Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 7 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Daniel Sjöblom
« skrivet: 03 mars 2020, 21:39:11 »

Känn på rören hur varma de är. Du kan om du börjar vid pumpen känna dig fram var värmen tar vägen. Känn från varma röret ut från värmepumpen hela vägen fram till golvvärmefördelarna, och sen individuellt på varje slinga i golvvärmen. Genom att känna efter på alla avstick o dyl brukar man kunna känna var värmen tar vägen och om det finns nån kortslutning nånstans. Att du fick HP larm när du stängde bypass tyder på noll flöde i slingorna. Prova vrid hälften av ventilerna på en fördelare för gv i botten och hälften helt uppskruvade. Känn sen om det blir nån skillnad i värme och i vilket läge rattarna ska vara.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 01 mars 2020, 17:16:58 »

Har man en inställning som fungerar bra vid noll grader kan man ändra värmekurvan vid andra värden i meny 1.3. Värmekurvan i reglersystemet är en rak linje. Men då värmeavgivningen från radiatorer och golvvärme ökar snabbare än temperaturdifferensen värmebärare/rum ska en korrekt värmekurva plana ut lite vid låga utomhustemperaturer. Knäcker man värmekurvan i 1.3 slipper man ändra värmekurva när temperaturen ute ändras mycket.

Ett annat alternativ är att installera en rumsgivare som till stor del kompenserar för att värmekurvan inte har idealt utseende. Rumsgivare ger också jämnare inomhustemperatur när solen börjar värma.
Skrivet av: Moonman
« skrivet: 01 mars 2020, 14:27:19 »

Kontrollerade inställningarna och det verkar ha varit fabriksinställningarna. Vi har märkt att när temperaturen har gått under nollan så ökar vår temperatur inomhus. Ställde ned kurvan från 2,8 till 2,2 nu så vi får se om det fungerar bättre.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 29 februari 2020, 13:28:59 »

Elpatronens inkoppling bestäms av värdena i meny 8.1 och 8.3.4. Fabriksinställningen för 8.1 är 60 minuter, för 8.3.4 kommer jag inte ihåg vad det är för standardvärde. Det kan vara värt att kontrollera de inställningarna.

Är inkopplingstiderna rätt inställda är pumpen lite klen i förhållande till husets värmebehov. För egen del skulle jag vilja att elpatron behövdes först vid ca -7 grader. Då blir det inte många timmar tillsatsel per år i Stockholmstrakten. Men det är inte mycket att göra något åt, man har den pump man har.
Skrivet av: Moonman
« skrivet: 29 februari 2020, 09:42:16 »

En differens på 8 grader är som det ska vara. Att den ökar till 11 med elpatronen inkopplad är också ok.

När jag läste igenom gamla inlägg insåg jag att jag förmodligen missförstod ett inlägg från 10/12. Om 13 graders differens var med elpatronen inkopplad är det inget onormalt. Men det skadar ändå inte att se efter hur det ser ut i slangarna med tanke på att det var svart gegga i filtret.

Tack! Det var jag som var otydlig. Elpatronen går inte in tidigt? När "ska" den gå in?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 29 februari 2020, 08:00:15 »

En differens på 8 grader är som det ska vara. Att den ökar till 11 med elpatronen inkopplad är också ok.

När jag läste igenom gamla inlägg insåg jag att jag förmodligen missförstod ett inlägg från 10/12. Om 13 graders differens var med elpatronen inkopplad är det inget onormalt. Men det skadar ändå inte att se efter hur det ser ut i slangarna med tanke på att det var svart gegga i filtret.
Skrivet av: Moonman
« skrivet: 28 februari 2020, 20:51:46 »

Tack vare er alla så har vi värme!

Angående slangarna så tänkte jag rensa dem till sommaren och pga detta så väntar jag med att optimera flödet i pumpen och slingorna men några frågor har dykt upp.

Just nu är det -3,9 grader och då har elpatronen gått in. Är inte det tidigt och vad kan sådant bero på?

