Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 31 januari 2011, 21:11:43 »

Jag har lagat 2 st pumpar av märket Wichita (kanske felstavat), i dessa så satt det en elvärmare på gasröret.
Den ena användes i ett garage och körde underhållsvärme +8ºC och den andra i en liten timmerstuga, ingen av dom har haft problem med igenisning av utedelen och ingen av dom producera mycket vatten/is under utedelarna.

Båda två hade exakt samma fel på styrkortet i utedelen.
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 31 januari 2011, 21:01:06 »

   Jag har samma erfarenhet av vår Chofu . Kort avfrostningstid och mycket minimalt med vatten !  
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 31 januari 2011, 16:26:42 »

Roland,

Helt rätt, vid ren frostbildning blir avfrostnigarna något annorlunda, men tiden för avfrostningen krymper, som på Chofun gångtid 55 minuter, avfrostning 5 minuter, Panasonic gångtid 40 minuter, avfrostning 14 minuter. Mätt vi samma utetemp och Rh92%
Pana massor med vatten, Chofu nästan inget vatten alls i bottentråget.

MVH/Fidusen
Skrivet av: Roland
« skrivet: 31 januari 2011, 16:20:37 »

Men det är per kg samma förångningsvärme och smältvärme oavsett om det är frost eller is.
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 31 januari 2011, 16:04:05 »

Hej Roland ,

Det är stor skillnad på Frost och Is, de är detta jag försöker förklara, att vid lägre förångningstemp blir det bara frostkristaller, aldrig isbildning på lamellerna.

MVH/Fidusen
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 31 januari 2011, 15:58:34 »

Rickard,

Jag tror inte att det behöver vara så stor tempskillnad, kanske 5 grader lägre förångningstemperatur, men jag vet inte exact hur stor den är,  därför vore det intressant att mäta den verkliga tempen på in/ut när den går som förångare resp. kondensor på utedelen och jämföra de båda maskinerna.
Som jag nämnt i en annan tråd, så värmer min Chofu Serano med kompressoreffekt 1100 watt 138 kvm utan någon kompletteringsvärme alls till 20 inne -15 ute!
Och den maskinen har aldrig någonsin byggt is på marken under utedelen.

Därför skulle det för min egen del, kanske även andras, vara intressant att förstå exakt skillnaden på detta fenomen hos olika pumpar.

MVH/Fidusen
Skrivet av: Roland
« skrivet: 31 januari 2011, 15:57:55 »


Nej, det är tvärt om, mycket Is under maskinen tyder på sämre värmeupptagningsförmåga.
Detta i sin tur beror på för hög förångningsptemperatur vid värme drift, och för låg kondenseringstemperatur vid avfrostning.

Kristalluppbyggnaden blir annorlunda och mer is lik när förångningstemperaturen blir för hög och blir därmed också svårare att avfrosta. Vid rätt kristallstruktur blir frosten till ånga direkt vid avfrostningen och följer med fläktluften bort, det ser nästan ut som att det skulle vara brand i maskinen då man ser detta för första gången.
En för låg kondenseringstemperatur smälter frosten som blir vätska och rinner ner under maskinen där den sen bygger is.

Jag har svårt att köpa resonemanget. När ett kg is bildas ur vattenånga frigörs ca 0,7 kwh värme. Skall man frosta av så isen återgår till vattenånga krävs samma värmemängd som tas inne från huset. Smälts ett kg is räcker det med 0,1 kWh för att bli av med den. Det måste vara förödande för COP att ånga bort isen.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 januari 2011, 15:02:25 »

Du menar alltså att väldigt kall gas i förångaren är att föredra? (Lågt tryck)
Och att kondenseringen skall vara så varm som möjligt? (Högt tryck)

OK, jag tror säkert att det är posistivt ur avfrostningssynpunkt, men ger det inte maskinen lägre COP och kortare livslängd om man jobbar med den typen av extremer?
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 31 januari 2011, 14:42:29 »

Rickard ,

Det är skillnad i frost bildningen på lamellpaketet om man har låg resp lägre temp i förångaren.

