Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tillfällig läcka eller avfrostning pÃ¥ F1255-16cu?  (läst 1801 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har en ca två år gamal F1255-16cu bergvärme som jag installerat själv. Den har funkat utan anmärkning hittills. Den står i ett eget rum där vi inte är så ofta, någon/några gånger per vecka. Nu hade jag varit bortrest några dagar nät frugan ringde och sa att det var blött under pumpen. Hon konstaterade att det inte kom från skavllerrören på VV eller radiatorslingan. Även alla röranslutningar till pumpen var torra. Hon upplevde att det ev kom någon droppe från nedre högra framkant på pumpen. Allt annat var tort, men golvet blött. När jag kom hem igårkväll tittade jag igenom alla yttre rör och hittade ingen läckande eller fuktig anslutning. Jag moppade upp ca 2-3dl vatten från golvet. Det var vanligt vatten, inte brine. (Frugan hade inte torkat golvet). Nu ca 15h senare så är allt tort och hittar inget som läcker eller droppar. Har inte plåtat av pumpen ännu, men av vad jag kommer ihåg från monteringen så var allt därinne så inbakat så det är svårt att se kopplingar mm. Men eftersom det inte läcker nu undrar jag om någon kan ha en idé om vad det kan vara? Har inte haft liknande tidigare. Min spontana tanke är att det skulle kunna vara från VV expansionen som släppt ut vatten några dagar tidigare så det inte syntes att det kom därifrån, med det stämmer inte riktigt med var vattnet var på golvet. Eller om det skulle kunna vara någon del av pumpen som frostat av sig och droppat på golvet, typ som kylar och frysar kan göra? Uppenbarligen läcker det inte idag i alla fall, men det känns lite skumt. Inga larm eller så från pumpen heller.

Någon som har tankar eller idéer vad det kan ha varit?
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Tillfällig läcka eller avfrostning på F1255-16cu?
« Svar #1 skrivet: 13 maj 2019, 22:52:06 »
I förra huset hade jag en 1245-8 som då och då tryckte ut lite vatten från säkerhetsventilen för VV.
Det finns inget som frostar av i en 1255 vad jag vet. I slutet på sommaren skulle det möjligtvis kunna vara kondens från något i den kalla delen men så här års är det nog fortfarande för torrt i luften för det.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det kan vara kondensvatten från kompressormodulen som har läckt ut igenom den lilla pipen i framkant.
Ta bort fronten och öppna kompressormodulen så får du se om det är torrt därinne.

Med vänlig hälsning
Daikin

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svar. I morse var det lite blött under pumpen igen. Kommer inte från någon av expansionsventilerna tyvärr, de mynnar ut en bit bort. Ska i kväll ta bort frontplåten och se om jag får bort de formgjutna isolerblocken i cellplast. Sen får jag försöka leta. Kompressormodulen är om jag kommer ihåg rätt en egen modul som inte öppnas. Får se närmare ikväll.

Några hemligheter som underlättar demontering/återmontering av cellplastisoleringen?
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fråga
Enligt manualen ska man för att få bort övre cellplastisoleringen först montera bort shuntmotorn, för att sedan dra ut isoleringen framåt. Kan man istället skruva bort topplåten och sedan lyfta upp isoleringen? Eller behövs toppplåten för att hålla ihop sidorna så de inte glider isär?
Fördelen skulle vara att det blir mer utrymme att inspektera och vid behov åtgärda kopplingarna som sitter strax under toppplåten. (Samt att man slipper ta bort shuntmotorn)

@Daikin
Det kommer inte från dräneringsnippeln i framkant på kompressormudulen.
« Senast ändrad: 14 maj 2019, 13:39:49 av Tompa001 »
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Börja med att ta av fronten och se om det kommer från beredaren eller kompressormodulen.

Om det inte kommer från beredaren eller i de trakterna behöver du nog inte ta bort skumplastbitarna.

Kompressormodulen har en front som sitter med fyra skruvar. Åtminstone är det så på min F1245 och jag tippar F1255 är liknande.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
kompressormodulen har 2st torx 25 i överkant, sen drar du bara ut plåten. Varför skruva av toppen, växelventilmotorn drar du ut en sprint och lyfter rakt upp, sen kan du dra ut isoleringen ovenpå vvb.