Har normalt sett en diff mellan tur och retur på 8 grader men när elpatronen går så ökar diffen och var nu på 11. Är detta normalt?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 10 december 2019, 10:02:33 »

Ett vanligt problem med IVT-pumpar av lite äldre årgång är att de flexibla slangarna i pumpen är gjorda av ett magnetiskt material. Det gör att magnetit avsätts där och så småningom blockerar flödet. Prova med en magnet om ståltrådarna runt flexslangarna är gjorda av ett magnetisk stål. Om slangarna är magnetiska är det, med tanke på att filtret var svart, troligt att slangarna är igensatta av magnetit. 13 graders differens med interna pumpen i läge 3 är inte alls som det ska vara.
Skrivet av: Moonman
« skrivet: 10 december 2019, 09:04:45 »

13 graders skillnad mellan värmebärare ut och retur är lite för mycket. Du behöver bättra på cirkulationen.

Pumparna står på max, dvs 3.

Skulle flexslangarna i pumpen vara ett problem? Har läst att det är vanligt att de sätter igen sig på IVT-pumpar.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 10 december 2019, 08:47:55 »

13 graders skillnad mellan värmebärare ut och retur är lite för mycket. Du behöver bättra på cirkulationen.
Skrivet av: Moonman
« skrivet: 10 december 2019, 08:02:23 »

Vi har haft värmen på nu ett tag men frågorna hopar sig:
  • Vi har varit uppe i 21,0° men det är inte stabilt och i morse var vi nere på 18,4°. Är detta normalt? Våra nya innerdelar till spaltventilerna kommer idag, nu är det hål rakt in, kommer det att påverka positivt? Vi har ingen inomhusgivare.
  • Hur varmt får värmebärare ut vara? Idag gick pumpen med tillskott. Returmålet var 33° och den låg på 31° med värmebärare ut på 44°.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 06 december 2019, 15:59:48 »

Det skulle vara intressant att veta temperaturen efter blandningspunkten för bypass och utgående värmebärare. Vill man mäta det på ett enkelt sätt behövs en IR-termometer. För att man ska få rättvisande värden måste man mäta mot en målad yta eller tejp. Det går inte att mäta mot en metallyta.
Skrivet av: Moonman
« skrivet: 03 december 2019, 22:33:31 »

Jag ändrade nu så att P2 enbart går när pumpen arbetar samt ändrade hastigheten från 2 till 3. Förhållandet mellan GT1 och GT9 är det samma och GT8 har sjunkit 0,9 grader, från 41,4 till 40,5. Jag trodde ärligt talat att det skulle hända mer men jag ändrade 17 tiden och inget mer har hänt.

Satte på legionella-"peak" var 14 dag.

Det har blivit varmt i huset, 20,8 grader och ständigt ökande även om det går sakta.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 03 december 2019, 16:18:30 »

Prova med den interna pumpen i läge 3. 

Det är lite konstigt att cirkulationspumparna ska behöva gå på högsta fart. Det finns nog en hel del injusteringsarbete på golvvärmeslingorna att göra.

Har det blivit varmt i huset?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 03 december 2019, 15:32:53 »

Lexus:
Förstår att det är positivt om P2 endast går när pumpen arbetar men varför finns alternativet att den alltid arbetar?

Många har endast den cirkulationspumpen d.v.s. samma pump som cirkulerar över kondensorn, cirkulerar vattnet även till radiatorer och andra värmeavgivande enheter.
Skrivet av: Moonman
« skrivet: 03 december 2019, 14:05:06 »

Lexus:
Förstår att det är positivt om P2 endast går när pumpen arbetar men varför finns alternativet att den alltid arbetar? Just nu står den på hela tiden.

Roland:
Yttre pumpen står på 3 och inre på 2. Ska jag öka den inre till 3, hålla koll på GT1/GT9 och se att GT8 & GT9 närmare sig varandra? Vad gör den inre pumpen?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 02 december 2019, 07:56:41 »

Väl hög temperaturdifferens GT8/GT9, 10,5 grader. Prova med att öka hastigheten på interna cirkulationspumpen ett snäpp. Kolla att differensen GT1/GT9 inte ökar då det betyder flöde åt fel håll i bypassen. 
Skrivet av: Moonman
« skrivet: 01 december 2019, 23:13:35 »

Ledsen för att svar har dröjt. Har och är mitt uppe i flytten.