Jag har lite svårt att i ord förklara, men jag skall försöka att inom kort montera några PT1000 givare på maskinen och sen plåta lite hur frostbildningen ser ut vid olika temp.
Skall bara hitta något ställe där dom är prisvärd + en IP Logger, så kanske jag gör det enklare för mig :)

MVH/Fidusen
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 januari 2011, 14:22:41 »

Det finns väl ingen fläkt som går under avfrostningsfasen?
Att det ångar efter avfrostningen har väl inget med isstrukturen att göra, när fläkten startar skall det i princip bara finnas vatten i vätskefas i lamellpaketet, eller menar du att du har så varma hetgaser i förångaren att vattnet kokar?
Eller menar du att is skulle hoppa över en fas i omvandlingen?

OM utedelen blir riktigt varm under avfrostningen kommer dock naturligvis vattnet som rinner ur den inte att bygga lika hög ispelare, vattnet rinner ut/ner i marken istället.
Den mängd vatten som ligger kvar i lamellerna när fläkten startar förångas nog också lättare av fläkten, men den delen är nog rätt obetydlig i förhållande med mängden som rinner ned på marken.

Det jag främst menar med att mängden is brukar korrellera mot utvunnen energi är för att de som t.ex. har sina elradiatorer på 19°C och värmepumpen på 20°C skall förstå att det generellt sett inte är positivt att det inte bli is på marken.

Dessutom, om man tillåter utedelen att bli "onödigt" het så åtgår mer energi till avfrostningen.
Optimal avfrostning borde vara = så kallt som möjligt, men med helt ren förångare.
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 31 januari 2011, 13:30:59 »

Mängden is under värmepumpen bör stämma rätt väl överens med den energi som man utvunnit ur uteluften.
Ju mer is, desto mer gratisvärme.
Ju mindre is desto mindre energi har man plockat ur uteluften.

Till alla er som tror att det är bra med lite is, tänk om, det är precis tvärt om, ju mer is desto bättre har värmepumpen funkat.

Det enda jag kan tänka mig skulle kunna göra att det blir lite is under vissa maskiner (trots att dom fungerar bra) är om avfrostningen sker på ett sånt sätt att vattnet är väldigt varmt, och därför rinner ned i marken, eller lägger sig som ett större issjok på marken istället för att frysa redan direkt under pumpen, på isstoden som bildas.

Nej, det är tvärt om, mycket Is under maskinen tyder på sämre värmeupptagningsförmåga.
Detta i sin tur beror på för hög förångningsptemperatur vid värme drift, och för låg kondenseringstemperatur vid avfrostning.

Kristalluppbyggnaden blir annorlunda och mer is lik när förångningstemperaturen blir för hög och blir därmed också svårare att avfrosta. Vid rätt kristallstruktur blir frosten till ånga direkt vid avfrostningen och följer med fläktluften bort, det ser nästan ut som att det skulle vara brand i maskinen då man ser detta för första gången.
En för låg kondenseringstemperatur smälter frosten som blir vätska och rinner ner under maskinen där den sen bygger is.
Funderar på att göra en filmsnutt då jag har två maskiner som fungerar med olika temp/tryck och visa skillnaden, men det måste bli lite kallare då, just nu ca 0 grader.

Med vänlig hälsning/Fidusen
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 januari 2011, 11:04:31 »

Isen kan spränga sönder blocken/infästningen, du kan få tjällyftningar i marken som gör att rören belastas av rörelserna, det blir svårare att få bort isen, pumpen sätts dessutom normalt rätt lågt när man sätter den på markstativ eller block, vilket gör att den kan snöa inne om det blir mycket snö.

Det finns ju i princip bara en fördel med att ha den på markstativ, och det är att man minimerar risken för vibrationer i väggen.
Skrivet av: Bensin
« skrivet: 31 januari 2011, 08:52:44 »

Bäste Oskar P!
Vilka var argumenten mot att montera fritt på t.ex cementblock? Har just gjort detta för att undvika ev. oljud i väggarna från kompressorn.
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 30 januari 2011, 23:18:19 »

självklart är det upp till var och en var man vill sätta utedelen, men jag kommer då allt som oftast med rekommendationer ur min infallsvinkel när kunden frågar.. och oftast blir det på den höjden som jag satt min egen, ganska ofta direkt under ett fönster.
en del vill ställa den på stenblock eller liknande, men då drar jag i nödbromsen och rabblar upp alla argument emot detta, och så brukar det ändå bli väggmontage.
vill dom absolut ha markmontage, ja då ska det gjutas platta samt ordentlig konstruktion i trä eller stål att montera pumpen i innan jag kommer och installerar.
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 30 januari 2011, 21:11:43 »


