Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Proffsens drömanläggning vid nybygge?  (läst 7982 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
Proffsens drömanläggning vid nybygge?
« skrivet: 13 februari 2011, 22:55:27 »
Hej, Jag ska bygga ut huset till sommarn och funderar på hur värmesystemet ska se ut, och när jag läser här så har jag förstått att det finns en hel del duktiga folk som kanske har nån tips eller ser något jag kan göra smartare?

Huset blir 140 kvadrat + 70 kvadrat loft, golvvärme överallt.

200m borrhål
1245 - 8kw
Acktank på 500 liter som golvvärme systemet får jobba mot med egen cp

3 st fläktkonvektorer på 5-7 kw st för kyla på sommaren.

ftx med vattenburet batteri, funkar det att bara sätta på en termostat med lös känselkropp som styrning?

Har ni smarta tips så berätta gärna! /Anders

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Proffsens drömanläggning vid nybygge?
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2011, 00:08:44 »
Loftet. Är det full höjd där? Sovrum? Bygger vatten o golvet på höjden så kanske det är läge att sätta radiatorer vid fönstren i stället, speciellt om sovrum på ö.v. Golvet kommer ju alltid vara varmt på öv ändå - men drag från fönstret kalla nätter är inte lika kul.

Med en modern ftx kanske du kan lägga eftervärmevattenbatteripengarna på något annat?

Jag hade velat vara 140% säker att jag aldrig behöver elspets. Huruvida det krävs i ditt fall kan bara dignitärerna svara på. Därtill kanske du någon gång vill ha pool eller bygga ut ännu mer i framtiden? Då är ju en väl tilltagen panna en bra idé.

Du har inte nämnt varmvatten. Kan ju vara värt att säkerställa att du har en grymt bra lösning för detta från dag 1.

Personligen tycker jag det låter som du gör helt rätt. Bergvärme + lågtemp + FTX rules!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Proffsens drömanläggning vid nybygge?
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2011, 22:11:29 »
Vattenvärmaren i FTX:en kan väl vara inkopplad hela tiden? Luft som rör sig upplevs som kallare än den är, så det är bara en fördel om den är varmare än rummet. blir det för varmt tar väl rumsgivaren hand om det och sänker elementen? Totalt sett får du lägre framledning.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Proffsens drömanläggning vid nybygge?
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2011, 23:50:18 »
Ett modernt ftx aggregat med exempelvis roterande växlare ska inte behöva eftervärme då det återvinner så pass mycket ur luften. Därtill kommer att den inkommande luften ska vara lite svalare för att blanda sig bättre med inneluften. Annars kan den lägga sig som ett lock i taket.

Om du har 21 grader inne och får 15 grader på inluften så kommer inte den upplevas som kall givet att det är ett ganska litet luftflöde sett till rummets totala och konstant uppvärmda volym.

Om tempen är 15 i ventilen så är den ju säkert 20 bara du är en meter i från.


Jag menar egentligen inte att det är fel att ha ett vattenbatteri fast det är ett nytt aggregat. Jag tänkte bara att det kanske finns andra områden där man kan lägga pengarna om nu ändå investerar i ett helt nytt FTX aggregat.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Proffsens drömanläggning vid nybygge?
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2011, 08:52:15 »
I normalfallet har FTX ett elbatteri som man helst inte vill använda, men nu var det ju lite drömbygge, vad ska man ha om man inte behöver kompromissa, och då känns ett vattenbatteri och värmepump inte helt fel. Har man vattenbatteriet, är det ju synd att inte använda det? Man kan alltid komplettera med styrning efteråt
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Proffsens drömanläggning vid nybygge?
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2011, 10:46:57 »
Om man har en ftx som kräver eftervärme så ska man självklart ha ett vattenbatteri för detta, om möjlighet för detta finns. Har man desutom ett sådant batteri liggande, vilket plutus nämner, så är det ju en no-brainer, dvs självklart ska man sätta dit den.

Har man ett FTX aggregat som inte behöver eftervärme och inte redan har ett vattenbatteri som ligger o skräpar då kanske man väljer att lägga pengarna på något annat.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Balkkin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Proffsens drömanläggning vid nybygge?
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2011, 20:36:32 »
varför ska du ha en 1245:a? eller rättare sakt, varför en nibe?  :)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Proffsens drömanläggning vid nybygge?
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2011, 20:42:11 »
 >:D
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Proffsens drömanläggning vid nybygge?
« Svar #8 skrivet: 15 februari 2011, 21:02:08 »
Vad annat om det ska bli ett drömbygge ;D
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Proffsens drömanläggning vid nybygge?
« Svar #9 skrivet: 15 februari 2011, 21:12:50 »
Nibe verkar vara sämre valet om man får läsa Johans tråd, oljud och vibrationer..

