Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NIBE Split: Problem med VV-laddning  (läst 9525 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lucas S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
NIBE Split: Problem med VV-laddning
« skrivet: 13 april 2016, 21:21:52 »
Hej,

Jag är ny här på forumet. Har en fråga angående Nibe Split som jag installerade vid årsskiftet. Den har gått på el i några månader, men nyligen fick jag även utedelen AMS 10-12 installerad. Ända sedan jag installerade utedelen så har jag upplevt lite problem med VV-laddningen. Jag har registrerat lite siffror under VV-laddningen och hoppas att någon här kan hjälpa mig att reda ut vad som händer. Har ringt Nibe support men dom verkar ju inte kunna särskilt mycket.
Jag har grundinställningar på start och stop VV-laddning dvs start vid 47 C och stop vid 53 C. När man duschar sjunker VV ner under 47 C varvid utedelen snurrar igång och börjar ladda VV. Så långt allt bra. VV-laddningen ökar hyfsat snabbt från ca 45 C till ca 50 C (typ på 10-12 minuter) men sen händer något. Utedelen snurrar på för fullt och börvärdet i meny 1.0 ökar men själva VV-tempen ökar inte. Den står kvar runt 50 grader i ca 4-5 minuter (sjunker tom något till 49,7 C trots fullt ös på fläkten där ute) och orkar inte upp till 53 C. Det som istället händer är att meny 5.0 ändras så det står Protection istället för Till. Detta tror jag beror på att meny 5.8 hetgas Tho-D går upp till 105 C som är dess maxvärde (?). Under de sista minuterna innan den når 105 C så brummar det väldigt mycket i innedelen och det låter som ett rinnande/droppande ljud inifrån vattentanken. När den når 105 C slår utedelen oftast ifrån utan att ha nått sitt mål på 53 C. Ikväll slog den dock inte ifrån, utan läget i meny 5.0 ändrades till Protection men utedelen snurrade vidare. Då helt plötsligt sjönk värdet i 5.8 något till runt 100-102 C och VV-laddningen började öka igen från ca 50 C till målet på 53 C. Sen slutade värmepumpen producera vatten och gick ner i hastighet för att istället jobba undan GM-underskottet i framledningen.  Total tid från start blev ca 20 minuter. Jag ringde supporten men dom verkar inte ha någon koll. Dom pratade om att jag kunde lufta de 3 ventilerna som finns under frigolithuven eftersom det porlade). Jag gjorde detta idag men det blev inte bättre.
Jag har läst av värdena i meny 5 vid ett flertal tillfälle och får lite olika värde varje gång men här kommer kvällens värden som lästes av i början av laddningen, i mitten när den ”fastnade” runt 50 C samt i slutet. Vet inte vilka som är relevanta för detta problem men skriver ut alla:

I början av VV-laddningen: (46,2C)
5.4: 7,9
5.5: 0,2
5.6: -0,1
5.7: 7,9
5.8: 68,6
5.9: 44,5
5.10: 46,2 (60)
5.11: 25,8 b 44,2
5.12: 5,3 bar
5.13: 4
5.14: 60 (60)

Mitten av laddningen när den ”fastnar” runt 50 C och sjunker något. I detta skede går 5.8 över 105 C och status värmepump meny 5.0 övergår till ”Protection”:
5.4: 7,7
5.5: -5,7
5.6: -4,4
5.7: 10
5.8: 102,7
5.9: 49,9
5.10: 55,3 (60)
5.11: 32,6b 53,9
5.12: 5,3 bar
5.13: 4
5.14: 60 (60)

Slutet av laddning när den nått 53 C. Ibland kommer jag inte ens hit pga att VP stängs ner meny 5.8 över 105 C:
5.4: 7,2
5.5: 0,6
5.6: 1,7
5.7: 9,6
5.8: 102,3
5.9: 51,3
5.10: 55,2 (60)
5.11: 32,4 b 53,6
5.12: 6,7 bar
5.13: 4
5.14: 60

Jag vet inte vad ovanstående värden ska ligga på för att vara normala? Någon här som har en Split som vet? Men jag antar att det inte är normalt att meny 5.8 blir så varm så utedelen slår ifrån? Jag kan tillägga att jag stängt av eltillsats pga väderlek och det är ca 8-10 C ute. Men trots att jag stängt av eltillsats så tändes den ikonen vid ett annat tillfälle när utedelen försökte ladda VV till 58 C. (extra VV) Betyder det att inte utedelen orkar utan eltillsats?

