Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ljuddämpare?  (läst 2143 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mutant

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • comfortzone CE65
ljuddämpare?
« skrivet: 02 oktober 2009, 17:26:46 »
Hej!
Är ny på forumet och har just installerat en Comfortzone CE65. Har fått ventilationen injusterad och har lite störande ljud ifrån ventilationen pga det högre flödet. Visade sig att jag inte har någon ljuddämpare i systemet sedan tidigare. Skaffade en flexibel ljuddämpare som jag satte mellan VP och frånluftkanalen och genast blev ljudnivån mycket trevligare. Men, installatören av pannan säger att tryckfallet i en flexibel ljuddämpare är ganska stort och tycker att jag ska ta bort den och sätta en fast ljuddämpare istället för att VP ska få rätt flöde och inte tappa effekt. Ventilationsfirman där jag köpte den flexibla säger att det är inget större tryckfall i den. Någon som har erfarenhet av detta? Kan naturligtvis ta hit dom igen för att mäta upp flödet men tänkte slippa det....
1 1/2 plans hus byggt 1997 på 200m3. Comfortzone CE65 sedan september 2009.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: ljuddämpare?
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2009, 19:08:40 »
Har bara positiva erfarenheter av flexibla ljuddämparslangar. Oftast brukar det bli ett högre luftflöde om man ersätter spirorör med flexslangarna. :D
Har ingen vettig förklaring men att det skulle sjunka har jag aldrig varit med om.
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!