Vid luftningen så upptäcktes att tidigare ägare stängt returerna på nästan alla slingor på entreplan och häften på övre plan. Vi har just nu 19,6 grader inomhus och detta är data från tidigare ikväll:

Retur GT1 Från 32,4 Nuv 32,2
Ute GT2 -1,8
Värmebärare Ut GT8 43,2
Värmebärare In GT9 32,7
Köldbärare In GT10 0,7

Har fler frågor som jag återkommer till men det kanske dröjer några dagar. Tusen tack för all hjälp och nu har vi iaf värme!
Skrivet av: Roland
« skrivet: 30 november 2019, 11:02:32 »

Bypassen innan pumpen blir varm. Exempel från ikväll GT1 26,2 GT8 52,3 & GT9 44,2

Om pumpen värmde huset är det inga bra värden. Pumpen arbetar med bakflöde i bypassen så att varmt utgående vatten förs tillbaka till inloppet utan att passera husets värmeavgivande slingor.

Differensen GT8/GT9 är 6,1 grader. Det är ett normalt värde när man har golvvärme och betyder att pumpens interna flöde är som det ska vara. Därav följer att flödet genom golvvärmesystemet är alldeles för lågt. Sätt den externa cirkulationspumpen på högsta hastighet. Som det nu får pumpen arbeta vid ca 20 grader för hög temperatur och det mår den inte bra av. Håller med Lexus, det måste vara något fel på cirkulationen i golvvärmesystemet.

Citera
Idag fick jag larmet "GT8/GT9 Högt värmebärardelta". Tog ut filtret som var helt svart och igensatt och rengjorde det. Pumpen arbetar ungefär 30 minuter innan den slår av.

Detta var förvånande. Varför skulle differensen bli för hög när den var ca 6 grader enligt värdena ovan. Det är också konstigt att filtret var svart. Det tyder på magnetit men var finns det något järn i systemet som kan korrodera? 30 minuters gångtid betraktar jag som rimligt. Frågan är hur länge den står still under en driftcykel. Det bestämmer ju den medeleffekt som tillförs huset.

Man fyller på vatten i systemet via en ventil som sitter vid pumpen. Den brukar sitta vid den förgrening där röret till expansionskärlet är anslutet. Skicka med en bild om det är oklart.

Vill inte måla fan på väggen men om tidigare ägaren hade kört värmepumpen länge på det sätt som inställningarna var när ni tog över huset har den inte mått bra. Pumpen har fått arbeta vid alldeles för hög temperatur vilket sliter på den och har, tack vare den öppna ventilen vid fördelarens bypass, haft för många starter vilket inte heller är bra. Undrar om man kan räkna med normal livslängd på kompressorn.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 30 november 2019, 07:57:43 »

Moonman

Har du fått igång värmen?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 28 november 2019, 23:07:15 »

Fyll på när trycket hamnar under 0,5 bar.

Kom ihåg att stänga cirkpumpen när du luftar.
Skrivet av: Moonman
« skrivet: 28 november 2019, 22:56:09 »

Ok, har ni någon guide för hur jag luftar samt fyller systemet? Räcker det att öppna luftningsnipplarna och övertrycket trycker ut luften eller behöver jag pressa igenom vatten samt var fyller jag på systemet, i fördelaren genom luftningsnippeln eller vid pumpen någonstans?

Jag förstår att det är tröttsamt med folk som inte kan något men jag vill verkligen lära mig.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 november 2019, 22:16:11 »

Carl N:
Känner jag på retur-fördelarna så är entreplan iskall och övervåningen ganska varm

Då är det nått som begränsar flödet nere genom golvvärmeslingorna, luft föreslog nån, eller nått annat?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 28 november 2019, 21:50:27 »

Moonman:

Du har högre flöde över värmepumpen än du har över värmekretsen. Det gör att flödet går fel väg genom bypassen vilket skapar de höga temperaturerna.

Du behöver fylla värmesystemet efter luftning, om/när trycket är under 0,5 bar.

Så länge du inte har avhjälpt problemet, kan du nog inte räkna med att få varmt i huset.

Skrivet av: Lexus
« skrivet: 28 november 2019, 21:44:08 »

Det ser jag inte som något problem, det är vanligt att den är klenare. När pumpen värmer huset är det ett bara ett mindre flöde som går genom bypassen (= returflödet från huset minus det interna flödet genom värmepumpen). När pumpen inte värmer huset gör det inget om värmebärarflödet blir mindre. Jag har pluggat bypassen på min pump och det fungerar utmärkt, slipper dessutom en cirkulationspump. 

Håller med om att 22 mm är lite snålt i synnerhet med tanke på att pumpen står i ett fristående garage. Det bör bli ett antal meter där utöver vad en inomhuspump skulle behöva.