Någon vänlig själ som orkar hjälpa mig? Jag köpte spliten av min svåger som hade haft den tillfälligt i 2 år innan han skulle få borra för bergvärme. Och dessvärre har jag inte anlitat en totalentreprenad för installationen utan elektriker, rörmokare och kyltekniker separat. Så ingen har helhetsansvaret för att trimma igång anläggningen åt mig. Hade jag vetat att det skulle vara så mycket jobb med spliten och så många inställningar att hålla reda på hade jag aldrig köpt den. Men nu är det som det är och jag är otroligt tacksam om någon kan hjälpa mig att hitta vad som är fel..  :'(

Jag kan förresten även nämna att jag installerat en extern VV-beredare NIBE ES210 som är kopplad i serie pga att vi fick alldeles för lite VV från Spliten. Vet inte om det har något med detta problem att göra men likabra att nämna det.

Mvh Lucas

Utloggad Lucas S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE Split: Problem med VV-laddning
« Svar #1 skrivet: 13 april 2016, 22:06:51 »
Jag upptäckte precis att även framledningen av värme till elementen går ganska långsamt. Jag har ställt in att VP ska dra gång vid gradminuter -120. Då startar utedelen. Men den går bara på 25 Hz KompFrek (meny 5.14.0). Tror det är detta som gör att det tar väldigt lång tid innan den ens kommit upp i börvärde på framled temp (?). Så underskottet hinner bli -155 innan den ens börjar beta av detta. Är det normalt? Borde inte utedelen varva upp till högre frekvens så den kan beta av underskottet? Som det är nu kommer den ju behöva köra flera timmar innan den nåt GM 0. Och skulle jag duscha nu så skulle den ju välja att producera VV istället. Då kommer den aldrig komma ikapp GM-underskottet på framled element. Varför ökar den inte frekvensen och betar av underskottet snabbare? Jag har grundinställningarna vad gäller min och max KompFrek dvs min 20 Hz och max 85 Hz.

Mvh Lucas

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: NIBE Split: Problem med VV-laddning
« Svar #2 skrivet: 14 april 2016, 16:50:42 »
Har dålig koll på spliten men försöker ändå 53 grader är ganska hög vv temp (beroende på vart vv givaren sitter) för en vp behöver du ha så hög temp för att få ok med vv om inte sänk tempen så mycket det går så går vp både billigare och slits lite mindre. En inverter är tänkt att gå långa perioder hela tiden om det är kallt om den gasar för mycket så kommer den behöva stoppa starta flera gånger så det gör inget om den inte riktigt när börvärdet snabbt så länge det inte märks inne.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: NIBE Split: Problem med VV-laddning
« Svar #3 skrivet: 14 april 2016, 18:53:29 »
Vid den utetemperaturen du har nu skall spliten klara vv till 53 grader på en frekvens av ca 40-50 Hz.
Du har luft i tanken som kan behöva att komma ut.
Att avlufta tanken med avluftningsventilerna är i stort sett omöjligt pga var de är lokaliserade.
Du kan prova att sätta pumpen på enbart eltillskott och dra upp cirkpumpen på 100% en kort stund och sedan få ut luften via radiatorerna.
Jag skulle även återställa pumpen till fabriksinställning och ställa in värdena för kompressordrift.
Vv och tillsatsinställningarna brukar man inte behöva ändra såvida man inte får störande ljudfenomen vid vv tillverkning.
53 grader räcker för badkar hos oss.

