Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är det kört nu?  (läst 31367 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
SV: Är det kört nu?
« Svar #225 skrivet: 31 december 2017, 20:41:04 »
Års-COP landar preliminärt på 5,8.

borra är lite lätt överdimensionerad

5.8!!  :)  tummenupp
Hur pass överdimensionerad?
5.8 är fasen inte illa pinkat!
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Är det kört nu?
« Svar #226 skrivet: 01 januari 2018, 12:18:00 »
Jag har en borra pÃ¥ 150 m och enligt Nibes beräkningsprogram skulle det räckt med 123 m. UtgÃ¥r man frÃ¥n ca 140 kwh per meter och Ã¥r sÃ¥ skulle det kanske det hade räckt med drygt 100 m.  Jag tror dessutom att jag hade tur med mitt hÃ¥l som verkar vara bra vattenförande. De sista metrarna var väldigt sega att borra pga allt vatten. Jag tycker ocksÃ¥ se högre temperaturer nu i vinter efter det att grundvattnet kommit tillbaka i Uppsala.
Kombinera detta med att jag i huvudsak har golvvärme med låg returtemperatur så blir det hela ganska bra.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
SV: Är det kört nu?
« Svar #227 skrivet: 01 januari 2018, 13:24:33 »
Ser ut att vara en riktig guldborra det där  tummenupp

Blir spännande att se hur min anläggning kommer prestera..
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är det kört nu?
« Svar #228 skrivet: 01 januari 2018, 13:54:35 »
I Nibefallet så används normalt växelventil mot poolen. Trodde du hade shunt idag.

Om du skall ha tank så sitter väl den normalt mot värmesystemet och växelventilen sitter före tanken, så förvärmning av VV ger inget i pooldrift. Det går väl säkert att koppla på annat vis, men då måste man nog även ha bypass för att få cirkulation i värmesystemet för att få gm mätningen att funka.

När det gäller bypass så är ju inte det någon garanti för att säkerställa flödet om termostater stänger. Den funkar ju bara om externa flödet är större on flödet genom VP.

I min 1245 kan jag ställa rumstemp på 0,5 grader när. Antar att det åtminstone är den upplösningen även på poolen. Den visar alla temperaturer på tiondelen och regleringen verkar också gå på tiondelen.

Det är ju det där som är det fina med IVT/Bosh reglering, den är så snabb att bypassen fungerar även om termostaterna stryper, den varvar bara ned för att hålla önskat börvärde på framledningen, även med kortslutning i bypassen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Är det kört nu?
« Svar #229 skrivet: 01 januari 2018, 14:01:11 »
Har du sett loggar pÃ¥ IVT/Bosch  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är det kört nu?
« Svar #230 skrivet: 01 januari 2018, 16:04:28 »
nej, detär enligt lexus utsago.
har inga skäl att betvivla det han påstår.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Är det kört nu?
« Svar #231 skrivet: 01 januari 2018, 16:30:12 »
Nej han har nog garanterat koll på hur Ivt funkar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är det kört nu?
« Svar #232 skrivet: 01 januari 2018, 17:19:01 »
Det jag undrar hur ivt hanterar om man har lägre flöde externt än internt.
Externa cp:n är en tryckstyrd modell, men on/off styrs av vp:n, vill jag minnas.
Interna cp:n håller ett delta t på 7 grader vid värmedrift.
Om man då har ett lägre externt flöde, åker ju resten in i vp:n via bypassen.
Låter som receptet för många start/stopp.

Detta gäller ju inte dig då rickard, som är utan termostater, utan rent generellt.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Är det kört nu?
« Svar #233 skrivet: 01 januari 2018, 18:13:07 »
HÃ¥ller den verkligen delta pÃ¥ 7 grader vid lÃ¥g effekt Sc:,h LÃ¥ter man sÃ¥ mÃ¥nga termostater bromsa flödet sÃ¥ det är lägre i externa kretsen när vp gÃ¥r pÃ¥ min effekt dÃ¥ har man kanske justerat in tex kurvan fel eller sÃ¥ har man ett glashus och dÃ¥ kanske man ska ha en arbetstank  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är det kört nu?
« Svar #234 skrivet: 02 januari 2018, 07:26:57 »
Oavsett vilken deltaT den håller så kommer det inte att generera några fler start och stopp än vad andra värmepumpar skulle göra.
Så länge huset har ett energibehov som är större än värmepumpens lägsta uteffekt kommer ju bara invertern att varva ned om det börjar bli kortslutning i bypassen.
Varmt vatten tillbaka via bypassen = för hög temp på vbf = invertern tar ned effekten = lägre temp på vbf
Först om energibehover är lägre än värmepumpens lägsta uteffekt så genererat det övertemp med kompressorstopp som följd, men det gäller ju alla invertrar.

Det enda som är viktigt för att det skall fungera är att invertern reglerar tillräckligt snabbt för att hinna med innan styrningen når gränsen för "stopp kompressor" - hur nu IVT styr just detta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är det kört nu?
« Svar #235 skrivet: 21 december 2018, 14:39:55 »
NÃ¥ Rickard. Har du införskaffat en ny onoff och arbetstank än?  ;) Är det inte dags snart?
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är det kört nu?
« Svar #236 skrivet: 22 december 2018, 21:26:53 »
Som tidigare sagts många gånger, jag har tyvärr inte plats för värmepump och arbetstank.
När det blir byte blir det nog en inverter, om jag kan hitta någon som kan värma vår pool utan att det blir för dyrt med tillbehör, eller för krånligt för att jag skall förstå hur det är tänkt att fungera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!