Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 28 oktober 2010, 09:05:12 »

Ang. shunten; Den används ju bara när eltillskott behövs, så jag tror inte det spelar så stor roll hur den är kalibrerad just nu. Men, det kan ju vara bra att fundera på när det blir kallare.
Shunt öppna och stänga är intressant att pilla på om du flyttar T1, annars inte.

Vilka shuntinställningar kom du fram till var bra?

meshugg:
Jag har i stort sett halverat antalet starter.

Sweet! har du varmare inne? "jämnare" värme på rad? Vi har ju 18 grader inne med kurva V22 H58 :/
hur ser din ut?

Tempen inne är oförändrad liksom den totala gångtiden per dygn. Pumpen går mer sällan, men längre tid varje gång.
Vad gäller innetempen så håller jag på att trimma in mina kurvor eftersom det är en ny anläggning. Just nu är det 20.6 inne och 2.7 ute.
Skrivet av: meshugg
« skrivet: 28 oktober 2010, 08:46:18 »

Ang. shunten; Den används ju bara när eltillskott behövs, så jag tror inte det spelar så stor roll hur den är kalibrerad just nu. Men, det kan ju vara bra att fundera på när det blir kallare.
Shunt öppna och stänga är intressant att pilla på om du flyttar T1, annars inte.

Vilka shuntinställningar kom du fram till var bra?

meshugg:
Jag har i stort sett halverat antalet starter.

Sweet! har du varmare inne? "jämnare" värme på rad? Vi har ju 18 grader inne med kurva V22 H58 :/
hur ser din ut?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 28 oktober 2010, 08:13:19 »

Ang. shunten; Den används ju bara när eltillskott behövs, så jag tror inte det spelar så stor roll hur den är kalibrerad just nu. Men, det kan ju vara bra att fundera på när det blir kallare.
Shunt öppna och stänga är intressant att pilla på om du flyttar T1, annars inte.

Vilka shuntinställningar kom du fram till var bra?

meshugg:
Jag har i stort sett halverat antalet starter.
Skrivet av: meshugg
« skrivet: 28 oktober 2010, 08:10:27 »


Inser att jag har samma problem som dig... pumpen startar hela tiden... värmekurvan.. V22 H58 och har 18 grader inne...
hur går det med med beredaren, har det blivigt bättre?
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 24 oktober 2010, 13:48:46 »

Ang. shunten; Den används ju bara när eltillskott behövs, så jag tror inte det spelar så stor roll hur den är kalibrerad just nu. Men, det kan ju vara bra att fundera på när det blir kallare.
Shunt öppna och stänga är intressant att pilla på om du flyttar T1, annars inte.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 24 oktober 2010, 13:15:49 »

Då har du också gjort denna åtgärd?

http://franzens.nu/2008/09/30/flyttat-framledningsgivaren-till-efter-volymtanken/

Jag har också ändrat gångtiden för shunt öppna och stänga för att kompensera trögheten i och med den större vattenvolymen. Det var lite klurigt, fick be om hjälp här på forumet. Finns en tråd om det i IVT-avdelningen.

Nej, jag har inte flyttat tempgivaren ännu. Jag tänkte logga lite först så att jag ser vad som händer...
Ang. shunten; Den används ju bara när eltillskott behövs, så jag tror inte det spelar så stor roll hur den är kalibrerad just nu. Men, det kan ju vara bra att fundera på när det blir kallare.
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 24 oktober 2010, 12:46:47 »

Då har du också gjort denna åtgärd?

http://franzens.nu/2008/09/30/flyttat-framledningsgivaren-till-efter-volymtanken/

Jag har också ändrat gångtiden för shunt öppna och stänga för att kompensera trögheten i och med den större vattenvolymen. Det var lite klurigt, fick be om hjälp här på forumet. Finns en tråd om det i IVT-avdelningen.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 24 oktober 2010, 10:33:12 »

Hej. Kan man ställa upp stopptemperaturen för värmeproduktion på nåt sätt? Just nu shuntar min CC160 ut ca 28-30 grader och VP'n startar då och då och värmer till ca 40 grader. Kan man få VP'n att gå några grader högre och på så sätt förlänga gångtiden och minska antalet starter?

