Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tillskottsvärme redan vid -3 C????  (läst 28876 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #75 skrivet: 26 januari 2012, 15:32:58 »
Det står något liknande i min manual men det fungerar inte så. Har vaknat ett par gånger till kallt hus när expansionsventilen har haft hyss för sig. Men programmeringen kan ha ändrats till senare årsmodeller. Rekommenderar i alla fall att kontrollera att det verkligen fungerar som det bör göra.

Ja, dÃ¥ är verkligen varningen berättigad.  Thumbsup

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #76 skrivet: 26 januari 2012, 15:39:56 »
Hej Carl
Det är riktigt, i mitt första inlägg sÃ¥ har jag ett  :dt:pÃ¥ 9.2 ºC med VP samt tillskott i drift.
Min andra avläsning var direkt efter jag ändrat på pumpen så jag vet inte hur mycket den avläsningen ger.
Kontroll i morse gav ett  :dt:pÃ¥ 5.3 ºC sÃ¥ den borde vara pÃ¥litlig ,ska kolla igen när jag kommer hem frÃ¥n jobbet.

Tidigare i vinter (omkring +5 ºC utetemp) har VB :dt: legat mellan 7-8 ºC som rekommenderat.
Ska läsa på i tråden som Yeti rekommenderade vid tillfälle.

Om ditt delta på 9 var med tillskott, vilket inte jag förstod, så finns det ingen anledning att öka farten annat än som ett begränsat test och i så fall mest för att för att utröna om den ökade effekten som kan tas ut över radiatorerna innebär att man kan sänka kurvan eller så.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #77 skrivet: 26 januari 2012, 16:20:58 »
Jaha här fick man sina fiskar varma  ???  De jag sa var att man inte mÃ¥ste köra med ett delta pÃ¥ 7-8 INGET annat.  Sa jag -kör pÃ¥ 1 :o  Nej.

Anledning till att jag sa det är att ofta ser man folk som har fint fungerande anläggningar men kanske ett delta pÃ¥ 6 och ett KB delta pÃ¥ 2.  DÃ¥ kommer det snabbt uppmaningar att -sänk farten pÃ¥ KB och höj pÃ¥ VB.

Då ser ni inte hela bilden, evap! vad händer med den?
Hur mkt övertempar vi VBF om vi sänker avkylningen av kompressorn? 

Jag sa inte att folk ska ratta in 1     

Hur brukar du ställa in dina maskiner Yeti550?   :)
« Senast ändrad: 26 januari 2012, 16:45:32 av VP ORAKLET »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #78 skrivet: 26 januari 2012, 16:51:45 »
Jaha här fick man sina fiskar varma  ??? 

Genom att du har en Thermia hemma, sÃ¥ är det väl bra att du blir "grillad".  knUp
DÃ¥ fÃ¥r du känna värme nÃ¥gon gÃ¥ng i alla fall.  ;D

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #79 skrivet: 26 januari 2012, 16:57:59 »
Värme???   Här är det lika kallt som i mitt Thermia uppvärmda hus ;D

FÃ¥r skruva ihop min egendesignade VP som ligger i smÃ¥bitar i källaren :D  Har´nte tiiiiiiiiid *vinkar*

Utloggad Henrik Johansson

  • Nyfiken nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Partille Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #80 skrivet: 26 januari 2012, 18:23:21 »
Hej Allihopa
Nu har jag gjort en ny avläsning:

GT1: Från 39,2 ºC. Nuv 36,6 ºC
GT2: 0,3 ºC (-1,6 ºC. Verklig temp)
GT3: Börv 48 ºC Nuv 47,6 ºC
GT6: 80,3 ºC
GT8: 42,7 ºC
GT9: 37,6  ºC
GT10: -0,7 ºC
GT11: -4,0 ºC

DÃ¥ fÃ¥s alltsÃ¥ ett  :dt:Vb pÃ¥ 5,1 ºC som spontant känns lite lÃ¥gt men jag kör pÃ¥ och provar nÃ¥gra dagar, verkar ju som att kylan skall hÃ¥lla i sig ! ;D

Har även som David rådde sänkt kurvan från 4,5 till 4,2 bara för att testa, och få lite "känsla" för grejorna. Nu får man väl känna hur det känns över helgen och kolla lite hur mkt tillskottet behöver gå in.
Pumpen har nu gått 32576h och tillskottet gått 3856h
Detta ger att tillskottet gått totalt 12h på de senaste 48h dvs 25% av tiden.
Vilket verkar stämma bra med tanke på rådande utetemperaturer samt de uträkningar som presenterats på detta eminenta forum.
En sak som irriterar mig en smula är felvisningen på GT2 ,verkar som att detta inte är ovanligt.
Vad tror/tycker ni? Ska jag investera i en ny utgivare eller är det bara att gilla läget?

Med vänlig hälsning,
Henke
Lättbetong & Tegel villa 180kvm -61 originalfönster samt isolering.......
IVT HT+ C7 bergvärme  140m borrhÃ¥l.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #81 skrivet: 26 januari 2012, 18:32:26 »
ger ivt någon möjlighet att kalibrera givarna. Om missvisningen på GT2 är konstant, eller i det närmsta konstant, så kan man ju lösa det genom att sätta en offset på typ -1.

Men då kommer det bli varmare inne. Just nu är ju din maskin med avseende på kurvor och sådant anpassad för en missvisande givare.