Och vissa får en Nibe 750 om 2 veckor.. Tur man har oljapanna i backup..!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Proffsens drömanläggning vid nybygge?
« Svar #10 skrivet: 15 februari 2011, 21:17:13 »
Nibe verkar vara sämre valet om man får läsa Johans tråd, oljud och vibrationer..

Och vissa får en Nibe 750 om 2 veckor.. Tur man har oljapanna i backup..!

Ja alla som har en nibe ligger vaken på nätterna av oljudet huvuddunk huvuddunk huvuddunk
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Proffsens drömanläggning vid nybygge?
« Svar #11 skrivet: 15 februari 2011, 21:32:25 »
Nibe verkar vara sämre valet om man får läsa Johans tråd, oljud och vibrationer..

Och vissa får en Nibe 750 om 2 veckor.. Tur man har oljapanna i backup..!

Nu hade ju han en äldre typ av pump, och jag tror inte hans problem beror så mycket på fabrikat på pumpen som olyckliga resonanser i huset som samverkar med pumpen.

Jag installerade ju en F1245-12 i Dalarna före jul, med stumt monterade rör, och det hörs inget annat än ett svagt brusande i ett rör när cirkpumpen varvar upp. Inget ljud från själva pumpen, och pumpen är betydligt tystare än frysboxen som stod där pumpen står nu. Brusandet kan man nog bli kvitt genom att sänka pumpen lite, men jag störs inte alls av det, och det kommer nog att bli tystare när andra stugan kopplas in i vår.

Den är betydligt tystare än min Stiebel-Eltron från 2004 som jag har i Uppsala.

Nu kanske en frånluft låter mera, men jag tror inte den låter mer än nåt annat fabrikat.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Proffsens drömanläggning vid nybygge?
« Svar #12 skrivet: 15 februari 2011, 21:43:11 »
Skojade lite, han verkar ha haft otur, och Nibe tjuriga och obrydd installatör..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Proffsens drömanläggning vid nybygge?
« Svar #13 skrivet: 23 februari 2011, 23:56:23 »
Hej, Efter att pratat med nibe så har jag kommit fram till att det blir en volymtank på 200 liter istället, då borde funkar utan extra cirkpump.
Och det går bara att plocka ut 5 kw kyla ur 200 meter, så det blir bara en konvektor och en luft/luft pump som kompliment.

David: Loftet skrev jag fel, övervåning skulle det vara. Fönstrena blir U-värde 1,0 så det borde inte bli några kallras. Ftx blir med roterande växlare men visst måste man ha eftervärme när det är -20 ? Undra om det räcker med 40 grader på vattnet då bara. Varmvattnet kommer jag att förbereda för solvärme med rör i väggar upp till tak, men jag får inte ha för många "tråkiga burkar" för regeringen....

balkkin: Jag har installerat ca 50 st 11/1245:or och det är klart bästa maskinen på marknaden enligt mig.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Proffsens drömanläggning vid nybygge?
« Svar #14 skrivet: 24 februari 2011, 01:10:13 »
Jag vidhåller att du inte borde behöva eftervärmare. Men det går ju alltid att montera i efterhand om du skulle få bekymmer med detta.

Som du säger finns det väl egentligen ingen nackdel med golvvärme på övervåningen. Det kanske kan vara bra att tänka till vid dimensionering eller att på annat sätt kunna justera temp uppe och nere så det inte blir för varmt där uppe på vintern.

Vad är det som är bättre med 11/1245 jämfört med de andra maskinerna du brukar installera
och vilka är i så fall dessa andra maskiner du jämför med? Jag tycker exempelvis optimum borde klara sig ganska väl i konkurrensen.

Vart kommer huset stå i landet? Kommer 8kw räcka? Kanske löser sig i och med renoveringen (eller är det nybygge) samt låg framledning och bra djup på borra. Kanske motsvarar en 10kw maskin under mindre gynnsamma förhållanden? Jag tänker snarast om man gör något från scratch med ambitionen att göra det så bra som möjligt så är kanske det värsta som kan hända att man sedan behöver rulla med elspets. Med en 10kw maskin kan du ju köra på det borrdjup du tänkt dig (typ) och har större marginaler. Men det har du kanske redan räknat på. alla fall värt att fråga!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!