Ett sätt är att öka vattenvolymen i din värmeanläggning: http://franzens.nu/2007/11/03/volymtank-monterad/

http://www.n-mental.com/blog/?page_id=221    *vinkar*
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 24 oktober 2010, 06:39:14 »

Hej. Kan man ställa upp stopptemperaturen för värmeproduktion på nåt sätt? Just nu shuntar min CC160 ut ca 28-30 grader och VP'n startar då och då och värmer till ca 40 grader. Kan man få VP'n att gå några grader högre och på så sätt förlänga gångtiden och minska antalet starter?

Ett sätt är att öka vattenvolymen i din värmeanläggning: http://franzens.nu/2007/11/03/volymtank-monterad/
Skrivet av: silverräven
« skrivet: 23 oktober 2010, 23:00:19 »

Jag laborerade med värdena under ett halvår men är nu tillbaka till fabriksvärdena som ger jämn innetemperatur och anständig
el-förbrukning.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 22 oktober 2010, 21:10:50 »

Såg på din blogg att du kopplat in en extra tank, vad ger det för fördelar?
Värt att satsa på kanske?
Såg dessa på Boschvarme.se

http://www.boschvarme.se/upload/produktblad/Bosch%20STH%20500%20%28Acktank%29.pdf

Fördelen är ganska exakt hälften så många starter/dygn. Iallafall vid 0-5 grader då pumpen verkar vilja starta som mest.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35225.msg333272#msg333272

För övrigt slog jag nytt rekord senste dygnet. Pumpen gick konstant från 19:49 i går kväll till 12:11 i dag. Utetempen var 10-13 minusgrader, förutom sista timmen då det kröp upp mot 5 minus...
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 22 oktober 2010, 19:25:50 »

Såg på din blogg att du kopplat in en extra tank, vad ger det för fördelar?
Värt att satsa på kanske?
Såg dessa på Boschvarme.se

http://www.boschvarme.se/upload/produktblad/Bosch%20STH%20500%20%28Acktank%29.pdf
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 19 oktober 2010, 17:10:36 »

Vill du få det varmare är det i grunden höjning av värmekurvan som gäller.
Varför inte lyfta upp den med 3-4 grader i varje ände. Tar du i ordentligt ser du ju
ganska snabbt vilken praktisk effekt det blir av ändringarna.
Glöm inte innegivarens temp.
Men ge huset och systemet minst 2 dagar innan du ändrar igen.

Jag har det varmt och lyxigt med c:a 22,7 utan andra värmekällor än VP.
Kurvan är V=21.9 H=60 med en liten extra höjning mellan plus 15 och minus 5
(noll grader ute ger 44,8 på kurvan).
Kopplingsdiff Största=16 Minsta=4 Tidsfaktor=10
Innegivaren 22,5 med påverkan 5.

Anders H

Jo, men jag har ju redan en något högre värmekurva än vad jag hade med mitt gamla system. Skillnaden är att det systemet alltid shuntade ut börvärdet utan att pendla runt nåt medelvärde...

Jag tänkte behålla innegivaren urkopplad tills jag har hittat en hyfsad kurva...

En sak jag kanske skulle kunna göra är väl att flytta framledningegivaren så att den sitter efter volymtanken? Det skulle ju ge lite längre gångtid/mer varmvatten i systemet vilket skulle göra att stopptiden påverkar medeltempen minde. Eller hur?


