om du är orolig för lång leveranstid kan en lösning vara att även installera en luftluftvärmepump i huset. Det kan oftast gå inom ett par veckor. Går ju även att göra nu för att vara säker på att ha ett reservalternativ redo.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3593
  • Karma +2/-0
SV: Hur länge överlever min CTC EcoEl/EcoAir107?
« Svar #2 skrivet: 05 juni 2023, 12:20:02 »
Håll koll på synglaset innanför luckan, det ska vara klart några minuter efter drift. Sen kan vissa pumpar se skitiga och "bränd sirap"-missfärgade ut, vilket skvallrar om om något inte är perfekt. Är det helt klart och rent hade jag inte varit orolig.

Kika även hetgasgivaren i displayen under driftinfo när den går. Allt under 105 är bra.
Om expansionventilen inte gör sitt jobb på dessa kan de gå med förhöjd hetgas länge utan larm, för gränsen är för hög från fabrik (130). Lågtryckspressostaten är också överdrivet förlåtande i sitt brytvärde så man kan missa att expansionsventilen inte funkar som den ska.
Detta ger hög hetgas och gör att kompressoroljan kan brytas ner långsamt. Men är hetgasen inte hög händer det inte.

Tiduret till avfrostningen som de tidigare modellerna hade tror jag din inte har, det är vad jag hade varit mest orolig över. Då slutar avfrostningen fungera mitt i vintern och hetgasen blir hög - hetgaslarm. Sitter en plastkista i ovankant av elskåpet om man har den. Kopparkapillärrör in.


Sammafattning:
Det en bra enhet som man inte ska vara orolig över. Finns många nya enheter som håller dålig kvalité i jämförelse.
Oljud, synglas och hetgas är enda man behöver kolla en gång i veckan under den perioden man är som mest orolig.
Inomhus: Gör service på expansionskärlet var 3:e år. Smutsfilter är bra att kika på lika ofta.
Pajar kompressorn så kan man byta den och köra många år till. Men en billig begagnad utedel kan vara mer prisvärt, om den funkar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Martin_A

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur länge överlever min CTC EcoEl/EcoAir107?
« Svar #3 skrivet: 06 juni 2023, 08:39:25 »
Tack för bra svar! Ska kontrollera det som nämns ovan.

>”Gör service på expansionskärlet var 3:e år.”
Vad innebär det? Vilken slags service är det som man ska göra?

 >”gränsen är för hög från fabrik (130)”
Antar att gränsen är fast och inte går att ställa om till ett annat värde?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3593
  • Karma +2/-0
SV: Hur länge överlever min CTC EcoEl/EcoAir107?
« Svar #4 skrivet: 06 juni 2023, 12:03:02 »
Det innebär pumpa in luft genom bilventilen på expansionskärlet med säkerhetsventilen öppen hela tiden eller i perioder. Cykelpump eller oljefri kompressor rekommenderas. När expansionskärlet håller 0,5 bar och systemtrycksmätaren visar 0,0 bar så är det klart. Öppnar man säkerhetsventilen i perioder så följer systemmätaren lufttrycket, det betyder att det inte är klart.

Fyll på systemtrycket till 1 bar och avlufta allt som kan avluftas.

Det ska finnas någon kod för att ändra det, jag har aldrig känt för att ändra. Testa sök lite, borde vara lätt att hitta på nätet.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Martin_A

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur länge överlever min CTC EcoEl/EcoAir107?
« Svar #5 skrivet: 07 juni 2023, 08:05:05 »
Finns den här prcoessen beskriven i någon manual eller så?

Vad är syftet med det hela? Är det att säkerställa att det finns tillräckligt med luft i expansionskärlet?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3593
  • Karma +2/-0
SV: Hur länge överlever min CTC EcoEl/EcoAir107?
« Svar #6 skrivet: 07 juni 2023, 10:22:46 »
Finns den här prcoessen beskriven i någon manual eller så?

Vad är syftet med det hela? Är det att säkerställa att det finns tillräckligt med luft i expansionskärlet?
Finns inte i någon manual, det är en "proffsåtgärd" så som jag tolkar alla tillverkares manualer, eftersom de inte nämner det alls.

Lite läsning finns om man vill i manualen till universella expansionskärl. "Flamco expansionskärl" "Ahlsell expansionskärl" "Altech expansionskärl" är sannolikt bra sökning. Men det står inget där om hur du ska tänka när vattnet hanteras.

Varför man ska pumpa är för att blåsan ska ligga i mer naturligt läge under sin livslängd, då håller det längre.
En brusten blåsa i kärlet kan bli omedelbar driftstörning, tråkigt på vintern om ingen hinner komma ut samma dag om inte ägaren löser det. En luftbubbla samlar sig vid pumpen och flödet upphör.

Normalanvändaren märker inte mycket mer än att tryckmätaren är svajig "dag till dag" när det är mer än dags att göra något åt det. Kanske frekvent påfyllningsbehov. Är det mycket svajigt riskerar trycket gå till kritiska nivåer där en säkerhetsventil öppnar för att skydda systemet. När den öppnat så kommer det saknas vatten för normal funktion efteråt. Eftersom buffertvolymen är så liten att trycket synbart svajar. Trycket var nyss 1,5 bar och blir 0 bar och ökar inte i klarspråk.
Då kan det suga in luft i mikroläckor och eventuella vissa automatluftare. Oftast luftbubbla i cirkulationspumpen.

Varför expansionskärl?:
Vattentemperaturen är inte konstant i systemet, en viss normal variation är det över dygnets timmar. Sen är det en annan medeltemperatur över årstiderna. Volymen på vattnet varierar med temperaturen. Därför behövs en buffert av icke fast material, det är luft. Perfekt "fjäder". Men en gummiblåsa är emellan för att luften inte ska smita in i vattnet.

---

Det är svårt att göra något fel egentligen, men det kan bli svårtolkade bieffekter, det är bra att veta hur systemet fungerar för att veta hur man ska tolka det. Men oftast är allt förutsägbart. Säkerhetsventilen pajar efter man använt den är väl det jobbigaste som kan hända. Eller avsluftningsbehov efteråt och ägaren hittar inte sina avluftare.

Har funderat på göra en film på detta, en dag kanske. Ha med lagom detaljer är lite utmanande bara.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 350
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!