   Alla väljer sina alternativ . Jag har valt att ha hinkkar under våra pumppar . Jag anser att man ändå kan tömma dem ibland i.o.m att man hur som helst ska titta till pumppen
   ibland.   :) 
   
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 30 januari 2011, 20:46:26 »

Ja ja Oskar P, folk får sätta pumparna i vilken höjd de vill för min del, men jag vill inte ha något vatten eller isberg under mina pumpar alltså,
dessutom är det ett väldigt billigt sätt att slippa det kan jag säga. ;) :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 30 januari 2011, 20:37:26 »

rimlig höjd är när man slipper böja sig ner för att jobba med pumpen! dom jag installerar sätter jag alltid på bra arbetshöjd så man slipper kröka rygg vid installation eller ev. reparation.
sen så slipper man ju jobbet och pengarna att bygga anordningar för att samla upp kondensvatten (som kräver extra värmekablar) om man sätter pumpen såpass högt att vattnet kan få rinna bäst det vill..
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 30 januari 2011, 20:26:20 »

Nej tacka vet jag när pumparna ser ut så här under hela vintern, dvs inte en droppe vatten under pumparna, då kan man dessutom sätta pumparna på en rimlig höjd ovanför marken! ;)

Mvh Raffen.
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 30 januari 2011, 19:59:42 »

Oskar, Din bild används numera som ett exempel på hur det tydligen inte får se ut  ;D


http://www.polarpumpen.se/page.asp?pge_id=24


jo, jag vet. polarpumpen frågade om dom fick använda den i det syftet, och det är OK för mig. egentligen ska man inte låta isen nå upp till pumpen, så dom har helt rätt i det, men eftersom jag vet vad det hela handlar om och kollar till pumpen samt vet att isen inte kan täppa igen vattenflödet på min pump sålänge värmekavbeln funkar så låter jag det vara, jag har inte hackat is en enda gång på denna pumpen.
en vanlig medelsvensson är dock inte lika insatt i hur det funkar så därför är det bäst att avråda från att samla is under pumpen.
så här såg det ut igår:

Skrivet av: td
« skrivet: 30 januari 2011, 13:07:16 »

Oskar, Din bild används numera som ett exempel på hur det tydligen inte får se ut  ;D


http://www.polarpumpen.se/page.asp?pge_id=24
Skrivet av: shevchenko
« skrivet: 17 januari 2011, 13:37:22 »

Ispelarna är svag is. Det går kanske inte att sparka bort när de är upp mot diameter 70 men slå med baksidan på en yxa så försvinner den/dem.

Nackdelen kan bli att isen täpper igen "transport-hålen" och is byggs upp i fläkten.
Flytta värmekabeln så den slingrar sig över hålen om du är osäker - det vet jag att de gjorde på den gamla goda tiden när det inte var fabriksmonterat från asien utan gjordes som "efter-justering" i Sverige.

Vad jag vet så är det Ventilationsutveckling Toshiba som startade montering av värmekabel och termostat i Sverige.

/Schevy
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 10 januari 2011, 21:33:13 »

Rollster: Använder du din luftluft för primär uppvärmning? Vid -20ºC suger Toshiban i sig 30kWh per dygn..

 Innerdelen är monterad på vindsvåningen . Majoriteten av värmen kommer upp dit via vindstrappan. Det räcker till typ 17-18 ºC. GE25 hjälper till då och höjjer till 20 ºC .
 Alltså den behöver ej jobba hårt . Det är knske förklaringen ?   
  Den köptes dock främst för att kyla sommartid ( vem vill sova i +28 ºC sommartid ? ) och det jobbet gör den suveränt och billigt !
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 10 januari 2011, 21:25:28 »

Rollster: Använder du din luftluft för primär uppvärmning? Vid -20ºC suger Toshiban i sig 30kWh per dygn..
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 10 januari 2011, 20:57:54 »


 Jag ska alltså tolka det som att vår GE25 utvinner väldigt dåligt med energi ur uteluften ? Det kommer högst en dl eller två /dygn ur den , oberoende vädret som varit hittils i vinter !
  Men EL tar den minsann , ca 5kwh/dygn nu vid 0 ºC , vid -20 eller kallare mot 10kwh/dygn .
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 10 januari 2011, 18:57:47 »

