Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej  (läst 11798 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad orub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #15 skrivet: 07 januari 2017, 19:24:44 »
Har nu plockat ur kontaktorn ur min Fighter 1210-7,   efter lite pillande fick Jag bort toppkÃ¥pan pÃ¥ kontaktorn sÃ¥ att Jag kan se in i detta och
märker att det finns sotbeläggningar Där.

   Blir att skaffa en ny kontaktor sitter nu en Allen-Bradley  Switzerland där, skall man fortsätta med lika ?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #16 skrivet: 07 januari 2017, 19:47:33 »
Det duger med vilket fabrikat som helst bara dom har samma arbetsspänning har samma belastningsförmåga och samma funktioner på kontakterna.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #17 skrivet: 07 januari 2017, 20:32:02 »
Den gula rektangeln är startkontaktor, den dras när man ställer strömbrytaren i ON.
Den gör att driftkontaktor eller mjukstart får spänning.

Den i svarta rektangeln är motorskydd, vrids knappen i ringen till A så återställs motorskyddet automatiskt om värmepumpen startas om.
Annars måste den tryckas in för återställning.
Röda knappen är för test.

Och ursäkta, på 1210 sitter den till vänster om VVB, jag hade fel om att den sitter bakom displayen på denna. Skämspådig
« Senast ändrad: 07 januari 2017, 20:37:34 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #18 skrivet: 07 januari 2017, 20:59:01 »
  Pröva med att byta alla fasers säkringar till pumpen, bÃ¥de huvudsäkringar Ã¥ pumpens säkringar, svärföräldrarnas vp hade liknande problem, dom hade bytt bara den synliga trasiga  porslinsäkringen, men jag bytte alla Ã¥ dÃ¥ startade vp:n upp o.k., tydligen var det en eller fler säkringar som löst ut men inte syntes.

Utloggad orub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #19 skrivet: 07 januari 2017, 22:48:26 »
Efter att Jag noggrant studerat kontaktorn fann Jag hur enkelt hopsatt denna var,  Jag kunde efter att Jag lossat pÃ¥ lite plastlister lyfta av överdelen,
och sedan plocka ut kontaktytorna som Jag sedan tvättade och polerade. Väl ihopsatt monterade Jag kontaktorn och anslöt den till kompressorn.

 Jag kopplade pÃ¥ min voltmeter över  2 faser och inväntade sedan start, men kompressorn orkade inte igÃ¥ng bara ett rÃ¥mande ljud därefter  HP/MS larm,
 sammanlagt gjorde Jag 3 sÃ¥dana försök med voltmetern inkopplat i olika kombinationer mellan faserna, spänningen sjönk ej.
 men trots detta verkade kompressorn arbeta mycket tungt.
 Jag undrar nu kan det ligga sÃ¥ stort mottryck pÃ¥ kompressorn att den inte orkar igÃ¥ng,  eller är det ett skurit lager midre troligt dÃ¥ det ju arbetar i olja.

                       Finns är nÃ¥gon som har erfarenhet av detta ?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #20 skrivet: 07 januari 2017, 23:11:57 »
har du amperetång, mät strömstyrkan på vardera fas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #21 skrivet: 08 januari 2017, 10:01:12 »
Efter att Jag noggrant studerat kontaktorn fann Jag hur enkelt hopsatt denna var,  Jag kunde efter att Jag lossat pÃ¥ lite plastlister lyfta av överdelen,
och sedan plocka ut kontaktytorna som Jag sedan tvättade och polerade. Väl ihopsatt monterade Jag kontaktorn och anslöt den till kompressorn.

Var det driftkontaktorn som sitter under motorskyddet dom du rengjorde?

Har du kollat att köldbärarpumpen funkar som den ska?
Utan flöde där kan det gå tungt, ibland löser lågtryckspressostaten, ibland motorskyddet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad orub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #22 skrivet: 08 januari 2017, 16:41:33 »
Jag har nu kopplat köldbärarpumpen externt sÃ¥ att den gÃ¥r oavbrutet, men kompressordelen orkar inte igÃ¥ng,  LÃ¥ter som den har ett stort motstÃ¥nd nÃ¥gonstans.

Jag har tyvärr ingen tångamperemeter.


Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #23 skrivet: 08 januari 2017, 17:00:53 »
expansionsventil, igensatt torkfilter, eller helt enkelt trasig kompressor, om nu kontaktorerna var hela.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #24 skrivet: 08 januari 2017, 17:34:53 »
Inga trådar som lossnat någonstans?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad orub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #25 skrivet: 09 januari 2017, 00:28:16 »
Nej Jag kan inte finna nÃ¥gra lösa kablar  ,  kompressorn för spänning pÃ¥  alla 3 faser , mäter volt men tyvärr inte ström.

gÃ¥r c:a 4 sekunder med starkt brummande sedan bryter larmet driften   ( HP/MS larm )

Expansionsventil Igensatt torkfilter,  gÃ¥r det att kontrollera pÃ¥ nÃ¥got annat vis än att bara byta  ?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #26 skrivet: 09 januari 2017, 06:38:54 »
ja man kan se vad du har för tryck, om man kopplar på manometer, men om kompressorn inte går mer än de få sekunder, så hinner man knappast se något. I mina öron låter det som kompressorn, var med om exakt samma i en 1210 för en månad sedan, den orka inte snurra, bara morrade, och löste på ms. Men ta dit nån som kan mäta strömmar, och ev kolla tryck.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #27 skrivet: 09 januari 2017, 06:41:58 »
Om den gÃ¥r starta om utan att Ã¥terställa motorskyddet sÃ¥ kan det ju inte vara MS den löser pÃ¥. (Om inte motorskyddet stÃ¥r i Auto  nono )
Är det inte det så borde det vara HP, men det låter ju konstigt om den aldrig ens går igång ordentligt.

Har du fel på motorskyddet så att det inte löst ut när en av huvudsäkringarna gick så kan det ha skadat kompressorn så att den inte längre går.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #28 skrivet: 09 januari 2017, 07:31:08 »
"Motorskyddet" på bilden är ett överströmsrelä som inte bryter faserna utan har två växlande kontakter. Återställs med gula knappen om det inte är autoåterställning.

Prova även megga kompressor samt mät ström med tångamperemeter med inrush current funktion
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #29 skrivet: 09 januari 2017, 07:33:50 »
Finns ingen gul knapp...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!