Behöver han 0,5 l/s till golven, och värmepumpens nominella flöde är 0,29 l/s, så måste 0,21 l/s passera bypassen. I en 18-ledning ger det ett tryckfall på 850 Pa/m samt ett flöde på över 1 m/s.

När värmepumpen producerar varmvatten ska hela flödet till golven passera bypassen. Även om det inte spelar någon roll att flödet sjunker, så känns det inte rätt designat. Speciellt inte om det skapar missljud vid värmepumpen på grund av det höga flödet och den tunna bypassen.
Skrivet av: Moonman
« skrivet: 28 november 2019, 21:30:51 »

Carl N:
Känner jag på retur-fördelarna så är entreplan iskall och övervåningen ganska varm

Roland:
Bypassen innan pumpen blir varm. Exempel från ikväll GT1 26,2 GT8 52,3 & GT9 44,2

Lexus:
Antar att luftningsnippel är den som går ut nedåt på fördelarna. Manometern är i takhöjd på entreplan. Om det är returen som är definierad med varven ska då till ventilerna vara helt öppna? Vad har jag för fördelare? Var hittar jag en guide för att lufta dessa? Stänger man bara av cirkulationspumpen och öppnar nippeln? Behöver man fylla på vatten?

Idag fick jag larmet "GT8/GT9 Högt värmebärardelta". Tog ut filtret som var helt svart och igensatt och rengjorde det. Pumpen arbetar ungefär 30 minuter innan den slår av.

Ska nog försöka lufta ikväll annars får jag ta dit en tekniker.

Temperaturen ligger stabilt på 15 grader. Är det normalt att det tar tid eller kommer jag som det nu ser ut inte att få någon värme?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 28 november 2019, 21:17:22 »

Dessutom ser bypassen ut att vara endast 18 mm.

Det ser jag inte som något problem, det är vanligt att den är klenare. När pumpen värmer huset är det ett bara ett mindre flöde som går genom bypassen (= returflödet från huset minus det interna flödet genom värmepumpen). När pumpen inte värmer huset gör det inget om värmebärarflödet blir mindre. Jag har pluggat bypassen på min pump och det fungerar utmärkt, slipper dessutom en cirkulationspump. 

Håller med om att 22 mm är lite snålt i synnerhet med tanke på att pumpen står i ett fristående garage. Det bör bli ett antal meter där utöver vad en inomhuspump skulle behöva.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 28 november 2019, 16:34:33 »

Gissar att du har luft i golvslingorna/fördelarna.

Det sex varv som nämns, är förmodligen justerskruvarna på varje slingas retur. Kolla om det inte är en insex att skruva på.

De antal slingor som finns, tyder på att uppvärmd golvyta är över 200 m² troligen 220-230 m². Med frånluft utan återvinning kan en uppskattad toppeffekt ligga på typ 10-11 kW.

Rekommenderat deltaT över golvslingorna är 5°, vilket då kräver 0,5 l/s. Att se systemet matas med 22 mm vittnar om problem d.v.s. det ger ett tryckfall på 1,2 kPa/m och ett flöde på 1,5 m/s. Usch så fel. Dessutom ser bypassen ut att vara endast 18 mm.

Du har ju ett tryck på 1,3 bar samt luftningsskruvar på golvsligefördelarna, så det är bara att stänga cirkpumpen och lufta. Lämpligt tryck när du luftat klart är 0,6 bar, om/när manometern är i våg med våning 1.

Se även till att den interna cirkpumpen endast går när kompressor eller el-patron är aktiv. Kolla i meny 5.10 att "P2 med kompressor" är valt.



Skrivet av: Moonman
« skrivet: 28 november 2019, 15:49:18 »

Carl N:
Ska jag tolka det som att firman installerat bypass ifall att man i framtiden skulle byta värmekälla?

Bottenvåningen hade de tre största slingorna öppna, resten stängda. Värme ut på pumpen blev bara varmare och varmare men returvärdet förändrades inte. Efter att larmet löst ut så öppnade jag ventilerna till fördelaren på övervåningen och kunde då höra vatten röra på sig och när jag kvitterade larmet så var plötsligt returvärdet högt och pumpen behövde inte gå. Var det för stort motstånd med enbart tre slingor öppna?