Edit: Jag höjde max-differensen till 20 och minskade min till 4. Nu borde pumpen värma lite mer och starta lite tidigare...
Skrivet av: p00anh
« skrivet: 19 oktober 2010, 17:00:00 »

Vill du få det varmare är det i grunden höjning av värmekurvan som gäller.
Varför inte lyfta upp den med 3-4 grader i varje ände. Tar du i ordentligt ser du ju
ganska snabbt vilken praktisk effekt det blir av ändringarna.
Glöm inte innegivarens temp.
Men ge huset och systemet minst 2 dagar innan du ändrar igen.

Jag har det varmt och lyxigt med c:a 22,7 utan andra värmekällor än VP.
Kurvan är V=21.9 H=60 med en liten extra höjning mellan plus 15 och minus 5
(noll grader ute ger 44,8 på kurvan).
Kopplingsdiff Största=16 Minsta=4 Tidsfaktor=10
Innegivaren 22,5 med påverkan 5.

Anders H
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 19 oktober 2010, 15:43:54 »

Jag fortsätter att fylla på den här tråden...

Nu verkar hysteresberäkningen fungera - Framledningstempen svänger runt börvärdet. MEN, eftersom pumpen går bara några minuter för att sedan vila i 15-20 minuter och framledningen sjunker ganska snabbt så blir genomsnittstempen betydligt lägre än medianvärdet.

Som ni ser i grafen så har jag väldigt stabil innetemp - Den har faktiskt bara ändrats 0.1 grad de senaste 18 timmarna. Problemet är att temperaturen bara är 18.4 grader...

Hur gör jag för att få varmare inne?

Just nu har jag en värmekurva med V=22, H=65 och en liten 'puckel' runt 0 grader. Hysteresen är inställd på; hög=16, låg=6, TS=10.
Förra vintern, innan jag installerade VP, så vet jag att jag klarade mig med 55-60 grader på framledningen trots rekordkylan, så värmekurvan borde vara OK.
Frågan är alltså vad jag skall ändra för att få upp tempen ett par grader på bästa sätt? 'Värme öka/minska'? Annan hysteres?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 18 oktober 2010, 23:17:23 »

Varför inte prova detta, om du inte redan gjort det.

Stäng tillfälligt av rumsgivaren med värme/rumsgivare/påverkan/förändringsfaktor =0.

Gå sedan in på temperaturer och titta på de 3 värdena T1 framledning och värmesystem start/stopp.

När T1 sjunkit till värmesystem/start ska pumpen köra igång och sedan hålla igång
tills T1 når stopptemperaturen.
Detta förutsatt att det inte är någon timer som spärrar eller att det behövs varmvatten.

Förmodligen ser du att kopplingsdifferensen minskar snabbt första minuterna efter varje
kompressorstart, för att sedan minska ytterligare i ett allt lugnare tempo.

Ditt börvärde som du får från värmekurvan är medelvärdet på start/stopp ska hela tiden vara
detsamma eftersom rumsgivaren är avstängd.
Och det är runt detta börvärde som kopplingsdifferensen varieras enligt formeln.

Ställ tillbaka rumspåverkan till det ursprungliga värdet.

Hälsningar Anders H


Ja, se på f*n. Nu funkar det som det är tänkt... Jag tänkte inte på att innegivaren kan påverka så mycket. När sedan starttempen av en slump hamnade på börvärdet så blev jag lite förvirrad.
Nu får jag nästan ihop siffrorna... Tidigare hade jag förändringsfaktorn på 5 och innetemp satt till 21 grader. Avlästa tempen inne ligger ganska kontant på 20 grader i min tidigare graf, så börvärdet borde justerats upp till ca 34 grader. Det ligger kanske lite högre, men det stämmer ganska bra iallafall...
Skrivet av: p00anh
« skrivet: 18 oktober 2010, 17:53:02 »

Varför inte prova detta, om du inte redan gjort det.

Stäng tillfälligt av rumsgivaren med värme/rumsgivare/påverkan/förändringsfaktor =0.

