Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia eller ivt?????????  (läst 7523 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad patrick1977

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia eller ivt?????????
« skrivet: 08 januari 2018, 09:10:57 »
Hejsan!
Ska nu skaffa värmepump å har inte riktigt bestämt mig om jag ska ha berg eller luft/vatten. Det lutar mest åt luft/vatten då dom har blivit så effektiva nu tror jag. Har fått för mig att det inte skiljer så mycket i driftkostnad per år. Bor i en villa på 170 kvadrat från 1929, Men tillbyggt och isolerat 1989. Vi är 4 personer varav 3 fruntimmer som duschar mycket å länge. Kör idag pellets å gör av med ca 5-6pallar per år ca 24000kw. Hat fått lite offerter. Intressant är thermia iTeck 9 tror jag den hette eller ivt. Vilken är bäst? Thermian blir ju lite billigare och verkar vara bättre på varmvatten. Det är ett delat system jag måste ha, då det bara är 170cm till tak. Ska få hem en från mitsubitchi med. Vad säger ni????

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Thermia eller ivt?????????
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2018, 09:18:23 »
jag träffade en thermiasäljare som sade att Daikin är duktiga på lv maskiner
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia eller ivt?????????
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2018, 09:46:58 »
Om du bor i södra Sverige så är det nog så att luft/vatten har nästan lika låg driftkostnad som en bergvärmepump.
Men sen finns det mer att ta hänsyn till som livslängd och driftstörningar, upplever att problem med t ex avfrostningar och fläkt händer ibland på L/V värmepumpar om man kollar runt lite i forumet.
6 pallar pellets blir ca 20 MWh om verkningsgraden är 80% på pannan.
Så ta in offerter på både bergvärme och luft/vatten och jämför är mitt tips.
Märket på grejerna är kanske inte viktigast, mer viktigt att du hittar en bra installatör.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad patrick1977

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia eller ivt?????????
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2018, 10:15:28 »
Jag bor i frändefors(vänersborg) Har tagit in oferter pÃ¥ bÃ¥de berg och luft/vatten. Thermia känns väldigt seriösa Ã¥ prisvärda. Finns pÃ¥ närahÃ¥ll med. Men vill ha lite erfarenheter om det är det bästa märket eller om jag borde satsa pÃ¥ nÃ¥got annat märke. PÃ¥ oferterna jag fÃ¥tt skiljer det  ca35-46k kr mellan luft/vatten Ã¥ berg beroende hur djupt det är till berget

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia eller ivt?????????
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2018, 11:09:33 »
Det blir säkert bra med en iTec, Thermia brukar ligga bra till i energimyndighetens tester.
Nu var det Atec som var med i det senaste testet, den fick bra Ã¥rsvärmefaktor, tror att iTec är bra grejor ocksÃ¥. 
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad patrick1977

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia eller ivt?????????
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2018, 06:53:49 »
Nu var mitsubitchi hemma. Dom verkar ju bra dom med. Han påstod att utomhus dellen var den bästa som finns på marknaden. att thermia ligger långt efter på den. Däremot så sa han att thermias inomhusdel var mycket bättre.Är det bättre att satsa på mitsubitchi än thermia. Hur hade ni valt? Hur tänker ni?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia eller ivt?????????
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2018, 08:33:36 »
Jag tror nog att både Thermia och Mitsubishi Ecodan verkar vara OK vad jag har sett.
Jag hade nog snarare kollat på vilken installatör som verkar vara bäst.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

alfavarmekanfort

  • Gäst
alfavarmekanfort
SV: Thermia eller ivt?????????
« Svar #7 skrivet: 27 mars 2019, 16:41:11 »
Hi, I know very well how to best install  värmepump,maximalt skydd,magnetiska filter,och sÃ¥ vidare. Jag säljer ocksÃ¥ Panasonic T-cap -- 16kw 
alla professionella VVS-verk Litauen
osavaro--outlook.com

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!