Roland:
Jag upplevde det som att värmebärartemperaturen ständigt ökade tills det att returen nådde rätt värde. Om det stämmer så kommer värmebäraren inte nå samma värde ikväll då returen redan är varmare. Ska kika på värden och återkommer senare.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 november 2019, 10:27:12 »

201322 är övervåningen och det var den bypassen jag stängde för att få det att fungera. Varför sitter en bypass där, kan den någonsin vara bra för något? Angående larmet så var det övervåningen som jag stängde ventilerna på ingående och retur. Ska inte vattnet fortfarande cirkulera på undervåningen?

202123 är garaget som jag stängde för att fokusera på huset. Ska öppna den när vi har värme i huset.

Ska testa att halvera värdet på plastrattarna men det blir lustigt när instruktionen är 3 1/4 varv. Ska försöka kontakta företaget som har gjort installationen och be de förklara.

Bypass används till hus som inte har värmepump med flytande kondensering, anledningen är att man då kan ha termostater på ventilerna och stänger samtliga får man en liten cirkulation via bypassen så att inte cirkpumpen havererar.

Menar du att flödet till den fördelare som var öppen avstannade också när du stängde på den andra?  Sc:,h
Jämför temperaturen på de båda fördelarnas returer, är det stor skillnad?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 28 november 2019, 09:01:25 »

Inte bra med så hög värmebärartemperatur om det inte var en varmvattenberedning. Läs av samtidiga värden på GT8, GT9 och GT1 när pumpen värmer huset. Det kan vara så att den stängda bypassen vid golvvärmefördelaren gör att flödet i golvvärmekretsen har minskat så pass mycket att det blir flöde åt fel håll i bypassen vid pumpen (det U-formade röret som går mellan in- och utloppet för värmebäraren på bild 202158). Det röret ska ha samma temperatur som returen när pumpen värmer huset, det vill säga att GT1 och GT9 ska vara lika (bortsett från givarnas eventuella felvisning) .
Skrivet av: Moonman
« skrivet: 28 november 2019, 08:16:33 »

Det var väl en varmvattenberedning på slutet innan pumpen stannade? Det blir ofta så när pumpen har värmt huset en längre tid.

Jag tog faktiskt fotografier och varmvattenberednings-lampan lyste inte så jag tror inte det.
Skrivet av: Moonman
« skrivet: 28 november 2019, 08:14:55 »

:) Bra med bilder.
På bild nr 201322 sitter en bypass till höger, stäng denna.
Ventilerna på ingående till fördelarna ska alltid vara öppna när grejerna går, stängs dessa så slutar det cirkulera helt och värmepumpen stannar med ett larm.
På bild 202123 är de stängda, du kanske ska öppna på denna fördelaren (eller går denna till nått utrymme som är kallställt)?
Plastrattarna på toppen av fördelarna kan användas för injustering.
Man räknar då antal varv från helt inskruvat läge, men det låter lite skumt att det står 6 varv?
Prova att halvera värdet dvs 1 varv i protokollet = 1/2 i verkligheten?

201322 är övervåningen och det var den bypassen jag stängde för att få det att fungera. Varför sitter en bypass där, kan den någonsin vara bra för något? Angående larmet så var det övervåningen som jag stängde ventilerna på ingående och retur. Ska inte vattnet fortfarande cirkulera på undervåningen?

202123 är garaget som jag stängde för att fokusera på huset. Ska öppna den när vi har värme i huset.

Ska testa att halvera värdet på plastrattarna men det blir lustigt när instruktionen är 3 1/4 varv. Ska försöka kontakta företaget som har gjort installationen och be de förklara.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 28 november 2019, 08:05:16 »

Sakta ökade retur temperaturen tills att den slog av på 28,8 grader, värmebärare ut låg då på 57,3 grader.

Det var väl en varmvattenberedning på slutet innan pumpen stannade? Det blir ofta så när pumpen har värmt huset en längre tid.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 november 2019, 07:24:40 »

 :) Bra med bilder.
På bild nr 201322 sitter en bypass till höger, stäng denna.
Ventilerna på ingående till fördelarna ska alltid vara öppna när grejerna går, stängs dessa så slutar det cirkulera helt och värmepumpen stannar med ett larm.
På bild 202123 är de stängda, du kanske ska öppna på denna fördelaren (eller går denna till nått utrymme som är kallställt)?
Plastrattarna på toppen av fördelarna kan användas för injustering.
Man räknar då antal varv från helt inskruvat läge, men det låter lite skumt att det står 6 varv?
Prova att halvera värdet dvs 1 varv i protokollet = 1/2 i verkligheten?
Skrivet av: Moonman
« skrivet: 27 november 2019, 23:37:24 »