Gå sedan in på temperaturer och titta på de 3 värdena T1 framledning och värmesystem start/stopp.

När T1 sjunkit till värmesystem/start ska pumpen köra igång och sedan hålla igång
tills T1 når stopptemperaturen.
Detta förutsatt att det inte är någon timer som spärrar eller att det behövs varmvatten.

Förmodligen ser du att kopplingsdifferensen minskar snabbt första minuterna efter varje
kompressorstart, för att sedan minska ytterligare i ett allt lugnare tempo.

Ditt börvärde som du får från värmekurvan är medelvärdet på start/stopp ska hela tiden vara
detsamma eftersom rumsgivaren är avstängd.
Och det är runt detta börvärde som kopplingsdifferensen varieras enligt formeln.

Ställ tillbaka rumspåverkan till det ursprungliga värdet.

Hälsningar Anders H
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 18 oktober 2010, 16:14:35 »

Kolla den här gamla länken, där finns en del att läsa och lära om bl.a. kopplingsdifferenser.
Titta speciellt på "kopplingsdifferenser.pdf" som Sture bifogat 10 sept 20006 17:06.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=9510.0

Hälsningar
Anders H

Jo, men informationen verkar bara delvis stämma (eller så är det mitt system som gör fel); Skillnaden mellan start och stopp verkar stämma enligt kopplinsdifferensformeln. MEN, min panna reglerar inte RUNT börvärdet, utan ÖVER börvärdet.
Enligt manualen skall den starta då framledningen har sjunkit till börvärdet minus halva kopplingsdifferensen och stoppa när framledningen är börvärdet plus halva kopplingsdifferensen.
I verkligheten startar pumpen då framledningen har sjunktit till exakt börvärdet och stoppar då framledningen är börvärdet plus hela kopplingsdifferensen. Se bifogad graf.

I grafen är börvärdet 32 grader (avläst på displayen för fem minuter sedan) Enligt mina inställningar så borde kopplingsdifferensen vara ca 12 grader när pumpen startar vid 15:53 efter drygt 20 minuters stillestånd (max diff 16, min 10, ts 10).
När sedan pumpen har gått i ca 4 minuter och stannar igen så borde kopplingsdifferensen vara ca 14.

Som ni kan se så startar pumpen när framledningen (den blåa 'linjen') når 32 grader - Inte 32-6! Sen stoppar den när famledningen är 46 grader - Inte 32+7!

Har man ändrat nåt i Regon, eller är det nåt fel/felinställt på min anläggning?
Skrivet av: p00anh
« skrivet: 18 oktober 2010, 11:25:04 »

Kolla den här gamla länken, där finns en del att läsa och lära om bl.a. kopplingsdifferenser.
Titta speciellt på "kopplingsdifferenser.pdf" som Sture bifogat 10 sept 20006 17:06.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=9510.0

Hälsningar
Anders H
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 15 oktober 2010, 23:21:29 »

Efter lite studier av mina mätvärden så har jag kommit fram till att kopplingsdifferensen inte påverkar starttempen - Bara stopptempen. Tyvärr har jag inte fått in börvärdet i mina grafer ännu, men när jag var ner i garaget och kollade så var det 38 ºC.

I nedanstående graf ser man att pumpen startar just vid ca 38 ºC och värmer upp till ca 50.
Värmningen som slutar precis i början på grafen höll på i ca 25 minuter. Sätter man in den tiden tillsammans med mina inställningar så blir det så här:
(16-10)/((1500/60)*1/10)+10=12.4
38+12.4 blir ca 50. Det verkar alltså inte som att temperaturen svänger +/- halva kopplingsdifferensen runt börvärdet, utan som att den startar när tempen har sjunkit till börvärdet och stoppar på börvärdet + kopplingsdifferensen...

Det innebär ju i sin tur att den genomsnittliga framledningstempen alltid blir högre än börvärdet, men det kan man ju iofs kompensera genom att välja en annan värmerurva...