Om givaren visar olika fel vid olika ute-temp hade jag bytt ut den direkt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #82 skrivet: 26 januari 2012, 20:08:05 »
Hej Allihopa
Nu har jag gjort en ny avläsning:

GT1: Från 39,2 ºC. Nuv 36,6 ºC
GT2: 0,3 ºC (-1,6 ºC. Verklig temp)
GT3: Börv 48 ºC Nuv 47,6 ºC
GT6: 80,3 ºC
GT8: 42,7 ºC
GT9: 37,6  ºC
GT10: -0,7 ºC
GT11: -4,0 ºC

DÃ¥ fÃ¥s alltsÃ¥ ett  :dt:Vb pÃ¥ 5,1 ºC som spontant känns lite lÃ¥gt men jag kör pÃ¥ och provar nÃ¥gra dagar, verkar ju som att kylan skall hÃ¥lla i sig ! ;D

Har även som David rådde sänkt kurvan från 4,5 till 4,2 bara för att testa, och få lite "känsla" för grejorna. Nu får man väl känna hur det känns över helgen och kolla lite hur mkt tillskottet behöver gå in.
Pumpen har nu gått 32576h och tillskottet gått 3856h
Detta ger att tillskottet gått totalt 12h på de senaste 48h dvs 25% av tiden.
Vilket verkar stämma bra med tanke på rådande utetemperaturer samt de uträkningar som presenterats på detta eminenta forum.
En sak som irriterar mig en smula är felvisningen på GT2 ,verkar som att detta inte är ovanligt.
Vad tror/tycker ni? Ska jag investera i en ny utgivare eller är det bara att gilla läget?

Med vänlig hälsning,
Henke

Jo vi förstår att ni har det jobbigt med kylan där nere.......... ;) ;)
Jag fick beskedet från Boschsupporten att utegivare inte verkar vara så exakta och det går ej heller att kalibrera dessa. Kul att du testar med ändringar och rapporterar till oss! Thumbsup

Utloggad Henrik Johansson

  • Nyfiken nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Partille Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #83 skrivet: 26 januari 2012, 20:24:49 »
Jag kommer ursprungligen från Kalix så min kommentar om "kylan" får tas med en hälsosam dos ironi *roflmao*
Saken är den att jag är uppväxt med farsans jordvärmeanläggning som körs ner till -20 ºC utan tillskott. Därför trodde jag att det kanske var något allvarligt fel på min pump eller borrhål (nojig förstahusägare....).
Nu känns det ju som att grejorna funkar som dom ska ,men ingenjör som man är kan man ju inte hålla sig från att försöka optimera så långt det går...... Sc:,h b00k
Känns mycket bra att ha det här forumet som bollplank istället för att bara lyssna hur farsans 25 år gamla anläggning bara tuffar på.


Lättbetong & Tegel villa 180kvm -61 originalfönster samt isolering.......
IVT HT+ C7 bergvärme  140m borrhÃ¥l.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #84 skrivet: 27 januari 2012, 08:22:23 »
Jag fick beskedet från Boschsupporten att utegivare inte verkar vara så exakta och det går ej heller att kalibrera dessa. Kul att du testar med ändringar och rapporterar till oss! Thumbsup

Det borde gå att kalibrera dom, men bara med en fast offset. Dvs, man kan bara kompensera för ett fel som är lika stort vid alla temperaturer. Dock kan man ju korrigera den så att den visar hyfsat rätt i aktuellt mätintervall...
Vad har du för styrsystem och årsmodell?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Henrik Johansson

  • Nyfiken nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Partille Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #85 skrivet: 27 januari 2012, 09:14:29 »
Hej Purjo

REGO 637 årsmodell 2005 antar jag.
Hittar ingen meny eller liknande för kalibrering eller offset.
Som jag förstått så består givaren i stort sett av ett motstånd, går det att endast ersätta detta med ett nytt eller byter man hela givaren?

//H

Lättbetong & Tegel villa 180kvm -61 originalfönster samt isolering.......
IVT HT+ C7 bergvärme  140m borrhÃ¥l.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #86 skrivet: 27 januari 2012, 09:49:13 »

Vad tror/tycker ni? Ska jag investera i en ny utgivare eller är det bara att gilla läget?

Det finns inget som säger att en ny utegivare skulle vara bättre. Det är vanligt med en grads felvisning eller mer.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #87 skrivet: 27 januari 2012, 10:44:57 »
Hej Purjo

REGO 637 årsmodell 2005 antar jag.
Hittar ingen meny eller liknande för kalibrering eller offset.
Som jag förstått så består givaren i stort sett av ett motstånd, går det att endast ersätta detta med ett nytt eller byter man hela givaren?

//H



Nej, Rego637 verkar inte ha nÃ¥n inbyggd givarkorrigering  :(  Rent driftmässigt gör det inte sÃ¥ mycket om nÃ¥n givare visar en eller ett par grader fel, men det är ju lätt att dra fel slutsatser när man försöker optimera anläggningen...

Visar den mycket fel så kan man byta motståndet. Det är ett 4,7kohm NTC med B25/100 ~ 3900-4000 K
« Senast ändrad: 27 januari 2012, 11:15:32 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #88 skrivet: 27 januari 2012, 11:10:55 »
Är felvisningen på rumsgivaren, kan ett fast motstånd monteras i serie/parallellt med NTC.

Elfa,s Art.Nr. 60-260-25 fungerar utmärkt som alternativ till samtliga givare.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #89 skrivet: 04 februari 2012, 09:44:11 »
Intressant tråd att läsa.
Vi har som samma "problem" att eltillskottet drar iväg medans många vänners anläggningar inte kör eltillskott alls trots temperaturer under -20C.
Har siffror från offerten som de som vi köpte huset av fick 2004-11 om det är av intresse. Också en IVT anläggning.
 :-\
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!