Nu tror jag vi har värme men jag har fortfarande en massa frågor. Lösningen verkar vara att stänga ventilen mellan fram och retur på övervåningen. Pumpen fick arbeta länge och i börja sjönk retur till 21,9 där den sedan låg kvar länge. Jag misstänker att det var allt vatten som låg i slingorna. Sakta ökade retur temperaturen tills att den slog av på 28,8 grader, värmebärare ut låg då på 57,3 grader. Efter att pumpen slutade arbeta toppade returen ut på 30,5 grader.

Frågor:

Jag hittade ett protokoll som går igenom hur många varv man ska öppna ventilerna på fördelarna men problemet är att i protokollet så kan det stå upp till 6 varv men efter 3 varv har man plasthatten i handen.

Innan jag stängde av bypass-ventilen så stängde jag helt enkelt ventilerna in till fram och retur fördelarna på övervåningen. Detta resulterade i att LARM Pressostat hög slog till och pumpen slutade arbeta. Returvärdet rörde inte på sig, rören från värmepumpen var jättevarma men rören till fördelaren i huset var inte varmt alls. Vad hände? Varför slutade vattnet cirkulera?

Hur länge får man räkna med att det tar innan vi har värme i huset?

Än en gång tusen tack för all hjälp, jag lär mig otroligt mycket!
Skrivet av: Roland
« skrivet: 27 november 2019, 17:58:57 »

Jag förutsatte att det fanns en stängd ventil mellan fram och retur men om det inte finns det är det en trolig förklaring till varför det inte blir varmt och varför temperaturerna varierar som de gör.

Det verkar som om den tidigare ägaren hade noll koll på hur en värmepumpanläggning ska fungera.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 27 november 2019, 16:43:24 »

På övervåningen är fördelarna för fram- och returledning ihopkopplade men antar att det ska vara så?


Flödet ska ut i slingorna, och inte genom en bypass på golvslingefördelaren.

Den orsakar en kortslutning d.v.s. varmt vatten går tillbaka till värmepumpen oavkylt.

Det var av den anledningen jag ville att du skulle bifoga bilder d.v.s. bilder som visar om det finns någon extern cirkulationspump (P1) med tillhörande bypass, samt GT1-givarens placering. Bild som visar om det även finns en bypass på fördelaren i garaget m.m.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 27 november 2019, 15:49:38 »

Till ett hus som är byggt 2009 bör det finnas ritningar där de beräknade flödena till slingorna finns angivna. Jag tvivlar på att det är meningen att alla ska vara helt öppna. Finns det flödesmätare till slingorna?
Skrivet av: Moonman
« skrivet: 27 november 2019, 13:57:15 »

GT11-givarens felvisning är mer ett irritationsmoment, värdet används inte för att styra pumpen.

Enligt fabriksinställningen startar pumpen 2,5 grader under börvärdet och stannar när returen når 2,5 grader över börvärdet. Med värdena i första inlägget var börvärdet då 30,8 + 2,5 = 33,2 grader. Räknar man med värdena för utetemperatur, värmekurva och finjustering (3,9, 4, och 3) blir börvärdet 33,3 grader. Så kurvan var inte knäckt vid den temperaturen i alla fall.

Ligger golvvärmeslingorna ingjutna i betong och flödena är rätt inställda ska det inte var möjligt att pumpen bara går lite mer än 5 minuter. Är det radiatorer på övre planet med shunt och cirkulationspump för golvvärmen?

Golvvärme på båda planen, cirkulationspump på hastighet 3. Övervåningen har av förklarliga skäl alltid varit varmare. På övervåningen är fördelarna för fram- och returledning ihopkopplade men antar att det ska vara så?

Edit: Om du menar flödena i golvslingorna så är samtliga helt öppna.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 27 november 2019, 13:48:24 »

GT11-givarens felvisning är mer ett irritationsmoment, värdet används inte för att styra pumpen.

Enligt fabriksinställningen startar pumpen 2,5 grader under börvärdet och stannar när returen når 2,5 grader över börvärdet. Med värdena i första inlägget var börvärdet då 30,8 + 2,5 = 33,2 grader. Räknar man med värdena för utetemperatur, värmekurva och finjustering (3,9, 4, och 3) blir börvärdet 33,3 grader. Så kurvan var inte knäckt vid den temperaturen i alla fall.