Man skulle ha blivit forskare istället  ::)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 15 oktober 2010, 15:12:48 »

Hmm. Jag är nog lite trött... Om jag har förstått allt rätt så är kopplingsdifferensen den tillåtna skillnaden mellan framledningens börvärde (värmekurvan) och aktuellt värde (T1). Vad betyder snabb resp långsam minskning av kopplingsdifferensen? När är differensen max resp min?

Start/stopp sker kring börvärdet med kopplingsdifferensen som variabel, börjar med "Maximal kopplingsdifferens" och sjunker med tiden mot "Minimal kopplingsdifferens".
"Tidsfaktor" avgör hur snabbt kopplingsdifferensen förändras enligt formeln nedan.
Vid varje start eller stopp, återgår kopplingsdifferensen till "Maximal kopplingsdifferens".

Ex:
Max kopplingsdifferens : 16°
Min kopplingdifferens : 4°
Tidsfaktor (k) : 10
tid : 900 sek (förfluten tid sedan start el stopp i sekunder)

(max-min) / ((tid/60)* (1/k)+1)+min

Ska vi se, tänk dig en liggande tratt. Där öppningen är Max-värdet och smalaste delen är Min-värdet. Och tratten är "tid" lång.
Börvärdet klyver tratten på mitten. Dvs Max värdet är +/- 8º kring börvärdet, samma sak med Min.

Räknar vi enligt ovan vid en punkt, ex efter tid=15 min (900 sek)
(16-4)/((900/60)*(1/10)+1)+4 =8.8º

Är börvärdet ex. 30º så skulle stoppvärdet bli 30+(8.8/2)=34.4º

Blev det klarare eller grumligare med den förklaringen?  :)

Nästan... I ditt exempel värmer alltså VP'n tills framledninstemperaturen är 34.4 ºC ? Svalnar sedan Framledningen till 25.6 ºC de kommande 900 sekunderna så startar VP'n exakt då. Har jag uppfattat allt rätt då?

Svalnar den långsammare, T ex till 26 grader på 1200 sekunder så startar VP'n då, eftersom:
(16-4)/((1200/60)*(1/10)+1)+4 = 8, vilket ger start vid 26 ºC och stopp vid 34 ºC, eller?

I verkligheten värms ju vattnet fortare än det svalnar (iallafall för tillfället...) så starttempen blir ett par grader under börvärdet medans stopptempen blir i princip 8 grader över börvärdet (tiden nära 0).

Hela syftet med dessa parametrar är alltså att pannan skall bli 'känsligare' ju längre tiden går och tolerera mindre skillnad mellan framledningens bör- och ärvärde innan en värmecykel startar.
Skrivet av: thalle
« skrivet: 15 oktober 2010, 10:50:02 »

Hmm. Jag är nog lite trött... Om jag har förstått allt rätt så är kopplingsdifferensen den tillåtna skillnaden mellan framledningens börvärde (värmekurvan) och aktuellt värde (T1). Vad betyder snabb resp långsam minskning av kopplingsdifferensen? När är differensen max resp min?

Start/stopp sker kring börvärdet med kopplingsdifferensen som variabel, börjar med "Maximal kopplingsdifferens" och sjunker med tiden mot "Minimal kopplingsdifferens".
"Tidsfaktor" avgör hur snabbt kopplingsdifferensen förändras enligt formeln nedan.
Vid varje start eller stopp, återgår kopplingsdifferensen till "Maximal kopplingsdifferens".

Ex:
Max kopplingsdifferens : 16°
Min kopplingdifferens : 4°
Tidsfaktor (k) : 10
tid : 900 sek (förfluten tid sedan start el stopp i sekunder)

(max-min) / ((tid/60)* (1/k)+1)+min

Ska vi se, tänk dig en liggande tratt. Där öppningen är Max-värdet och smalaste delen är Min-värdet. Och tratten är "tid" lång.
Börvärdet klyver tratten på mitten. Dvs Max värdet är +/- 8º kring börvärdet, samma sak med Min.