En on/off pump går ju full mutter på avfrostningen.
Skulle vara kul om någon kunde mäta vad t.ex en FD25 drar vid avfrostning, det kan ju vara så att FD25an matar i mer effekt i kompressorn..
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 10 januari 2011, 18:55:00 »

Nu är det så här att jag ser inte mina ispelare som något som helst problem!!! vattnet har fortfarande fri väg ut genom avrinningshålen eftersom värmekabeln hänger ner genom hålen ca en centimeter så den ser till så isen aldrig täpper igen hålen, ispelarna växer bara på bredden.
och nu har det varit tö ett par dagar så nu når inte pelarna upp till pumpen längre.
jag har satt pumpen på den höjden just för att jag ska slippa masa mig ut i kylan och hacka is, är lite för lat för det!

många billiga on/off pumpar producerar en väldigt liten mängd vatten/is, och det beror på att dom har så kraftfull avfrostning med äggklicksintervaller så den frost som bildats på lamellerna förångas istället, det kan man se när en coolix avfrostar att det ryker om utedelen.
Skrivet av: Borensbergaren
« skrivet: 10 januari 2011, 13:13:46 »

Citat från Rickard
"Det enda jag kan tänka mig skulle kunna göra att det blir lite is under vissa maskiner (trots att dom fungerar bra) är om avfrostningen sker på ett sånt sätt att vattnet är väldigt varmt, och därför rinner ned i marken, eller lägger sig som ett större issjok på marken istället för att frysa redan direkt under pumpen, på isstoden som bildas."

När jag observerar så ser jag att vattnet går ner i snön/isen och urholkar det från den ena LVP:n Men bygger isberg på den andra.
Slutsats blir ju att mäta dels temperatur på vattnet och vatten mängd. Att med extra värmekabel försöka lösa avrinningen under utedelen kan ju förtydligas utifrån bra exempel på lösningar och konstuktioner.
Här finns det gott om utrymme för inlägg.

Min förhoppning är att ägare av LVP ska kunna slippa onödigt stora isberg.

/Borensbergaren


Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 januari 2011, 12:46:01 »

Mängden is under värmepumpen bör stämma rätt väl överens med den energi som man utvunnit ur uteluften.
Ju mer is, desto mer gratisvärme.
Ju mindre is desto mindre energi har man plockat ur uteluften.

Till alla er som tror att det är bra med lite is, tänk om, det är precis tvärt om, ju mer is desto bättre har värmepumpen funkat.

Det enda jag kan tänka mig skulle kunna göra att det blir lite is under vissa maskiner (trots att dom fungerar bra) är om avfrostningen sker på ett sånt sätt att vattnet är väldigt varmt, och därför rinner ned i marken, eller lägger sig som ett större issjok på marken istället för att frysa redan direkt under pumpen, på isstoden som bildas.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 10 januari 2011, 12:37:29 »

Hej Borensbergaren!  Ja men det var väl väldigt bra att FD25:an producerar mkt värme utan att ge ifrån sig något avfrostningsvatten alls, då tycker jag väl kanske att du skall stänga av polar1:an helt under de värsta vintermånaderna så att du slipper problemen med allt vatten och is som blir under den pumpen och bara köra med FD25:an och Panasonicen under den tiden isf. ;)  Annars är det väl det vanligaste abret med luftvärmepumpar i allmännhet att det blir väldigt mkt vatten och is under dem när det sker mkt avfrostningar under vintertid, och detta brukar väl sällan försäljarna informera om överhuvudtaget egentligen. :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: Borensbergaren
« skrivet: 10 januari 2011, 12:26:46 »

Hej Borensbergaren! Ja nu skriver du märkligt nog inte här vad det är för slags problem du har med isen på Polar1-pumpen. Sc:,h Men om man får gissa lite då så får du väl antagligen en klart större mängd is under Polar1:an än vad du får under FD25:an, och ju mer is det blir under pumparna dessto effektivare är de givetvis så det är ett bra tecken med mkt is under pumpar så det skall du vara riktigt nöjd med isf naturligtvis ;)
Sen kan en förklaring vara också om det skiljer en hel del i drifttid mellan de olika pumparna du har, jag såg enligt nedanstående länk att du rapporterade för december månad att du eldade i Keddyn på dagar och kvällar om jag förstod det rätt och hade kontinuerlig drift på polar1:an dygnet runt medans du bara körde med FD25:an på nätterna när ni inte eldade. Detta har då givetvis också en stor betydelse för hur mkt vatten och is det blir under de resp pumparna. ;) :)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38770.msg360754#msg360754

Mvh Raffen.