Ligger golvvärmeslingorna ingjutna i betong och flödena är rätt inställda ska det inte var möjligt att pumpen bara går lite mer än 5 minuter. Är det radiatorer på övre planet med shunt och cirkulationspump för golvvärmen?
Skrivet av: Moonman
« skrivet: 27 november 2019, 12:11:55 »

Är pumpens styrsystem REGO600 är ekvationen för värmekurvan: 

Börvärdet = 20 + Finjustering + 0,16 * Värmekurva *(20 - Utetemperatur).

Med tanke på den utetemperatur som nu råder i Stockholmstrakten och att värmen i garaget är avstängd bör pumpen gå 40-50% av tiden.

Pumpens gångtid är väldigt kort. Kan det finnas någon kort slinga som kortsluter cirkulationen?

Givaren för köldbärare ut, GT11, är fuktskadad om det inte är en felskrivning. Temperaturen bör vara runt noll grader.

Tillägg: Hur ligger golvvärmeslingorna? Är de ingjutna i betong eller ligger de i trägolv med värmeavgivande aluminiumplåtar runt slangarna?

Det stämmer att det är Rego 600.

Trodde att den enda korta slingan var garaget men ska undersöka saken ikväll.

Jag reagerade själv på GT11 men väntade på att någon av er erfarna skulle påpeka det. Tänker byta den men är det bråttom, enligt vad jag kan läsa mig till så påverkar den inget?

Måste kolla upp hur slingorna ligger. Jag tror att de är ingjutna i betong.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 27 november 2019, 11:19:13 »

Är pumpens styrsystem REGO600 är ekvationen för värmekurvan: 

Börvärdet = 20 + Finjustering + 0,16 * Värmekurva *(20 - Utetemperatur).

Med tanke på den utetemperatur som nu råder i Stockholmstrakten och att värmen i garaget är avstängd bör pumpen gå 40-50% av tiden.

Pumpens gångtid är väldigt kort. Kan det finnas någon kort slinga som kortsluter cirkulationen?

Givaren för köldbärare ut, GT11, är fuktskadad om det inte är en felskrivning. Temperaturen bör vara runt noll grader.

Tillägg: Hur ligger golvvärmeslingorna? Är de ingjutna i betong eller ligger de i trägolv med värmeavgivande aluminiumplåtar runt slangarna? 
Skrivet av: Moonman
« skrivet: 27 november 2019, 10:11:09 »

Är det verkligen så att pumpen bara går 5 minuter per timme? I så fall finns det inga möjligheter att huset ska kunna bli varmt.

Som det är beskrivet får jag intrycket att pumpen arbetar mot typ en isolerad tank med rätt liten värmekapacitet.  Den värms upp på 5 minuter, sen tar det lång tid för tanken att svalna. Uppvärmning av ett golv ska inte fungera på det beskrivna sättet.

Jag kan definitivt missuppfattat något eller gett en felaktig beskrivning då jag inte kan det här.

Det jag menar är att när retur går under 24 grader så börjar värmepumpen arbeta och lampan för att den arbetar lyser. Det tog ungefär 5:30 minuter för värmepumpen att nå 29 grader då den slår av och slutar värma. Efter det att den slutade värma ökade returen upp till 33 grader.

Tyvärr mätte jag inte tiden direkt utan jag gjorde annat innan jag kom på detta och då hade temperaturen sjunkit till 28 grader. Från 28 grader till 24 grader då värmepumpen började arbeta igen så tog det ungefär 33 minuter så min timme var en uppskattning.

Hur ska värmepumpen arbeta?

Med tanke på att värmepumpen verkar ha felaktiga inställningar så skulle jag vilja nollställa knäckningen på kurvan. Vet ni vad default värde är på knäckningen?

Tack för all hjälp!
Skrivet av: Roland
« skrivet: 27 november 2019, 08:21:44 »

Resultatet var att värmepumpen börjar arbeta när returen når 24,0 grader och slår av vid 29,0 grader, efter det så steg returen till 33,0 grader. Den arbetar i ungefär 5 minuter och sedan faller temperaturen i ungefär en timme innan den börjar arbeta igen.


Är det verkligen så att pumpen bara går 5 minuter per timme? I så fall finns det inga möjligheter att huset ska kunna bli varmt.