Räknar vi enligt ovan vid en punkt, ex efter tid=15 min (900 sek)
(16-4)/((900/60)*(1/10)+1)+4 =8.8º

Är börvärdet ex. 30º så skulle stoppvärdet bli 30+(8.8/2)=34.4º

Blev det klarare eller grumligare med den förklaringen?  :)
Skrivet av: maukku
« skrivet: 15 oktober 2010, 05:51:25 »


"Man ser klart och tydligt att VP'n går längre tid med högre värde. Dock har jag svårt att se vad som påverkas i praktiken. Om nånting skall bli 5 grader varmare/kallare så borde man väl se det, eller?
"

Själv är jag på resa och har ingen möjlighet att testa just nu.
Du borde åstadkomma längre  stillatid på inst.10, det ser man inte på grafen. Volymen i tanken blir jämnare uppvärmd, eller? Nånstans måste energin gå till...
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 oktober 2010, 19:56:14 »

Nu har jag testat lite olika inställningar...
Här är två värmekörningar. Den första med minsta kopplingsdifferens inställd på 10 och den andra på 5. Övriga inställningar orörda.

Man ser klart och tydligt att VP'n går längre tid med högre värde. Dock har jag svårt att se vad som påverkas i praktiken. Om nånting skall bli 5 grader varmare/kallare så borde man väl se det, eller?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 oktober 2010, 17:06:15 »

Så snart kompressorn stannar så kommer ju returledningsvattnet att bli framledningsvatten, och tempen sjunker snabbt.
Att den sjunker så snabbt till samma temp beror på att du har "för liten" kopplingsdifferans, returtempen hinner inte stiga just nåt innan kompressorn stannar.
Om du har lågt flöde i systemet stiger vbf mycket när kompressorn startar och kopplingsdiffen stoppar kompressorn snabbt, det var också därför jag rekommenderade dig att antingen höja värdet för kopplingsdiffen, eller öka flödet. Båda åtgärderna ger dig längre gångtider.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 oktober 2010, 16:44:43 »

Vad det gäller tidsfaktor så kan man enkelt säga :
1 = Snabb minskning av kopplingsdifferensen = Korta gångtider.
20 = Långsam minskning av kopplingsdifferensen = Långa gångtider.

Om du har en standard CC160 (samma som IVT 290A/W) så ska det kanske förtydligas att den inte shuntar ut värmevatten, utan du får vad VPn ger direkt på radiatorerna. Om inte eltillskottet måste hjälpa till, då och endast då används shunten.

Du verkar redan varit inne på lösningen till att få längre gångtider och jämnare värme. Volymtank!


Hmm. Jag är nog lite trött... Om jag har förstått allt rätt så är kopplingsdifferensen den tillåtna skillnaden mellan framledningens börvärde (värmekurvan) och aktuellt värde (T1). Vad betyder snabb resp långsam minskning av kopplingsdifferensen? När är differensen max resp min?


Nästa fråga: Varför sjunker framledningstempen så fort när VP'n slutar värma? Tittar man i min graf så återgår den ju nästan omedelbart till samma temp den hade innan VP'n gick...
Skrivet av: thalle
« skrivet: 14 oktober 2010, 14:50:59 »

Vad det gäller tidsfaktor så kan man enkelt säga :
1 = Snabb minskning av kopplingsdifferensen = Korta gångtider.
20 = Långsam minskning av kopplingsdifferensen = Långa gångtider.

Om du har en standard CC160 (samma som IVT 290A/W) så ska det kanske förtydligas att den inte shuntar ut värmevatten, utan du får vad VPn ger direkt på radiatorerna. Om inte eltillskottet måste hjälpa till, då och endast då används shunten.