Som smurfen skriver, meningen med inverter är att köra med så låg frekvens och framledningstemperatur som möjligt och få så få starter som möjligt så att beta av gm snabbt är inte meningen.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE Split: Problem med VV-laddning
« Svar #4 skrivet: 14 april 2016, 19:02:57 »
Bigfoot han före, tror också på luft i grejerna.
Har du nått tryck i systemet?
Luftningen funkar bara om det är övertryck, du kanske behöver fylla på?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lucas S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE Split: Problem med VV-laddning
« Svar #5 skrivet: 14 april 2016, 23:10:23 »
Tack för era svar! :-)

Nu är jag ju helt ny inom det här med värmepump, vi bytte från fjärrvärme. Så jag håller fortfarande på att lära mig. Därav antagligen lite dumma frågor.

Bigfoot, ja jag trodde också att den borde klara att tillverka 53 C vid denna temperatur. Den går ju upp på hög frekvens runt 60 Hz och i början av produktionen ökar VV-tempen snabbt. Men något händer vid runt 50-51 grader. Jag testade att köra på el idag och satte Cirk pump på 100 %. Luftade både elementen och på de 3 luftningsventilerna. Men upplevde inte att det kom ut någon luft. Några fler tips på hur man kan lufta? Jag trodde inte ens att luftning av elementen hade något med varmvattnet att göra. Trodde det var typ 2 olika vattensystem. Men där ser man så lite man vet. :-)

Vad menar du med att återställa fabriksinställningarna och sedan ställa in värdena för kompressordrift? Hur ställer jag in dem? Vilka menyer och hur ställer jag in dem?

Carl, hur kan jag se om det är övertryck eller om det behöver fyllas på? Antar att du menar vatten? Vad är rätt tryck? Har en mätare vid expansionskärlet som har ett riktvärde på 1 bar. Detta försöker jag sikta på. Är det där jag ser trycket?

Jag lät maskinen tillverka VV idag efter jag hade luftat men upplevde ungefär samma problem. Jobbade snabbt upp från 44 C till ca 51 C. Sen fortsatte utedelen på samma höga frekvens (65hz) men trots det så sjönk tempen på vattnet till ca 50 grader. Det enda som hände var att innedelen började brumma högre (antagligen cirk pump) och hetgasen meny 5.8 går mot 100 grader. Denna gången gick inte VP i "Protection" pga att den helt plötsligt började en avfrostning mitt i vattenproduktionen. Det tog någon minut bara vilket gjorde att hetgasen sjönk i Temp. Sen fortsatte den att tillverka VV och lyckades då nå 53 C. Men innedelen brummade högt sista 10 min och det rinnande ljudet fanns kvar.

Kan det förresten inte vara att dom fyllt på för lite köldmedium? Eller då kanske jag inte skulle få det rinnande ljudet i innedelen?

Vet inte riktigt vad jag ska göra. Får väl i värsta fall ta hit nån servicetekniker men det lär väl kosta skjortan. Så har ni några fler tips på hur jag ska lufta eller få ordning på mitt problem så tas det tacksamt emot!

Mvh Lucas

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: NIBE Split: Problem med VV-laddning
« Svar #6 skrivet: 15 april 2016, 09:45:23 »
Ta av huven (front plåten och topp plåten samt frigoliten) och kolla hur ventilerna arbetar.
Vid vv produktion skall de stänga mot radiatorkretsen och bara köra vattnet mellan vvberedaren och kondensorn.
Sjunkande temperatur skulle kunna vara en ventil som inte stänger helt.

Har du kört värmeproduktion med kompressordrift vid lägre temperaturer så att kompressorn har fått arbeta?

Prova också att avlufta enligt instruktionsboken.

Vid vv produktion varvar cirkpumpen upp?

9.3.8 återställer man alla värden til fabriksinställning på min programversion.
Kontrollera först samtliga värden och se om något värde skiljer från fabriksvärdena.

Temperaturökningen är inte linjär, ju högre temperatur ju längre tid det tar och ju fortare cirkpumpen skall gå.

Prova dig fram och avlufta och kontrollera inställningar.
Fungerar inget annat så lutar det åt att installationen inte varit korrekt.

Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: NIBE Split: Problem med VV-laddning
« Svar #7 skrivet: 15 april 2016, 10:31:27 »
Skrev upp mina siffror vid slutet av vv produktion till 53 grader.
5.4 5,6 grader (uteluft temp)
5.5 0,9 grader förångartemp R1
5.6 1,9 grader förångartemp R2
5.7 3,2 grader suggastemp
5.8 93,1 grader hetgas temp
5.9 49,3 vätskeledningstemperatur
5.10 57,3/60 kondensortemp är/max

Tyvärr han jag inte ta lp trycket vilket även är intressant då pumpen körde klart.
Skulle vilja påstå att suggastemperaturen är något hög förrutom hetgastemperaturen då som ligger över larmgränsen.
« Senast ändrad: 15 april 2016, 10:49:38 av Bigfoot »
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE Split: Problem med VV-laddning
« Svar #8 skrivet: 15 april 2016, 13:07:45 »
Carl, hur kan jag se om det är övertryck eller om det behöver fyllas på? Antar att du menar vatten? Vad är rätt tryck? Har en mätare vid expansionskärlet som har ett riktvärde på 1 bar. Detta försöker jag sikta på. Är det där jag ser trycket?

Jepp, 1 bar ska funka bra.
Mysko att det skvalar men inte kommer nån luft när du luftar på QM-ventilerna?
Hade du provat alla 3?

Om det är för lite köldmedium så brukar hetgastemp gå upp, men det är inte alarmerande högt i ditt fall. Sc:,h
Det kan normalt inte orsaka nått skvalande ljud, detta är typiskt för luft i grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: NIBE Split: Problem med VV-laddning
« Svar #9 skrivet: 15 april 2016, 16:16:13 »
Där det brukar skvala och ge upphov till ljudfenomen är den lägre av bockade slangarna har jag fått för mig.
Svårt att höra, men den har dessutom ingen avluftningsventil trots att den gör en loop över vvberedaren.
Jag har aldrig lyckats få ut någon luft med avluftningsventilerna och säkerhetsventilen, men däremot väldigt mycket genom att köra upp cirkpumpen på 100% och slå över till tillsats.
När ventilerna öppnar kan det bubbla på bra.
Det är ingen lätt maskin att avlufta!

Finns en inställning till cirkpumpen som gör att ljudfenomenen minskar som jag fick av nibe.
Mailet finns dock på en mycket gamal dator i källaren, men den kommer.😂
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: NIBE Split: Problem med VV-laddning
« Svar #10 skrivet: 15 april 2016, 16:38:52 »
Nibes svar på pumpar med ljudfenomen är:
Avlufta med pumpen avstängd och sätt 1.10.1 till 4.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Lucas S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE Split: Problem med VV-laddning
« Svar #11 skrivet: 16 april 2016, 16:30:43 »
Hej igen och tack för era svar!  tummenupp

Nu har jag luftat både de 3 QM-ventilerna under huven samt radiatorerna på ovanvåningen i flera omgångar. Och jag fyllde på med nytt vatten hela tiden så jag hade tryck ca 1 bar. Vet inte om jag fick ut någon luft. Inget som hördes tydligt vid luftning iallafall. Jag satte cirk pump på 100 % och körde på eldrift. Och meny 1.10.1 till 4. Menade du att jag skulle sätta meny 1.10.1 till 4 permanent eller bara under luftning? Och ska man lufta vid varmvattenproduktion eller när den släpper ut värme i radiatorerna? Det kanske kvittar när den går på el?

Jag har kollat ventilerna och det verkar som att de öppnar/stänger som de ska men det är omöjligt att se om de stänger helt tätt. Hur kan man säkerställa att dom stänger tätt?

Jag har inte kört kompressorn vid kallare väderlek eftersom jag precis har installerat den. Så vet inte hur den uppför sig kallare än typ + 6-7 grader utomhus.

Jag tror att cirk pump varvar upp under VV-produktion eftersom innedelen låter väldigt mycket i slutet av vattenproduktionen. Tror det är cirk pumpen som skapar ljudet när den vibrerar.

Varför ska jag göra en fabriksåterställning av maskinen?  Kan det finnas inställningar som gör att maskinen begränsar/stryper VVproduktionen på något sätt vid högre temperaturer?