Du Raffen nu är det så att jag körde med FD25:an hela förra vintern och då fick den verkligen gå för fullt eftersom den drog hela lasset.
Är det under -7 ºC  eldar jag när jag är hemma. Eldar inte när jag jobbar! Eller när jag sover! Eller om jag åker bort! Då får LVP:arna värma kåken. Nu är det ju konstigt om man måste sätta in extra värmekablar och bygga grejor med backar och dyligt för att få bort isberget under Polar1:an. Klart är att FD25:an har klarat förra vintern och nu november-december  BÄST!!!  Skulle det skilja några Watt så tar jag det för slippa besväret med isen så är det bara punkt slut _/-.

/Borensbergaren


Skrivet av: Raffen
« skrivet: 10 januari 2011, 11:16:59 »

Hej Borensbergaren! Ja nu skriver du märkligt nog inte här vad det är för slags problem du har med isen på Polar1-pumpen. Sc:,h Men om man får gissa lite då så får du väl antagligen en klart större mängd is under Polar1:an än vad du får under FD25:an, och ju mer is det blir under pumparna dessto effektivare är de givetvis så det är ett bra tecken med mkt is under pumpar så det skall du vara riktigt nöjd med isf naturligtvis ;)
Sen kan en förklaring vara också om det skiljer en hel del i drifttid mellan de olika pumparna du har, jag såg enligt nedanstående länk att du rapporterade för december månad att du eldade i Keddyn på dagar och kvällar om jag förstod det rätt och hade kontinuerlig drift på polar1:an dygnet runt medans du bara körde med FD25:an på nätterna när ni inte eldade. Detta har då givetvis också en stor betydelse för hur mkt vatten och is det blir under de resp pumparna. ;) :)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38770.msg360754#msg360754

Mvh Raffen.
Skrivet av: Borensbergaren
« skrivet: 10 januari 2011, 09:07:38 »

Min FD25:a går klockrent utan is problem. Vad är det som skiljer den från Polar1:an i konstruktionen? Är det någon
LVP installatör/tekniker mm som kan ge klarhet i det?
Kan man åtgärda detta på ett bra sätt?

/Borensbergaren
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 28 december 2010, 21:38:09 »


  Värst vad det kommer mycket vatten ur era utedelar !  Vår GE25 är nog en riktig "torris" i jämförelse .
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 28 december 2010, 21:29:57 »

Min har producerat mängder med vatten ända sen installationen. Jag har aldrig sett en avfrostning som har utförts som inte varit vit (på evaporatorn).
samma här, möjligtvis då när det var -24 för ett tag sedan, och när det var -30 förra vintern, så gjorde den nån avfrostning trots ett ytterst tunnt frostlager, men då hade den gått över 2-2.5 timmar sedan senaste avfrostningen, så det var väl en "rutinmässig" avfrostning för att hämta hem olja, eller sirap som det egentligen är i dom temperaturerna... jag installerade en pump när det var -22 några dagar före jul och det var rekordet för min del.. det blir lite stelt om fingrarna när man måste ta av vantarna för rörkoning och elkoppling men annars har jag varma å goa arbetskläder, men hursomhelst så brukar jag alltid ha esterolja på konorna innan jag drar ihop det och det gick nästan inte hälla ur oljan ur burken, visst det var inte så mycket kvar i burken men jag fick ta en skruvmejsel och doppa i oljan och sen "pensla" på det på konan och i muttern. det var precis sirapkonsistens!, och tänk då när det är kanske -40 i förångningstemp i utedelen, riaken finns ju att hela det nedersta röret blir fyllt med olja som nästan stelnar, för köldmediet har ju fler parallelkopplade rör att passera så oljan rinner ju ner till lägsta punkten i VVX.
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 28 december 2010, 21:22:54 »

Min har producerat mängder med vatten ända sen installationen. Jag har aldrig sett en avfrostning som har utförts som inte varit vit (på evaporatorn).
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 28 december 2010, 21:19:38 »

nu har det växt ännu fler ispelare under dom andra dräneringshålen också medan jag var bortrest över jul, väldigt vad den börjat producera vatten!