Du verkar redan varit inne på lösningen till att få längre gångtider och jämnare värme. Volymtank!
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 oktober 2010, 09:38:10 »

Varför provar du inte bara att höja maxvärdet för hysteresen, antagligen är det vad du är ute efter.
Du kan också prova öka cirkpumpen en snäpp, om det går, då minskar deltaT över kondensorn och värmepumpen får gå lite längre innan stoppvärdet uppnås.
Har du en länk till manual kan jag kolla lite mer när jag får tid, har ju läst manualer i typ 25 år, så nåt borde man väl kunna bena ut även från en VP-manual.

Manualer och annat embalage slänger man väl  :D
Men, enligt hörsägen, så står det ungefär så här:
Citera
Kopplingsdifferens avgör när värmepumpens kompressor ska starta och stoppa i förhållande till värmekurvans värde.

När jag tittar lite noggrannare på mina siffror så verkar det stämma. Det som dock har lurat mig är att jag har kollar på skillnaden mellan VB-ut och framledningen. När jag kollar lite noggrannare så ser jag ju dock att framledningstempen följer värmebärarens temp.
Skall det vara så? Det sitter ju en shunt i elpannan, skall inte den styra så att famledningen ligger mer eller mindre konstant?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 oktober 2010, 08:40:24 »

Varför provar du inte bara att höja maxvärdet för hysteresen, antagligen är det vad du är ute efter.
Du kan också prova öka cirkpumpen en snäpp, om det går, då minskar deltaT över kondensorn och värmepumpen får gå lite längre innan stoppvärdet uppnås.
Har du en länk till manual kan jag kolla lite mer när jag får tid, har ju läst manualer i typ 25 år, så nåt borde man väl kunna bena ut även från en VP-manual.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 oktober 2010, 08:29:10 »

Är det verkligen ingen av forumets totalt 27576 medlemmar som har nåt bra svar på min fråga  Sc:,h
Jag som trodde att Sveriges samlade VP-expertis hängde på det här forumet. Iviga att hjälpa oss gängse användare  ;)
Skrivet av: maukku
« skrivet: 14 oktober 2010, 06:40:30 »

Jag lider av samma problem som Purjo. Har ingen kombipanna, utan en gammal oljepanna och kör flytande. Nu stoppar pumpen för tidigt, har inte ens 10 graders "buffer". Skall pröva lura temp.givaren med lämplig motstånd, om inget annat hjälper. Annars har nya Boschen funkat fint.
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 10 oktober 2010, 13:42:31 »

Så romantiskt ni har haft det den gångna lördags kvällen  :-*

Ja, men nu är man åter i den tunga vekligheten.  huvuddunk

Förresten - Är det ingen som har nåt bra svar på mina ursprungliga frågor?

Inte jag iaf, undrar det samma.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 10 oktober 2010, 09:37:05 »

Så romantiskt ni har haft det den gångna lördags kvällen  :-*

Ja, men nu är man åter i den tunga vekligheten.  huvuddunk

Förresten - Är det ingen som har nåt bra svar på mina ursprungliga frågor?
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 10 oktober 2010, 09:19:03 »

Så romantiskt ni har haft det den gångna lördags kvällen  :-*
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 09 oktober 2010, 21:30:44 »

Ha ha ha   så brukar det låta efter ett tag :-*
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 09 oktober 2010, 21:16:34 »

Ingen riktig Röris kör etanol bil  bara IT folk ;)

Det beror på att rörisar inte tillverkar sitt eget bränsle.
Fan vad snabb du är på kmnapparna Gustaffffh

Jag vet inte hur länge jag klrarar av att deltaga i den här diskussionen,  så jag måste säga att jag älskar er allihop.
Skrivet av: Gustafh79
« skrivet: 09 oktober 2010, 21:12:08 »

För att en riktig röris krökar upp spriten i stället för att hälla den i bilen?  ;D
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 09 oktober 2010, 21:07:02 »