Jag sitter och kollar på VV-produktionen nu och det är fortfarande något som gör att temp ökningen stannar av runt 50-51 C. Den jobbar för fullt men tempen bara sjunker typ en halv grad istället. Skumt! Den jobbar jättefint snabbt från runt 40 C upp till 51 C utan några ljud, men sen är det precis som att den inte orkar högre. Och efter några minuter ökar brummandet, hetgaset ökar och det droppande ljudet kommer. Sen helt plötsligt efter typ 5 min på runt 51 C så ökar plötsligt tempen snabbt till 53 C. Så nu nådde den iallafall 53 C men det tar bara en paus på 51 C, står stilla där ett tag, sjunker till ca 50,3 C och sedan varvar cirkpump, skvalande ljud kommer och plötsligt ökar tempen igen till de önskade 53C. Detta kanske är normalt? Att ökningen i temp tar en paus runt 50-51 och samlar kraft för att nå 53..

Kan kanske ha att göra med att jag har en extern varmvattenberedare NIBE es210 som är kopplad i serie? Kanske matar den över varmvatten dit vilket gör att tempen står stilla/sjunker lite i 10 min för att sedan nå sitt mål?

Vad innebär det förresten att även suggastempen är lite hög? Kan det bero på för lite köldmedium eller annat? Kan jag göra något åt att tempen är för hög? Vet någon förresten hur man kan mäta att man har rätt mängd köldmedium?

Carl, är inte hetgastemp på 105 C alarmerande högt? Det gör ju att VP sätts i "Protection" läge. Detta har iofs inte hänt sista gångerna, kanske har luftningen ändå gjort nytta. Men det skvalande ljudet finns kvar vid produktion på de högre temperaturerna mellan 51-53 C.

Ja många frågor har man, svara bara om ni orkar/har tid. Antar att jag få ta hit nån specialist annars. Någon som har tips på bra servicetekniker i Solna-området? Hoppas fortfarande slippa men vill såklart vara säker på att allt funkar som det ska..

Mvh Lucas


Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: NIBE Split: Problem med VV-laddning
« Svar #12 skrivet: 16 april 2016, 19:15:46 »
Om vp är helt nyinstallerad så frigörs luften ur radiator vattnet hela tiden och snabbare när du värmer upp det som vid vv produktion så du kommer säkert behöva lufta ett antal gånger.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: NIBE Split: Problem med VV-laddning
« Svar #13 skrivet: 16 april 2016, 19:32:08 »
Prova också avlufta med pump och cirkpump frånslagen.
1.10.1 är en permanent lösning som kan få bort ljudfenomenen som vissa ägare har.
Fabriksinställning är för att eventuellt få bort någon felaktig inställning.
Vet inte om extra vvberedaren har något att göra med saken men hur är den kopplad?
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Lucas S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE Split: Problem med VV-laddning
« Svar #14 skrivet: 17 april 2016, 16:41:02 »
Bigfoot, den externa varmvattenberedaren är kopplad i serie med spliten. Från splitens varmvattenanslutning (XL4, den med röd ring runt) går den ett rör till varmvattensberedarens inkommande kallvatten. Den matas alltså med varmvatten från spliten om jag förstått rätt. Sen går vattnet ut från VV-beredaren via dess utgående rör för varmvatten och detta går vidare ut i huset. Där sitter en blandarventil så när inte spliten kan tillgodose den önskade temperaturen så blandars det in varmare vatten från VV-beredaren..

Tror du att spliten matar över vv till varmvattenberedaren under tiden spliten producerar vv? Kanske därför temperaturen "fastnar" runt 49-50 C för att sedan köra vidare upp mot 53?

Jag fortsätter att lufta i omgångar tänker jag och hoppas att det ska lösa sig. Ska även testa att fabriksåterställa allt och börja om från början med inställningarna. Den verkar orka upp till 53 C nu utan att hetgasen når 105 C, men den tar fotfarande en väldigt lång paus i mitten av laddningen där endast börvärdet inom parentes ökar men inte är-värdet på VV..

 Kommer ni på något mer vad gäller inställningar etc som kan hjälpa så tas det tacksamt emot.

Är det förresten  någon som vet hur man kollar att man har rätt mängd köldmedium? Hade varit skönt att dubbelkolla detta..

/Lucas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!