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
kompressormodulen har 2st torx 25 i överkant, sen drar du bara ut plåten. Varför skruva av toppen, växelventilmotorn drar du ut en sprint och lyfter rakt upp, sen kan du dra ut isoleringen ovenpå vvb.

Tänkte öppna kompressormodulen. Skruvade ur de två torxen i överkant på frontenplåten, men den sitter rätt så hårt. Förmodligen lite grepp passning då den har invikta kanter på sidorna och någon isolering som sitter inkläm i nederkant. Tänkte bara dubbelkolla innan jag tar i o drar loss fronten.
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tänkte öppna kompressormodulen. Skruvade ur de två torxen i överkant på frontenplåten, men den sitter rätt så hårt. Förmodligen lite grepp passning då den har invikta kanter på sidorna och någon isolering som sitter inkläm i nederkant. Tänkte bara dubbelkolla innan jag tar i o drar loss fronten.
Ta i bara så lossnar den.

/D

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Slit bara, det är sugpassning =)

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för era svar. Underbart med kunniga som delar med sig och hjälper.

Nu blir jag konfunderad. Jag har öppnat kompressormodulens framsida och befinner mig i ett rum intill. Under tiden tar frugan en dusch. Pumpen stratar som vanligt, men ett par minuter efter att hon duschat klart hörs plötsligt ett kraftigt pysande ljud. Ungeför som när man släpper luften ur ett däck. Och nu strömmar med bra fart ett antal dl vatten fram från utrymmet under vvb'ns isolering och överkant på kompressormodulen.

Jag tar bort toppisloeringen och isoleringen till vänster framför elpatronen. Allt här är torrt och ser inte ut att ha läckt. Koplingarna till växelshunten och till vvb ser bra ut, toppen på vvb torr. Alla anslutningen till pumpen (radiator och tappvattenanslutningar) är torra och rena. Isoleringen kring vvb kan jag ej få bort. Kan ej hitta var vattnet rimligtvis har kommit ifrån. Finns det någon mer koppling eller säkerhetsventil? Kan det vara någon värmeslinga med dåligt flöde pga partiklarna? men var kom då vattnet ut? Kan det vara en läcka på vvb'n, men då skulle det strömma lika mycket hela tiden. Läck på värmeslinga i/till vvb? men det skulle då ha synts att det läckte vid anslutningarna på toppen på vvb. En avtappning till VVB? Men varför strömmar det bara vatten ett litet tag då?

Känns som att någon expansionsventil släppte ut vattnet, men vilken och var sitter den då?
« Senast ändrad: 17 maj 2019, 11:26:40 av Tompa001 »
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har försökt lite lättare felsökning. säkerhets/expansionsventilen på inkommande vatten verkar funka. Iaf testen på den. Den bör ju iofs sitta på utgående varma sidan, men eftersom det inte finns någon backventil i VP'n så ska det inte spela någon roll att den sitter innan istället för efter. Silen på radiatorvattnet rengjord. Den hade inga partiklar i sig, endast lite avlagringar, men inte så att jag bedömer att det skulle restriktera flödet nämnvärt. Bakspolade samtidigt ca 1/5 liter radiatorvatten från pumpen och det var klart och fint.
Spolat varmvatten ur kran och det är klart och fint.
Även känt och dragit i alla kopplingar om det är någon som skulle skjuta vid ökat tryck, men allt känns gediget, svårt att komma åt riktigt på toppen dock.
« Senast ändrad: 16 maj 2019, 14:48:19 av Tompa001 »
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Efter ytterligare eliminering kommjag fram till att det sannolikt är tappvattnet som läcker, och eftersom allt är torrt på toppen sannolikt VVB behållaren. Felanmälde till Nibe och hade en tekniker ute. Mycke riktigt läcka från VVB behållaren. De ska byta, återstår att se om Nibe tar det på garantin eller inte, eller om det kanske blir ett försäkringsärende. Han sa att Nibe ofta friskriver sig från läckande VVB om man har egen brunn.
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!