Ingen riktig Röris kör etanol bil  bara IT folk ;)
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 09 oktober 2010, 21:04:49 »

etanol bil Purjo ..  ;D (manlig diesel Thumbsup)  Tror vi får döpa om dig till Börje lundin. Nattens riddare i så fall :)
cocacola *vinkar*
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 09 oktober 2010, 21:04:17 »

 *roflmao*
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 09 oktober 2010, 20:59:24 »

Men lingon och hjortron och sånt då? Renklämmor?  Är det bara myter :)

Sånt där har vi bara för att alla sörlänningar skall behålla den romantiska bilden. Vi har ju outsourcar all bärhantering till Thailand numera...

man vet aldrig om det finns någon nödställd värmepumpsägare som behöver hjälp :) då åker vi Thumbsup

Det är därför man kör etanolbil...


Gustafh: Självklart äter man bara sånt man har dödat själv
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 09 oktober 2010, 20:55:22 »

Kanske beror på att forumet ligger i Norrland   Det förstår inte skånska *roflmao* *roflmao*
Skrivet av: Gustafh79
« skrivet: 09 oktober 2010, 20:44:47 »

Men lingon och hjortron och sånt då? Renklämmor?  Är det bara myter :)
Sånt e nog bara för oss skåningar, riktiga män från Norrland äter bara rått Guestött!

*edit* tydligen kan man skriva fel ordentligt.
*edit* wtf
*edit* varför blir b j ö r n k ö t t guestött ?1?!?!
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 09 oktober 2010, 20:42:38 »

 Errol style   :)  ..  det ska va gött o suuuupa pöjkar

jag håller mig till cocacolan  Thumbsup man vet aldrig om det finns någon nödställd värmepumpsägare som behöver hjälp :) då åker vi Thumbsup
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 09 oktober 2010, 20:36:01 »

Men lingon och hjortron och sånt då? Renklämmor?  Är det bara myter :)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 09 oktober 2010, 20:34:05 »

blandar du med rätt tillbehör nu purjo ;)  då blir det orakel dricka :)
cocacola *vinkar*

Vi norrlänningar använder inga tillbehör. Man blir så förbannat pissnödig. Åsså är det dyrt med groggvirke...  *vinkar*
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 09 oktober 2010, 20:30:10 »

blandar du med rätt tillbehör nu purjo ;)  då blir det orakel dricka :)
cocacola *vinkar*
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 09 oktober 2010, 20:29:26 »

Jag är tillräckligt manlig att jag kan ta lite skämt om min person Thumbsup
Jag har retat dig för att du kommer norrifrån och du förstår att jag bara snackar lite skit Thumbsup(har inga problem med norrlänningar)

Det kan ju vara lite svårt att förstå om folk menar allvar eller skojar.  Inte Bosch ägarna( känner inte den nya ännu men håller han samma nivå som de andra Thumbsup)  de förstår, eller gör dem det;D
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 09 oktober 2010, 20:23:29 »

*roflmao* *roflmao*   Nej där är jag som du. Allt eller inget,  svart eller vitt, inget mellanting.  men det vet du om mig eller hur *roflmao* *roflmao*

måste bara tillägga att jag gillar faktiskt Boschägare, bägge 2 Thumbsup

Vi är faktiskt 3 nu - Vi har ju Gustafh  Thumbsup


Förresten, förlåt om jag sårade dig genom att antyda att du var omanlig. Ja vet ju själv hur det är för oss norrlänningar...


Nä, nu skall jag gå och dricka mer sprit.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 09 oktober 2010, 20:00:54 »

 *roflmao* *roflmao*   Nej där är jag som du. Allt eller inget,  svart eller vitt, inget mellanting.  men det vet du om mig eller hur *roflmao* *roflmao*

måste bara tillägga att jag gillar faktiskt Boschägare, bägge 2 Thumbsup

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!