Som det är beskrivet får jag intrycket att pumpen arbetar mot typ en isolerad tank med rätt liten värmekapacitet.  Den värms upp på 5 minuter, sen tar det lång tid för tanken att svalna. Uppvärmning av ett golv ska inte fungera på det beskrivna sättet.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 november 2019, 07:47:21 »

Kurva 2,8 motsvarar ungefär 40 C i framledning när det är -20 C ute.
Om du har parkettgolv så ska du aldrig skicka fram varmare vatten än så, golvet kan då ta skada.
Golvvärme är värmetrögt så det kan ta lite tid innan du får upp värmen, först ska golven värmas och sen ska golven värma huset osv.

Skrivet av: Moonman
« skrivet: 26 november 2019, 23:44:45 »

Ställde in kurvan på 2,8 och justeringen på 0,0.

Samtliga slingor i både huset och garaget var fullt öppna. Stängde de två slingorna i garaget så att allt fokus ligger på huset. Resultatet var att värmepumpen börjar arbeta när returen når 24,0 grader och slår av vid 29,0 grader, efter det så steg returen till 33,0 grader. Den arbetar i ungefär 5 minuter och sedan faller temperaturen i ungefär en timme innan den börjar arbeta igen.

Får se vad det är för temperatur i huset imorgon.

En fråga angående kurvan:
Manualen sa att kurvan skulle ligga på mellan 3 och 4 men du sa att man inte ska gå över 2,8. Hur kommer det sig?

Tusen tack för all hjälp!
Skrivet av: Moonman
« skrivet: 26 november 2019, 10:36:44 »

Gissar att du har det mesta flödet i garaget d.v.s. du får snabbt tillbaka varmt returvatten till värmepumpen, varför värmepumpen stannar.

Bifoga bilder på värmepumpen samt golvslingefördelarna, så är det lättare att se problemet.

Din värmekurva bör inte överstiga 2,8 och 0, för att inte knäcka parkettgolven.

Tack för svaret!

Det verkar vettigt att flödet i garaget styr för temperaturen ökade snabbt.

Ska ställa in värmekurvan och återkommer med bilder ikväll.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 26 november 2019, 08:27:21 »

Gissar att du har det mesta flödet i garaget d.v.s. du får snabbt tillbaka varmt returvatten till värmepumpen, varför värmepumpen stannar.

Bifoga bilder på värmepumpen samt golvslingefördelarna, så är det lättare att se problemet.

Din värmekurva bör inte överstiga 2,8 och 0, för att inte knäcka parkettgolven.
Skrivet av: Moonman
« skrivet: 25 november 2019, 23:55:20 »

Hej!

Är en total nybörjare som har köpt mitt första hus. Huset ligger utanför Stockholm och är en 11/2 plans villa byggd 2009. Uppvärmningssystemet är bergvärme med en IVT Greenline HT Plus E9 som står i ett fristående garage och värmer villan och garaget genom golvvärme. Ventilationen består utav mekanisk frånluft.

Huset renoveras pga nikotinskador och det har hela tiden varit kallt inomhus. Vi ska snart flytta in och jag börjar nu fundera över värmen. Innedelarna till spaltventilerna är kastade pga nikotin så det är helt öppet.

I garaget är det 19,1C och i huset 15,2.

Började kika på inställningarna och såg att värmekurvan var 5,3 med justering på 2,3. Trots att det är 15,2 grader inomhus så tyckte värmepumpen att det inte fanns något värmebehov.

Läste i manualen att värmekurvan ska ligga på mellan 3 och 4 för golvvärme så jag sänkte den till 4 och höjde justeringen till 3,0 för att pumpen skulle gå igång. Pumpen startade och informerade mig med "Enbart värmedrift", "Stopp temp 35,8" och "Nuvarande temp 29,0". Nuvarande temp steg till stopp tempen och pumpen slutade arbeta. Behöver inte pumpen gå ett tag om huset ska värmas upp?

Detta är de värden som jag fick ut:
Retur RAD GT1
Till 30,8
Nuv 36,6
Ute GT2 3,9
Varmvatten GT3
Börv 51,0
Nuv 54,4
Kompressor GT6 76,9
Värmebärare Ut GT8 43,4
Värmebärare In GT9 37,3
Köldbärare In GT10 3,7
Köldbärare Ut GT11 83,7

Hur ska jag göra för att få värme i huset?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!