Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressorn slÃ¥r av/gÃ¥r inte igÃ¥ng  (läst 7925 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Kompressorn slår av/går inte igång
« skrivet: 16 november 2012, 19:21:29 »
Jag har fått problem med min IVT 490 (rego401), där kompressorn har börjat krångla såtillvida att den antingen stänger av sig, eller som jag uppfattar det, inte lyckas gå igång när den ska (mina inställningar gör att den vid dessa temperaturer inte alltid behöver vara igång). Det verkar som att den "klickar till" för att sättas igång men slås ifrån i samma stund. Problemet att den inte är aktiv har den senaste veckan hänt med ett par dygns mellanrum. Jag har lyckats få igång kompressorn genom valet att endast köra på tillskott en stund, för att sedan återgå till normalt läge (då har den triggats igång igen).
TACKSAM FÖR ALL HJÄLP!
/Micke

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kompressorn slår av/går inte igång
« Svar #1 skrivet: 16 november 2012, 20:24:05 »
Prova att bryta strömmen en stund kan hjälpa om du har lite tur.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Micke123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorn slår av/går inte igång
« Svar #2 skrivet: 17 november 2012, 10:53:37 »
Prova att bryta strömmen en stund kan hjälpa om du har lite tur.

Menar du att det kan lösa problemet på sikt, alltså mer än att trigga igång kompressorn vid ett tillfälle? Vad kan det bero på att den inte går igång när den borde/"egentligen vill"?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kompressorn slår av/går inte igång
« Svar #3 skrivet: 17 november 2012, 10:57:53 »
Det kan hjälpa om styrsystemet hakat upp sig skadar inte att prova.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kompressorn slår av/går inte igång
« Svar #4 skrivet: 19 november 2012, 08:43:35 »
Om det klickar till så verkar det som att kontaktorn drar men att inte kompressorn börjar snurra av nån anledning. Mät upp matningsspänningen till kompressorn och kolla att det finns spänning hela vägen fram.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Kompressorn slår av/går inte igång
« Svar #5 skrivet: 16 december 2012, 11:14:39 »
Låter som Klixon-brytaren på kompressorn.
Bryter på övertemp på kompressorn samt överström till kompressorn. En typ av motorskydd. Ligger på de flesta flvp i serie med fas eller nolla till kompressorn och har inget larm.
Klixon är en liten brytare som ligger ovanpå kompressorn och spänns fast med en fjädrande bygel.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Kompressorn slår av/går inte igång
« Svar #6 skrivet: 16 december 2012, 12:53:34 »
(gällande enfaskompressor av on/off-typ)

Har man problemet att klixon [1] sÃ¥ skulle jag kontrollera startreläet (finns i startapparaten pÃ¥tryckt kompressorn, ja där sladdarna gÃ¥r in) om det finns en, PTC-motstÃ¥ndet om det är en sÃ¥dan istället för startrelä (gäller nog bara smÃ¥kompressorer ala kyl/frys). och finns det en ansluten start/driftkondensator sÃ¥ skulle jag kolla värdet pÃ¥ dessa med en kapacitansmätare dÃ¥ kompressor har svÃ¥rt att starta om en sÃ¥dan har tappat för mycket kapacitans. Helt utan start/driftkondensator sÃ¥ startar kompressorn inte alls hur  mycket man än försöker.

I sista hand om man kontrollerat/bytt allt detta så kan det vara kompressorn som håller på att rasa och orka inte starta för att den snurrar tungt eller att något är blockerat i kylkretsen så att det inte blir tyckutjämnat och kompressorn tvingas starta mot mottryck.

Med mottryck sÃ¥ kan inte kompressor starta med enbart en driftkondensator utan för detta sÃ¥ krävs en startkondensator med kanske 3-dubbla antal µF och därefter mÃ¥ste kopplas ifrÃ¥n när kompressorn snurrat igÃ¥ng (har i praktiken en startrelä som känner strömmen i startapparaten för denna funktion och kopplar ur startkondingen när strömmen är tillräckligt lÃ¥g) 

För att testa en sådan grej och kompressorn bara har en driftkondensator så kan man prova med en mycket större motorkonding parallellkopplat över driftkondingen och se om kompressorn snurrar igång och kort efter starten koppla ur den större kondingen.

Därefter bör man kolla hetgas, manometrar inkopplad till köldmedelsslinga och se om det är normala tryck och om det är normala drifttryck pÃ¥ tryck och sugsidan men het hetgas ur kompressorn  sÃ¥ kanske det indikerar att kompressorn inte är frisk. Stänger man av kompressorn och det inte tryckutjämnar mellan hög och lÃ¥gsida inom rimlig tid sÃ¥ kanske man har problem med stopp i kylslingan (sÃ¥vida kompressorn inte har starkondensator och är avsedd att starta mot mottryck) 

[1]
Japp, skall stavas med 'K', fast många felaktigt skriver det som 'clixon'

Klixon är egentligen ett varumärke/fabrikat på en brytare som i dessa sammanhang har blivit liktydigt med övertemperatur/överströmsskyddet på kompressor, oavsett tillverkare)

lite som 'Google' som är ett företag  och att 'goggla' när man använder sökmotor oavsett leverantör av sökmotor


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!