Skrivet av: mikke02
« skrivet: 28 december 2010, 20:36:37 »

På min Polar 2 var det stora problem med is tills att jag flyttade värmekabeln. Den sitter ju fabriksmonterad med en stor del under fläkten, jag lossade den och stoppade in hela kabeln fram och tillbaka under förångaren där allt vatten rinner av, och det gjorde stor skillnad. Jag tror det rinner av snabbare och därför hinner flyta ut något mer på marken istället för att sakta droppa av och bilda en ispelare..
faktiskt så gjorde jag detsamma på föräldrarnas pump, för visst är det märkligt att det går en slinga så långt ifrån värmeväxlaren.
Tack för tipset  Thumbsup! Blir till att skotta sig fram till pumpen i helgen o göra samma åtgärd.
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 27 december 2010, 16:17:03 »

På min Polar 2 var det stora problem med is tills att jag flyttade värmekabeln. Den sitter ju fabriksmonterad med en stor del under fläkten, jag lossade den och stoppade in hela kabeln fram och tillbaka under förångaren där allt vatten rinner av, och det gjorde stor skillnad. Jag tror det rinner av snabbare och därför hinner flyta ut något mer på marken istället för att sakta droppa av och bilda en ispelare..
faktiskt så gjorde jag detsamma på föräldrarnas pump, för visst är det märkligt att det går en slinga så långt ifrån värmeväxlaren.
Skrivet av: Axi
« skrivet: 27 december 2010, 13:40:39 »

Citera
häll lite karamellfärg på toppen
och montera en spott light så har du ju en billig jul dekoration..=)

Ace!  *roflmao*
Skrivet av: STJO
« skrivet: 27 december 2010, 13:02:20 »

På min Polar 2 var det stora problem med is tills att jag flyttade värmekabeln. Den sitter ju fabriksmonterad med en stor del under fläkten, jag lossade den och stoppade in hela kabeln fram och tillbaka under förångaren där allt vatten rinner av, och det gjorde stor skillnad. Jag tror det rinner av snabbare och därför hinner flyta ut något mer på marken istället för att sakta droppa av och bilda en ispelare..
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 23 december 2010, 22:34:48 »

är stegen vid fönstret till för när tanten låst ute dig?
haha, nej den är för katterna!
och ispelaren under pumpen är ingen fara, min värmekabel hänger ner genom det avlånga hålet ovanför ispelaren så den håller rent en centimeter mellan bottentråget och ispelaren, så vattnet rinner på sidan om ispelaren och gör den tjockare, jag ska se hur mycket det kan bygga..

jag hade en 130 cm hög ispelare i fjol,häll lite karamellfärg på toppen
och montera en spott light så har du ju en billig jul dekoration..=)
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 23 december 2010, 22:17:13 »

är stegen vid fönstret till för när tanten låst ute dig?
haha, nej den är för katterna!
och ispelaren under pumpen är ingen fara, min värmekabel hänger ner genom det avlånga hålet ovanför ispelaren så den håller rent en centimeter mellan bottentråget och ispelaren, så vattnet rinner på sidan om ispelaren och gör den tjockare, jag ska se hur mycket det kan bygga..
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 23 december 2010, 18:43:39 »

är stegen vid fönstret till för när tanten låst ute dig?
Skrivet av: lindejo
« skrivet: 23 december 2010, 12:54:55 »

Hej,

misslyckades med första inlägget men gör ett nytt försök.

Ser många pumpar med en liten ispelare när man går ut med hunden. Själv knackar jag bort pelaren när jag ser att den börjar bildas. Har fått för mig att en ispelare kan störa avrinningen i samband med avfrostning. Någon som vet?

M V H

Johan
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 23 december 2010, 12:45:23 »

Jag har min på ett för lågt markstativ så jag får ta en månatlig "hackaistur".
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 23 december 2010, 00:16:05 »

ja, fast bara under pumpen!
så här ser min pump ut efter ett par månaders drift, och då är det ganska mycket is under snön också:



så här ser mina föräldrars polar2 RAS-16 ut:



ser inte ut att vara lika mycket is men det mesta är under snön som är ca 40cm djup vid pumpen.
har ställt plåtar mot väggarna för att skydda från skvättande, dock börjar min plåt inte räcka till längre, men jag låter det vara så ska jag se hur mycket det kan växa!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!